معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته چهارم بهمن ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بانک مرکزی ترکیه و استراتژی لیریزاسیون (مبنا شدن لیر در اقتصاد)

چندی قبل مقاله ای از شهاب کاوجی اوغلو رئیس کل بانک مرکزی ترکیه تحت عنوان استراتژی لیریزاسیون منتشر شد. مقاله مزبور دارای سه عنوان اصلی است. دستاوردها و تحول ساختاری اقتصاد ترکیه، استراتژی لیریزاسیون، چارچوب کلی سیاست لیریزاسیون.

راهبرد مبنا قرار دادن لیر

شهاب کاوجی اوغلو، رئیس کل بانک مرکزی ترکیه مقاله‌ای با عنوان «راهبرد لیرازاسیون» (مبنا قراردادن لیر) را در وبلاگ رسمی این بانک منتشر کرد.

سهم پول ملی در تجارت خارجی ترکیه

میزان صادرات ترکیه با واحد پولی ملی ترکیه «لیر» در 4 ماه نخست 2022 در مقایسه با دوره مشابه سال 2021 با 68.4 درصد افزایش به 33 میلیارد و 340 میلیون لیر رسید. بنا به داده‌های وزارت تجارت ترکیه، در همین دوره میزان واردات ترکیه برمبنای لیر 60 میلیارد و 369 لیر و حجم تجاری نیز 93 میلیارد و 709 میلیون لیر اعلام شده است.

سیگنال رشد قوی در اقتصاد ترکیه

در حالی که ترکیه با مدل جدید اقتصاد مبتنی بر صنعت و صادرات به رشد خود ادامه می‌دهد، این وضعیت در شرکت‌هایی که سهام آنها در بورس استانبول معامله می‌شود نیز منعکس شد. سود و گردش مالی در سه ماهه اول سال نیز حاکی از رشد مورد انتظار در حدود 6 تا 7 درصد بود. سود خالص 422 شرکتی که سهام آنها در بورس معامله می‌شود در سه ماهه اول سال 2021 بالغ بر 45.5 میلیارد لیر بود اما در مدت مشابه سال جاری با 145 درصد افزایش به 111.5 میلیارد لیره رسید.