معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۲- ۰۸:۰۰

دستاوردهای نشست اقتصادی کوالالامپور موسوم KL 20 Summit 2024

نشست دو روزه KL20 2024 به رهبری وزارت اقتصاد مالزی برگزار شد. رسانه‌های مالزی اخبار و گزارش های متعددی را درباره این نشست منتشرکردند. مشخص است که دولت اهتمام زیادی برای جلب نظر افکار عمومی‌به نشست مذکور دارد. این نشست جدیدترین گام دولت مالزی برای قرار دادن نام این کشور در بین ۲۰ مرکز برتر جهانی استارتاپ تا سال ۲۰۳۰ است.

 ۱- اهتمام و تمرکز دولت برای افزایش تولید «نیمه رسانا» و «آی سی» در کشور

در اوایل این ماه، مجمع جهانی اقتصاد، مالزی را به عنوان یک نیروگاه در حال ظهور نیمه‌هادی و مدار (IC )  معرفی کرد. سال گذشته ایالت «پنانگ» در شمال مالزی حدود۱۲.۸ میلیارد دلار (۶۱ میلیارد رینگیت) سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب کرد. سرمایه‌گذاری‌ شرکت‌های چندملیتی در مالزی، موقعیت تثبیت شده مالزی را در مراحل پایانی زنجیره تامین نیمه‌رساناها، به‌ویژه مونتاژ، آزمایش و بسته‌بندی تراشه تقویت خواهد کرد. مالزی ۱۳ درصد از سهم بازار جهانی این بخش ها را در اختیار دارد،.

نخست وزیر مالزی هفته گذشته اعلام کرد که وزارت سرمایه گذاری، تجارت و صنعت یک برنامه استراتژیک جامع را برای گنجاندن بسته تشویقی جذاب تری جهت سرمایه گذاری استراتژیک در بخش نیمه‌هادی‌ها با فناوری پیشرفته، به ویژه در بخش تولید نهایی محصولات ( (front-end activitiesدر مالزی در دست اجرا دارد. نخست وزیر این وعده را در خلال سخنرانی خود در نشست مذکور اعلام و اضافه کرد شرکت فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال سلانگور (Sidec  ) یا «پارک شتاب دهنده نیمه‌هادی طراحی مدار» به عنوان بزرگترین پارک در جنوب شرقی آسیا شناخته می‌شود.

«یونگ کای پینگ» مدیر اجرایی Sidec گفت که انتظار می رود پارک طراحی آی سی مستقر در «پوچونگ» که در تیر ماه آتی عملیات خود را آغاز خواهد کرد، بین ۵۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد رینگیت بازده اقتصادی داشته باشد. این پارک با چهار شریک از جمله غول نیمه‌هادی بریتانیا موسوم به «Arm Holdings»، انجمن صنعت نیمه‌هادی شنژن چین، شرکت Skye Chip Sdn Bhd طراح IC مستقر درBayan Lepas  و شرکت ذخیره هوش مصنوعی مالزی موسوم به AI Storage  (Mai Storage) راه اندازی شده است. شرکت دوم یک سرمایه گذاری جدید توسط آقای Datuk KS Pua از شرکت فیسون الکترونیک مستقر در تایوان است که به «پدر درایوUSB» شناخته می‌شود.

۲- استقبال مالزی از شرکت های استارت آپی منطقه ای وجهانی با اهدا «گذرنامه طلایی»

«رفیع رملی» وزیر اقتصاد مالزی در سخنرانی اصلی خود در این نشست، مجموعه ای از مشوق ها را برای جذب استارت آپ های جهانی و منطقه ای اعلام کرد. این شرکت ها  بیش از۱میلیارد دلار (۴.۸ میلیارد رینگیت) ارزش دارند. در واقع دولت بجای حمایت و پرورش شرکت های محلی، روی به جذب شرکت های منطقه ای و جهانی آورده است. او گفت: «برنامه اقدام KL20 ابتکارات جدیدی را ترسیم می‌کند که زمینه‌های حیاتی یک اکوسیستم استارت‌آپی شامل سرمایه، استعداد و کیفیت استارت‌آپ‌ها را  تسریع می‌کند».

انتظار مطلوب مالزی این است که مقصد سرمایه‌های اولیه در حال رشد باشد، یا مرکزی برای کارآفرینان جهانی و استعدادهای ماهر باشد و یا مرکزی برای استارتاپ های پیشرو در جهان باشد که به دنبال شروع، رشد و مقایسه هستند. در این راستا دولت مالزی اقدام به ارائه «گذرنامه طلایی Unicorn» نموده که شامل معافیت از هزینه‌های مجوز استخدامی‌برای مدیران ارشد، اجاره یارانه‌ای، تخفیف مالیاتی بر سود شرکت‌ها، ارائه خدمات جابه‌جایی و خدمات استارت آپی مربوط به حمایت های اولیه از ثبت نام استارت آپ ها می‌شود. برای جذب استعدادهای با مهارت بالا « گذرنامه نوآوری» (Innovation Pass) یک برنامه مجوز استخدامی چند لایه ارائه می‌کند، در حالی که در «گذرنامه طلایی VC» (VC Golden Pass) به شرکا فرصت‌ دسترسی به منابع مالی، فضاهای اداری یارانه‌ای، ثبت‌نام سریع مجوزها و معافیت هزینه‌ مجوزهای استخدامی ارائه می‌شود.

در همین چارچوب، دولت مالزی همچنین طرح KL20 GPU (general-purpose computing on graphics processing units ) را معرفی کرده است که یک طرح تخفیف دار برای استفاده از خدمات ابری و محاسبات چند منظوره بر روی واحدهای پردازش گرافیکی و ترویج کمربند نوآوری (Innovation Belt ) در اطراف کوالالامپور و پارک فناوری «بوکیت جلیل» است که در آن استارتاپ‌ها، استعدادها، سرمایه‌گذاران، شرکت‌ها و دانشگاهیان می‌توانند گرد هم آیند. علاوه بر این، نشست KL20 ایده اتصال شهرهای کوالالامپور مالزی با شهر هانگچو (Hangzhou) چین بعنوان شهر استارت آپی (Startup City) را مطرح کرد. بگونه ای که این دو شهر شبیه به یک منطقه اقتصادی ویژه شوند که امکان دسترسی یکپارچه به بازار برای رشد و توسعه استارت‌آپ‌ها در هر دو شهر را دارند.

۳- عدم اولویت استارت آپ های محلی جهت برخورداری از مزایا و معافیت ها

به نظر می رسد تغییر استراتژی دولت برای تمرکز بر استارت آپ های جهانی و منطقه ای ناشی از شکست شرکت «Penjana Kapital Sdn Bhd» و شرکت اقتصاد دیجیتال مالزی (MDEC ) در راه اندازی پنج شرکت استارت آپ محلی از زمان اعلام در سال ۲۰۲۲ باشد.  «رفیع رملی» در سخنرانی خود در نشست مقدماتی KL20 خاطرنشان کرده بود جذب استارتاپ های باکیفیت و همزمان VC و صندوق های دولتی برای سرمایه گذاری در صحنه، کاتالیزوری برای رشد صحنه داخلی نیز خواهد بود. با جذب این کاتالیزورها در اکوسیستم مالزی، می‌توانیم ارزش مالزی را در زنجیره ارزش بالا برده و توانایی خود را برای رقابت با بهترین‌ها نشان دهیم. این یک پیام ساده به بقیه جهان است: مالزی برای تجارت در فناوری آماده است. البته باید توجه کرد که یکی از انگیزه‌های مالزی برای شتاب دادن به تجارت فناوری، حس عقب ماندگی از سنگاپور و حتی خطرتحت الشعاع قرار گرفتن توسط اندونزی، تایلند و حتی ویتنام در آینده می‌تواند باشد. انور در سخنرانی افتتاحیه خود گفت: «واقعیت این است که ما فرصت‌های از دست رفته را در سرمایه‌گذاری‌های فناوری تجربه کرده‌ایم، و این امر بازتعریف استراتژی و ارائه بهترین اکوسیستم برای کسب مزیت رقابتی در جذب سرمایه‌گذاری‌های با ارزش را برای مالزی ضروری میکند». در اینجا ذکر این نکته ضروری است که برخی از شرکت های محلی نارضایتی‌ خود را از نحوه استقبال نشست KL20 از حضور آنها اعلام کرده اند. 

 

منبع:

 https://www.malaymail.com/news/malaysia/2024/04/24/three-things-we-learnt-from-kl20-summit-2024/130385

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما