معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۲

اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق – سلیمانیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق - سلیمانیه در هفته اول بهمن‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این اقلیم به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

حضور اقلیم کردستان در بزرگترین نمایشگاه گردشگری جهان؛

کردستان 24: وزیر شهرداری­ها و گردشگری حکومت اقلیم کردستان، از حضور این منطقه در نمایشگاه سالانه گردشگری مادرید برای اولین بار خبر داد.

ساسان عونی شرکت در این نمایشگاه را نشانگر توجه ویژه حکومت اقلیم کردستان به بخش گردشگری دانسته و افزود هیأت ویژه اقلیم، فرصت‌های گردشگری اقلیم کردستان را به شرکت‌های ١٥٠ کشور حاضر در نمایشگاه معرفی خواهند نمود.

عونی همچنین اعلام کرد شرکت در نمایشگاه، در جذب بیشتر گردشگران و سرمایه‌گذاران خارجی به اقلیم کردستان، تاثیرگذار خواهد بود.

نمایشگاه سالانه گردشگری مادرید، بزرگترین نمایشگاه گردشگری در جهان است که از ٢٤ ژانویه در مادرید اسپانیا آغاز به کار کرده و تا ٢٨ ژانویه ادامه خواهد داشت.

از سوی دیگر، خانم امل جلال، رئیس سازمان گردشگری اقلیم کردستان، از وجود 3100 مرکز گردشگری و 80 هزار مکان اقامتی در این منطقه خبر داد.

وی اعلام کرد درآمد گردشگری این منطقه در سال 2023 به نسبت سال 2019، شاهد رشد 17درصدی بوده است.

ممنوعیت واردات گوجه فرنگی به اقلیم کردستان؛

میدل ایست نیوز: وزارت کشاورزی و منابع آبی حکومت اقلیم کردستان اعلام کرد بنا به درخواست کشاورزان مناطق مرکزی و جنوبی عراق، واردات گوجه فرنگی را ممنوع کرده است.

در بیانیه وزارت کشاورزی و منابع آبی اقلیم کردستان عراق آمده است در راستای منافع عمومی و کشاورزان و بازاریایی تولید داخلی گوجه فرنگی از استان‌های مناطق مرکزی و جنوبی عراق، این ممنوعیت از تاریخ 21 ماه جاری میلادی تا اطلاع ثانوی اعمال خواهد شد.

بر اساس گزارش­ها، در جلسه تعدادی از کشاورزان مناطق مرکزی و جنوبی عراق با بیکرد طالبانی، وزیر کشاورزی و منابع آبی اقلیم کردستان، کشاورزان خواستار توقف واردات گوجه فرنگی و فراهم کردن آن از استان‌های مرکزی و جنوبی خصوصا استان بصره شدند و که این درخواست با موافقت طالبانی همراه شد.

خودکفایی اقلیم کردستان در تولید آرد؛

 کردستان 24: مدیرکل صنعت و بازرگانی اربیل از بی‌­نیازی اقلیم کردستان به واردات آرد خبر داد.

نوزاد شیخ کامل، مدیرکل بازرگانی و صنعت اربیل، با بیان اینکه برای هر شهروند اقلیم به طور ماهانه ٩ کیلو آرد در نظر گرفته شده است، مدعی شد: «توانسته‌ایم نیاز داخلی را تامین کنیم و به واردات آرد احتیاج نداریم.»

از سوی دیگر، سرمند رشید، مدیر یکی از کارخانه‌های آردسازی اقلیم اعلام کرد: «تولیدات کارخانه‌های آردسازی اقلیم از میزان مورد نیاز داخلی بسیار بیشتر است و ما با اتکا به مواد خام در صورت بروز هر بحرانی، می‌توانیم ماه‌ها نیاز داخلی را تامین کنیم و در حال حاضر به جنوب و مرکز عراق هم صادرات داریم.»

قرار است در سال میلادی جاری، 3 سیلو گندم جدید در اقلیم کردستان، احداث ‌شود. در حال حاضر در این منطقه ٨ سیلو گندم و ٣٩ کارخانه آردسازی فعالیت دارند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما