معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۱- ۱۴:۵۹ - مشاهده: ۱۳۱

اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق – سلیمانیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق - سلیمانیه در هفته سوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این اقلیم به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

وضعیت روابط تجاری ایران و اقلیم کردستان

جمهوری اسلامی ایران پس از ترکیه، دومین شریک تجاری اقلیم کردستان و عراق به شمار می­رود. بر اساس اعلام اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندگان اقلیم کردستان، ایران پس از ترکیه دومین شریک تجاری اقلیم کردستان محسوب می­ شود و سالانه حدود 6 میلیارد دلار مبادلات تجاری میان دو طرف انجام می‌شود. در همین راستا، نوزاد شیخ کامل، یکی از مدیران کل وزارت بازرگانی اقلیم کردستان عراق، پیش از این به رسانه‌ها گفته بود که در سال 2023 بیش از دو هزار مجوز تجاری صادر شده که حدود هزار مجوز آن برای تاجران ایرانی بوده است. به گفته یک عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق، سهم اقلیم کردستان از حجم مبادلات تجاری بین ایران و عراق 40 تا 60 درصد است. بر پایه آمار رسمی اعلام شده، 360 شرکت و 135 کارگاه ایرانی در اقلیم کردستان، در زمینه‌های مختلف فعالیت دارند.

منبع: میدل ایست نیوز

واردات غیر نفتی سلیمانیه به  10 میلیارد دینار رسید

واردات کالاهای غیر نفتی استان­های سلیمانیه و حلبچه و نیز ادارات کل گرمیان و راپرین در هفته گذشته به بالغ بر 10 میلیارد دینار رسید. براساس اعلام وبسایت شفافیت معاونت نخست وزیر اقلیم فعالیت می­کند، ارزش واردات کالاهای غیرنفتی استان­های فوق در بازه زمانی 10-4 می 2024 به رقم 10 میلیارد و 506 میلیون و 972 هزار و 708 دینار رسیده است. بر این اساس، مواد غذایی، پوشاک، لوازم الکترونیکی، مصالح ساختمانی، ماشین آلات صنعتی و وسایل نقلیه از مهمترین کالاهای وارداتی بوده ­اند. اغلب این کالاها از کشورهای همسایه عراق از جمله ایران، ترکیه، سوریه و اردن وارد شده ­اند؛ با این وجود، کالاهای کشورهای چین، هند و اتحادیه اروپا نیز در بازار سلیمانیه یافت می ­شود.

منبع: شفق نیوز

افزایش سطح آب سدهای اقلیم کردستان در پی بارندگی‌های اخیر   

بارندگی‌های اخیر در اقلیم کردستان و عراق موجب افزایش سطح آب سدها پس از 4 سال خشکسالی متوالی و کمبود شدید آب شده است. براساس اعلام مقامات اقلیم، بارندگی‌های اخیر برخی از مخازن اصلی سدها را که با کمبود آب مواجه بودند، دوباره پر کرده است. در همین راستا، سامان اسماعیل، مدیر سد دربندیخان در جنوب سلیمانیه، با بیان این که ظرفیت ذخیره‌سازی این سد سه میلیون مترمکعب است، اعلام کرد اکنون تقریباً تمام ظرفیت آن آبگیری شده است. سامان اسماعیل همچنین اظهار داشت: «آخرین باری که این سد پر شد در سال 2019 بود و از آن زمان تاکنون کمبود داشته‌ایم که تغییرات اقلیمی و سدسازی در خارج از مرزهای اقلیم کردستان نقش بسزایی در آن داشته­ اند.»

فروش روزانه ۲۵۰ هزار بشکه نفت در داخل اقلیم کردستان

سخنگوی انجمن صنعت نفت اقلیم کردستان (اپیکور) از تولید روزانه ۲۵۰ هزار بشکه نفت در داخل اقلیم کردستان و فروش آن با قیمت ۴۰ دلار در هر بشکه خبر داد. مایلز کاگینز تصریح کرد: «بنابر قرارداد کنونی میان اقلیم کردستان و شرکت­های نفتی، نیمی از نفت تولیدی برای شرکت‌ها و نیمی از آن برای دولت اقلیم کردستان خواهد بود؛ از این رو می‌خواهیم قراردادهایمان با دولت عراق نیز همین گونه باشد.» به گفته کاگینز، دولت عراق هیچ پیشنهادی برای اصلاح قراردادها به آنها ارائه نکرده است. این در حالی است که سخنگوی وزارت نفت عراق در اظهاراتی قراردادهای امضاشده با شرکت‌های نفتی را مانع اصلی ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان معرفی نموده و تأکید کرده است برای از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان، نیاز به رایزنی بیشتر برای حل مشکلات فنی، مالی، قراردادی و قانونی با شرکت‌های نفتی فعال در این منطقه است.

منبع : کردستان باس

راه اندازی سیستم صدور ویزای آنلاین برای گردشگران در اقلیم کردستان

اقلیم کردستان با هدف تسهیل در ورود گردشگران، اقدام به راه اندازی سیستم صدور ویزای آنلاین نموده است. با این اقدام، گردشگرانی که قصد ورود به اقلیم کردستان را دارند برای اخذ ویزا دو مسیر پیش روی خود دارند: ویزای آنلاین و ویزای فرودگاهی. در روش آنلاین، گردشگران به مراجعه به وبسایت وزارت داخلی اقلیم کردستان درخواست خود را ثبت می­نمایند و موافقت با درخواست مذکور منجر به صدور ویزا خواهد شد. علاوه بر این، در ویزای فرودگاهی که پیش­تر معرفی شده است، دارندگان گذرنامه 53 کشور بدون نیاز به ثبت درخواست قبلی، به محض ورود به فرودگاه­های منطقه ویزای خود را دریافت می­نمایند. هزینه دریافت ویزای اقلیم کردستان برای گردشگران در حال حاضر 72 دلار تعیین شده است؛ با این حال، احمد هوشیار، مدیرکل فرودگاه بین­ المللی اربیل با تأکید بر ماهیت متقابل صدور ویزا، اعلام کرد هزینه ویزا برای شهروندان کشورهایی که به دارندگان گذرنامه عراقی ویزای رایگان اعطاء می‌کنند، رایگان خواهد بود.

منبع : کردستان 24

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما