معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۷

بازار پررونق ساخت مسکن در عراق، فرصتی مناسب برای شرکت های خدمات فنی و مهندسی

سخنگوی وزارت برنامه‌ریزی عراق عراق اعلام کرد این کشور برای پایان دادن به بحران مسکن نیازمند تامین و ساخت حداقل بیش از دو میلیون واحد مسکونی است و در این راستا برنامه‌ای برای ساخت ۱۶ شهر مسکونی جدید نهیه شده است.

سخنگوی وزارت برنامه‌ریزی عراق اعلام کرد این کشور برای پایان دادن به بحران مسکن نیازمند تامین و ساخت حداقل بیش از دو میلیون واحد مسکونی است و در این راستا برنامه‌ای برای ساخت ۱۶ شهر مسکونی جدید تهیه شده است. وی خاطر نشان کرد: این شهرهای جدید متشکل از تعداد زیادی واحد مسکونی بین 30 تا 120 هزار واحد خواهند بود و خارج از از محدوده طرح‌های اساسی استان بغداد یا دیگر استان‌ها احداث می‌شوند تا از تراکم جمعیتی و بار ترافیکی در پایتخت و مراکز استان‌ها کاسته شود. وی خاطر نشان کرد: اغلب شهرهای در حال احداث در قالب پروژه‌های سرمایه گذاری بوده و هزینه چندانی برای دولت نخواهد داشت .

همچنین سخنگوی وزارت عمران و مسکن عراق نیز اظهار داشت: بحران مسکن از مهم‌ترین پرونده‌هایی است که این وزارتخانه پیگیری می‌کند و کمیته‌ای به ریاست وزیر عمران و مسکن برای سیاست‌گذاری و یافتن راه‌حل‌های لازم برای این بحران تشکیل شده است. وی گفت که بر اساس برآوردهای وزارت برنامه‌ریزی، عراق به 3 میلیون واحد مسکونی نیاز دارد و  ظرف یک ماه آینده فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای ساخت 6 شهرک با گنجایش180 هزار واحد مسکونی در 6 استان عراق را اعلام خواهد کرد. به گفته وی این شهرک‌ها در نجف اشرف با 125 هزار واحد مسکونی، در شهر بلد استان صلاح‌الدین با حدود 6 هزار واحد مسکونی، در استان میسان با 1500 واحد مسکونی، در استان ذی‌قار با 24 هزار و 800 واحد مسکونی، در استان المثنی با 1500 واحد مسکونی و در استان واسط با 70 هزار واحد مسکونی است.

پیش از این نیز محمد النجار، مشاور سرمایه‌گذاری محمد السودانی، نخست وزیر عراق،نیز در مصاحبه ای  اظهار داشت  با توجه به نیاز عراق به بیش از 4 میلیون واحد مسکونی جدید و روند رو به رشد جمعیت در این کشور، صندوق توسعه عراق در تلاش است تا برای پروژه‌های ساخت مسکن در این کشور سرمایه‌گذاری خارجی جذب کند و در این مسیر به دنبال جذب شرکت‌های بزرگ و باتجربه است. وی تاکید نمود که عراق قصد ندارد با شرکت‌هایی که قبلاً موجب تأخیر در پروژه‌ها شده‌اند همکاری کند. وی تاکید کرد: ما باید شرکت‌های بزرگ و باتجربه خارجی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای ساخت مسکن و دیگر پروژه‌های زیرساختی و خدماتی به عراق بیاوریم.این مقام عراقی همچنین گفت این کشور در حال ساخت یک شهرک 100 هزار واحدی در بغداد است که در قالب یک قرارداد 7.7 میلیارد دلاری توسط یک شرکت کره‌ای ساخته می‌شود.

دولت عراق پیشتر اعلام کرده بود که با هدف حل بحران کمبود مسکن، ۱۵ شهر جدید در شهرهای مختلف این کشور احداث خواهد کرد.براساس اعلام وزارت مسکن و شهرسازی عراق انتظار می رود عملیات ساخت این شهرها طی ۵ تا ۶ سال آینده به پایان برسد.

شایان ذکر است پروژه‌های ساخت مسکن در عراق طی ماه‌های مه و ژوئن 2024  5.6 درصد یا 20 میلیارد دلار رشد داشته است. افزایش ارزش این پروژه‌ها در بازار عراق، ناشی از شروع پروژه عظیم شهرک مسکونی الرشید در بغداد به ارزش 10 میلیارد دلار است که توسط سازمان ملی سرمایه گذاری عراق انجام می‌شود. همچنین 7 پروژه مسکونی دیگر به ارزش کلی 12.5 میلیارد دلار اعلام شده است که بزرگترین این پروژه‌ها به ارزش 5.5 میلیارد دلار در نجف و 4 میلیارد دلار در واسط است. بغداد همچنین کاندیدای پایتخت گردشگری کشورهای عربی در سال ۲۰۲۵ شده است و بدیهی است این امر خود روند ساخت و سازها را در این شهر سرعت خواهد بخشید.

در خصوص برنامه‌های جدید ساخت مسکن از سوی دولت عراق لازم است خاطر نشان شود سیر صعودی درآمدهای نفتی به ویژه طی دو سال گذشته تاکنون جهش بزرگی را در پروژه‌های زیر ساختی و مسکونی عراق رقم زده و عراق شاهد حضور روز افزون شرکتهای فعال در حوزه فنی و مهندسی خارجی  بوده است که هر کدام درصدد کسب سهم بیشتری از این پروژه‌ها می‌باشند.

 اکنون برنامه‌های گسترده ساخت و ساز شهرک های مسکونی از سوی دولت عراق بار دیگر فرصت مناسبی را پیش روی شرکتهای خدمات فنی و مهندسی و نیز تولید کنندگان مصالح ساختمانی کشورمان قرار داده است. چرا که دیدگاه عراقی‌ها نسبت به پیمانکاران ایرانی، در بازار پیمانکاری و اجرای پروژه‌ها از لحاظ سرعت، کیفیت و قیمت مثبت می‌باشد و  این پیشینه زمینه مناسبی برای فعالیت در این عرصه می‌باشد. هر چند طی چند سال اخیر شرکت های ترکیه ای، چینی، کره ای و کشورهای عربی حضور فعالانه ای در عرصه ساخت و ساز در عراق داشته اند، اما همچنان فرصت های مغتنمی‌ برای حضور در این عرصه برای شرکتهای ایرانی  وجود دارد و تاخیر بیشتر شرکتهای ایرانی، باعث از دست رفتن این بازار پر منفعت خواهد بود.

 از سوی دیگر به جهت رونق گرفتن بازار ساخت مسکن، بازار فروش مصالح ساختمانی و محصولات مرتبط با آن در عراق نیز سود آوری فراوانی دارد. البته با توجه به سیاست های حمایتی دولت عراق از محصولات داخلی و ایجاد محدودیت های روز افزون وارداتی از جمله افزایش تعرفه بر اقلام مذکور(که آخرین نمونه آن وضع عوارض ۲۰درصدی بر واردات میلگرد است که  کاهش 76 درصدی صادرات محصولات فولادی ایران به عراق را در پی داشته است) ، احداث کارخانجات و راه اندازی خطوط تولید مشترک اقلام مذکور در عراق ، فرصت مناسبی را پیش روی سرمایه گذاران و تولید کنندگان حوزه کالاهای ساختمانی کشورمان  قرار داده است که در صورت مغتنم شمردن این فرصت می‌توانند تداوم حضور خود را در این بازار پر منفعت تضمین نمایند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما