معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۷

اخبار اقتصادی ویتنام

بولتن اخبار و تحولات اقتصادی ویتنام در هفته اول اسفند ماه 1402 منتشره در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:
  • افزایش 42 درصدی صادرات ویتنام در ژانویه سال جاری

بر اساس اطلاعات صندوق سرمایه‌گذاری VinaCapital، صادرات ویتنام در ماه ژانویه سال جاری به ویژه صادرات محصولات کامپیوتری و الکترونیکی، بیانگر احیای این بخش اقتصادی پس از کاهش میزان صادرات این کشور در سال گذشته می‌باشد. صادارت ویتنام در ماه ژانویه سال جاری با افزایش 42 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به رقم 33.6 میلیارد دلار رسیده است، که نسبت به کاهش صورت گرفته در سال 2023، درصد افزایش بالای می‌باشد. کاهش صادرات ویتنام در سال 2023 برای نخستین بار از زمان بحران مالی جهانی در سالهای 2008-2009 صورت پذیرفت. در ماه ژانویه سال جاری، صادرات کامپیوتر و محصولات الکترونیکی به تنهایی 60 درصد رشد داشته که در نتیجه افزایش تقاضای جهانی برای این محصول می‌باشد. همچنین صادرات انواع گوشی به ویژه معرفی گوشی هوشمند جدید مدل S24 در ماه گذشته، 16 درصد رشد داشته است. در ماه ژانویه، رشد تولیدات صنعتی این کشور 19.3 درصد گزارش شده است که بدین معناست که کارخانجات می‌بایست فعالیت‌های خود را جهت تامین و عرضه کالاهای ساخت ویتنام افزایش دهند.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/export-recovery-gains-momentum-4713789.html

  • آغاز احداث کارخانه 2 میلیارد دلاری تولید خودروی وین فست در جنوب هند

شرکت ویتنامی‌تولید خودروی برقی وین فست Vinfast مقرر است در تاریخ 25 فوریه سال جاری، عملیات اجرایی فاز اولیه ساخت مجتمع تولید خودروی برقی خود به ارزش دو میلیارد دلار در هند را آغاز نماید. فاز اولیه این مجتمع به ارزش 500 میلیون دلار در شهر بندری Thoothukudi در ایالت تامیل نادو هند پس از امضاء یادداشت تفاهم میان خودروساز ویتنامی و دولت ایالتی تامیل نادو در ماه گذشته، آغاز خواهد شد. اجرای این پروژه، به شرکت خودروسازی ویتنامی‌کمک خواهد کرد حضور خود را در سایر کشورهای جنوب شرق آسیا، خاورمیانه و آفریقا توسعه دهد. انتظار می‌رود اجرای این پروژه موجب اشتغال‌زایی 3000 الی 3500 نفر هندی را فراهم نماید. ظرفیت تولید سایت تامیل نادوی خودروساز ویتنامی 150 هزار خودرو در سال اعلام شده است. تولید خودروهای برقی شرکت وین‌فست به هدف هند جهت رسیدن به اقتصاد سبز کمک خواهد نمود. همچنین شرکت وین فست اعلام نموده است تولید خودر.های برقی در کشورهای اندونزی، مالزی و خاورمیانه را در دست برنامه‌ریزی دارد. از زمان تغییر تولید خودروهای بنزینی به خودروهای برقی توسط شرکت وین فست در سال 2022، این شرکت طیف گسترده‌ای از انواع خودروهای شاسی بلند برقی، انواع موتورسیکلت و اتوبوس برقی تولید می‌نماید.  

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/vinfast-to-break-ground-on-2b-factory-in-india-4714092.html

  • برنامه اشتغالزایی 103 هزار فرصت شغلی توسط تامین کنندگان شرکت اپل در ویتنام

 تامین‌کنندگان شرکت آمریکایی اپل در نظر دارند در سال جاری با طرح های توسعه خود در ویتنام، برای  103 هزار نفر فرصت شغلی ایجاد نمایند که عمده آنها در کارخانجات این شرکتها در استان بک زانگ در شمال ویتنام می‌باشد. شرکت Foxconn به عنوان بزرگترین تامین‌کننده شرکت اپل، برای سایت تولیدی خود در پارکهای صنعتی Dinh Tram و Quang Chau در شمال ویتنام در نیمه اول سال جاری، 15 هزار نفر و در نیمه دوم سال، 12 هزار نفر را استخدام خواهد کرد. شرکت New Wing Interconnect Technology به عنوان زیرمجموعه شرکت Foxconn نیز در نظر دارد در مجتمع تولیدی خود در پارک صنعتی Van Trung در استان بک زانگ 27 هزار نفر را استخدام نماید. شرکت Fukang Technology واحد دیگر تولیدی شرکت Foxconn نیز برنامه‌ریزی نموده است در پارک صنعتی Quang Chau در سال جاری 13.6 هزار نفر را استخدام نماید. همچنین شرکت Fukang Technology دیگر تامین‌کننده برای شرکت اپل نیز در نظر دارد تعداد 47300 نفر نیروی کار برای واحدهای تولیدی خود در پارک‌های فن‌آوری Quang Chau و Van Trung استخدام نماید. تمامی این شرکتها اعلام نموده‌اند به نیروی کار از 18 سال تا 40 سال با مدرک دیپلم نیاز داشته و حقوق پایه این افراد 5 میلیون دونگ (معادل 203.8 دلار ) به همراه بیمه اجتماعی و سایر امتیازات خواهد بود. بطور متوسط حقوق این افراد پس از دریافت سایر رفاهیات، نزدیک به 8 الی 9 میلیون دونگ (معادل 330 دلار) خواهد بود.

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/apple-suppliers-need-103-000-workers-in-vietnam-this-year-4713715.html

  • کاهش اعتبارات بانکی در ماه ژانویه در ویتنام

به دلیل کاهش تقاضا برای تسهیلات بانکی منتج از شرایط رکودی بازار مسکن ویتنام و امتناع صاحبان کسب و کارها از دریافت وام به دلیل شرایط اقتصادی، تقاضا برای تسهیلات اعتباری از بانکهای این کشور در ماه ژانویه سال جاری 0.06 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. بر اساس گفته معاون بانک مرکزی ویتنام، کاهش رشد اعتبارات بانکها در ابتدای سال، در سالهای اخیر نیز مسبوق به سابقه می‌باشد. اشاره شده است که بانک مرکزی ویتنام از ابتدای سال جاری، سهمیه رشد اعتباری بانکها را افزایش داده است و در حال حاضر هیچ مانع سیاستی جهت اعطای وام از سوی بانکها به متقاضیان وجود ندارد. اظهار شده است میزان 30 تریلیون دونگ معادل 1.22 میلیارد دلار وام قابل اعطای بانک VietcomBank به عنوان بزرگترین بانک ویتنام (دولتی) برای ماه ژانویه بدون تقاضا و درخواست از سوی متقاضیان مواجه شده است. معاون بانک مرکزی ویتنام، دلیل این امر را کاهش درآمد اشخاص، ناشی از چالش‌ها و مشکلات موجود اقتصادی در این کشور عنوان نموده که در نتیجه آن، تقاضای کمتری برای وام مسکن از سوی متقاضیان ارائه شده است. از سوی دیگر، کاهش عرضه وام‌های جدید مسکونی نیز دلیل کاهش تقاضا از سوی متقاضایان بیان شده است. بانک مرکزی ویتنام رشد اعتبارات بانکهای این کشور برای سال جاری را 15 درصد تعیین نموده است که نسبت به سال قبل 1.5 درصد افزایش داده شده است. همچنین سهمیه اعتباری هر بانک از ابتدای سال تعیین و به بانک اعلام نموده که در صورت نیاز به اعتبارات بیشتر، امکان افزایش نیز وجود دارد. در اواسط سال قبل، نخست وزیر این کشور از بانک مرکزی درخواست نمود به منظور احیای رشد اقتصادی، تامین مالی و اعتباری طرح‌ها و پروژه‌ها را افزایش دهد.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/credit-drops-in-january-4713398.html

  • افزایش قیمت شاخص سهام ویتنام به بالاترین میزان در 5 ماه گذشته

شاخص اصلی بازار اوراق بهادار ویتنام در تاریخ 18 فوریه سال جاری با افزایش 1.26 درصدی به رقم 1224.97 واحد رسید که بالاترین میزان از 20 سپتامبر سال گذشته می‌باشد. در این تاریخ، برای ششمین روز متوالی، شاخص بازار افزایشی بوده است. خرید و فروش سهام در بازار اوراق بهادار شهر هوشی‌مین با افزایش 36 درصدی به رقم 24.75 تریلیون دونگ معادل 1 میلیارد دلار رسید. شاخص سبد VN-30 متشکل از سهام سی شرکت بزرگ و برتر بازار سهام ویتنام در این تاریخ، شاهد افزایش قیمت سهام 21 شرکت و کاهش قیمت 9 شرکت بوده است. شاخص‌های VIC و VRE به ترتیب متعلق به گروه معظم خصوصی Vingroup و شرکت املاکVincom Retail هر دو شاهد رشد قیمت‌های 6.9 درصدی بوده‌اند. همچنین شاخص VHM مربوط به شرکت معظم ساخت و ساز Vinhomes با رشد 6.7 درصدی و شاخص POW مربوط به بخش تولید برق گروه نفت و گاز ویتنام (Petrovietnam) با رشد 4.3 درصدی از مهمترین شاخص‌های بازار سهام ویتنام می‌باشند. خریداران خارجی بازار بورس ویتنام با خالص خرید 137 میلیارد دونگ معادل 5.5 میلیون دلار (عمدتا سهام شرکت همکاری بیمه‌‌ی سایگون-هانوی با نماد BHI و شرکت ساخت و ساز وین‌هومز با نماد VHM ) را خریداری کرده‌اند.

https://e.vnexpress.net/news/markets/stocks-reach-five-month-peak-4712986.html

  • افزایش قیمت فلفل به عنوان کالای صادراتی ویتنام

قیمت فلفل با افزایش 3.6 درصدی در استان‌های مرکزی و جنوبی ویتنام به 86000 دونگ معادل 3.50 دلار در هر کیلوگرم رسیده است. اتحادیه فلفل ویتنام دلیل این امر را کاهش عرضه و افزایش تقاضا ذکر نموده است. استانهای Dak Lak و Dak Nong از مراکز تولید فلفل سیاه در ویتنام می‌باشند. قیمت فلفل صادراتی کشورهای‌ مالزی و اندونزی نیز افزایش داشته است. اتحادیه فلفل ویتنام برای صادرات 400 الی 500 هزار تنی و ارزش 2 میلیارد دلاری فلفل در سال آینده هدفگذاری کرده است. سال گذشته میلادی، ویتنام 267 هزار تن ادویه به ارزش 912 میلیون دلار صادر نمود که به لحاظ وزنی 16.6 درصد افزایش و به لحاظ ارزشی 6 درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته است.

https://e.vnexpress.net/news/markets/pepper-prices-rising-in-vietnam-4712997.html

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما