معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۵- ۱۴:۰۱ - مشاهده: ۷۶

اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق – سلیمانیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق - سلیمانیه در نمیه اول خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این اقلیم به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

پیش بینی سفر بیش از 8 میلیون گردشگر به اقلیم کردستان در سال جاری میلادی

بر اساس آمار هیأت گردشگری اقلیم کردستان در سال گذشته بیش از ۷.۵ میلیون گردشگر از مناطق گردشگری این منطقه بازدید کرده­اند و پیش‌بینی می‌شود امسال این تعداد از 8 میلیون گردشگر فراتر رود. به طور کلی گردشگران ورودی به اقلیم کردستان را می­توان به سه دسته تقسیم بندی نمود: گردشگران داخلی که از منطقه‌ای در اقلیم به منطقه دیگر سفر می‌کنند. دسته دوم گردشگران عراقی هستند که از مرکز و جنوب عراق بیشتر در فصل تابستان و تعطیلات به مناطق مختلف اقلیم کردستان سفر می‌کنند. گروه دیگر گردشگران نیز گردشگران خارجی هستند که از کشورهای همسایه، کشورهای عربی، کشورهای اروپایی و سایر نقاط جهان به این منطقه می‌آیند. دولت اقلیم کردستان تسهیلاتی را برای گردشگران خارجی در خصوص اخذ ویزا و ارائه‌ی خدمات دیجیتالی در مدت زمان کوتاه فراهم کرده که باعث شده است تنها در سال گذشته‌ی میلادی دو میلیون و ۸۴ هزار گردشگر از طریق فرودگاه بین‌المللی اربیل تردد کنند که نسبت به سال قبل افزایش ۳۸۴هزار نفری را نشان می­دهد.

منبع : کردستان 24

تولید 750 هزار تن سیب زمینی در اقلیم کردستان  

کار برداشت سیب زمینی از مزارع اقلیم کردستان شروع شده و پیش بینی می‌شود سطح تولید سیب زمینی در سال جاری به ۷۵۰ هزار تن برسد. هیمن سید مراد، مدیرکل کشاورزی اربیل، ضمن اعلام این خبر از هماهنگی دولت فدرال عراق و اقلیم کردستان برای ایجاد فرصت بازاریابی برای محصولات کشاورزان اقلیم کردستان در خارج از این منطقه خبر داد و مدعی شد همزمان با برداشت محصولات کشاورزی، مرزها کنترل شده­اند (تا از واردات محصولاتی که در داخل تولید می­شوند جلوگیری شود). وی همچنین اعلام کرد روزانه ۳۰۰ کامیون حامل 2 هزار تن سیب زمینی و ۱۰۰ تن پیاز از طریق مجوزی که داخلی بودن این محصولات را اثبات می‌کند به جنوب و مرکز عراق انتقال داده می‌شود. در همین راستا و به منظور حمایت از کشاورزان قرار است در آینده نزدیک حدود 5 هزار تن سیب زمینی تولید اقلیم کردستان به عربستان سعودی صادر شود.

منبع: باس نیوز

امضای قرارداد بین بانک توسعه بین­ المللی و اقلیم کردستان

بانک توسعه بین­المللی برای اجرای طرح معروف به «حساب من»، که هدف از آن یکپارچه سازی حقوق کارمندان اقلیم کردستان با سایر کارمندان عراق است، قراردادی مشارکتی با دولت اقلیم کردستان عراق به امضا رساند. یک منبع آگاه با اشاره به اینکه این اقدام همزمان با تلاش های بانک توسعه برای گسترش فعالیت­های خود در اقلیم صورت می‌گیرد، افزود: «این طرح به عنوان بخشی از برنامه راهبردی این بانک است که هدف آن تقویت تجارت و افزایش تعداد شعب آن در اقلیم کردستان است؛ این در حالی است که این بانک در حال حاضر 3 شعبه در این منطقه دارد.» این منبع همچنین افزود که یکی دیگر از اهداف این بانک گسترش روش‌های پرداخت الکترونیک در اقلیم کردستان با فعال‌سازی بیشتر دستگاه‌های خودپرداز و مراکز فروش دستگاه­های POS است و بزودی شعبه چهارم این بانک نیز افتتاح خواهد شد. در همین زمینه، عزیز احمد معاون دفتر نخست وزیر اقلیم کردستان، از تلاش­های بانک توسعه بین­المللی و کمک آن به توسعه سیستم مالی اقلیم با ارائه خدمات مالی و تسهیلات مختلف قدردانی کرد.

منبع: میدل ایست نیوز

اختصاص 4 هزار میلیارد دینار برای استخراج نفت اقلیم کردستان در بودجه عراق

رئیس فراکسیون حزب دموکرات کردستان در مجلس عراق از اختصاص حدود 4 هزار میلیارد دینار در جداول پیش نویس قانون بودجه عمومی سال 2024 این کشور برای تولید و انتقال نفت اقلیم کردستان خبر داد. ویان صبری با اشاره به اینکه مبلغ لحاظ شده در بودجه برای پرداخت مطالبات شرکت های نفتی فعال در اقلیم کردستان بالغ بر دو تریلیون  و 700میلیارد دینار است و حدود یک تریلیون و 200 میلیارد دینار برای انتقال نفت اقلیم کردستان در نظرگرفته شده است، افزود: «با توجه به اینکه اکثر مناطق اقلیم کردستان ناهموارهستند و شرکت های نفتی در محیطی دشوار برای استخراج فعالیت می‌کنند، لذا ما همیشه تقاضا کرده ایم که درصد بودجه تخصیص یافته به این شرکت ها بیشترشود»» وی همچنین خاطرنشان کرد اقلیم کردستان روزانه 400 هزار بشکه نفت خام تولید می‌کند و روند صادرات نفت با هماهنگی اربیل و بغداد از یک سو و دولت ترکیه از سوی دیگر انجام می‌گیرد.

منبع: کردپرس

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما