معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۵۲

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته چهارم بهمن ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تداوم گرانی‌ها در ترکیه

نرخ گازوئیل برای پنجمین بار طی یک و ماه و نیم اخیر در ترکیه افزایش یافت. نرخ گازوئیل در ابتدا هفته اخیر با 2.56 لیر افزایش به بیش از 45 لیر معادل یک و نیم دلار در هر لیتر و نرخ بنزین نیز با 1.8 لیر افزایش به 43 لیر رسید. قیمت بنزین در شش ماه قبل 16 – 15 لیر و قیمت گاوزئیل نیز 18 -17 لیر بود. در ترکیه بعد از هر افزایش نرخ سوخت، شاهد افزایش هزینه‌های زندگی از جمله مواد غذایی و محصولات کشاورزی می‌باشیم. بعنوان نمونه انتشار خبر افزایش نرخ گازوئیل کافی بود تا نرخ هر کیلو گوشت قرمز که طی 40 روز اخیر 60 لیر افزایش داشت بطور مجدد 20 لیر افزایش یابد. گوشت قرمز در قصابی‌ها به کیلویی 600 لیر رسیده است. دولت ترکیه از یکطرف اقدام به افزایش 50 درصدی حقوق و دستمزدها می نماید و از طرفی دیگر با افزایش مداوم نرخ سوخت، اسباب گرانی زندگی مردم  را فراهم می‌کند. این چرخه سبب شده تا کارفرمایان بخش های مختلف از جمله پیمانکاران ساختمانی با حقوق ماهانه 60 هزار لیر (1800 یورو) نتوانند برای پروژه‌های ساختمانی خود کارگر پیدا کنند. در حال حاضر دستمزد روزانه یک کارگر ساده و یا خدمت کار 2000 تا 2500 لیر (معادل 64 تا 80 یورو) می‌باشد.

در همین ارتباط، حسن اوزترک، نماینده مجلس ملی ترکیه از حزب جمهوری خلق ضمن واکنش به روند افزایشی قیمتها اظهار نمود: برچسب قیمت ها اکنون نه بصورت ماهانه و یا هفتگی بلکه بصورت روزانه تغییر می‌کنند. قیمت هر جنس و یا کالایی را که می خریم. امروز گران تر از دیروز و ارزان تر از فردا است.

https://www.sozcu.com.tr

اعمال محدودیت واردات طلا به ترکیه

اعمال محدویت در واردات طلا بمنظور بهبودی در کسری حساب جاری از سوی دولت ترکیه سبب گردیده تا تولیدکنندگان طلا و جواهرات در این کشور با مشکلات عدیده ای مواجه شوند و نسبت به این تصمیم دولت واکنش نشان دهند.

در همین ارتباط، بوراک یاکین، رئیس اتحادیه صادرکنندگان طلا و جواهرات ترکیه، اظهار داشت که آنها مجبور به خرید طلا از کشورهای رقیب به قیمت 3 هزار دلار بیشتر شده اند. وی در ادامه با بیان اینکه نگران از سرگیری قاچاق طلا و جواهرات هستند، گفت: صادرات طلا و جواهرات نسبت به دوره قبل از همه گیری ویروس کرونا دو برابر شده، اما با این وجود، ما نمی‌توانیم به مواد اولیه با قیمت رقابتی دسترسی پیدا کنیم زیرا دولت قصد دارد کسری حساب جاری خود را از طریق محدودیت در واردات طلا حل نماید. وی تصریح کرد ادامه این روند سبب خواهد شد تا همچون دوران گذشته شاهد افزایش قاچاق طلا به کشور باشیم. در گذشته نیز طلا با قاطرها از منطقه جنوب شرقی به کشور قاچاق می‌شد. ترس ما این است که قاطرها دوباره شروع به کار کنند.

صنعت جواهرات ترکیه سال 2023 را با صادرات 7.7 میلیارد دلاری به پایان رساند که نسبت به سال 2022 بیش از 30 درصد افزایش داشت. یاکین با بیان اینکه این افزایش در مقایسه با سال 2018 نزدیک به 100 درصد است، گفت: این شتاب افزایشی نشان دهنده رقابت پذیری جهانی صنعت طلا و جواهر و صادرات با ارزش افزوده بالای آن است. با توجه به مشکل دسترسی به طلا، اختلاف قیمت تا 3 هزار دلار به ازای هر کیلوگرم یا حتی بیش از آن به وجود آمده است. در حالی که رقبای ما به ازای هر کیلوگرم طلا 65 هزار دلار می‌پردازند، ما باید 68 هزار دلار بپردازیم. که این نیز راه را برای قاچاق هموار می‌کند.

یاکین افزود، اگر دولت از صنعت طلا و جواهرات حمایت نماید، صادرات این حوزه در سال 2024 به 10 میلیارد دلار خواهد رسید.  اما با این اعمال محدویت، حتما بر روند صادرات طلا تاثیر منفی خواهد گذاشت. این در حالی است که طلا از مرزهای ما به راحتی توسط مسافران وارد کشور می‌شود، هر انس آن را در دبی ۷۰۰ دلار می خرند و در ترکیه با سود ۳ هزار دلاری می فروشند. https://www.dunya.com/sektorler

نرخ بیکاری ترکیه در سال 2023،  8.8 درصد اعلام شد

سازمان آمار ترکیه، نرخ بیکاران این کشور برای سال 2023 را 8.8 درصد و تعداد افراد بیکار را نیز 3 میلیون و 98 هزار نفر اعلام کرد. بر پایه این گزارش، نرخ بیکاری برای مردان 7.1 درصد و برای زنان 12 درصد بوده  است. تعداد افراد شاغل در سال 2023 به 32 میلیون و 113 هزار نفر و نرخ اشتغال نیز به 48.9 درصد رسیده است. در حالی که این نرخ برای مردان 66.1 درصد، برای زنان 31.9 درصد بود.

    https://www.tüik.gov.tr

کسری حساب جاری ترکیه در سال 2023 به 45 میلیارد دلار رسید

بنابر اعلام سازمان آمار ترکیه، کسری حساب جاری این کشور در ماه دسامبر 2023 بالغ بر 2 میلیارد و 91 میلیون دلار کسری داشته است. در این گزارش آمده است بدون احتساب واردات طلا و انرژی حساب جاری ترکیه در همین مدت 4 میلیارد و 162 میلیون دلار مازاد داشته است. بر پایه این گزارش، کسری حساب جاری در کل سال 2023، به 45.2 میلیارد دلار رسید. که این میزان نسبت به سال 2022 بالغ بر  9 درصد کاهش یافته است.

در همین ارتباط، عمر بولات، وزیر تجارت ترکیه اظهار داشت: برای اولین بار صادرات بخش خدمات به رقم ۱۰۰ میلیارد دلار رسید و با کاهش کسری تجارت خارجی در نیمه دوم سال ۲۰۲۳، بهبود قابل توجهی در حساب جاری مشاهده شد. بولات با یادآوری اینکه کسری حساب جاری در دسامبر 2023 با 65.2 درصد کاهش به 2.1 میلیارد دلار و در کل سال 2023 با 8 درصد کاهش به 45.2 میلیارد دلار رسیده است، گفت: کسری سالانه حساب جاری که در می 2023 60.1 میلیارد دلار بوده است. در ماه‌های بعد 14.9 میلیارد دلار کاهش یافت.

https://www.ntv.com.tr/ntvpara/cari-acik

سوزجو- کاهش 22 درصدی جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ترکیه

در حالی که ترکیه در سال گذشته 22 درصد کاهش سرمایه‌گذاری مستقیم بین‌المللی را تجربه کرد، ریسک‌های مربوط به قابل پیش‌بینی بودن در اقتصاد، تورم و نرخ ارز زمینه ساز کاهش سرمایه‌گذاری‌های خارجی از این کشور شده است.

انگین آکسوی در نشستی در خصوص روند سرمایه گذاری‌های بین المللی و انتظارات در سال 2024، اظهار داشت: ترکیه در سال گذشته 10.6 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم جذب کرده که این میزان نسبت به سال 2022 بالغ بر 22 درصد کاهش نشان می دهد. وی با بیان اینکه از 10.6 میلیارد دلار جذب شده 33 درصد در حوزه فروش املاک و مستغلات به اتباع خارجی و الباقی را نیز سرمایه گذاری‌های مولد را تشکیل می دهند، گفت: اگر دولت بتواند ثبات اقتصاد کلان و چارچوب نظارتی خود را به سطح متوسط کشورهایی در حال رقابت برساند، دست یابی به جذب 18.6 میلیارد دلار سرمایه گذاری طی سالجاری دور از دسترس نخواهند بود. وی همچنین ضمن اشاره به اتحاذ سیاستهای پولی مناسب از سوی بانک مرکزی ترکیه گفت، در زمینه سیاست پولی اقداماتی انجام شده، اما کافی نیست.

https://www.sozcu.com.tr

افزایش 9.3 درصدی صادرات محصولات کشاورزی ترکیه در ژانویه 2024

بر اساس اعلام انجمن صادرکنندگان ترکیه، صادرات محصولات کشاورزی این کشور در ماه ژانویه با 9.3 درصد افزایش به 3.1 میلیارد دلار رسیده است. سهم صادرات محصولات کشاورزی از کل صادرات 18.2 درصد می‌باشد.

استانبول که به عنوان لوکوموتیو صادرات ترکیه عمل می‌کند، در ارسال محصولات کشاورزی به سراسر جهان نیز پیشتاز است. استانبول که بیشترین صادرات را در ماه ژانویه با صادرات 7.2 میلیارد دلاری داشت، در صادرات محصولات کشاورزی به ارزش 772.3 میلیون دلار نیز رتبه نخست را به خود اختصاص داد. 24.7 درصد از کل صادرات کشاورزی ترکیه از شهر استانبول انجام شده است.

پس از استانبول ازمیر با 371.8 میلیون دلار، غازی آنتپ با 316.1 میلیون دلار، مرسین با 208.3 میلیون دلار، آنتالیا با 113.6 میلیون دلار، بورسا با 101.9 میلیون دلار، آنکارا با 92.9 میلیون دلار، طرابوزان با 90.9 میلیون دلار، آدانا با 89.5 میلیون دلار و حاتای با 85.5 میلیون دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

https://ekonomi.haber7.com

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما