معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۷

برنامه‌های توسعه‌ای صربستان تا سال 2027

رئیس‌جمهور صربستان، طرح توسعه این کشور در سه سال آینده با نام جهش به سوی آینده 2027 را تشریح نمود.

الکساندار ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان، با تشریح طرح «جهش به سوی آینده 2027» تصریح نمود که این طرح بر اساس اولویت‌هایی شامل بالا بردن سطح زندگی شهروندان، نوسازی کشور، توسعه زیرساخت‌ها، پساصنعتی‌سازی، کشاورزی و محیط‌زیست، توسعه یکپارچه و اکسپو 2027 تنظیم شده است، وی گفت این پروژه‌ها شامل 17.8 میلیارد یورو سرمایه‌گذاری است که معادل یک سال بودجه صربستان خواهد بود. ووچیچ با تشریح پروژه‌هایی که صربستان در سال‌های آینده بر روی آنها سرمایه‌گذاری خواهد کرد، خاطرنشان نمود که صربستان با تمام پروژه‌هایی که دارد برای حفظ صلح تلاش خواهد کرد و حفظ صلح در اولویت است. وی افزود: صربستان این پیام روشن را ارسال می‌کند که مسیر اروپایی خود را ادامه داده و آن را تسریع خواهد بخشید و اصلاحات را اجرا خواهد نمود.

ووچیچ خاطرنشان کرد طبق برآوردها، نرخ فقر در صربستان تا سال 2027 به 16.7 درصد خواهد رسید و کمتر از میانگین اتحادیه اروپا خواهد بود. رئیس‌جمهور صربستان همچنین با یادآوری تولید ناخالص داخلی در سال 2012 که در آن زمان 33 میلیارد یورو بود، اعلام کرد که در پایان سال 2027 تولید ناخالص داخلی صربستان به 92.7 میلیارد یورو خواهد رسید که (این میزان رشد) در تاریخ صربستان بی‌سابقه است. به گفتۀ وی، هدف و تعهد دولت این است که نرخ باروری در صربستان تا پایان سال 2027 به 1.75 برسد؛ در همین راستا، دولت صربستان حمایت پولی برای اولین فرزند را که قبلا 378 هزار دینار بود، به نیم میلیون دینار (حدود 4300 یورو) افزایش می‌دهد، در حالی که برای دومین فرزند به مادران به جای 460 هزار دینار، 600 هزار دینار پرداخت خواهد شد. ووچیچ با اعلام سرمایه‌گذاری در امکانات پیش دبستانی‌ها و مدارس گفت که ساخت 23 مهدکودک در 18 شهرداری و 67 مدرسه در 55 شهرداری در سال جاری آغاز می‌شود. رئیس‌جمهور صربستان افزود که این زیباترین سرمایه‌گذاری است و یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها برای جوانان و فرزندان صربستان می‌باشد. تمام زایشگاه‌ها در صربستان نیز در چند سال آینده بازسازی خواهند شد.

الکساندار ووچیچ همچنین اعلام کرد که متوسط حقوق در صربستان در پایان سال جاری به 958 یورو خواهد رسید، سپس در سال 2025 برای اولین بار در تاریخ این کشور از 1000 یورو عبور خواهد کرد؛ در سال 2026 به 1400 یورو خواهد رسید و تا اول دسامبر 2027 به 1800 یورو می‌رسد. البته به گفتۀ وی، برای رسیدن به این دستمزدها، چند شرط لازم است که اولین و مهم‌ترین آنها این است که نرخ رشد اقتصادی برنامه‌ریزی شدۀ صربستان در دو سال آینده به ترتیب برابر با 3.5 درصد و 4 درصد باشد. رئیس‌جمهور صربستان همچنین از بخش خصوصی خواست تا در این خصوص به دولت کمک کنند و خاطرنشان کرد که همه این کارها در درجه اول به خاطر جوانان انجام می‌شود تا شرایط زندگی بهتر شود. وی همچنین از افرادی که به خارج از این کشور مهاجرت کرده‌اند خواست به کشور بازگردند. ووچیچ در ادامه گفت میانگین حقوق بازنشستگی در سال جاری به 391 یورو خواهد رسید و تا پایان سال 2027 پیش‌بینی می‌شود که حقوق بازنشستگی به 650 یورو برسد.

رئیس‌جمهور صربستان با اشاره به اینکه برنامه ساخت 955 کیلومتر جاده و راه‌آهن تا سال 2027 در حال اجرا است، گفت: از سال 2012 تاکنون 468 کیلومتر جاده و راه‌آهن ساخته شده است، ولی تا سال 2027 تحول بزرگی رخ خواهد داد. رئیس‌جمهور صربستان همچنین خاطرنشان کرد که عملیات ساخت متروی بلگراد به زودی آغاز خواهد شد و 168 کیلومتر از بزرگراه کاراجورجویچ نیز تا سال 2026 تکمیل خواهد شد. ووچیچ سپس اعلام کرد که 1.1 میلیارد یورو علاوه بر بودجه عمرانی برای جاده‌های محلی و منطقه‌ای سرمایه‌گذاری خواهد شد.

رئیس‌جمهور صربستان خاطرنشان کرد که برنامه‌ای برای کمک به کشاورزانی که 365 روز در سال کار می‌کنند، در نظر گرفته شده است. در بخش کشاورزی بیشترین تاکید بر کمک به دامداران است و یارانۀ آنها سریعترین رشد را خواهد داشت و به شیر و فرآورده‌های شیری در سه سال آینده تا 70 درصد یارانه تعلق خواهد گرفت. همچنین صربستان در آبیاری بیشتر محصولات کشاورزی، سبزیجات و سایر محصولات سرمایه‌گذاری خواهد کرد. صربستان در صنعت انگور نیز سرمایه‌گذاری خواهد کرد و با کمک‌های بلاعوض و وام‌های مطلوب به همه کشاورزان کمک خواهد شد.

در همین ارتباط، آنا برنابیچ، نخست‌وزیر صربستان نیز اعلام کرد که در سال 2027، نگاه جهان به صربستان خواهد بود. برنابیچ ادامه داد که صادرات صربستان در سال 2027 به حدود 10 میلیارد یورو خواهد رسید و دو محور بیوتکنولوژی و هوش مصنوعی می‌تواند فناوری‌های پیشرفته را در صربستان توسعه دهند. برنابیچ همچنین از سرمایه‌گذاری‌های بیشتری به میزان 150 تا 200 میلیون یورو در پارک‌های علم و فناوری خبر داد. وی گفت در دوره بعدی تا سال 2027 حدود 70 میلیون یورو در زمینه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری خواهد شد و صربستان تا پایان سال 2025 یک ابر رایانه دریافت خواهد کرد. نخست‌وزیر صربستان، بر اهمیت پروژه لوزنیسا و فرهنگ تاکید کرد و گفت که تا سال 2027 صربستان یک دانشکده موسیقی و همچنین یک واحد از دانشکده هنرهای زیبا خواهد داشت و بیشتر موزه‌ها هم بازسازی خواهند شد. همچنین ساخت یک تئاتر ملی در نیش و بازسازی کامل تئاتر سرمسکی کارلواتس نیز انجام خواهد شد.

سینیشا مالی، وزیر دارایی صربستان نیز در مورد اکسپو 2027 اعلام کرد که تاسیسات نمایشگاه در مجموعه‌ای 250 هکتاری خواهد بود و انتظار می‌رود این نمایشگاه سه میلیون بازدید کننده داشته باشند. وی افزود: تمام امکانات ساخته شده برای این منظور به رشد صربستان کمک خواهد کرد و در سال 2027 صربستان مرکز جهان خواهد بود. وی گفت کارهای مقدماتی زیرساخت‌ها آغاز شده است و معابر جدید نیز در حال ساخت است. به طور مشخص یک مجتمع نمایشگاهی ساخته می‌شود، سپس یک مجتمع مسکونی با 1500 آپارتمان، یک مرکز آبزیان و ورزشگاه ملی با ظرفیت 52 هزار صندلی مطابق با تمام استانداردهای یوفا ساخته خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما