معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۷- ۱۴:۵۰

اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق – سلیمانیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق - سلیمانیه در هفته اول خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این اقلیم به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

ممنوعیت واردات دام زنده به اقلیم کردستان از نواحی جنوبی و مرکزی عراق

به دنبال افزایش موارد تب کنگو در عراق، اربیل واردات دام از استان­های جنوبی عراق را به حالت تعلیق درآورده است. در این ارتباط دکتر محمد مامند، مدیر دامپزشکی اربیل، با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به تب کنگو در عراق، از ممنوعیت واردات دام از بخش­های جنوبی و مرکزی عراق به اقلیم کردستان خبر داد. براساس آمار منتشر شده، از ابتدای سال میلادی بالغ بر 40 مورد ابتلا به تب کنگو در عراق گزارش شده است؛ این در حالی است که در اقلیم کردستان هیچ موردی از این بیماری مشاهده نشده است. پیش بینی می­شود با توجه به نزدیک شدن عید قربان و افزایش قربانی احشام، در صورت عدم رعایت موارد بهداشتی، آمار مبتلایان به تب کنگو افزایش قابل ملاحظه­ای داشته باشد.

منبع: روداو

امضای تفاهم نامه بین شرکت‌های گردشگری اقلیم کردستان و ایران

سخنگوی هیأت گردشگری اقلیم کردستان از امضاء تفاهم نامه مشترک بین اتحادیه شرکت‌های جهانگردی اقلیم کردستان و ایران خبر داد. ابراهیم عبدالمجید در این باره اظهار داشت: «به منظور افزایش ارتباطات گردشگری با کشورهایی که شهروندان آنها از اقلیم کردستان بازدید می‌کنند، تفاهم نامه‌ای میان انجمن شرکت‌های گردشگری اقلیم کردستان (متشکل از ۳۰ شرکت) با شرکت‌های گردشگری ایران به امضاء رسیده است.» وی با بیان اینکه در حال حاضر اکثر گردشگرانی که از اقلیم کردستان بازدید می‌کنند کسانی هستند که از بخش‌های جنوبی و مرکزی عراق آمده‌اند، از برنامه ریزی این منطقه برای افزایش گردشگران خارجی خبر داد.

منبع: کردستان باس

آمادگی اپیکور برای تعدیل قراردادهای شرکت­های خارجی در اقلیم کردستان؛

انجمن صنعت نفت کردستان (اپیکور) از دولت عراق و اقلیم کردستان برای انجام مذاکرات سه جانبه به منظور توافق درباره ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان دعوت کرد. در این راستا، اپیکور در بیانیه‌ای ضمن اشتباه دانستن گزارش­های اخیر رسانه­ها مبنی بر این که شرکت­های خارجی فعال در اقلیم کردستان عامل تداوم اختلاف‌ها در زمینه از سرگیری صادرات نفت این منطقه هستند مدعی شد از دسامبر گذشته هیچ مذاکره­ای بین شرکت‌های نفتی و نماینده دولت عراق و اقلیم کردستان انجام نشده است. اپیکور همچنین ضمن اعلام آمادگی برای از سرگیری مذاکرات مربوط به صادرات نفت اعلام کرد شرکت­های نفتی در صورت لزوم، حاضر هستند تعدیلاتی را در قراردادهای کنونی اعمال نمایند. شایان ذکر است، هفته گذشته محمد شیاع السودانی در کنفرانسی مطبوعاتی مدعی شده بود شرکت‌های پیمانکار در میدان‌های نفتی اقلیم کردستان عراق حاضر به تعدیل قراردادهایی که از چند سال پیش با حکومت این منطقه امضا کرده‌اند نیستند. در قانون بودجه عراق هزینه تولید هر بشکه نفت 8 دلار تعیین شده اما به گفته السودانی، شرکت‌های فعال در اقلیم کردستان بابت تولید هر بشکه نفت 26 دلار دریافت می‌کنند.

منبع: میدل ایست نیوز

واگذاری نیمی از درآمدهای داخلی اقلیم کردستان به دولت مرکزی عراق

وزارت دارایی و اقتصاد اقلیم کردستان اعلام کرد در چارچوب توافقاتی که با بغداد در ازای ارسال حقوق کارمندان حاصل شده است، 50 درصد درآمد داخلی ماه فوریه سال جاری را به دولت مرکزی ارسال کرده است.  در همین راستا، وزارت دارایی عراق در بیانیه­ای اعلام کرد مبلغ 85 میلیارد و 199 میلیون و 634 هزار دینار درآمد داخلی اقلیم کردستان برای ماه فوریه 2024 به صورت نقدی به حساب بانکی وزارت دارایی دولت مرکزی عراق در شعبه اربیل بانک مرکزی عراق واریز شده است. این اقدام دولت اقلیم درحالی صورت گرفته که بحران اقتصادی در اکثر بخش­های حساس از حقوق شهروندان گرفته تا رونق بازارها و احداث و مرمت زیرساخت­ها، کاملاً محسوس است. همچنین نیروهای پیشمرگه و سایر نیروهای امنیتی تاکنون حقوق ماه آوریل را دریافت نکرده­اند و زمان پرداخت حقوق ماه می سایر کارمندان اقلیم نیز نامشخص است.

منبع: کردپرس

امضای یادداشت تفاهم همکاری میان اقلیم کردستان و طرف­های پروژه «جاده توسعه»   

وزارت حمل و نقل و ارتباطات اقلیم کردستان، راه آهن عراق و شرکت ایتالیایی پیمانکار پروژه جاده توسعه یادداشت تفاهم همکاری به امضاء رساندند. این اقدام در پی پیشنهاد مسرور بارزانی مبنی بر جایگزینی مسیر شرق دجله به جای غرب این رودخانه به علت کوتاهتر و کم هزینه تر بودن آن صورت گرفته است. با این پیشنهاد، پروژه جاده توسعه که قبلاً با دور زدن اقلیم کردستان به مرز ترکیه می­رسید اکنون مسافتی حدود 117 کیلومتر را در داخل این منطقه طی خواهد نمود. این طرح همچنین قرار است شامل پیوستن کرکوک به این شبکه نیز باشد و چشم انداز گردش تجاری سالانه 22 میلیون تن کالا برای آن در نظر گرفته شده است.

منبع: باس نیوز

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما