معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۹

اخبار اقتصادی عراق – کربلای معلی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی عراق - کربلای معلی ، بابل و عراق در نیمه دوم فروردین ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

حضور پر رنگ بخش خصوصی عراق در نمایشگاه صادراتی ایران اکسپو

هیاتی متشکل از 16  نفر از روسای اتاق های بازرگانی و صنایع و روسای شرکتهای تجاری استانهای کربلا و بابل در نمایشگاه بین المللی توانمندیهای صادراتی ایران اکسپو 2024 در تهران مشارکت کردند و ضمن بازدید از بخشهای مختلف نمایشگاه و حضور در اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، با شرکتهای مختلف ایرانی مذاکره و تفاهم نامه تجاری منعقد کردند. ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، بزرگ‌ترین رویداد صادراتی کشور با حضور بیش از ۲۰۰۰ تاجر و بازرگان خارجی از ۱۱۹ کشور جهان، از روز ۸ تا ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار گردیده و بیش از 200 بازرگان و مقام بازرگانی عراق در این رویداد حضور داشت.

مرز مهران پر تردد‌ترین پایانه مرزی ایران به عراق

مدیرکل راهداری و حمل نقل جاده‌ای استان ایلام در غرب ایران، گفت که مرز مهران پر تردد‌ترین پایانه مرزی ایران به کشور عراق است و از ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ تا کنون بیش از ۳۷۰ هزار تردد در مرز مهران ثبت شده است. وی با این پیش بینی که تردد‌ها در اربعین امسال ۲۰ درصد نسبت به اربعین سال گذشته افزایش یابد افزود برای تسهیل در تردد زوار و ایجاد زیر ساخت‌های مناسب در پایانه، پروژه‌های مهمی در دستور قرار دارد که می‌توان به احداث ۸ هزار متر مربع سایبان ثابت، ۱۲ هزار متر محوطه سازی، ایجاد سرویس بهداشتی، نصب مه پاش و سیستم خنک کننده و تغییر سیستم فاضلاب پایانه و ایجاد سوئیت برای کارکنان صداوسیما در اربعین اشاره کرد. مدیر پایانه مرزی شهید سلیمانی مهران نیز با اشاره به تردد شبانه روزی در پایانه مرزی مهران در ایام نوروز عنوان کرد: ۲ هزار اتوبوس برون شهری و ۶۰۰ دستگاه خودرو سواری، ۹۰ هزار مسافر را از پایانه مرزی مهران به مقاصد مختلف کشور انتقال داده است.

بازدید رایزن اقتصادی سرکنسولگری ج.ا.ایران در کربلای معلی از شهرک خوروسازی اسکندریه

رایزن اقتصادی سرکنسولگری ج.ا.ایران در دیدار با رئیس شرکت اتومبیل سازی اسکندریه، در خصوص راههای توسعه همکاریهای شرکتهای خودروسازی ایران و عراق و توسعه خط تولید خودروهای ایرانی پژو پارس و پراید در این شهرک و راه اندازی خط تولید ماشین آلات راهسازی و کشاورزی و تامین قطعات انواع خودرو مذاکره و تبادل نظرکرد. شرکت اسکندریه تولید کننده اتومبیلهای پژو پارس و پراید در عراق میباشد و بطور متوسط در ماه بین 400 تا 600 خودرو پژو و پراید تولید و به مشتریان عراقی فروخته می‌شود.

 اجرای پروژه عمرانی مسیر زمینی حج در کربلا

 اداره راه و ترابری استان کربلا از انجام پروژه ایجاد مسیر دوم برای تقاطع مسیر زمینی عراق به عربستان موسوم به مسیر حج به طول 13 کیلومتر خبر داد. به گزارش الصباح، معاون اول استاندار کربلا گفت که اداره راه و ترابری کربلا به اقدامات خود برای توسعه و نگهداری جاده قدیم متصل به مسیر زمینی حج (تقاطع مسیر زمینی و شهر عین التمر) به طول 13 کیلومتر ادامه می‌دهد. به گفته مدیر اداره راه و ترابری کربلا گفت که این پروژه شاهد پیشرفت قابل ملاحظه‌ای بوده و 11 کیلومتر از مسیر جدید و تقریبا 4 کیلومتر از مسیر رابط آسفالت شده و کار آسفالت 3 کیلومتر بخش تعریض شده جاده قدیمی نیز آغاز شده است. وی گفت که این پروژه طی ماه اوت سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

برنامه عتبات عالیات ع برای احیای اراضی کشاورزی عراق

عتبات مقدس حسینی، علوی و عباسی ع علاوه بر افزایش فضای سبز و مقابله با بیابان‌زایی در استانهای کربلا و نجف اشرف، در حال تلاش برای توسعه فعالیت‌های خود برای تولید محصولات کشاورزی راهبردی است که از اقتصاد ملی حمایت می‌کند. به گزارش الصباح مسئول مزارع کشاورزی و احیای اراضی عتبه علوی ع اعلام کرد در دوره کشاورزی 2024- 2023، به واسطه کاشت گندم و جو و با تکیه بر آب‌های زیر زمینی در عملیات آبیاری، 1.250 هزار هکتار زمین کشاورزی احیا شده است.

ذخایر قابل قبول آب در سدهای عراق

وزارت منابع آبی عراق، ضمن اعلام آنکه میانگین ذخیره‌سازی سد موصل به سطح بسیار خوبی رسیده است، از کاهش شوری آب «شط العرب» خبر داد. به گزارش خبرگزاری اینا، مدیرکل اداره کل سد‌ها و ذخایر وزارت منابع آبی عراق گفت که میانگین ذخیره‌سازی سد موصل به سطح بسیار خوبی رسیده است. وی ادامه داد که عراق در حال حاضر دارای ذخایر آبی خوبی است که این امر در فصل کشاورزی پیش رو و برنامه تابستانی، تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. وی درباره شوری آب «شط العرب» تصریح کرد که رهاسازی آب رودخانه‌های ایران، موجب افزایش ذخایر آب دو سد دربندیخان و سد دیالی شده و میزان شوری آب «شط العرب» را بسیار کاهش داده است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما