معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۵- ۱۳:۱۵

اخبار اقتصادی مالزی

گزیده اخبار اقتصادی،تجاری و بازرگانی مالزی در نیمه اول اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رونامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برنامه مالزی موسوم به KL20 جهت رسیدن به 20 اکوسیستم برتر استارت آپی جهان تا سال 2030

مالزی قصد دارد از طریق گذرگاه طلایی موسوم به یونی کورن Unicorn، شرکت های دارای فناوری منحصر بفرد که دارای سرمایه‌های نقدی بالایی هستند را جذب کند به گفته وزیر اقتصاد مالزی با سرمایه گذاران واجد شرایط و استعداد یابی مناسب ، ما مالزی را به پایگاه آسیای جنوب شرقی برای شرکت های فناوری جهانی یونی کورن Unicorn تبدیل خواهیم کرد. وی افزود که هدف مالزی این است که تا سال 2023 از جمله 20 اکوسیستم استارت آپی برتر در جهان و محلی برای استارت آپ های پیشرو در جهان باشد. وی گفت: دولت قصد دارد بزرگترین پارک طراحی مدار مجتمع جنوب شرقی آسیا را بسازد و مشوق هایی از جمله معافیت های مالیاتی، یارانه‌ها و هزینه‌های معافیت ویزا را برای جذب شرکت های فناوری جهانی و سرمایه گذاران ارائه می دهد.

در همین راستا صندوق خزانه مالزی، صندوقی را برای سرمایه گذاری در شرکت های نوآورانه مالزیایی، با تخصیص اولیه 1 میلیارد رینگیت (209 میلیون دلار آمریکا) راه اندازی خواهد کرد که هدف آن راه اندازی ایده‌های جدید برای حمایت از استارت آپ های مالزیایی است.

تقدیر از مصطفی محمد وزیر سابق مالزیایی و نقش او در سیاست نگاه به شرق مالزی

داتو سری مصطفی محمد، وزیر سابق وزارت اقتصاد به دلیل کمک‌های برجسته‌اش در روابط ژاپن و مالزی، از سوی دولت ژاپن، نشان بزرگ نشان خورشید ژاپن را دریافت کرد. سفارت ژاپن در مالزی در بیانیه‌ای اعلام کرد که داتو سری مصطفی که وزیر صنعت و تجارت بین‌الملل نیز بوده است، در بهار 2024 در ژاپن با این نشان تجلیل شده است. در این بیانیه آمده است: او به عنوان وزیر تجارت و صنعت بین‌المللی، روابط تجاری و اقتصادی ژاپن و مالزی را از طریق ترویج مشارکت مالزی در توافق جامع و مترقی برای مشارکت دو سوی اقیانوس و توسعه سیاست نگاه به شرق تقویت کرد.

موفقیت ساراواک به عنوان سومین ایالت برتر مالزی در عملکرد اقتصادی

به گفته ابنگ جوهری سروزیر ایالت ساراواک عملکرد اقتصادی این ایالت در سال جاری میلادی از ایالت جوهور پیشی گرفته و اکنون جز سه ایالت برتر هستیم و به زودی ممکن است ایالت سلانگور را پشت سر بگذاریم، به همین دلیل است که بسیاری از مردم می خواهند به سارواک مهاجرت کنند وی همچین اظهار داشت سرمایه گذاران که قصد مهاجرت به ایالت ساراواک را دارند باید حداقل 2 میلیون رینگیت (حدود 400 هزار یورو) سپرده گذاری کنند یا ملکی به ارزش کمتر از 1.5 میلیون رینگیت خریداری کنند تا اقامت دائم (PR) در این ایالت را دریافت کنند.

همکاری دو کشور چین و مالزی در پروژه‌های تحقیقاتی

وزارت علوم، فناوری و نوآوری مالزی MOSTI  در بیانیه‌ای اعلام کرد سومین نشست کمیته مشترک مالزی و چین در زمینه همکاری‌های علم، فناوری و نوآوری مورد بحث و بررسی قرار گرفت دو کشور متعهد شده‌اند که در پروژه تحقیقاتی مشترک، با تمرکز بر حوزه‌های کلیدی مانند فناوری ذخیره‌سازی انرژی و واکسن‌های انسانی، فناوری فضایی، هوش مصنوعی، بلاک چین و فناوری مواد پیشرفته همکاری نمایند.

گفتگوی راهبردی مشترک آسه آن و شورای همکاری خلیج فارس

داتو سری انور ابراهیم، نخست وزیر تاکید کرد که شورای همکاری آسه آن- خلیج (فارس) باید مکانیسم هایی برای پیشبرد تجارت، سرمایه گذاری، همکاری و تحقیق ایجاد نماید. انور ابراهیم در سخنان افتتاحیه خود در گفتگوی راهبردی مشترک آسه آن و شورای همکاری خلیج فارس در حاشیه نشست ویژه مجمع جهانی اقتصادگفت که همکاری بین هر دو طرف برای هر دو طرف سودمند است. ما (آسه آن) نه تنها از مشارکت شورای همکاری خلیج فارس از منظر سرمایه گذاری و همکاری استقبال می‌کنیم، بلکه می خواهیم شرکت های آسه آن بیشتر در پادشاهی (عربستان سعودی)، امارات (امارات متحده عربی)، قطر و کشورهای همسایه حضور پررنگ داشته باشند. انور ابراهیم گفت که از آنجایی که جنوب شرق آسیا یکی از مناطق در حال رشد سریع است کشورهای عضو آسه آن رویکرد عمل گرایانه تری را در مورد روابط دوجانبه و چندجانبه میان همسایگان خود اتخاذ کرده اند. انور ابراهیم با بیان اینکه جنوب شرق آسیا یکی از صلح آمیزترین مناطق است، افزود که بحران میانمار تنها مشکلی است که هنوز حل نشده است. شایان ذکر است اجلاس بعدی در سال 2025 در مالزی برگزار می‌شود.

 افزایش بیش از 13 درصدی حقوق برای کارمندان دولت مالزی

انور ابراهیم، نخست وزیر با اعلام خبر افزایش بیش از 13 درصدی حقوق کارمندان دولت اظهار داشت: انتظار می رود این قانون تا دسامبر سال جاری اجرایی شود، و این تلاشی برای ایجاد تعادل بین شکاف درآمدی بین افراد در سطوح پایین و بالای درآمدی در کشور است. انور ابراهیم گفت که بر اساس سیستم پاداش خدمات عمومی، که در حال بازنگری است، دولت تضمین خواهد کرد که حداقل درآمد برای کارمندان دولتی از 2000 رینگیت در ماه (کمتر از 400 یورو) بیشتر شود. در حال حاضر حداقل پایه حقوقی 1795 رینگیت در ماه است.  

سرمایه گذاری 2.2 میلیارد دلاری مایکروسافت طی چهار سال آینده

ساتیا نادلا، مدیر عامل شرکت مایکروسافت اظهار داشت این شرکت 2.2 میلیارد دلار (10.47 میلیارد RM) طی چهار سال آینده در زیرساخت‌های اینترنتی و هوش مصنوعی مالزی سرمایه‌گذاری می‌کند و همچنین با دولت برای ایجاد یک مرکز ملی هوش مصنوعی همکاری می‌کند. این بزرگترین سرمایه گذاری مایکروسافت در مالزی است، زیرا این غول فناوری به دنبال تقویت پشتیبانی از توسعه هوش مصنوعی در منطقه و سراسر جهان است. او گفت: ما متعهد به حمایت از تحول هوش مصنوعی مالزی هستیم و اطمینان حاصل می‌کنیم که این تحول به نفع همه مالزیایی‌ها است. سرمایه‌گذاری‌های ما در زیرساخت‌ها و مهارت‌های دیجیتال به کسب‌وکارها در مالزی کمک می‌کند تا از جدیدترین فناوری برای هدایت رشد اقتصادی و نوآوری فراگیر در سراسر کشور استفاده کنند. نادلا پیش از این با انور ابراهیم، نخست وزیر، ملاقات کرد و گفت که این سرمایه گذاری ستون حمایتی اصلی برای هدف دولت برای افزایش ظرفیت هوش مصنوعی در مالزی خواهد بود. انور ابراهیم در فیس بوک خود گفت که سرمایه گذاری جدید شامل آموزش هوش مصنوعی برای سیصد هزار نفر، ایجاد یک مرکز ملی هوش مصنوعی، افزایش قابلیت های امنیت سایبری کشور و حمایت از رشد مالزی خواهد بود.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما