معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۲۱- ۱۲:۵۰ - مشاهده: ۶۰

اخبار اقتصادی زیمبابوه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور زیمبابوه در هفته سوم فروردین ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

الف: زیمبابوه

سیاست های پولی، مالی و اعتباری زیمبابوه ضعیف و متغیر است

ادی کراس، اقتصاددان و کارشناس توسعه ای مطرح زیمبابوه ای عنوان داشت در 20 سال گذشته، سیاست‌های پولی، مالی، اعتباری دولت که در حوزه‌های صنعت و معدن و بویژه بخش کشاورزی زیمبابوه بسیار تاثیر گذار و حائز اهمیت است برای تولیدکنندگان اولیه کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی موثر، دوستانه و بهینه  نبوده است. وی تصریح کرد این دلیل عمده‌ ای است که چرا چندین کشاورز کوچک زمین‌های بزرگی را برای سایر فعالیت‌ های درآمد زا مانند استخراج معادن در مقیاس کوچک و یا ساخت و ساز اماکن غیر از کشاورزی مانند اماکن گردشگاهی یا سکونتی  واگذار کرده‌اند و به تولید محصولات کشاورزی که در امنیت غذایی کشور بسیار موثر است تمایل ندارند. وی با اشاره به اینکه دولت فقط می‌بایست در سیاست گذاری‌های کلان مانند اعطای وام مورد نیاز با بهره‌های مناسب، خرید غلات و ذخیره سازی ذخایر استراتژیک یا مداخلات اضطراری در توزیع مواد غذایی بین مردم مشارکت داشته باشد. عنوان داشت، سیاست دولت باید در جهت ایجاد بازارهایی باشد که در آن تولید کنندگان صنعتی و کشاورزان به طور مستقل با تامین کنندگان در ارتباط موثر باشند و اجازه دهند قیمت ها با قیمت های منطقه ای مطابقت داشته باشند و تولید را تشویق و ترغیب نمایند. بدون این موضوعات کلان وتصمیم گیری‌های مدون، زیمبابوه نمی‌تواند به طور پایدار به تولید محصولات غذایی مورد نیاز و نیز تامین کننده کالاهای صنعتی داخلی و مورد نیاز کشور برای بهره وری از آنها برای کشور و مردم دست یابد.

Opera news

برگزاری مراسم روز قدس در زیمبابوه

بدنبال برنامه ریزیهای بعمل آمده توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در حراره، مردم پایتخت با حضور مقامات حزبی این کشور و حضور سفیر فلسطین در آخرین جمعه ماه رمضان در مورخ 5 آوریل 2024( 17 /1/ 1403)در محل برگزاری کنفرانس حزب زانو پی اف ( حزب حاکم) از اعمال وحشیانه و فجیع رژیم صهیونیستی که از حمایت کشورهای غربی به ویژه آمریکا برخوردار است، اعلام انزجار کردند و در حمایت از مردم قهرمان، مبارز و رنج دیده فلسطین فریاد پایان جنگ و آزادی سرزمینهای اشغالی سر دادند. مراسم روز قدس در شهرهای مختلف زیمبابوه از جمله حراره پایتخت این کشور و همچنین  شهرهای موتاره، چاووما، کادوما برگزار گردید.

این مراسم که در مقر حزب سیاسی حاکم (ZANU PF) برگزار شد، سخنرانان با ابراز همدردی و اطلاع از رنج مردم فلسطین در روز قدس، انزجار خود را از رژیم صهیونیستی اعلام و نیز خشم خود را از استانداردهای دوگانه ای که کشورهای غربی اعمال می‌کنند، ابراز نمودند. تامر المصری، سفیر فلسطین در حراره  نیز در این مراسم حضور یافت و در مصاحبه با رسانه‌ها با محکوم کردم اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی  نسبت به مردم مظلوم فلسطین عنوان داشت موضوع فلسطین دیگر یک موضوع سیاسی و مذهبی نیست، بلکه اکنون یک فاجعه حقوق بشری است که به وضوح رژیم صهیونیستی  را به عنوان یک رژیم  شیطانی تعریف می­ کند. وی خاطرنشان کرد رژیم صهیونیستی  چهره واقعی خود را به وضوح در این جنگ به همه جهانیان نشان داد و همه دانستند که این رژیم به هیچ یک از قوانین بین المللی پایبند نیست. وی تاکید کرد ایالات متحده آمریکا  و کشورهایی که از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند در جنایات این رژیم سهیم هستند.

 

افزایش تورم در زیمبابوه در پی سقوط ارزش ارز محلی و بالا رفتن قیمت کالاها و خدمات

تورم در زیمبابوه افزایش یافت، زیرا سقوط ارز قیمت کالاها و خدمات را افزایش داد و بر بانک مرکزی برای اقدام فشار آورد. بر اساس داده‌های منتشر شده توسط آژانس آمار ملی زیمبابوه در جلسه توجیهی آنلاین، قیمت‌های مصرف‌کننده از ژانویه تا کنون به میزان 34.8 درصد افزایش یافت.  قیمت ها بطور متوسط هر ماه 6.6 درصد افزایش یافته است.  آژانس آمار گفت که محرک اصلی افزایش تورم غذا و خدمات از جمله مسکن و برق بوده است. افزایش این ماه سومین دوره متوالی از زمانی است که آژانس آمار معیار قیمت خود را تغییر داد تا استفاده از دلار آمریکا در اقتصاد را بهتر منعکس کند.  دلار آمریکا در حدود 80 درصد معاملات به کار می رود و نسبت به دلار زیمبابوه که از زمان معرفی مجدد آن در سال 2019 به دنبال یک وقفه 10 ساله پس از بین بردن ارزش تورم فوق العاده، بسیار در نوسان بوده است، ترجیح داده می‌شود.

 این واحد پول محلی در سال جاری تا کنون 38 درصد از ارزش خود را در برابر دلار در بازار رسمی از دست داده است.  پیش از آزادسازی نرخ ارز به دستور دولت  همه مالیات‌های شرکت ‌ها به طور دقیق به ارز محلی پرداخت می‌شد. پرسیتنس گوانیانا، یکی از اعضای پانل تعیین رتبه، در پستی گفت: سیاستگذاران پولی قرار است برای بحث در مورد مداخلات برای مقابله با نرخ ارز و بی ثباتی قیمت ها جلساتی برگزار کنند.  این در حالی است که زیمبابوه با 130 درصد بالاترین نرخ بهره را در جهان دارد و پس از آن آرژانتین قرار دارد. موسسات خدمات مالی در زیمبابوه نگران سرمایه گذاری سنگین موسسات محلی مانند بانک ها در املاک و مستغلات هستند.  این نگرانی در حالی به وجود می‌آید که نرخ تورم زیمبابوه همچنان در حال افزایش است و پول آن ضعیف‌ترین واحد پولی جهان در نظر گرفته می‌شود. 

زیمبابوه قرار است از همکاری دوجانبه چین و تحت GSI برای مقابله با تهدیدات بهره مند شود

چین اعلام کرد شورش در موزامبیک و همچنین بی ثباتی در جمهوری دموکراتیک کنگو باید برای زیمبابوه اموزنده باشد. تهدید شورشیان موزامبیک چندان دور از دسترس نیست، زیرا از نظر تاریخی، زیمبابوه از بی ثباتی در همسایگی شرقی خود رنج می‌برد که کریدور تجاری آن را مختل کرد. در همین راستا زیمبابوه خواستار همکاری دوجانبه چین و تحت GSI برای مقابله با چنین تهدیداتی می‌باشد.

 در دسامبر 2023، این کشور مجموعه‌ای از سخت‌افزارهای نظامی دریافت کرد و این باعث ایجاد ظرفیت ارتش برای مشارکت در حفظ صلح منطقه‌ای می‌شود. در عین حال، یک کارکرد مهم صلح و امنیت، تضمین موفقیت اقتصاد زیمبابوه و ایجاد یک محیط امن برای سرمایه گذاران است. تحقیقات نشان می دهد که برخی از مزایای اقتصادی GSI برای چین و شرکای آن شامل کمک به ایجاد یک محیط با ثبات تر و امن تر برای پروژه‌های بزرگ اقتصادی است که شامل زیرساخت ها، تجارت، سرمایه گذاری، انرژی و بخش های دیجیتال می‌شود.  اتفاقاً چین چارچوب اقتصادی دیگری به نام ابتکار کمربند و جاده (BRI) دارد. زیمبابوه که به تعمیق روابط خود با چین تحت ماتریس مشارکت راهبردی جامع ادامه می‌دهد، نیازمند تقویت ظرفیت برای تضمین صلح و امنیت است تا بتواند رونق یابد و منافع متقابل با چین را در سطوح دوجانبه و چندجانبه باز کند.

Zimbabwe news

ب: بوتسوانا

بوتسوانا رتبه سی و نهم را به عنوان کم‌ فاسدترین کشور جهان به دست آورد

بر اساس شاخص ادراک فساد سازمان شفافیت بین‌الملل، بوتسوانا رتبه سی و نهم را به عنوان کم‌ فاسدترین کشور جهان به دست آورده است و از بین 180 کشور، مقام اول آفریقا را به خود اختصاص داده است. علیرغم کاهش جزئی به 59 امتیاز نسبت به سال قبل، بوتسوانا همچنان تعهد خود را به شفافیت نشان می دهد. شفافیت بین‌الملل (TI) روند جهانی نگران‌کننده تضعیف سیستم ‌های قضایی را برجسته کرد که مسئولیت‌پذیری مقامات دولتی را کاهش می‌دهد و محیطی مساعد برای فساد ایجاد می‌کند.

 در گزارش مذکور اشاره شده است که هم رهبران اقتدارگرا و هم رهبران دموکراتیک در تضعیف عدالت و ترویج معافیت از مجازات برای اعمال فاسد نقش دارند. همچنین اعلام شده «اقدامات فاسدی مانند رشوه خواری و سوء استفاده از قدرت نیز در بسیاری از دادگاه‌ها و سایر نهادهای قضایی در سراسر جهان رخنه کرده است.  در جایی که فساد عادی است،  دسترسی افراد  آسیب‌پذیر به عدالت را محدود کرده‌اند، در حالی که ثروتمندان و قدرتمندان کل سیستم‌های قضایی را به بهای منافع عمومی تسخیر می‌کنند.»

 علیرغم رتبه‌های بالا در شاخص ادراک فساد، این گزارش تاکید می‌کند که بسیاری از کشورهایی که با مسائل معافیت از مجازات مواجه هستند، به اندازه کافی در امتیازات آنها منعکس نشده است.  پرونده ‌های فساد فرامرزی اغلب شامل شرکت ‌هایی از کشورهایی می‌شود که امتیاز بالایی دارند هنگام انجام تجارت در خارج از کشور درگیر رشوه‌گیری می‌شوند. Africantimes

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما