معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۰- ۰۸:۰۱ - مشاهده: ۱۹۳

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قرقیزستان در هفته اول بهمن ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

حجم تولیدات صنعتی در قرقیزستان در سال 2023

به گفته رییس کمیته ملی آمار حجم تولیدات صنعتی قرقیزستان در ماه‌های ژانویه تا دسامبر 2023 به 483 میلیارد صوم (معادل5.4 میلیارد دلار) رسید که نسبت به مدت مشابه در سال 2022 به میزان 2.7% افزایش داشته است. به گفته وی این رشد به دلیل افزایش 1.7 برابری حجم تولید لاستیک، محصولات پلاستیکی و مصالح ساختمانی و نیز افزایش 34.9% محصولات دارویی، 19.2% در تولید نساجی، لباس و کفش، چرم و محصولات چرمی، 11.8% در محصولات شیمیایی، 11.8% در محصولات نفتی تصفیه شده، 5.7% محصولات غذایی (از جمله نوشیدنی‌ها) و محصولات دخانی و همچنین 3.1% در مواد معدنی بوده است.

منبع: خبر کی جی – 15 ژانویه 2024

 حوزه‌های اولویت دار اقتصادی قرقیزستان در سال 2024

عاقلبک جاپاروف رئیس کابینه وزیران قرقیزستان در نشستی با نهادهای دولتی در خصوص موضوع اشتغال گفت: در سال جدید میلادی ما بایستی حداقل 250 هزار شغل و حوزه کاری جدید را ایجاد کنیم . وی حوزه‌های اولویت دار توسعه ای این کشور در سال 2024 را ایجاد صنایع جدید، توسعه بخش کشاورزی، افتتاح پروژه‌های جدید در بخش معدن، راه‌اندازی راه‌آهن و تاسیسات بزرگ و کوچک نیروگاهی بخصوص نیروگاه‌های آبی عنوان کرد. وی اضافه کرد: در آینده نزدیک، فهرستی از یکصد طرح صنعتی بزرگ که باید در سال جاری راه اندازی شوند، تصویب و اعلام خواهد شد.

منبع: خبر کی جی -  11 ژانویه 2024

رئیس جمهور قرقیزستان بودجه سال 2024 قرقیزستان را امضا نمود

صادیر جباراف، رئیس جمهور قرقیزستان قانون بودجه جمهوری قرقیزســتان برای سال 2024 و دوره برنامه ریزی 2026-2025 را جهت ابلاغ به دستگاههای ذی ربط امضا کرد. این ســند توسط مجلس قرقیزستان ( Jogorku Kenesh ) در 14 دسامبر 2023 به تصویب رسید. بر اساس بودجه مذکور، درآمدها معادل 378 میلیارد و 405 میلیون و 583 هزار صوم و هزینه‌ها - 367 میلیارد و 493 میلیون و 223 هزار صوم خواهد بود. مازاد بودجه جمهوری رقمی معادل 10 میلیارد و 912 میلیون و 359 هزار صوم است.  بخشی از این مازاد بودجه برای پوشش بدهی‌های خارجی دولت استفاده خواهد شد.

منبع: خبر کی جی -  11 ژانویه 2024

کمک 7 میلیون دلاری بانک جهانی به قرقیزستان جهت حمایت بیشتر در مسیر تحول دیجیتال

 در 12 ژانویه 2024، شورای مدیران اجرایی بانک جهانی 7 میلیون دلار کمک مالی اضافی جهت پروژه جاری دیجیتال آسیای مرکزی جنوب آسیا (دیجیتال CASA) ویژه جمهوری قرقیزستان تصویب کرد. این کمک مالی اضافی در ادامه کمک پنجاه میلیون دلاری بانک جهانی به قرقیزستان در مارس سال 2018 در چارچوب طرح تحول دیجیتال در این کشور است که در مارس 2018 برای حمایت از تحول دیجیتالی و آموزش نیروی انسانی شاغل در خدمات دولتی این کشور در حوزه‌های دیجیتال، گسترش دسترسی به اینترنت و بخش ICT  ارائه گردید.  نوید حسن نقوی، مدیر بانک جهانی برای جمهوری قرقیزستان گفت:  این بودجه هشتصد هزار شهروند جمهوری قرقیزستان را قادر می سازد تا به خدمات اینترنتی بهتر و مقرون به صرفه تر دسترسی داشته باشند و بدین ترتیب ضریب نفوذ اینترنت در کشور به 57 درصد می رسد. از جمله اهداف کلیدی این پروژه، احداث 2500 کیلومتر شبکه فیبر نوری در سراسر کشور، ایجاد دو پیوند فیبر نوری فرامرزی و ایجاد زیرساخت ابری دولتی (G-Cloud) است.

پروژه دیجیتال CASA – جمهوری قرقیزستان در نهایت به ادغام جمهوری قرقیزستان و سایر کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی و بخش‌هایی از آسیای جنوبی در اقتصاد دیجیتال منطقه‌ای و جهانی کمک می‌کند و از این طریق این کشورها را قادر می‌سازد تا از مزایای دیجیتالی‌سازی در توسعه اقتصادی در همگرایی با اقتصاد جهانی بهره ببرند.

منبع: تایمزآسیای مرکزی – 13 ژانویه 2024

مهاجران قرقیزی در 11 ماه سال 2023 بیش از 1،8 میلیارد دلار به قرقیزستان انتقال داده اند

به گزارش بانک ملی قرقیزستان، شهروندان قرقیزی که در خارج از این کشور زندگی می‌کنند، در ماه نوامبر سال 2023 میلادی 191 میلیون دلار به قرقیزستان حواله کردند.

در مقایسه با ماه نوامبر سال 2022 میلادی ورود منابع مالی از خارج از کشور، 20 درصد کاهش یافته است. مبداء حدودا 93 درصد از کل حواله‌های مالی به داخل کشور در ماه نوامبر، روسیه می‌باشد. از سایر کشورهای مشترک المنافع 0،6 میلیون دلار به قرقیزستان حواله شده است. حجم حواله از کشورهای دیگر 12 میلیون دلار را تشکیل داده است. در مجموع از ژانویه الی نوامبر سال 2023 میلادی، بیش از 1 میلیارد و 803 میلیون دلار حواله مالی به قرقیزستان ارسال شده است.

 منبع: خبر کی جی،     14 ژانویه 2024

حجم تجارت خارجی جمهوری قرقیزستان در ۱۱ ماه سال ۲۰۲۳ به  ۱۳.۹ میلیارد دلار رسید

به گزارش باکتیبک کودایبرگنوف رئیس کمیته ملی آمار قرقیزستان: حجم تجارت خارجی قرقیزستان از ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۲۳ معادل ۱۳.۹ میلیارد دلار آمریکا بود که  این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۹ درصد افزایش داشته است. در عین حال صادرات ۳۶.۷ درصد و واردات ۲۷.۲ درصد به لحاظ ارزش افزایش یافته است. حجم تجارت خارجی با کشور های عضو اوراسیا به ۳.۹ میلیارد دلار آمریکا رسید که نسبت به ماه ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲  یازده درصد کاهش داشته است. بیشترین سهم در تجارت خارجی کشور متعلق به روسیه  با ۶۵.۹ درصد و قزاقستان ۳۱.۷ درصد بود.  حجم تجارت خارجی با کشورهای ثالث (غیر اوراسیا) از ماه ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۳ به ۱۰ میلیارد دلار آمریکا رسید که نسبت به ماه ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲ حدود ۱.۶ برابر افزایش یافت.

منبع: خبرگزاری خبر         ۱۵ ژانویه ۲۰۲۴

نرخ تورم در قرقیزستان در پایان سال ۲۰۲۳ به ۷.۳ درصد رسید

براساس گزارش کمیته ملی آمار، نرخ میانگین تورم در بازه زمانی ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۳  در کل کشور معادل ۷.۳ درصد بود. در عین حال قیمت محصولات غیر خوراکی ۱۲.۲ درصد، محصولات تنباکو  ۱۱.۳ درصد، محصولات غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی۳.۴ درصد، تعرفه‌های خدمات  به مردم  ۹.۱ درصد افزایش یافته است.

منبع: خبرگزاری خبر           ۱۵ ژانویه ۲۰۲۴

افزایش 400 درصدی واردات خودرو های کره ای به قرقیزستان در سال ۲۰۲۳

بر اساس داده‌های خدمات گمرک کره جنوبی: واردات خودرو های سواری کره ای به قرقیزستان در سال ۲۰۲۳  افزاش چهار برابری داشته و به972 میلیون دلار افزایش یافت. 83 درصد از مجموع واردات قرقیزستان از کره جنوبی به واردات خودروهای مستعمل اختصاص داشت..

منبع: خبرگزاری تازابک     ۱۵ ژانویه ۲۰۲۴

ژاپن ده ژنراتور گرانشی به قرقیزستان برای پروژه آزمایشی تحویل می دهد

رئیس شرکت Metarize Japan  که در زمینه ساخت نیروگاه با استفاده از انرژیهای تجدید پذیر فعال است اعلام کرد که  کشور ژاپن در ماه می سال 2024 میلادی 10 ژنراتور گرانشی با ظرفیت 3-5 کیلووات ساعت برای راه اندازی پروژه آزمایشی به قرقیزستان تحویل خواهد داد.  شرکت Metarize Japan مجوز ویژه در ژاپن برای تولید تجهیزات مذکور دریافت کرده است و امید دارد دستگاه‌های گرانشی که قادر هستند 24 ساعت بدون استفاده از آب، خورشید، باد و گرما، برق تولید کنند بتوانند تاثیر مثبتی بر وضعیت انرژی در قرقیزستان داشته باشند.

گفتنی است که در تاریخ 15 ژانویه در سفارت قرقیزستان در توکیو مراسم تبادل یادداشت تفاهم میان وزارت انرژی قرقیزستان و شرکت ژاپنی Metarize Japan انجام شد.

منبع: کاکتوس         18 ژانویه 2024

سفر نایب رییس کمیسیون اروپا به قرقیزستان

صادیر جاپاروف رییس جمهوری قرقیزستان با خانم مارگاریتیس شیناس، نایب رییس کمیسیون اروپا که به قرقیزستان سفر نموده دیدار و گفتگو نمود. طرفین درباره طیف وسیعی از موضوعات از جمله پروژه‌های دارای اولویت برای قرقیزستان مانند سرمایه گذاری، تامین مالی، چشم انداز روابط بانکی و مسائل امنیت منطقه ای گفتگو کردند. نایب رییس کمیسیون اروپا بر اهمیت تغییرات مثبت در آسیای مرکزی تاکید و آمادگی خود را برای تعمیق همکاری با قرقیزستان ابراز و اظهار داشت اتحادیه اروپا از این روندهای مثبت حمایت کرده و دوره کنونی را یک زمان تاریخی می داند. وی در ادامه اطمینان داد که همکاری‌ها در زمینه مشارکت های مالی و اقتصادی تقویت خواهد شد. نایب رییس کمیسیون اروپا خاطر نشان ساخت در این سفر وی بر روی پروژه‌های آب و هوایی، موضوعات دیجیتالی شدن و توسعه کریدورهای حمل و نقل متمرکز است. طرفین همچنین درباره موضوع شرکت هیات قرقیزستان در همایش سرمایه گذاری Global Gateway که در اواخر ژانویه در بروکسل برگزار می‌شود و طی آن پروژه‌های آتی در بخش حمل و نقل ارائه خواهد شد گفتگو کردند.

منبع: خبر کی جی – 15 ژانویه 2024

تولید ناخالص داخلی قرقیزستان در پایان سال 2023

به گزارش رییس کمیته ملی آمار قرقیزستان در سال 2023 روند رشد در شاخص های کلیدی اقتصادی ادامه داشته است. به گفته وی حجم تولید ناخالص داخلی در کل سال  2023 بر اساس برآوردهای اولیه بیش از 1.2 تریلیون صوم (  حدود 13.5میلیارد دلار)  بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.2% افزایش داشته است. وی خاطر نشان ساخت این نرخ رشد در تولید ناخالص داخلی کشور در سال 2023 عمدتا توسط بخش های خدمات 50.8% ، صنعت 32.3%، مالیات خالص 16.9% تامین شده است.

منبع: خبر کی جی – 15 ژانویه 2024

حدود 98% از کل تجارت خارجی قرقیزستان  با کشورهای حوزه اوراسیا در سال  2023 به روسیه و قزاقستان اختصاص داشت

به گفته باکتیبک خدابرگنوف رئیس کمیته آمار ملی، حجم تجارت خارجی قرقیزستان در ماه‌های ژانویه الی نوامبر سال 2023 میلادی 13،9 میلیارد دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 29 درصد افزایش داشت.  صادرات 36،7 درصد و واردات 27،2 درصد افزایش نشان می دهد. 28 درصد از کل حجم تجارت خارجی قرقیزستان معادل 3.9 میلیارد دلار با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا انجام شده است که در مقایسه با ماه‌های ژانویه الی نوامبر سال 2022 میلادی 11 درصد کاهش نشان می دهد. بخش عمده تجارت کشور به ترتیب با روسیه 65،9 درصد و قزاقستان 31،7 درصد بود.

حجم تجارت خارجی با کشورهای دیگر (خارج از اتحادیه اقتصادی اوراسیا) در ماه‌های ژانویه الی نوامبر سال 2023 میلادی 10 میلیارد دلار را تشکیل داد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 1،6 برابر افزایش یافته است.

منبع: تازابک .    15 ژانویه 2024

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما