معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۹

اخبار اقتصادی ویتنام

بولتن اخبار و تحولات اقتصادی ویتنام در هفته سوم بهمن ماه 1402 منتشره در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

  • اخراج 1900 نفر نیروی کار بزرگترین شرکت نساجی در هوشی‌مین

شرکت تولید منسوجات Garmex Saigon در شهر هوشی‌مین در جنوب ویتنام اعلام نموده است بالاجبار 1947 نیروی کار خود را اخراج نموده تا سال 2023 را که سال بسیار سختی برای بخش نساجی ویتنام بود، تنها با 35 نیروی کار خود، به پایان برساند. بر اساس گزارش‌های مالی، این شرکت در سال 2022 نیز تعداد 1828 نفر از نیروی کار خود را اخراج نموده بود تا با این تفسیر، در مجموع دو سال گذشته 3775 نفر از این شرکت اخراج و به نوعی شرکت تولیدی تعطیل شود. شرکت Garmex Saigon که برای دو دهه فعالیت تولیدی داشته است، سال گذشته به دلیل کاهش سفارشات، با کاهش 35 برابری درآمد، درآمد 5.6 میلیارد دونگ معادل 353 هزار دلار را ثبت نمود. این شرکت در شش ماه دوم سال گذشته هیچگونه سفارشی دریافت نکرده بود. شرکت مزبور سال گذشته را با 52 میلیارد دونگ معادل 2.1 میلیون دلار زیان به پایان رسانید.

این شرکت بزرگترین شرکت تولیدی در بخش منسوجات در ویتنام بود که مشتریان بین‌المللی بسیاری داشت، اما همزمان با کاهش شدید سفارشات از سوی مشتریان آمریکایی و اروپایی، شرکت تولیدی نیز به نوعی تعطیل شده و تا زمان احیای سفارشات، وضعیت تعطیلی ادامه خواهد داشت. این شرکت دارای چهار کارخانه در جنوب و مرکز ویتنام می‌باشد. در سال 2019، شرکت بیش از 4 هزار نفر نیروی کار داشته و سود 100 میلیارد دونگی را ثبت نموده بود. شرکت ذکر شده در سال 2022 در نتیجه کاهش 93 درصدی فروش در شرایط کاهش تقاضای جهانی، برای نخستین بار زیان ثبت نمود.

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/hcmc-garment-firm-slashes-1-900-jobs-due-to-order-shortage-4708630.html

  • پیش‌بینی بانک citi bank ویتنام از احیای اقتصادی ویتنام در سال جاری

رئیس کشوری citi bank ویتنام اعلام نموده است این کشور سال سخت اقتصادی خود در سال 2023 را پشت سر گذاشته و آماده احیای اقتصادی در سال جاری می‌باشد. این بانک اخیرا پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی ویتنام برای سال جاری را 5-6 درصد اعلام نموده است که اندکی کمتر از نرخ رشد اقتصادی هدف‌گذاری شده دولت ویتنام برای رشد اقتصادی 5-6.5 درصدی در سال جاری می‌باشد. اقتصاددان این بانک نیز اعلام نموده است تغییرات زنجیره عرضه کنونی در جهان می‌تواند از تولیدات صنعتی و صادرات ویتنام در سال 2024 حمایت نموده و صادرات این کشور علیرغم کاهش 5 درصدی در سال گذشته را احیا نماید. وی پیش‌بینی نموده است هر چند به دلیل کاهش رشد اقتصاد جهان، تقاضای خارجی اقتصاد ویتنام ضعیف باشد، اما ویتنام از بازسازی فرآیند زنجیره عرضه خود منتفع خواهد شد و کماکان بخش‌های پوشاک و منسوجات، کفش و الکترونیک از مهمترین بخش‌های اقتصادی و صادراتی اقتصاد این کشور می‌باشد. همچنین در پیش‌بینی این بانک از اقتصاد ویتنام برای سال جاری، افزایش رشد اعتبارات و تسهیلات بانکی ذکر شده است، هر چند ویتنام برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای و زیرساختی خود از جمله در بخش انرژی، نیازمند 135 میلیارد دلار برای بخش تولید و انتقال برق در طول 7 سال آینده می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/vietnam-economy-ready-to-bounce-back-citi-vietnam-4708347.html

  • ویتنام برنده مزایده صادرات 300 هزار تنی برنج به اندونزی

هفت شرکت ویتنامی‌برنده مزایده صادرات 300 هزار تن برنج به اندونزی شده‌اند که این میزان بیش از نیمی از برنج برنامه‌ریزی شده مورد نیاز اندونزی در ماه ژانویه می‌باشد. کمترین قیمت برنج صادراتی این شرکتها، 648 دلار برای هر تن شامل قیمت حمل می‌باشد. پیش از این اندونزی اعلام کرده بود قصد دارد به منظور افزایش ذخایر مواد غذایی خود، 500 هزار تن برنج را در ماه ژانویه وارد نماید. سال گذشته، ویتنام با صادرات بیش از یک ملیون تن برنج به اندونزی، دومین صادرکننده بزرگ این محصول به اندونزی گردید. بر اساس اعلام اتحادیه مواد غذایی ویتنام و اتحادیه صادرکنندگان برنج تایلند، در حال حاضر قیمت برنج صادراتی 5 درصد شکسته تایلند برای هر تن 656 دلار، برنج ویتنام 642 دلار و برنج پاکستان 638 دلار می‌باشد. سال 2023 ویتنام با صادرات 8 میلیون تن برنج، پس از هند و تایلند، سومین کشور بزرگ صادرکننده این محصول در جهان گردید.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/vietnam-wins-bid-to-export-300-000-tons-of-rice-to-indonesia-4707929.html

  • افزایش قیمت بنزین به بیشترین میزان در 4 ماه گذشته در ویتنام

در تاریخ 1 فوریه، قیمت بنزین در ویتنام به بالاترین میزان از 2 اکتبر سال 2023 و قیمت گازوئیل به بالاترین میزان از 13 نوامبر سال گذشته رسید. در حال حاضر، قیمت بنزین پرطرفدار TON95 با افزایش 3.25 درصدی به قیمت 24160 دونگ معادل 99 سنت دلار در هر لیتر رسیده است. قمیت بنزین RON92  نیز به 22910 دونگ در هر لیتر رسیده است. بر اساس اعلام وزارت صنعت و تجارت ویتنام و وزارت دارایی این کشور، در نتیجه افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، افزایش ذخایر نفت در آمریکا و ملاحظات در خصوص بحران مسکن در چین به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده نفت در جهان موجب نوسان و افزایش قیمت نفت و سوخت در هفته روز گذشته در جهان شده است. در حال حاضر، قیمت سوخت بصورت هفتگی توسط وزارت صنعت و تجارت ویتنام قیمت‌گذاری و اعلام می‌گردد.

https://e.vnexpress.net/news/markets/gasoline-prices-hit-four-month-high-4707772.html

  • تکمیل ظرفیت بسیاری از مسیرهای هوایی ویتنام در ایام سال نو علیرغم اجاره هواپیما

به منظور پاسخگویی به افزایش تقاضای مسافرت هوایی در ویتنام در ایام سال نو ویتنامی از 8 فوریه سال جاری، شرکتهای هواپیمایی ویتنام 12 هواپیما بصورت اجاره به ناوگان پروازی خود افزوده‌اند. شرکت هواپیمایی خصوصی با صرفه اقتصادی ویت جت (VietJet as a budget airline) شش هواپیما را بصورت اجاره‌ای به خدمت گرفته که با این تعداد، 750 پرواز و یا 154800 صندلی به ناوگان خود در این ایام افزوده است. شرکت هواپیمایی ملی ویتنام (Vietnam Airline) نیز 4 فروند هواپیمای باریک پیکر از نوع A320 را برای مدت یک ماه به منظور افزایش پروازهای خود بصورت اجاره با خدمه پرواز، اجاره نموده است. شرکت هواپیمایی Bamboo Airways نیز ماه گذشته دو هواپیمای A320 به منظور افزایش پروازهای خود در ایام سال نو ویتنامی اجاره نموده بود. در عین حال، بیشتر مسیرهای پروزای با تکمیل ظرفیت روبرو شده‌اند. متوسط قیمت بلیط مسیرهای پروازی داخلی ویتنام 3.2 الی3.4 میلیون دونگ معادل 131 الی 139 دلار برای مسیر یک طرفه می‌باشد. پرترددترین مسیر هوایی ویتنام، مسیر هوشی‌مین به‌هانوی می‌باشد -جزء ده مسیر پرتردد هوایی در دنیا- که به لطف پروازهای زیاد، در ایام پر تقاضای سال نو، تاکنون با 82 درصد تکمیل شده‌اند. در حال حاضر، تمام مسیرهای پروازی داخلی ویتنام توسط شرکتهای هواپیمایی داخلی این کشور و بصورت عمده توسط سه شرکت هواپیمایی ذکر شده پوشش داده می‌شود.

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/several-air-routes-fully-occupied-despite-new-jet-leases-4707718.html

  • افزایش تقاضای مصرفی در ویتنام همزمان با آغاز سال نو ویتنامی

همزمان با نزدیک شدن به آغاز سال نو ویتنامی، بر اساس اعلام فروشگاه‌های خرده فروشی، تقاضای مصرفی در ویتنام بصورت سال به سال 10 درصد افزایش یافته است، لیکن مصرف‌کنندگان خرید اقلام ضروری و اقتصادی را در اولویت خود قرار می‌دهند. مهمترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه اقلام مصرفی روزانه در ویتنام شامل Lotte، VinMart، Big C، Aeon، K Market می‌باشند که همگی از افزایش مشتریان خود در روزهای قبل از آغاز سال نو خبر داده‌اند. شرکت WinCommerce که بزرگترین شرکت زنجبره‌ای سوپرمارکتی خرده‌فروشی با برند WinMart در ویتنام را مدیریت می‌نماید، از افزایش مشتریان خود در این ایام نسبت به روزهای عادی خبر داده است. همچنین فروشگاه زنجیره‌ای Kingfoodmart با بیش از 50 فروشگاه در شهر هوشی‌مین در جنوب ویتنام از افزایش عرضه 150 درصدی اقلام به فروشگاه‌های خود در این ایام خبر داده است. اقتصاد ویتنام سال گذشته 5.05 درصد رشد داشته که به دلیل مشکلات و چالش‌های اقتصادی جهانی، یک درصد کمتر از نرخ رشد هدفگذاری دولت ویتنام می‌باشد. 

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/consumer-demand-rises-as-tet-nears-4709318.html

  • افزایش شاخص سهام بازار بورس ویتنام به بالاترین میزان در 5 ماه گذشته

شاخص اصلی بازار بورس ویتنام با عنوان VN-Index در تاریخ 6 فوریه سال جاری با افزایش 0.20 درصدی به عدد 1188.48 رسید که بالاترین میزان از 22 سپتامبر 2023 می‌باشد. در این تاریخ، معاملات در بازار بورس اوراق بهادار هوشی‌مین با کاهش 24 درصدی به 14.62 تریلیون دونگ معادل 600 میلیون دلار رسید. سبد سهام 30 سهام بزرگ و برتر بازار ویتنام با عنون VN-30 شاهد افزایش سهام 20 شرکت و کاهش سهام 10 شرکت در این تاریخ بوده است. در این تاریخ، شاخص سهام بانکهای بزرگ همانند Vietinbank افزایشی بوده است. همچنین سرمایه‌گذاران خارجی بطور خالص با مبلغ 408 میلیارد دونگ معادل 16 میلیون دلار، فروشنده بوده‌اند که بصورت عمده سهام شرکتهای FPT و بانک VietinBank را به فروش رسانده‌اند. شاخص HNX-Index شاخص سهام شرکتهای کوچک و متوسط بورس اوراق بهادار هانوی می‌باشد که شاهد افزایش 0.15 درصدی و شاخص UPCoM به عنوان شاخص سهام شرکتهای عمومی فهرست نشده در بازار Unlisted Public Companies Market نیز شاهد افزایش 0.38 درصدی بوده است. بازار بورس اوراق بهادار ویتنام از سال 2000 آغاز به فعالیت نموده که در حال حاضر، سهام 1300 شرکت در این بازار روزانه مبادله می‌‎شود. میزان سرمایه‌گذاری خارجی در بازار بورس ویتنام نیز 30 میلیارد دلار اعلام شده است. 

https://e.vnexpress.net/news/markets/stocks-rise-to-near-five-month-high-4709533.html

  • فراخوان شرکت خودروسازی Vinfast برای حل مشکل فنی 5900 خودرو تولیدی خود

شرکت خودروسازی وین فست ویتنام به عنوان تنها خودروسازی این کشور که از سال 2021 تنها بر تولید خودروی برقی متمرکز گردیده است، از مالکان 5912 خودرو VF5 تولیدی خود در فاصله ماه‌های مارس تا دسامبر سال گذشته میلادی درخواست نموده است به منظور تعمیر و حل مشکل خاموش شده لامپ جلوی خودرو در شرایط استفاده از چراغ راهنمای سمت چپ، به نمایندگی‌های این شرکت مراجعه نمایند. چراغ جلوی خودرو VF5 که کوچکترین مدل خودروی شاسی بلند تولیدی این شرکت می‌باشد، در شرایط رانندگی با سرعت 50-55 کیلومتر و قرار داشتن چراغ جلو خودرو در حالت اتوماتیک، خاموش شود. این شرکت دلیل بروز این امر را وجود مشکل در مدار برق این خودرو که از شرکت تامین‌کننده قطعه خود دریافت شده، ذکر نموده است. این شرکت قطعه مزبور را بصورت رایگان تعویض نموده و اظهار داشته است این امر نیازمند حدود 40 دقیقه زمان می‌باشد. شرکت خودروسازی مزبور اعلام نموده است هر چند تاکنون تصادفی با علت مزبور اعلام نشده است، اما این شرکت فراخون تعویض قطعه مزبور را به برای تمام خودروهای تولید خود در فاصله زمانی ذکر شده، داده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/vinfast-recalls-5-900-evs-for-headlight-issue-4709796.html

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما