معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۵- ۱۰:۱۳ - مشاهده: ۵۸

اخبار اقتصادی مالزی

گزیده اخبار اقتصادی،تجاری و بازرگانی مالزی در نیمه اول بهمن ماه 1402 مندرج در رونامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اخبار نیمه اول بهمن ماه

تصمیم شورای سیاست پولی مالزی بر تثبیت نرخ بهره بین بانکی 3 درصد

بر اساس بیانیه بانک نگارا (بانک مرکزی مالزی) با تصمیم شورای سیاست پولی مالزی میزان نرخ بهره بانکی برای چهارمین دور متوالی  بدون تغییر و به میزان 3 درصد تثیبت شد. این تصمیم با بررسی چشم انداز اقتصاد جهانی در سال جاری و ادامه سیاستهای انقباضی در اغلب کشورها و رشد اندک تجارت در سطح بین المللی عوامل اقتصاد داخلی نظیر تورم، اشتغال و سرمایه گذاری تعیین میشود و مبنای وام دهی در بانک های دولتی و خصوصی در مالزی است. اخرین تغییرات این نرخ به جولای سال 2023 بر میگردد که با افزایش 0.25 درصدی به عدد 3 درصد رسید.

در این بیانیه همچنان آمده است میانگین نرخ تورم برای سال 2023 برابر با 2.5 درصد بوده است با اینحال با توجه به تصمیم دولت جهت عقلایی سازی یارانه‌ها، بازنگری در کنترل قیمتهای برخی خدمات و همچنین ادامه درگیری‌های ژئوپلتیکی بر میزان نرخ تورم برای سال 2024 تاثیر گذار خواهد بود.

عدم همراهی نرخ دستمزد با تورم

به گفته برخی از اقتصاددانان مالزیایی علیرغم کاهش نرخ تورم در سال 2023 و انتظارات خوشبینانه برای رشد اقتصادی بالاتر در سال جاری، مشکلات هزینه‌های زندگی همچنان برای مالزیایی‌های با درامد کم و متوسط باقی خواهد ماند. مشکل اصلی عدم همراهی نرخ دستمزد با تورم در طول سالهای گذشته است. از طرفی علیرغم اعلام نرخ تورم 2.5 درصدی برای سال 2023، میزان افزایش هزینه‌های مواد غذایی بسیار بیش از این بوده است. از طرفی هزینه‌های انجام فعالیتهای تجاری (صادرات و واردات) بواسطه مولفه‌های بین المللی افزایش قابل توجهی داشته است. به طبع این افزایش هزینه‌ها در میزان سود و از طرفی بر هزینه‌های مصرف کنندگان افزوده میشود. در همین دولت همچنین تصمیم بر سیاست منطقی سازی یارانه‌های سوخت را مد نظر دارد که هرچند جزئیات آن معلوم نیست با اینحال افزایش قیمتها دور از ذهن نیست. شاید زمان آن شده باشد که دولت در خصوصی نرخ های دستمزد نیز وارد عمل شود.

پیش بینی رشد 5 درصدی در تولید روغن نخل

به گفته مدیر اجرایی انجمن روغن نخل مالزی با توجه به صدور مجوز استخدام کارگر خارجی جهت فعالیت در مزارع کشت درخت نخل پالم، امکان افزایش 5 درصدی در کشت این محصول استراتژیک وجود دارد. مالزی دومین تولید کننده و صادر کننده برتر روغن نخل و سایر محصولات مرتبط با این محصول میباشد. همچنین این ظرفیت وجود دارد که با اضافه برداشتی احتمالی 5.2 میلون تنی میوه درخت نخل میزان تولید روغن پالم خام را تا حدود 1 میلون افزایش داد. وی همچنین با توجه به نیاز بیش از 40 هزار کارگر برای کار در مزارع در سال گذشته اظهار داشت با استخدام این میزان نیروی کار خارجی پیش بینی میشود 4 میلیارد رینگیت به درامد این صنعت کمک کند.

کل میزان تولید روغن پالم مالزی در سال 2023 به 18.55 میلیون تن و قیمت میانگین هر تن روغن پالم عمده در ماه ژانویه 2024 کمتر از 4000 رینگیت میباشد این صنعت در مالزی همچنین به میزان زیادی به نیروی کار خارجی وابسته میباشد.

الزام کارمندان دولت به آشنایی با کارکرد هوش مصنوعی

کارمندان دولت ملزم به تکمیل برنامه یادگیری هوش مصنوعی هستند تا آگاهی خود را از استفاده از این فناوری پیشرفته افزایش دهند. به گزارش خبر گزاری رسمی دولتی برناما، این بخشنامه ای با عنوان "یادگیری برای خدمت (بهتر) به مردم"  با امضای مدیر کل بخش خدمات اداری دولت در تاریخ 17 ژانویه 2024 صادر شده است و بر اساس این بخشنامه، همه کارمندان دولتی در سطوح وزارتی، بخشی و سازمانی این امکان را خواهند داشت با اشنایی بیشتر با کارکرد هوش مصنوعی در اجرای طرح‌های دیجیتالی‌سازی در خدمات عمومی را سرعت بخشند.

خرید سهام شرکت ACM مالزی توسط شرکت هواپیمایی بوئینگ

شرکت بوئینگ حضور خود را در جنوب شرقی آسیا با در اختیار گرفتن اولین مرکز ساخت تحت مالکیت خود در مالزی با خرید سهام شرکت ای سی ام Aerospace Composites Malaysia Sdn Bhd (ACM) آغاز کرد. ACM که در سال 2001 فعالیت خود را آغاز کرد، تا اواخر دسامبر 2023 به عنوان یک سرمایه گذاری مشترک با شرکت Hexcel فعالیت دارد. این کارخانه 47200 متر مربعی در منطقه بوکیت کایو هیتام ایالت کداح واقع شده است.

این شرکت سازنده هواپیمای آمریکایی گفت ACM محصولات کامپوزیتی و زیرمجموعه‌هایی مانند پوسته‌های هواپیما را عرضه می‌کند - بخش متحرک بال و پانل‌های تخت هواپیما که در همه هواپیماهای تجاری فعلی بوئینگ استفاده می‌شود...  در این بیانیه همچین آمده است شرکت ACM نیروی کار دائمی تمام مالزیایی خود را با حمایت دولت مالزی و از طریق روابط دانشگاهی مشترک به حدود 1000 تن افزایش داده است

تخصیص بسته اینترنتی ویژه برای موتور سواران شاغل در بخش حمل و نقل

شرکت‌های مخابراتی بسته ویژه‌ای اینترنتی را برای همه کارکنان موتوری حمل و نقل اینترنتی با تخفیف ویژه ارائه خواهند کرد. فهمی فاضل وزیر دیجیتال مالزی در یک پست فیس بوکی توضیح داد که چگونه پس از گفتگوی طولانی با یک کارمند تحویل غذا که از قبض بالای تلفن خود گله داشت، به این ایده دست یافت و نهایتا با تصمیم دولت مقرر شد همه رانندگان خدمات اینترنتی با 33 رینگیت بسته اینترنتی 40 گیگابایتی دریافت کنند. شایان ذکر است متوسط نرخ هر گیگ اینترنت حدود 2 رینگیت میباشد.

افزایش یارانه‌های نقدی ذیل برنامه موسوم به رحمت

بر اساس گزارش وزارت دارایی مالزی پرداخت کمک های نقدی برنامه "رحمت"  به نفع اقشار نیازمند در فاز 1 به 8.2 میلیون دریافت کننده واجد شرایط از 29 ژانویه آغاز می‌شود. این کمک ها  به مبلغ 500 رینگیت برای گروه خانواری با درآمد کمتر یا مساوی 2500 رینگت در ماه می‌باشد که این کمکها در مقایسه با پرداخت 300 رینگیتی در سال گذشته بالغ بر 66 درصد رشد داشته است. همچنین خانوارهایی با درآمد 2501 تا 5000 رینگیت در ماه نیز واجد شرایط دریافت بین 100 تا 300 رینگیت هستند. همچنین برای افراد مسن بدون همسر و دریافت کننده مجرد به ترتیب 150 رینگیت و 100 رینگیت کمک دولتی در نظر گرفته شده است.

رشد 3.4 اقتصاد مالزی در سه ماهه چهارم

بر اساس گزارش سازمان آمار مالزی رشد اقتصاد مالزی در سه ماهه چهارم سال 2023  3.4 درصد تخمین زده می‌شود که نشان دهنده افزایش اندکی نسبت به رشد 3.3 درصدی سه ماهه پیش از آن است بخش خدمات موقعیت خود را به‌عنوان محرک اصلی عملکرد اقتصادی در این دوره حفظ کرد و رشد مثبتی در سایر بخش‌ها نیز مشاهده میشود.

رونق صنعت گردشگری سلامت در مالزی

به گفته مدیر ارشد شورای مسافرتی بهداشت و درمان مالزی (MHTC) با توجه به سیاست گذاری مناسب و تدابیر اندیشه شده انتظار میرود میزان درآمد مستقیم مالزی تنها در بخش گردشگری سلامت برای سال 2024 به میزان 2.4 میلیارد رینگیت برسد. همچنین انتظار می رود این میزان گردشگر در مجموع به 9.6 میلیارد رینگیت به کل اقتصاد این کشور کمک کند. بر اساس داده‌های جمع اوری شده تا نوامبر 2023 است، درامد بخش گردشگری سلامت بیش از 1.92 میلیارد رینگیت بوده است و پیش بینی میشود با اقدام دولت فدرال برای اعطای ویزای 30 روزه به شهروندان چینی و هندی شاهد رونق بیشتر این صنعت در سال جاری باشیم.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما