معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۵- ۱۲:۴۳

اخبار اقتصادی مالزی

گزیده اخبار اقتصادی مالزی در نیمه اول خرداد ماه 1403 مندرج در رونامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

آغاز هدفمند سازی یارانه‌های انرژی با شناور سازی قیمت گازوئیل

به گفته انور ابراهیم نخست وزیر و وزیر دارایی مالزی، طرح منطقی سازی یارانه‌ها، با تکمیل دریافت داده‌ها از سوی خانوارهای مالزی، در سال جاری (2024) با تعدیل و شناور سازی قیمت گازوئیل آغاز خواهد شد. وی همچنین با اشاره به استفاده گسترده گازوئیل در دو ایالت شرقی صباح و سارواک، اجرای این طرح تنها در قسمت غربی این کشور (شبه جزیره مالزی) اجرا خواهد شد. همچنین برای کاهش این سیاست بر افزایش قیمت ها، همچنان 10 نوع وسیله نقلیه عمومی و 23 نوع خودروی حمل کالا همچنان از یارانه گازوئیل برخوردار خواهند بود. وی همچنین تاکید کرد هدف اصلی کاهش کسری بودجه و اعطا هدف مند یارانه برای افراد نیازمند است.

قیمت هر لیتر گازوئیل در مالزی 2.15 رینگیت (46 سنت آمریکا) میباشد. به گفته وزیر اقتصاد مالزی ادامه روند کنونی در اعطای یارانه سوخت موجب خواهد شد که 20 درصد ثروتمند جامعه بیش از 53 درصد یارانه این بخش را دریافت کنند.

رونمایی از استراتژی ملی نیمه رسانه‌های مالزی

استراتژی ملی نیمه رسانه‌ها (NCC) تلاش هدفمند مالزی جهت نقش افرینی بیشتر در زنجیره تولید نیمه رساناها با حضور نخست وزیر این کشور رونمایی گردید. این سند شامل سه مرحله خواهد بود. مرحله اول استفاده از ظرفیت موجود برای مدرن سازی مونتاژ، تست قطعات و بسته بندی خواهد بود. مرحله دوم دسترسی به لبه برتر تکنولوژی در طراحی تراشه‌های حافظه، ساخت، بسته بندی آن و نهایتا در مرحله سوم توسعه شرکتهای مالزیایی در سطح جهانی در تمامی زنجیره طراحی، تولید و بسته بندی.

این سند شامل پنج هدف خواهد بود. 1- جذب سرمایه گذاری‌های داخلی با تمرکز بر طراحی مدارهای مجتمع، بسته بندی پیشرفته و تجهیزات تولید و جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی عمدتا برای خردی و نصب تجهیزات تولیدی

2- ایجاد حداقل 10 شرکت مالزیایی در طراحی و بسته بندی با درامد یک تا 4.7 میلیارد رینگیت (1 میلیارد دلار) و همچنین ایجاد حداقل 100 شرکت مرتبط با نیمه‌هادی با درامد نزدیک به 1 میلیارد رینگیت.

3- تبدیل مالزی به یک مرکز تحقیق و توسعه جهانی برای نیمه‌هادی‌ها با دانشگاه‌های و مراکز تحقیق و توسعه در کلاس جهانی، و جذب بهترین استعدادهای داخلی و بین المللی

4- پرورش حداقل 60 هزار مهندس مالزیایی با مهارت بالا در این صنعت

5- اختصاص حداقل 25 میلیارد دلار جهت حمایت مالی برای عملیاتی کردن این سند با ارائه مشوق های هدفمند

سرمایه گذاری شرکت های "آمازون" در مالزی:

داتو سری انور ابراهیم نخست وزیر مالزی در پایان هفته گذشته میزبان هیاتی از مدیران شرکت "آمازون" در دفتر خود در پوتراجایا بود. نخست وزیر در پلتفرم شبکه اجتماعی X اشاره کرد که این جلس بر روی برنامه‌های سرمایه گذاری این شرکت در مالزی متمرکز شده است. وی اشاره کرد که شرکت آمازون سرمایه گذاری خود را از سال 2023 میلادی به مدت 15 سال در مالزی به مورد اجرا گذاشته که مراحل آن  طبق برنامه پیش می رود. این شرکت در پیشبرد اکوسیستم دیجیتال، شامل: خدمات ابر اینترنتی، اینترنت اشیاء، نسل پنجم امور مخابراتی و هوش مصنوعی سرمایه گذاری نموده است.

سرمایه گذاری مشترک مالزی و شرکت "انرژی آینده ابوظبی موسوم به مصدر"

انور ابراهیم نخست وزیر مالزی از محمد جمیل الرماحی، مدیر اجرایی شرکت اماراتی و هیئت همراه به ریاست دکتر مبارک سعید احمد بورشید الظهری سفیر امارات در مالزی دیدار کرد. شرکت مصدر، یک شرکت انرژی پاک مستقر در امارات، در مورد پیشنهادهای سرمایه گذاری با مشارکت کسب و کارهای محلی در چندین ایالت مالزی در دهه آینده بحث و گفتگو نمود. نخست وزیر ابراز خوشبینی نمود که این سرمایه گذاریها رشد اقتصادی کشور را به همراه خواهد داشت که به نفع همه طرف‌های مشارکت کننده در این پروژه‌ها خواهد بود.

سرمایه گذاری میلیاردی شرکت گوگل (Google) در مالزی

وزارت تجارت خارجی و سرمایه‌گذاری مالزی  از تعهد شرکت گوگل (Google) برای سرمایه‌گذاری 9.4 میلیارد رینگیتی (معادل 2 میلیارد دلار) برای استقرار اولین مرکز داده‌های گوگل در مالزی را تایید کرد. سرمایه گذاری شرکت مذکور باعث اشتغال زایی بیش از 26 هزار نفر در بخش‌های مختلف از جمله در مراقبت‌های بهداشتی، آموزشی و مالی می‌شود که تأثیر اقتصادی آن به ارزش 15 میلیارد رینگیت (معادل 3.2 میلیارد دلار) تخمین زده می‌شود.

گسترش خدمات شرکت حمل و نقل بین المللی فدکس (FedEx) در مالزی

 انور ابراهیم نخست وزیر مالزی اعلام کرد که شرکت حمل و نقل بین المللی فدکس (FedEx)، قصد دارد تجارت و خدمات خود را در مالزی، به ویژه با استفاده از امکانات موجود در چندین فرودگاه، گسترش دهد. نخست وزیر در پستی در فیس بوک گفت که این موضوع در جریان ملاقات او با ریچارد اسمیت، رئیس و مدیر اجرایی آن شرکت در پوتراجایا نهایی شد. شرکت فدکس در حال حاضر 30 پرواز در هفته در مالزی انجام می دهد و صنایع محلی آن کشور را به شبکه جهانی خود در 220 کشور و منطقه متصل می‌کند.

حفظ مقام نخست مالزی در جذب گردشگران مسلمان در سال 2023

بر اساس آخرین گزارش مرکز گردشگری اسلامی (ITC) مالزی با پذیرش بیش از 4.5 میلیون گردشگر بین المللی مسلمان در سال 2023، جایگاه برتر خود را به عنوان مقصد برتر گردشگران مسلمان حفظ کرد. به گفته تهیه کنندگان این گزارش محبوبیت مالزی در میان گردشگران مسلمان ناشی از دسترسی آنان به غذای حلال و امکانات و خدمات مرتبط با موضوعات دینی، سواحل زیبا، فرهنگ متنوع و مراکز خرید با کیفیت و متعدد میباشد.

زمزمه‌های اصلاحات جدی در قوانین بازنشستگی در مالزی

داتو سری انور ابراهیم نخست وزیر گفت: زمان آن فرا رسیده است که مالزی اصلاحات جدی در چارچوب قوانین بازنشستگی خود برای تضمین امنیت مالی و برابری برای همه مالزیایی‌ها انجام دهد. انور ابراهیم گفت که یک نظرسنجی اخیر نشان داد که 26.1 درصد از پاسخ دهندگان بالای 60 سال تا زمانی که سلامتی آنها اجازه میدهد می خواهند به کار خود ادامه دهند، زیرا آنها برای دستیابی به امنیت درآمد برای تامین نیازهای بازنشستگی خود با چالش هایی روبرو هستند.  انور ابراهیم افزود: پیش بینی می‌شود تنها 23 سال طول بکشد تا مالزی از یک کشور میانسال به یک کشور سالخورده تبدیل شود زیرا 14 درصد از جمعیت آن بالای 65 سال سن دارند. وی افزود که دولت وحدت ملی کاملا متعهد به بهبود زندگی برای سالمندان مالزی و ایجاد جامعه ای فراگیرتر و عادلانه تر برای همه مطابق با مفهوم مالزی مدنی است.

امضاء یادداشت تفاهم همکاری بین اتاق بازرگانی ازبکستان و شرکت توسعه خارجی مالزی

بر طبق اخبار منتشر شده، آخر هفته گذشته یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت توسعه خارجی مالزی(Matrade) و اتاق بازرگانی و صنایع ازبکستان(CCIU) در سمرقند امضاء شد. بر اساس این یادداشت تفاهم همکاری، ازبکستان متقبل شده تا فرصت بیشتری را برای شرکت های مالزیایی جهت ارایه و توسعه کالا و خدمات در آن کشور و دیگر همسایگان خود مهیا نماید. هرچند در عوض راه برای نفوذ و گسترش روابط اقتصادی ازبکستان در مالزی و منطقه جنوب شرق آسیا نیز هموار می‌شود. حوزه‌های همکاری تعریف شده در این یادداشت تفاهم شامل: تبادل اطلاعات تجاری فیمابین، فعالیت های توسعه تجارت مشترک دو کشور از جمله: (حضور در نمایشگاه‌های تجاری، سمینارها، انجمن‌های تجاری، ماموریت های تجاری و تجارت الکترونیک) و انتقال تجربیات در راستای ظرفیت سازی در منطقه آسیای مرکزی و جنوب شرق آسیا می‌باشد. از دیگر مباحث مطرح شده، همکاری گسترده بین شرکت های کوچک و متوسط(SME) دو کشور می‌باشد. شایان ذکر است اتاق بازرگانی و صنایع ازبکستان، نماینده بیش از280 هزار شرکت ازبکی است. تراز تجاری دو کشور در سال 2023 میلادی به مبلغ 94 میلیون دلار رسید که از این مبلغ سهم صادرات مالزی به ازبکستان 93.6 میلیون دلار و سهم واردات مالزی از آن کشور معادل 0.4 میلیون دلار بوده است. عمده اقلام صادراتی مالزی به ازبکستان شامل: روغن پالم، روغن نارگیل، قهوه، مارگارین و ... و عمده اقلام وارداتی از ازبکستان شامل کود، میوه و منسوجات می‌باشد.

برنامه نوآوری دولت در کسب و کارهای حلال در جهت مبارزه با گازهای گلخانه ای

دولت مالزی یک برنامه آزمایشی در زمینه سبز کردن مشاغل حلال با هدف کمک به کسب و کارهای حلال در مالزی برای انتقال به شیوه‌های سبزتر و پایدار زیست محیطی معرفی کرده است. داتو سری انور ابراهیم نخست وزیر مالزی به رسانه‌های آن کشور گفت که این برنامه با ارائه ابزارهای ظرفیت سازی فنی برای اندازه گیری و گزارش انتشار گازهای گلخانه ای و تامین مالی گواهینامه‌ها اجرا خواهد شد. وی در سخنرانی اصلی خود در مجمع جهانی اقتصاد و دارایی اسلامی‌گفت: "امروز می‌خواهم تعهد دولت مالزی نسبت به این نوآوری از طریق مشارکت در آن را تکرار کنم و تعهد 100 میلیون رینگیتی (معادل 21.7 میلیون دلار) برای ایجاد چنین نوآوری‌هایی را اعلام کنم."

ایجاد سیستم جدید در مرز دو کشور مالزی و سنگاپور جهت ارایه تسهیلات سریع به گردشگران دو کشور

گردشگران مالزیایی که به سنگاپور سفر می‌کنند از ابتدای ماه ژوئن سال میلادی جاری (برابر با 12 خرداد 1403) قادر خواهند بود که از سیستم پردازش جدید مهاجرتی که با کد QR برای هر نفر کار می‌کند، در بازرسی بخش مهاجرت مرز دو کشور استفاده نمایند. این خبر را فضیله یوسف معاون نخست وزیر مالزی به رسانه‌های آن کشور اعلام کرد. وی گفت که این اقدام بطور آزمایشی و در فاز اول جهت گردشگران مالزیایی خواهد بود که از مرز زمینی جوهور با اتوبوس و موتورسیکلت به سنگاپور وارد می‌شوند. وی در ادامه افزود که این سیستم بمدت سه ماه اجرا می‌شود و چنانچه ضعف هایی در آن مشاهد شود با برطرف کردن آن نهایی خواهد شد. سیستم QR مهاجرتی، برای تسریع در تردد مرزی دو کشور برنامه ریزی شده و انتظار می رود با این سیستم 50 درصد موانع سامانه ای، در مرز دو کشور بر طرف شده و از ازدحام موجود در مرز دو کشور مالزی و سنگاپور بکاهد. دو گذرگاه جوهور و جوهور باهرو یکی از شلوغ ترین گذرگاه‌های مرزی بین المللی زمینی در جهان هستند. روزانه فقط 350 هزار مالزیایی از این گذرگاه به سنگاپور وارد و از آن خارج می‌شوند.

همکاری تایلند و مالزی در پروژه گردشگری آ.سه.آن

دولت تایلند با مالزی برای تحریک گردشگران هر دو کشور از طریق پروژه گردشگری آ.سه.آن درایو (Asean Drive Tourism) همکاری خواهد کرد. وزارت گردشگری تایلند جهت تقویت گردشگری این کشور پروژه گردشگری آ.سه.آن درایو را با یک مسیر آزمایشی میان تایلند و مالزی راه اندازی کرده است . نخست وزیر تایلند هم آژانس های گردشگری این کشور را برای تقویت گردشگری با هدف ایجاد تایلند به عنوان یک مرکز گردشگری ترغیب کرده است. نخست وزیر تایلند گفت که دولت به گردشگران کشورهای آ.سه.آن به ویژه گردشگران مالزی که از نظر تعداد بازدید کننده از تایلند پس از چین رتبه دوم هستند اهمیت می دهد.

نشست کمیته مشترک همکاری (JCC) بین مالزی و امارات متحده عربی

بر اساس گزارش برناما (خبرگزاری رسمی مالزی) معاون وزیر امور خارجه داتو محمد عالمین، هیئت مالزیایی را در اولین نشست کمیته مشترک همکاری (JCC) بین مالزی و امارات متحده عربی در ابوظبی هدایت خواهد کرد. بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه، سازماندهی این کمیته مشترک همکاری در راستای ارتقای روابط مالزی و امارات به سطح مشارکت راهبردی از سپتامبر 2022 به این سو می‌باشد. در مجموع 16 زمینه همکاری استراتژیک بین دو کشور از جمله دفاع، بانک و مالی، بهداشت، انرژی‌های تجدیدپذیر، آموزش، صنعت حلال و علم و فناوری مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. محمد عالمین همچنین قرار است با شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی دیدار کند. گفت و گوهای آنها بر روابط دوجانبه مالزی و امارات متحده عربی و همچنین امور منطقه ای و بین المللی به ویژه اوضاع در خاورمیانه و فلسطین متمرکز خواهد بود. امارات دومین شریک تجاری مالزی، دومین مقصد صادراتی و دومین مقصد بزرگ واردات از منطقه غرب آسیا است. در سال 2023، کل تجارت مالزی با امارات 5.4 درصد افزایش یافت و به 39.63 میلیارد رینگیت (8.67 میلیارد دلار آمریکا) در مقایسه با 37.6 میلیارد RM (8.53 میلیارد دلار) در سال قبل رسید که این میزان افزایش نشان می دهد.

دستور بازگشت تریلر حاوی محصولات رژیم صهیونیستی

اداره گمرک سلطنتی مالزی شعبه پرلیس یک تریلر حامل کانتینر از یک کشور همسایه را که با آرم یک شرکت کشتیرانی مستقر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین قصد ورود به مالزی داشته است را در اداره گمرک و قرنطینه متوقف کرد. به گفته رئیس گمرک مالزیایی کانتینر مذکور با آرم ZIM و حاوی مرغ منجمد از مبدا سرزمین‌های اشغالی فلسطین بوده است. بررسی‌ها با سایر سازمان‌های دولتی تأیید می‌کند که کانتینرهای دارای آرم شرکت کشتیرانی مستقر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، ZIM، از ورود به مالزی منع شده‌اند. وی گفت: دستور داده شد که کانتینر در همان روز به کشور همسایه برگردد.

پیگیری سیاست تامین امنیت غذایی در مالزی

محمد سبو وزیر کشاورزی اظهار داشت دولت قصد دارد تا سال 2030 ، 100 هزار تن گوشت گاو تولید کند. به گفته وی، مالزی برای تامین نیاز مردم همچنان نیازمند واردات 80 درصدی گوشت است و تولید گاو گوشتی در زیر 20 درصد است (معادل 47000 تن) است. مالزی پس از بحران کرونا سیاست تامین امنیت غذایی با تولید محصولات مورد نیاز در خود مالزی را در پیش گرفته است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما