معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۱- ۱۶:۵۹

اخبار اقتصادی مالزی

گزیده اخبار اقتصادی،تجاری مالزی در نیمه دوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رونامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

مذاکرات دو شرکت آرامکوی عربستان و شل انگلستان در خصوص واگذاری جایگاه‌های سوخت در مالزی

بر اساس گزارش روزنامه استار و به نقل از چهار منبع مستقل، مذاکرات در خصوص واگذاری تمامی‌شعبه‌های سوخت گیری شرکت شل به شرکت آرامکو در مراحل پایانی رسیده است. براوردها حاکی ازآن است که ارزش این واگذاری تا یک میلیارد دلار خواهد بود. با اینحال مدیران این دو غول نفتی جهان از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرده اند. شرکت شل با دارا بودن بیش از 950 جایگاه سوخت در مالزی بعد از شرکت دولتی پتروناس بزرگترین شبکه توزیع سوخت رسانی در این کشور را دارا میباشد. شل علاوه بر جایگاه‌های سوخت، روان‌کننده‌های صنعتی ، نفت خام و گاز طبیعی در ایالت‌های ساراواک و صباح تولید می‌کند و شریک سرمایه‌گذاری مشترک در دو شرکت گاز طبیعی مایع (LNG) است.

دیدار نخست وزیر مالزی با مدیران شرکت پتروناس

داتو سری انور ابراهیم، نخست وزیر مالزی در دیدار با مدیران شرکت پتروناس در مورد پروژه شرکت آرامکوی عربستان در منطقه پنگرانگ جوهور گفتگو کرد.  وی با اشاره به دیدار سال گذشته خود با محمد به سلمان ولیعهد عربستان، به برنامه این کشور در خصوص قرار دادن مالزی به عنوان قطب سرمایه گذاری در منطقه شرق آسیا تاکید و اظهار داشت این شرکت متعهد است تا تاسیسات خود را در مجتمع پنگرانگ در جوهور با افزودن فعالیت های پتروشیمی و گاز پایین دستی گسترش دهد و مالزی را به قطب توسعه نفت و گاز عربستان سعودی در منطقه جنوب شرقی آسیا قرار دهد

استقبال چشمگیر از غرفه ایران در نمایشگاه  (DSA)

نمایشگاه خدمات دفاعی آسیا موسوم به DSA به عنوان یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های بین المللی در خصوص تجهیزات دفاعی در بازه زمانی 17-20 اردیبهشت در شهر کوالالامپور با حضور بیش از 1200 شرکت از 60 کشور جهان برگزار گردید و پاویون جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه با استقبال چشمگیر بازدید کنندگان مواجه شد.

تاکید نخست وزیر مالزی بر حضور فعال مالزی در بازار جهانی پزشکی بالینی

انور ابراهیم نخست وزیر مالزی در مصاحبه خبری خود گفت: مالزی باید از فرصت ها ، برای پیشبرد اصلاحات و رفع موانع تحقیقات پزشکی استفاده کند. فرصت های سرمایه گذاری برای صنعت تحقیقات بالینی - پزشکی باید تسهیل شود و مقررات و سیاست ها به روز شوند تا با نیازهای فعلی بازار همسو بماند. انور ابراهیم افزود: دولت مالزی پیشنهاد تبدیل این کشور به یک مرکز جهانی آزمایشات بالینی و همچنین سهم کیفی آن در مراقبت های بهداشتی را پیگیری میکند. بازار جهانی پزشکی بالینی در سال 2023 بیش از 80 میلیارد دلار ارزش داشت که رشد سالانه 6.5 درصدی نیز بر آن پیش بینی میشود که نیمی از این بازار در حال حاضر در منطقه آسیا-اقیانوسیه، به ویژه در چین، کره جنوبی، ژاپن و استرالیا متمرکز شده است.

توجه مدیران گروه خودروسازی فولکس واگن جهت سرمایه گذاری در مالزی

تنکو ظفرول عبدالعزیز، وزیر سرمایه گذاری، صنعت و تجارت گفت: گروه خودورسازی فولکس واگن (VGM) قصد دارد مالزی را به عنوان قطب صادراتی برند فولکس واگن در منطقه تعیین کند. وزیر مالزیایی در پلتفرم شبکه اجتماعی X خود گفت: در گذشته مدل های فولکس واگن صرفاً وارداتی بود، اما اکنون مدل های خاصی در مالزی مونتاژ می‌شوند. قابل ذکر است که مدل Touareg برای اولین بار در خارج از اروپا در مالزی مونتاژ می‌شود. او ابراز اطمینان کرد که این همکاری موقعیت مالزی را در بخش فروش خودرو در منطقه ارتقاء خواهد داد.

افزایش جذب مهاجران متخصص و گذر از رکورد سال 2018

به نقل از روزنامه استار مالزی در تشبیه جالب توجه و البته اثبات نشده، این کشور را به آهنربای جذب متخصصان ماهر خارجی تشبیه کرد زیرا که تعداد مهاجرانی متخصص که وارد این کشور می‌شوند از سطح قبل از همه پاندمی‌کرونا فراتر رفته است و بر اساس داده‌های اداره مهاجرت این کشور، سال گذشته در مجموع ۱۵۴۱۵۵ ویزا برای مهاجران متخصص صادر شده است که بالاترین میزان از رکورد سال ۲۰۱۸ میباشد.

سفر انور ابراهیم به قطر جهت شرکت در نشست مجمع اقتصاد قطر

انور ابراهیم نخست وزیر به دعوت امیر قطر، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی و همچنین برای شرکت در مجمع اقتصادی قطر به این کشور سفر کرد. انور ابراهیم و هیأت مالزیایی در بدو ورود مورد استقبال سلطان بن سعد وزیر امور خارجه قطر قرار گرفت . وزیر خارجه، وزیر تجارت خارجی و سرمایه گذاری و همچنین وزیر آموزش عالی، در این سفر نخست وزیر را همراهی کردند. دیدار مقامات عالی دو کشور در ادامه مذاکرات ماه گذشته در ریاض و پیگیری مذاکرات انجام شد. در این سفر انور ابراهیم با 30 نماینده شرکت های قطری به عنوان بخشی از تلاش های مالزی برای جذب سرمایه گذاری بیشتر به این کشور و همچنین بررسی فرصت های همکاری جدید بین دو کشور مورد توجه قرار گرفت. سال گذشته، تجارت دوجانبه بین مالزی و قطر بالغ بر 4.3 میلیارد رینگیت بود. در حال حاضر حدود 5500 مالزیایی به طور فعال در بخش های مختلف در سراسر قطر مشغول به کار هستند. امسال پنجاهمین سالگرد روابط دوجانبه مالزی و قطر است.

حضور پررنگ گردشگران مالزیایی در تایلند

بر اساس گزارش روزنامه اتوسان Utusan تخمین زده می‌شود که گردشگران مالزیایی در سال گذشته 4.6 میلیارد رینگیت در تایلند هزینه کرده باشند، مالزی، در مجموع 4.56 میلیون گردشگر از مالزی از 28 میلیون گردشگر در سراسر جهان وارد تایلند شده اند و در مجموع، گردشگران در این دوره 161.52 میلیارد رینگیت در تایلند هزینه کردند. احمد فهمی احمد سرکاوی، سرکنسول مالزی در سونگ کالا، در گفتگو با روزنامه اتوسان، گفت که انتظار می‌رود تعداد گردشگران مالزیایی که از همسایه شمالی بازدید می‌کنند در سال جاری افزایش یابد. شایان ذکر است در همین مدت، حدود هفت صد هزار گردشگر تایلندی وارد مالزی شده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما