معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۰۷- ۱۵:۴۳

اخبار اقتصادی صربستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفتۀ اول فروردین 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

امکان کاهش نرخ بهره در صربستان

در اولین پایش فصلی امسال (QM) انتظار می رود که بهبود مستمر اقتصاد صربستان و رشد تولید ناخالص داخلی صربستان بین 3 تا 3.5 درصد باشد. کاهش نرخ بهره نیز می‌تواند از اواسط سال آغاز شود، زمانی که تخمین زده می‌شود که بانک مرکزی صربستان می‌تواند شروع به کاهش نرخ بهره معیار خود کند. تورم نیز طبق برآورد QM می‌تواند در سال جاری بین 4.5 تا 5 درصد باشد که البته تورم در تمام کشورهای اروپایی در حال کاهش است، بنابراین در ماه فوریه در منطقه یورو، در مرکز و شرق اروپا به 2 درصد و کل اروپا 3.9 درصد و در صربستان 5.6 درصد رسید. صربستان در ماه فوریه پس از رومانی دومین بالاترین تورم سالانه را در اروپا داشت. انتظار می رود که میانگین تورم صربستان در پایان سال بین 4 تا 4.5 درصد باشد.

همچنین رشد حقوق کارکنان دولت، مستمری بازنشستگی و همچنین سرمایه گذاری‌های عمومی منجر به افزایش تولید ناخالص داخلی صربستان تا 3.5 درصد شود. با این حال، این کمتر از پتانسیل این کشور است، زیرا نرخ رشد طبیعی اقتصاد صربستان 4 درصد تولید ناخالص داخلی است. همچنین، این خطر وجود دارد که سرمایه‌گذاری‌های عمومی همراه با رشد سریع هزینه‌های جاری، کسری مالی را افزایش دهد، اما می‌توان با به تعویق انداختن برخی از پروژه‌های برنامه‌ریزی شده از این امر جلوگیری کرد. در سال 2024، باید انتظار رشد بیشتر در اشتغال و میانگین حقوق را در صربستان داشت. در ماه‌های آینده، رکود یا کاهش جزئی در نرخ‌های بهره اسمی و همچنین افزایش اضافی در نرخ‌های واقعی (تفاوت بین نرخ بهره اسمی و نرخ تورم) صربستان انتظار می‌رود. نرخ بهره اسمی و واقعی ممکن است در نیمه دوم سال نیز کاهش یابد. با این حال تخمین زده می‌شود که نرخ بهره در یکی دو سال آینده نسبتا بالا باقی خواهد ماند.

https://biznis.rs/vesti/srbija/opadanje-kamata-moglo-bi-da-pocne-polovinom-godine-privredni-rast-do-35-odsto/

همکاری بلندمدت صربستان با سرمایه گذاران بین المللی

یورگووانکا تاباکوویچ، رئیس بانک مرکزی صربستان (NBS)، در بلگراد با سرمایه گذاران بین المللی گفتگو کرد. رئیس بانک مرکزی صربستان خاطرنشان کرد که همکاری موفق بلندمدت صربستان با سرمایه گذاران بین المللی یکی از پیش نیازهای رشد و موفقیت پایدار بیشتر صربستان است. وی ارزیابی کرد که اعتمادی که آنها در طی چند سال به سرمایه گذاران خود نشان داده اند، صربستان را ملزم به اعمال مسئولیت بیشتر و احتیاط در رویکرد خود و اداره اقتصاد داخلی می‌کند و همچنین صربستان به تضمین یک محیط سرمایه گذاری مطمئن و با ثبات ادامه می دهد.

https://www.euronews.rs/biznis/biznis-vesti/118133/medunarodni-investitori-u-beogradu-sa-malim-i-guvernerkom-upravljaju-investicijama-od-preko-12-triliona-dolara/vest

مالک جدید هتل یوگوسلاویا

شرکت MV Investment، که 100 درصد سهام آن متعلق به شرکت Millennium است، در یک مزایده عمومی هتل یوگوسلاویا را خریداری کرد. شرکت سرمایه گذاری MV Investment تنها شرکت کننده در این مزایده بود که سپرده 1.27 میلیارد دیناری را داشت. در طرح، بازسازی هتل و ساخت دو برج به ارتفاع 155 متر پیش بینی شده است.

https://www.nin.rs/ekonomija/vesti/46978/prodat-hotel-jugoslavija

اجرای پروژه یادار، با بالاترین استانداردهای زیست محیطی

شرکت ریوتینتو اعلام کرد که به پروژه یادار اعتقاد دارد و می‌توان آن را مطابق با بالاترین استانداردهای زیست محیطی انجام داد. البته فروش لیتیوم که با بالاترین استانداردهای زیست محیطی تولید شود، ممکن نیست. شرکت ریوتینتو اظهار می‌کند که پروژه یادار یکی از امیدوارکننده ترین و یکی از بهترین ذخایر لیتیوم در اروپا است که پتانسیل بالایی دارد تا صربستان را در میان کشورهایی قرار دهد که نقش کلیدی در انتقال سبز در سطح جهانی ایفا خواهند کرد و البته این پروژه تنها در صورت رعایت کامل قوانین صربستان و مقررات اتحادیه اروپا می‌تواند محقق شود. خاطرنشان می‌شود که اروپا در حال معرفی گذرنامه باتری است که یک گواهی دیجیتال است که اطلاعات مربوط به تولید باتری و پایداری مواد مورد استفاده در تولید باتری را برای وسایل نقلیه الکتریکی ذخیره می‌کند. برنامه ریزی این پروژه برای سرمایه گذاری بالغ بر 2.55 میلیارد یورو شده است که طبق داده‌های سال 2011 در حدود 3500 شغل ایجاد می‌کند و 1300 کارمند در چند دهه آینده در زمینه بهره برداری و پردازش این پروژه کار خواهند کرد. دولت صربستان می‌تواند سالانه حدود 180 میلیون یورو از مالیات و اجاره معادن به دست آورد که حدود یک درصد از درآمدهای بودجه دولتی صربستان است.

https://direktno.rs/vesti/drustvo-i-ekonomija/517469/rio-tinto-litijum-srbija.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما