ساخت شبکههای توزیع لجستیک در خارج از کشور توسط ترکیه
وزارت بازرگانی ترکیه مجوز تاسیس 6 شبکه توزیع لجستیک در خارج از کشور را صادر کرد. بر این اساس قرار است 4 شبکه توزیع لجستیک در اروپا و 2 شبکه توزیع لجستیک نیز در آمریکا تاسیس گردد.
تغییر مسیر تجارت جهانی، بازسازی و تاسیس زنجیرههای تجارت و بازطراحی مسیرهای تجارت در بازارهای بین المللی سبب تبیین استراتژیهای جدید توسط کشورها در حفظ بازارهای بین المللی شده است.
ترکیه نیز در همین راستا با ایجاد نوآوری و تبیین سیاستهای جدید رقابتی دست به چنین ابتکاری زده است تا بتواند با استفاده از مزیت موقعیت جغرافیایی و هزینه تولید، سهم قابل توجهی از بازارهای بین المللی را از آن خود نماید.
طرح تاسیس و حمایت از شبکههای توزیع لجستیک در خارج از کشور که به تصویب وزارت بازرگانی رسیده و مورد حمایت این وزارتخانه قرار گرفته است در واقع مکانیسم حمایتی مهمی به منظور حصول اطمینان از سهم بیشتر اقتصاد ترکیه از تجارت جهانی و کمک به رشد پایدار این کشور است.
بر این اساس، قرار است این شبکهها در 4 شهر بندری اروپا از جمله شهرهای تریسه ( ایتالیا )، ست و مارسی ( فرانسه ) ، تارگونا و بارسلونا ( اسپانیا )، هامبورگ ( آلمان ) و 2 شبکه توزیع لجستیک نیز در در ایالتهای شیکاگو و نیوجرسی آمریکا تاسیس گردد.
در آمریکا علاوه بر تاسیس این دو شبکه، 1 انبار مرکزی و 9 انبار سیار در ایالتهای شیکاگو و نیوجرسی و شهرهای لانگ بیج، هیوستون، لوس آنجلس و ساوانا پیش بینی شده است.
مدیریت و پشتیبانی شبکههای لجستیک در خارج از کشور از ابتدا تا انتها در تمامی فرآیند لجستیک به صورت سراسری از یک مرکز واحد بوده و تمامی هزینههای نصب، نگهداری، سیستمهای اطلاعاتی، تجهیزات فنی و دکوراسیون، سرمایه گذاری و هزینههای مشاوره حقوقی مربوط به بهره برداری توسط شبکه مرکزی پشتیبانی میگردد.
با بهره برداری از این نوع شبکهها صادر کنندگان ترک خواهند توانست کالاهای خود را سریع تر و با قیمتی رقابتی به زنجیرههای تامین و توزیع وارد کرده و موقعیت صادرات خود در بازارهای بین المللی را بیش از پیش تضمین و تقویت نمایند. شبکههای توزیع لجستیک در خارج از کشور سبب ایجاد زیرساختهای ماندگار و مناسب برای صادرات و بخش حمل و نقل ترکیه در بازارهای هدف شده و قدرت رقابت صادراتی این کشور را دو چندان خواهد کرد.
این شبکهها خدمات انبارداری، بارگیری و تخلیه، جابجایی، حمل و نقل، تجمیع محموله و تقسیم و توزیع را به داخل کشور هدف صادرات از یک نقطه مرکزی ارائه خواهد نمود. به این ترتیب بخش صادراتی ترکیه خواهد توانست که کمتر از 24 ساعت کالای خود را به خارج تحویل داده و کیفیت خدمات صادراتی خود را افزایش دهد .
پیشرفتهای دیجیتالی و استفاده از این بخش در ساختار صادرات کشور و به روز رسانی اقدامات حفاظتی و حمایتی، نقش کلیدی ایفا نموده و موقعیت ترکیه را در اقتصاد جهانی به تدریج تقویت می نماید.
ترکیه قصد دارد که در قرن بیست و یکم که از آن به عنوان ‘’قرن ترکیه ‘’ یاد میکند در راستای افزایش هر چه بیشتر رفاه اجتماعی، افزایش ثبات و رشد اقتصادی کشور با ابتکارات و پروژههای جدید در بخش صادرات و لجستیک موقعیت خود را در تجارت جهانی تقویت کند که تاسیس شبکههای توزیع لجستیک در خارج از کشور نیز یکی از این اقدامات به شمار میرود.