معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۱۰- ۰۸:۰۰

منطقی سازی قیمت حامل های انرژی در مالزی

دولت مالزی پس از چندین ماه بحث و گفتگو در خصوص تصمیم گیری و نحوه ی چگونگی سیاست منطقی سازی قیمت حامل های انرژی در این کشور، نهایتا در تاریخ 22 خرداد و در مرحله اول با اعلام سیاست شناور سازی قیمت گازوئیل، سیاست منطقی سازی قیمت را آغاز نمود. در این گزارش به چرایی اتخاذ این سیاست، اقدامات دولت پیش از اعلام و تمهیدات اندیشه شده برای کاهش بار تورمی این سیاست پرداخته شده است.

موضوع تعدیل، منطقی سازی، ازاد سازی و یا تعابیر دیگر افزایش قیمت سوخت در مالزی به مانند دیگر کشورها از موضوعات حساس سیاسی، اجتماعی و البته اقتصادی است. انور ابراهیم نخست وزیر مالزی که همزمان وزیر دارایی مالزی نیز هست از ماهها پیش به ضرورت منطقی سازی قیمت سوخت اشاره داشت. راه اندازی سامانه ای موسوم به [1]PADU جهت کسب اطلاعات خانوار های مالزیایی، مصاحبه‌های متعدد با مدیران و کارشناسان جهت آماده سازی افکار عمومی مقدمه ای برای اجرای هدفمند سازی یارانه‌ها به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی دولت جهت بهبود مخارج خود بوده است.

نهایتا دولت مالزی در 10 ژوئن (22 خرداد) از افزایش قیمت گازوئیل در شبه جزیره مالزی خبر داد. بر این اساس قیمت گازوئیل به صورت هفتگی و شناور خواهد بود. در نتیجه این اقدام قیمت گازوئیل از 2.15 رینگیت با 56 درصد افزیش به 3.35 رینگیت (0.71 دلار) رسید. 

مروری بر وضعیت قیمت حامل های انرژی و میزان یارانه ی تخصیصی

مالزی در سالهای اخیر خصوصا بعد از بحران کرونا و منازعات ژئوپلتیکی جهان تغییری در قیمت های حامل انرژی نداشته است. مالزی دهمین کشور در رتبه بندی کمترین قیمت حامل های انرژی (بنزین و گازوئیل) است. بر اساس گزارش روزنامه پوالتان[2] مالزی در سال 2022 جهت تثبیت قیمت های حامل انرژی بالغ بر 45.1 میلیارد رینگیت (بیش از 10 میلیارد دلار) یارانه تخصیص داده است. که این رقم 350 درصد بیش از سال 2021 میباشد.

میزان یارانه سوخت برای دیزل در سال 2023 حدود 14.3 میلیارد رینگیت و یارانه بنزین RON95 برای سال 2022 بیش از 23.07 میلیارد رینگیت بوده است. شایان ذکر است کل بودجه مالزی در این سالها حدود 370 میلیارد رینگیت بوده است به عبارتی حدود 10 درصد مخارج دولت تنها جهت ارائه سوبسید برای این دو قلم کالا اختصاص میابد.

[1] سامانه ای که با همکاری وزارت اقتصاد، سازمان آمار مالزی جهت تکمیل داده‌های و اطلاعات جمعیت 30.08  میلیون نفری مالزی راه اندازی شده است به  دست آوردن یک تصویر واضح تر از درامد خانوار ها جهت اختصاص بهینه یارانه‌ها و داشتن اطلاعات برای سیاست گذاری‌های دولت دو هدف اصلی راه اندازی این سامانه عنوان شده است. تا پایان مرحله اول ثبت نام بیش از 10 میلیون مالزیایی در این سامانه به تکمیل اطلاعات خود پرداختند.

[2] Malaysia spent RM45.184 billion in subsidies to keep fuel prices low in 2022 - over 350% more vs 2021! - paultan.org⁤

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما