معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۵- ۱۵:۴۹ - مشاهده: ۵۳

اخبار اقتصادی عراق – کربلای معلی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی عراق - کربلای معلی ، بابل و عراق در نیمه اول خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افتتاح فاز نخست فرودگاه کربلا در نیمه دوم سال ۱۴۰۳

مهندس العجینی مدیر احداث فرودگاه کربلا اعلام کرد، فاز نخست فرودگاه کربلا در ابتدای سال ۲۰۲۵ (اواخر سال ۱۴۰۳) افتتاح می‌شود. وی افزود احداث فرودگاه کربلا زیر نظر حرم امام حسین علیه‌السلام تاکنون حدود ۸۰ درصد پیشرفت داشته است. العجینی با اشاره به تکمیل پروژه باند فرودگاه، اعلام کرد سالن انتظار مسافران نیز در حال اتمام است و تا چند ماه دیگر به بهره برداری می رسد. کلنگ احداث فرودگاه کربلا در ۳۲ کیلومتری جنوب شرقی کربلا سال ۲۰۱۷ میلادی (۹۵ شمسی) یعنی ۸ سال قبل زده شد اما با شیوع کرونا احداث آن به تعویق افتاد.

بدهی خارجی عراق بالغ بر 9 میلیارد دلار 

بدهی خارجی عراق پس از پرداخت حدود 31 بدهی از سال 2003 تا سال 2023 به حدود 9 میلیارد دلار رسید. به گزارش الصباح، مشاور فنی نخست وزیر عراق گفت که کمیته‌ای برای شناسایی مبالغی که عراق از سال ۲۰۰۳ تا پایان سال ۲۰۲۳ قرض گرفته، تشکیل شده است. وی افزود که این کمیته وظیفه بررسی این را دارد که این اموال کجا صرف شده و چه پروژه‌هایی با این وام‌ها تکمیل شده یا در دست انجام است و یا به تأخیر افتاده است. الدراجی گفت که عراق توانست تقریبا 31 بدهی خارجی را پرداخت کند و اکنون 8 میلیارد و 900 میلیون دلار بدهی دارد. پیش از این، مشاور نخست وزیر عراق در امور مالی، اعلام کرد این کشور تمامی وام‌های خود از صندوق بین‌المللی پول را به مبلغ حدود ۸ میلیارد دلار از سال ۲۰۰۳ تا کنون، تسویه و بازپرداخت کرده است. وی تاکید کرد: از سال ۲۰۰۳ تاکنون ارزش وام‌ها و کمک‌های مالی صندوق بین‌المللی پول به عراق بالغ بر چند میلیارد دلار بوده که مجموع آن‌ها از ۷ تا ۸ میلیارد دلار فراتر نمی‌رود و این مبالغ به طور کامل بازپرداخت شده‌اند ضمن آنکه تمرکز لازم هنگام اعطای وام بر اجرای برنامه‌های مرتبط با حمایت از ثبات اقتصاد کلان و اجرای اصلاحات مالی ضروری بوده است.

ذخایر گازی عراق 140 هزار میلیارد فوت مکعب

وزیر نفت عراق، اعلام کرد که نسبت بهره‌برداری از منابع گازی کشور با افزایش 63 درصدی به یک میلیارد و 900 میلیون فوت مکعب رسیده است. به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، عبدالغنی در مصاحبه تلویزیونی گفت که عراق روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز را آتش می‌زند و افزود که آتش زدن گاز در مشعل‌های نفتی در کشور میان سال‌های 2028 تا 2030 کاملا متوقف خواهد شد. وی افزود که عراق در آینده نیازی به واردات گاز نخواهد داشت و خبر داد که میدان گازی عکاز روزانه 60 میلیون فوت مکعب گاز تولید می‌کند. وزیر نفت عراق حجم ذخایر گازی این کشور را 140 هزار میلیارد فوت مکعب برآورد کرد و گفت که گاز از تمیزترین انواع سوخت و انرژی است. وی همچنین خبر داد که ظرفیت پالایشی عراق در مدت فعالیت دولت کنونی 360 هزار بشکه در روز افزایش یافته است و افزود که روزانه 28 میلیون لیتر بنزین در عراق مصرف می‌شود که 21 میلیون لیتر آن در داخل تولید می‌شود و عراق در سال آینده در تأمین بنزین خودکفا خواهد شد. وزیر نفت عراق تولید نفت این کشور را نیز 4 میلیون بشکه در روز اعلام کرد و افزود که عراق در حال حاضر روزانه 3.4 میلیون بشکه نفت صادر می‌کند و امیدوار است که بتواند مقصدهای صادرات نفت خود را متنوع‌تر کند.  

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول درباره رشد اقتصادی عراق

غازی شبیکات نماینده صندوق بین المللی پول در عراق پیش‌بینی کرد که این کشور در سایه اصلاحات اتخاذ شده توسط دولت به روند رشد اقتصادی ادامه دهد. به گزارش الصباح، شبیکات اعلام کرد که همزمان با اصلاحات اتخاذشده توسط دولت با هدف ایجاد راه حل واقعی برای مشکلات اقتصادی، صندوق بین المللی پول انتظار دارد که اقتصاد کلان عراق به رشد دست پیدا کند. وی در ادامه بیان کرد که دولت عراق در زمینه تحقق اصلاحات اقتصادی که تقویت‌کننده رابطه با صندوق بین المللی پول است جدیت نشان می‌دهد. نماینده صندوق بین المللی پول در عراق ضمن اشاره به نیاز عراق به درآمد بالا برای پاسخ به تمامی نیازها، گفت که این صندوق از اصلاحات عراق که پایداری مالی را محقق کند و عراق را از هر گونه بحران‌های موجود در بازار نفت دور نگه دارد، حمایت میکند.
افتتاح رشته‌های جدید در دانشگاه بابل

آقای قحطان الجبوری رئیس دانشگاه بابل در مصاحبه با رسانه‌ها، اعلام کرد این دانشگاه در سال آینده شاهد افتتاح 6 رشته تخصصی جدید خواهد بود. وی افزود در سالجاری نیز چهار رشته تخصصی جدید علمی‌برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برای سال 2024-2025 به مجموع رشته‌های این دانشگاه افزوده شده است. که عبارتند از کارشناسی ارشد داروسازی عمومی- کارشناسی ارشد مهندسی برق- دکترای علوم مالی و بانکی و دکترای روشهای آموزش زبان عربی. خاطر نشان می سازد دانشگاه بابل با برخی از دانشگاههای ایران همکاری علمی و دانشگاهی داشته و با دانشگاههای شریف و شهید بهشتی تفاهم نامه همکاری امضاء کرده است. 

افزایش تعرفه گمرکی واردات تخم مرغ در عراق با هدف حمایت از تولید داخلی

مدیرکل اداره منابع دامی وزارت کشاورزی عراق بیان کرد که وزارتخانه متبوعش اقداماتی برای حمایت از تولیدات داخلی و حفظ ثبات قیمت تخم مرغ در بازارهای داخلی و حمایت از هزینه تولید آن اتخاذ کرده است که اولین آن افزایش تعرفه گمرکی تخم مرغ وارداتی است. به گزارش الصباح، رزوقی افزود که اقدامات اتخاذ شده از جانب وزارت کشاورزی عراق، همچنین شامل همراه داشتن گواهی بهداشتی در هنگام واردت تخم مرغ در گذرگاه‌های مرزی و عرضه ذرت زرد با قیمت حمایت شده تُنی 300 هزار دینار، به تمامی‌پروش دهنگان مرغ، گاو، گوسفند و ماهی است. وی خاطر نشان کرد که تولیدکنندگان داخلی مرغ در حال حاضر هر صندوق تخم مرغ را به قیمت 36 تا 40 هزار دینار معادل 4 هزار دینار برای هر شانه تخم مرغ به فروش می رسانند تا در بازارهای داخلی 6 هزار دینار به مصرف کنندگان به فروش برسد که این امر سود خالص 30 درصدی برای تولیدکنندگان در پی خواهد داشت. گفتنی است هیئت دولت عراق در تاریخ 25 آوریل گذشته، عوارض گمرکی واردات تخم مرغ را 50 درصد افزایش داد و به 70 درصد رساند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما