معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۹

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قرقیزستان در هفته اول شهریورماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 آغاز اجرای طرح احداث نیروگاه برق آبی قمبارآتا - 1 در سال 2025

به گفته تالایبک ایبرایف وزیر انرژی قرقیزستان، وی شخصا اجرای کارهای مقدماتی برای ساخت نیروگاه برق آبی قمبارآتا-1 را تحت نظر دارد. به گفته وزیر اکثر این طرحها قبلا تکمیل شده اند. طبق برنامه، ساخت نیروگاه برق آبی باید در سال 2025 آغاز شود. بنابراین، تمام کارهای مقدماتی امسال باید 100٪ طبق برنامه انجام شود. هنگامی‌که فصل یخبندان شروع می‌شود کار سخت تر می‌شود و سرعت آن کاهش می یابد. کار اصلی باید قبل از زمستان تکمیل شود. بر اساس اطلاعات ارائه شده، اقدامات زیر تا به امروز انجام شده است: طول کل جادهKAGES-1   پانزده کیلومتر است که 2،5 کیلومتر آن قبلا آماده شده است. حفاری 113 متر تونل به پایان رسید. خط هوایی 110 کیلوولت، 6 کیلومتر از 11 کیلومتر برنامه ریزی شده، 13 عدد از 24 تکیه گاه نصب شد. وزیر انرژی قرقیزستان همچنین روند بازسازی پست 2 قمبارآتا را بررسی کرد. در حال حاضر کار برای برچیدن تجهیزات قدیمی و نصب تجهیزات جدید در حال انجام است. تکمیل ساخت و ساز های مقدماتی مربوط به اجرای طرح عظیم نیروگاهی قمبرآتا- 1 برای 31 اوت 2024 برنامه ریزی شده است و انتظار می رود که تاسیسات در سپتامبر راه اندازی شود.

https://kabar.kg/news/stroitel-stvo-kambar-atinskoi-ges-1-nachnetsia-v-2025-godu-minenergo/

 

کارخانه تولید اوره و کود در قرقیزستان با مشارکت یک شرکت چینی ساخته می‌شود

وزارت کشاورزی قرقیزستان اعلام کرد، در 20 اوت سال جاری، یادداشت تفاهم و همکاری بین این وزارتخانه، شرکتBai Dyikan LLC  و شرکت چینی  China National Electric Engineering Co. LTD CNEEC، به امضا رسیده است. هدف از امضای این سند همکاری، ایجاد بنگاهی مدرن است که با ارائه کودهای اوره مرغوب و مقرون به صرفه به کشاورزان، به تقویت مجموعه کشت و صنعت قرقیزستان کمک کند. راه اندازی کارخانه جدید، تولید کودهای اوره در داخل قرقیزستان را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد. این امر باعث کاهش وابستگی به واردات و تضمین عرضه پایدار محصولات با کیفیت برای کشاورزان قرقیزی خواهد شد. این پروژه همچنین استفاده از فناوری‌های سازگار با محیط زیست را ارائه می دهد که تأثیر منفی بر محیط زیست را به حداقل می رساند و به توسعه پایدار بخش کشاورزی کمک می‌کند.

https://kabar.kg/news/v-kyrgyzstane-postroiat-zavod-po-proizvodstvu-karbamida-i-udobrenii-s-uchastiem-kitaiskoi-kompanii/

افزایش همکاریهای اقتصادی میان قرقیزستان و فرانسه در گفتگوی سفیر فرانسه در بیشکک بارادیو قرقیزستان

فرانسوا دلائوس، سفیر فرانسه در جمهوری قرقیزستان، در روز 21 اوت در گفتگو با رادیو قرقیزسنتم اعلام کرد که روابط تجاری و اقتصادی قرقیزستان و فرانسه شاخص های خوبی را نشان می دهد.به گفته وی، گردش تجاری بین دو کشور در سال گذشته به حدود 200 میلیون یورو رسید که یک رکورد محسوب می‌شود. سفیر گفت: البته اگر در مورد گردش تجاری با چین یا روسیه صحبت کنیم، این ارقام غیرقابل مقایسه هستند. اما اگر با سال های گذشته مقایسه کنیم، می‌توان گفت که روند مثبتی وجود دارد. او درباره سال های قبل خاطر نشان کرد که حجم تجارت  قرقیزستان و فرانسه پیشتر 40 میلیون یورو بود. بر اساس داده‌های اعلام شده، شاخص های نیمه اول سال 2024 نسبت به مدت مشابه سال قبل 60 درصد بیشتر است. سفیر همچنین گفت که وزارت موقعیت های اضطراری قرقیزستان در حال مذاکره درباره خرید سومین بالگرد ایرباس از فرانسه است. سفیر فرانسه همچنین به علاقه مندی شرکتهای‌های فرانسوی به قرقیزستان اشاره نمود.

به گفته سفیر، امروز می‌توان ادعا کرد که بزرگترین شرکت انرژی فرانسه EDF مهمترین نامزد برای طراحی، اجرا و بهره برداری بیشتر از پروژه نیروگاه برق آبی قمبار آتا1 است. به گفته دلائوس، بسیاری از شرکت های فرانسوی دیگر ازجمله شرکت هایی مانند  Voltalia، Total Energies     به بخش انرژی قرقیزستان علاقه مند هستند. وی معتقد است که در حوزه انرژی، قرقیزستان پتانسیل سرمایه گذاری قابل توجهی دارد.

  https://www.tazabek.kg/news:2151841?from=portal&place=last

 

بررسی عضویت ناظر ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا

درخواست جمهوری اسلامی ایران برای کسب جایگاه ناظر در اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مقر کمیسیون اقتصادی اوراسیا مورد بررسی قرار گرفت. رایزنی‌ها در مورد این موضوع در 19 آگوست 2024 در قالب ویدئو کنفرانس انجام شد.  کشورهای عضو اتحادیه در سطح معاونین وزیر خارجه حضور داشتند. ریاست هیات ایرانی را سیدجلال الدین علوی سبزواری مدیرکل اداره همکاری‌های اقتصادی چند جانبه وزارت امور خارجه برعهده داشت. شرکت کنندگان در این رایزنی با اشاره به توسعه روزافزون همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین کشورهای عضو اوراسیا و جمهوری اسلامی ایران از قصد این کشور برای آغاز روند کسب وضعیت کشور ناظر اتحادیه اقتصادی اوراسیا مطابق با مقررات مربوطه استقبال کردند. تصمیم برای اعطای چنین جایگاهی به یک شریک خارجی توسط سران کشورهای عضو اتحادیه در نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا اتخاذ می‌شود.

https://kabar.kg/news/iran-zainteresovan-v-poluchenii-statusa-gosudarstva-nabliudatelia-pri-eaes/

 

طرح تولید کامیونهای روسی در قرقیزستان

 الدوس ساگیمبایف متخصص ارشد بخش صنعت وزارت اقتصاد قرقیزستان در تاریخ ۱۹ آگوست در مصاحبه با رادیو دولتی قرقیزستان گفت: صنعت خودروسازی قرقیزستان آینده امیدوار کننده ای دارد. در حال حاضر مذاکرات در اتحادیه اقتصادی با روسیه در مورد تولید کامیون در قرقیزستان KamAZ در حال انجام است.

علاوه بر این در شرکت Unaa Kurulush قرقیزستان در اوش پروژه تولید کامیون‌های کوچک Porter شرکت های کره ای KIA و  Hyundai  را در دست بررسی دارد. همچنین برنامه‌هایی برای تولید مشترک کامیون‌های سنگین برند چینی SHACMAN وجود دارد. در ماه مه ۲۰۲۳ قرارداد های مربوطه این پروژه به امضا رسید.

https://www.tazabek.kg/news:2151627?from=portal&place=last

 

قرقیزستان در نظر دارد 100 پروژه کشاورزی و صنعتی را اجرا کند

به مناسبت یک صدمین سالگرد منطقه خودمختار قرقیزستان، وزارت کشاورزی این کشور 100 پروژه را برای توسعه مجتمع کشاورزی و صنعتی اجرا می‌کند. به گزارش سرویس مطبوعاتی این وزارتخانه، تا به امروز 96 مورد از این پروژه‌ها آماده اجرا  شده است.

از مجموع طرح ها، 32 پروژه دولتی و 64 پروژه خصوصی هستند. پروژه‌ها حوزه‌های مختلفی از جمله حوزه‌های زیر را در بر می‌گیرند:

پرورش ماهی: 14 پروژه

پرورش طیور: 12 پروژه

مراکز حمل و نقل و لجستیک و تأسیسات ذخیره سازی: 13 پروژه

 نهال پروری: 11 پروژه

دامپروری: هشت پروژه

ابتکارات علمی و آموزشی: هفت پروژه

فرآوری پشم: پنج پروژه

لبنیات: پنج پروژه

ایستگاه‌های ماشین و تراکتور: سه پروژه

محصولات کشاورزی: 18 پروژه

تا به امروز، 19 پروژه بودجه دریافت کرده اند که مجموعاً بیش از 1 میلیارد صوم است. هشت پروژه دیگر به مبلغ بیش از 760 میلیون صوم برای تامین مالی تصویب شده است که پس از انجام مراحل لازم، به حساب شرکت های مربوطه واریز خواهد شد. برای 69 پروژه باقی مانده، کار در زمینه تامین مالی، حل مسائل اختصاص زمین و اخذ مجوز های لازم در حال انجام است.

https://economist.kg/agriculture/2024/08/22/v-kyrghyzstanie-planiruiut-riealizovat-100-aghropromyshliennykh-proiektov/

 

برگزاری اولین نشست کمیسیون بین بخشی پروژه ساخت راه آهن چین- قرقیزستان- ازبکستان

اولین جلسه کمیسیون بین بخشی در مورد اجرای پروژه ساخت راه آهن چین –قرقیزستان- ازبکستان به ریاست توروبایف معاون کابینه وزیران و وزیر کشاورزی قرقیزستان برگزار شد. در این نشست توافقنامه سرمایه گذاری بین کابینه وزیران جمهوری قرقیزستان و شرکت راه آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان با مسئولیت محدود مورد بررسی قرار گرفت. لازم به ذکر است که کمیسیون بین بخشی با هدف توسعه شبکه ریلی قرقیزستان و تحقق پتانسیل ترانزیتی حمل و نقل ریلی و همچنین اجرای موفقیت آمیز پروژه ساخت راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان ایجاد شده است.  در ادامه این نشست، به وزارتخانه ‌ها، کمیته ‌ها، ادارات اداری، دولت‌ های محلی، شرکت ‌ها و سازمان ‌های دولتی، دستور العمل‌ هایی برای حل و فصل به موقع و با کیفیت بالا مسائل ناشی از کار کمیسیون بین‌ بخشی داده شد.

شایان ذکر است در ژوئن سال جاری میلادی، قانون جمهوری قرقیزستان «در مورد تصویب موافقتنامه بین دولت چین، کابینه وزیران قرقیزستان و دولت ازبکستان در مورد همکاری در پیشبرد مشترک پروژه راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان» تصویب شد و در 6 ژوئن 2024 در پکن امضا شد.

https://kabar.kg/news/bakyt-torobaev-provel-pervoe-zasedanie-mezhvedkomissii-po-realizatcii-proekta-stroitel-stva-zh-d-knr-kr-ruz/

 

افزایش حجم تجارت متقابل تاجیکستان و قرقیزستان

حاکمبک نکهت زاده، رئیس اداره آمار استانداری سغد (تاجیکستان) در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که در نیمه اول سال 2024، تجارت متقابل استان‌های سغد و باتکن، مناطق مرزی قرقیزستان و تاجیکستان، بالغ بر 540 هزار دلار بوده است. نکهت زاده گفت: "بر اساس گزارش اداره گمرک تاجیکستان، در نیمه اول سالجاری به ارزش 456.6 هزار دلار کالا به استان باتکن قرقیزستان صادر و به ارزش 83 هزار دلار از آن استان وارد استان سغد شده است." به گفته وی، عمدتاً برق و هیدروکسید سدیم به قرقیزستان صادر گردیده و در مقابل، کامیون و همچنین برق از آن کشور وارد شد. به این ترتیب حجم مبادلات تجاری دو کشور نسبت به شش ماهه سال 2023 به میزان 33.7 درصد افزایش یافته است. پیش از این رجب احمدزاده، استاندار سغد تاجیکستان اعلام کرده بود که مقامات دو کشور بر سر 94 درصد مرز مشترک به توافق رسیده اند.

https://eadaily.com/ru/news/2024/08/16/tadzhikistan-i-kirgiziya-narashchivayut-obemy-vzaimnoy-torgovli

صادرات بنزین به افغانستان

به گزارش کمیته ملی آمار قرقیزستان، 63 درصد از صادرات بنزین موتور از این کشور در نیمه اول سال 2024، به مقصد افغانستان ارسال شده است. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حجم مواد سوخت صادر شده به افغانستان 7 برابر افزایش یافته و به 2 میلیون و 369.9 هزار دلار رسیده است. یکی دیگر از مشتریان بنزین از قرقیزستان علاوه بر افغانستان، کشور ازبکستان است که 2 میلیون 904.1 هزار لیتر بنزین به آن کشور صادر گردید. این ارقام 224.1 هزار لیتر بیشتر از ژانویه تا ژوئن سال 2023 است.

https://www.akchabar.kg/ru/news/afganistan-stal-glavnym-cenitelem-benzina-iz-kyrgyzstana/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما