معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۵- ۱۵:۴۶

اخبار اقتصادی عراق – کربلای معلی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی عراق - کربلای معلی ، بابل و عراق در نیمه اول اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

تمدید قرارداد گازی ایران و عراق

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: قرارداد گازی با عراق در پایان خرداد به پایان می‌رسید که به مدت 5 سال تمدید شد. به گزارش مشرق، مجید چگنی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، در حاشیه دومین روز از نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست خبری گفت: میزان گاز تحویلی به عراق در سال 1402 شمسی نسبت به سال پیش از آن 1.4 درصد افزایش داشته است. وی افزود: با پایان یافتن دو قرارداد بغداد و بصره، چند دور مذاکره با طرف عراقی در تهران و بغداد برای تمدید صادرات گاز ایران به عراق انجام دادیم که سرانجام نهایی شد. از آغاز قرارداد بغداد (در ژوئیه 2017) و بصره (در ژوئن 2018) تاکنون حدود 52 میلیارد مکعب گاز به ارزش 15 میلیارد دلار به کشور عراق صادر کرده‌ایم. منبع: مشرق

هدف گذاری صادرات 3 میلیارد دلاری کالا از مرز مهران به عراق

سرپرست گمرک استان ایلام ایران از برنامه ریزی برای صادرات 3 میلیارد دلار کالا از مرز مهران به عراق طی سال 1403 شمسی خبر داد. به گزارش مهر، سال گذشته یک میلیارد و 177 میلیون و 119 هزار دلار کالا از مرز مهران به کشور عراق صادر شده است و پیش بینی می‌شود این میزان امسال به ۳ میلیارد دلار افزایش یابد. وی افزود: روزانه 700 کامیون کالا در این مرز تردد می‌کنند. سرپرست گمرک استان ایلام ایران اضافه کرد: بیشتر کالاهای صادراتی، میوه و تره بار، محصولات پلاستیکی، وسایل سرمایشی و گرمایشی، تولیدات نیروگاهی، مصالح ساختمانی و آهن آلات است. مسیر 10 کیلومتری شهر مهران به سمت مرز، این روزها مملو از کامیون‌هایی است که تولید ایرانی را به کشور عراق صادر می‌کنند. شایان ذکر است که مدیر کل راهداری و حمل نقل جاده‌ای استان ایلام در غرب ایران، گفت که مرز مهران پرتردد‌ترین پایانه مرزی ایران به کشور عراق است.

منبع: مهر

پیشرفت 85 درصدی در کمربند سبز جنوبی کربلا

عتبه مقدس عباسی ع از پیشرفت 85 درصدی در اجرای فاز اول پروژه کمربند سبز جنوب کربلا خبر داد. ناصر حسین الخزعلی، رئیس این پروژه، به روزنامه رسمی الصباح عراق گفت که دستورالعمل‌های عتبه مقدس عباسی، بر اجرای پروژه‌هایی تمرکز دارد که دستاورد‌های زیست محیطی و اقتصادی برای شهر کربلا دارند. وی گفت که یکی از برجسته‌ترین پروژه‌هایی که توسط عتبه مقدس عباسی راه‌اندازی شده است، پروژه ۲۷ کیلومتری کمربند سبز جنوبی کربلاست که از شمال شرقی به جنوب غربی استان در جاده بغداد به جاده نجف می‌رود. وی افزود این پروژه از طریق کشت محصولات مهم دارای ابعاد اقتصادی مهمی است، و در آن از تازه‌ترین روش‌ها در آبیاری و کشاورزی استفاده شده است که نتایج مثبتی داشته است. وی افزود که کمربند سبز جنوبی دارای 24 پارک است که امروز به یک مقصد مهم توریستی و مقصد برای مردم استان و استان‌های مجاور تبدیل شده است. کمربند سبز کربلا به دو بخش جنوبی و شمالی با مساحتی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هکتار تقسیم شده که بخش جنوبی آن در مسیری به طول ۲۷ کیلومتر و کمربند شمالی هم ۲۲ کیلومتر است.

منبع: الصباح

145 پروژه خدماتی جدید در دستورکار استانداری کربلا

 استانداری کربلا اعلام کرد که آماده راه اندازی 145 پروژه در چارچوب بودجه 2024 کشور است. به گزارش الصباح، توفیق غالب، مدیر بخش روابط و رسانه استانداری کربلا گفت که استانداری به اجرای پروژه‌ها به ویژه پروژه‌های خدماتی با وجود تأخیر در تصویب بودجه‌ها طی سال‌های گذشته اهتمام دارد.

وی افزود که این استان، پروژه‌های زیادی در سطح شهر راه‌اندازی کرده و ۸۵ درصد از پروژه‌ها را اجرایی کرده است. توفیق غالب گفت که وضعیت خدماتی استان اکنون بسیار با سال‌های گذشته متفاوت است به ویژه با توجه به اینکه پروژه‌هایی شامل توسعه و بهبود زیرساخت‌ها، آسفالت، ارتباطات، فاضلاب، آب و برق اجرایی شده است. مدیر واحد روابط و رسانه استانداری کربلا گفت که این استان آماده راه‌اندازی ۱۴۵ پروژه خدماتی پس از موافقت وزارت برنامه‌ریزی عراق است. غالب افزود که همه مقدمات لازم برای آغاز این پروژه‌ها انجام شده و این پروژه‌ها در انتظار تامین مالی است.

منبع: الصباح

برنامه عراق برای جهش در سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی

سخنگوی دولت عراق از اتخاذ تصمیمات جدید با هدف حمایت از جذب سرمایه به عراق از طریق بخش خصوصی و ورود سرمایه‌ها و وجوه خارجی به منظور حمایت از فرآیند سرمایه‌گذاری در این کشور خبر داد. به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، باسم العوادی گفت کار دولت در همه بخش‌ها به وضوح قابل مشاهده است و از ابتدای بودجه سال 2023، بیش از 20 تریلیون دینار صرف بودجه سرمایه‌گذاری و تحرک بخشی گسترده به سرمایه‌گذاری در عراق شده است. سخنگوی دولت عراق از اعطای تسهیلات و ضمانت‌های حاکمیتی برای سرمایه‌گذاران عراقی در داخل به ویژه در پروژه‌های کارخانه‌ای و آزمایشگاهی خبر داد که دولت عراق در زمینه انرژی، پتروشیمی و برخی محصولات کشاورزی و صنعتی به آن نیاز دارد. العوادی خاطر نشان کرد: دولت با تدوین قوانین، دور شدن از روال عادی، حمایت از بخش خصوصی و گفت‌وگو با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی برای آمدن به عراق، بر اساس یک برنامه کاری منسجم از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی به شکلی همه جانبه حمایت می‌کند.

منبع: خبرگزاری اینا

معرفی 8 شهر جدید در عراق به عنوان فرصت سرمایه‌گذاری

سازمان شهرهای جدید در وزارت مسکن عراق اعلام کرد که به زودی، شهرهای جدیدی به عنوان فرصتهای سرمایه‌گذاری اعلام خواهد شد. به گزارش الفرات نیوز، حامد عبد حمد، مدیر این سازمان گفت که اقدامات برای اعلام 8 شهر جدید به عنوان فرصت سرمایه‌گذاری تکمیل شده است. وی اشاره کرد که شرکت های خارجی و سرمایه‌گذاران داخلی می‌توانند در این بخش حیاتی و مهم سرمایه‌گذاری کنند. حمد توضیح داد که اوایل ماه آتی کنفرانسی بزرگ برای اعلام این فرصت‌های سرمایه گذاری با حضور شرکت‌های بین المللی و خارجی برگزار می‌شود. مدیر سازمان شهرهای جدید وزارت بازسازی و مسکن عراق گفت که دستور داده شده همه این شهرها در سطح شهرهای هوشمند و پایدار با تمام مبادلات الکترونیکی و استفاده از فناوری برای آمد و شد روزانه ساکنان ساخته شود.

برنامه عراق برای تولید خودرو با همکاری شرکت‌های خارجی

شرکت دولتی بازرگانی خودرو عراق از سازوکار‌ جدید برای راه‌اندازی خطوط تولید خودرو در عراق با همکاری شرکت‌های خارجی خبر داد. به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، مدیرکل شرکت دولتی بازرگانی خودرو، وابسته به وزارت بازرگانی عراق، گفت که به دنبال تامین تجهیزات و خودروهای ادارات دولتی در انواع مختلف و از شرکت‌های بین‌المللی شناخته شده است. وی ضمن اشاره به بازدید از کارخانه‌های سازنده خودرو در اروپا از جمله اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، و همچنین در برزیل بیان کرد که برنامه‌های آتی این شرکت این است که تا به مشارکت واقعی و مستقیم با کارخانه‌ها دست پیدا کند و شرکت مذکور به عنوان نماینده رسمی‌شرکت‌های سازنده داخل عراق به شمار آید. این مسئول عراقی ادامه داد که برنامه این شرکت توافق با شرکت‌ها و راه‌اندازی خطوط تولید با توافق وزارت صنعت و معدن و افتتاح کارخانه‌های تولید این تجهیزات در داخل عراق است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما