معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۳۱- ۱۸:۲۳

اخبار اقتصادی مالزی

گزیده اخبار اقتصادی،تجاری و بازرگانی مالزی در نیمه دوم فروردین ماه 1403 مندرج در رونامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برگزاری 24 امین نمایشگاه پزشکی و دارویی مالزی

بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم پزشکی و دارویی مالزی، 10 شرکت ایرانی تازه‌ترین تولیدات خود را در حوزه لوازم پزشکی و دارویی عرضه کرده بودند که مورد توجه بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان از کشور‌های مختلف قرار گرفت.

در این راستا، شرکت‌هایی از تایلند، هنگ‌کنگ و میانمار از داروها و مکمل‌های دارویی تولید ایران استقبال کردند. همچنین انواع لوازم جراحی اورتوپدی، ویلچر‌های فوق سبک با طراحی زیبا و متناسب با حجم و وزن بیمار و دستاورد‌های حوزه فناوری زیستی مورد توجه خریداران عمده این بازار قرار گرفت.

به گفته مدیر اجرایی بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم پزشکی و دارویی مالزی، ایران، فرانسه و لتونی با ارائه صد‌ها دستاورد ویژه در حوزه داروسازی، تجهیزات و لوازم پزشکی برای نخستین بار به عنوان میهمانان ویژه در این نمایشگاه بزرگ شرکت کردند.

 طرح بازسازی فرودگاه سوبانگ

طرح بازسازی فرودگاه سوبانگ (SARP) منجر به ایجاد حدود 8000 شغل خواهد شد. مدیر پروژه عمرانی این فرودگاه گفت: این پروژه در فازهای مختلف تا سال 2030 به پایان خواهد رسید... رندیل گفت که فازهای بعدی تا پایان سال 2030 پنج میلیون و سپس هشت میلیون مسافر را در خود جای خواهند داد.

روزنامه استار Star

سرمایه گذاری‌های خارجی در مالزی

داتو سری انور ابراهیم نخست وزیر گفت: مالزی تا مارس امسال با موفقیت سرمایه گذاری‌های خارجی بالقوه ای بالغ بر 76.1 میلیارد رینگیت را جذب کرده است که نتیجه ماموریت های تجاری و سرمایه گذاری موفق این کشور در استرالیا، آلمان و فرانسه است. وی این موفقیت را مرهون تلاش های مشترک چندین وزارتخانه و سازمان دولتی از جمله وزارت دارایی، وزارت سرمایه گذاری، تجارت و صنعت، وزارت امور خارجه، کمیسیون اوراق بهادار و بورس مالزی دانست. انور افزود: سال گذشته، ما به سرمایه گذاری‌های تایید شده بالغ بر 329.5 میلیارد رینگت دست یافتیم که بالاترین میزان سرمایه گذاری خارجی در تاریخ کشور است.

خبرگزاری رسمی‌برناما BERNAMA

تغییر رویکردهای نظارتی برای رفع کمبود برنج داخلی

داتو سری انور ابراهیم نخست وزیر می خواهد نظارت و اجرای مکرر بیشتری برای رفع کمبود برنج داخلی در بازار انجام شود. انور ابراهیم که وزیر دارایی نیز هست، گفت که رویکردهای نظارتی نیازمند تغییراتی برای اطمینان از توزیع موثرتر برنج سفید داخلی می‌باشد. وی گفت که در حال حاضر برنج داخلی توسط اداره بازاریابی کشاورزی (فاما) و ادارات توابع سازمان‌های کشاورزان (LPP) به قیمت 26 رینگیت در هر بسته 10 کیلوگرمی (کیلوگرم) فروخته و توزیع می‌شود. در واقع، قیمت برنج، شکر و نفت خام ما، ارزان‌ترین قیمت در جنوب شرق آسیا است.

خبرگزاری رسمی‌برناما BERNAMA

تهیه پیش‌نویس استراتژی‌ رسیدگی به چالش‌های ژئوپلیتیک فزاینده و اطمینان از بر اثر بودن آنها بر عملکرد تجاری کشور

شرکت توسعه تجارت خارجی مالزی (Matrade) در حال تهیه پیش‌نویس استراتژی‌ رسیدگی به چالش‌های ژئوپلیتیک فزاینده و اطمینان از بر اثر بودن آنها بر عملکرد تجاری این کشور است. مدیر اجرایی ماترید داتوک محد مصطفی عبدالعزیز گفت که به همه دفاتر این سازمان در خارج از کشور دستور داده است تا خطرات ژئوپلیتیکی در مناطق حضور خود را تجزیه و تحلیل کنند و برنامه‌های اقدام اضطراری را توسعه دهند.

وی همچنان افزود که این سازمان در حال انجام بررسی افزایش همکاری و صادرات مالزی به کشورهای  خاورمیانه است (که به غیر دو کشور عربستان و امارات) تنها کمتر از یک درصد ارزش کل صادرات را تشکیل می دهد. وی افزود: مثلاً در ایران می‌توانیم از طریق دوحه و دبی کالاهای خود را بفروشیم و با توزیع‌کنندگان و صادرکنندگان آنجا ارتباط برقرار می‌کنیم.  وی در کنفرانس مطبوعاتی نمایشگاه بین المللی حلال مالزی (Mihas) 2024 گفت: در جریان مناقشه شورای همکاری خلیج فارس با قطر در گذشته، ما کالاهای خود را از طریق عمان به این کشور صادر می‌کردیم زمینه همکاری با کشورهای این حوزه قابل توجه است.

 روزنامه نیو استریتس تایمز NST

برپایی پاویون ملی ایران در رویداد بین المللی معتبر صنعت حلال در مالزی

 شرکت نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان در راستای تحقق رسالت حرفه ای خود و با هدف معرفی توانمندی‌ها و پتانسیل‌های شرکت های ایرانی در تولید و ارایه محصولات و خدمات متنوع با برند حلال اقدام به برپایی پاویون ملی ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی صنعت حلال مالزی و نیجریه نموده است. رویدادهای مذکور با مشارکت غرفه داران و بازدیدکنندگان بین المللی از کشورهای مختلف جهان در شهریور ماه 1403 در کوالالامپور و لاگوس برگزار خواهد شد که فرصت بسیار مناسبی برای معرفی محصولات و خدمات متنوع شرکت‌های ایرانی در حوزه‌های غذا و نوشیدنی حلال، تکنولوژی و بسته‌بندی در صنعت غذا، صنایع دستی اسلامی، خدمات دانشگاهی و آموزشی اسلامی، توریسم و گردشگری اسلامی، محصولات آرایشی و بهداشتی، فراورده‌های دارویی و پزشکی و پوشاک و منسوجات خواهد بود.

آمار نیروی کار در مالزی

بر اساس داده‌های سازمان آمار مالزی (DOSM)، نرخ بیکاری مالزی در فوریه 2024 در 3.3 درصد باقی مانده است و تعداد افراد بیکار به 567000 نفر رسیده است. داتو سری دکتر محی الدین رئیس مرکز آمار گفت: وضعیت نیروی کار کشور در فوریه 2024 در راستای توسعه فعالیت‌های اقتصادی روند مثبت را در تعداد افراد شاغل ثبت کرد در حالی که تعداد افراد بیکار اندکی کاهش یافته است. بنابراین، تعداد کارگران در طول این ماه همچنان با افزایش 0.1 درصدی به 17.07 میلیون نفر در مقایسه با 17.05 میلیون نفر در ژانویه 2024، رشد داشته است. از نظر بخش اقتصادی، بخش خدمات شامل غذا و نوشیدنی؛ و حمل و نقل به افزایش تعداد افراد شاغل، به ویژه در تجارت عمده فروشی و خرده فروشی ادامه خواهد داد. بخش های تولیدی، ساختمانی، معدنی و کشاورزی نیز در فوریه 2024 شاهد افزایش تعداد شاغلان بوده است. وی گفت: علاوه بر این، افزایش تقاضا برای متخصصان در خدمات تجاری و اداری مشاهده شده است زیرا شرکت‌های بیشتری پلتفرم‌های تجارت الکترونیک را راه‌اندازی کردند.

 خبرگزاری رسمی‌برناما BERNAMA

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما