معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۸

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته اول بهمن ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

 

  • ادامه کاهش نرخ سپرده‌های بانکی در ویتنام

بیش از 20 بانک در ویتنام نرخ سود سپرده‌های بانکی خود را کاهش داده‌اند که در حال حاضر نرخ سود سپرده یک ماه بصورت سالیانه به 1.7 درصد رسیده است. در تاریخ 17 ژانویه، بررسی صورت گرفته از 34 بانک و موسسه اعطای وام در ویتنام بیانگر آن است که سه بانک بزرگ دولتی ویتنام شامل VietinBank، BIDV و Agribank نرخ سود سپرده‌های خود را برای سپرده‌های کمتر از یک سال کاهش داده‌اند. در حال حاضر، نرخ سود سپرده این سه بانک برای سپرده یک ماهه 1.7 درصد، برای سپرده‌های سه ماهه 2.2 درصد و برای سپرده‌های سه تا نه ماه 3.2 درصد می‌باشد. همچنین نرخ سود سپرده‌ها برای سپرده‌های یک تا 9 ماه در بانک Vietcombank به عنوان بزرگترین بانک ویتنام بین 1.7 الی 3 درصد و برای سپرده‌های یک ساله 4.7 درصد می‌باشد. کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی مختص بانکهای دولتی نبوده و بیش از 20 بانک از جمله بانکهای خصوصی نیز سود سپرده‌های خود را کاهش داده‌اند. هم اکنون، بیشتر بانکها نرخ سود سپرده سالیانه خود برای سپرده‌های تا 1 میلیارد دونگ معادل 40 هزار دلار را بین 5 الی 5.7 درصد تعیین می‌کنند. برای سپرده‌های 15 الی 24 ماهه، شش بانک ویتنام نرخ سود سپرده‌ بالاتر از 6 درصد ارائه می‌کنند. علیرغم کاهش نرخ‌های سود سپرده‌ها، سپرده‌های اشخاص حقیقی و حقوقی در پایان سال 2023 به رقم 13.5 کوادریلیون رسیده است که 14 درصد نسبت به رقم پایان سال 2022 بیشتر می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/deposit-interest-rates-continue-to-drop-4702211.html

  • کاهش سود بزرگترین تولیدکننده فولاد ویتنام به کمترین میزان در 6 سال گذشته

گروه تولیدی معظم فولادی Hoa Phat به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد در ویتنام اعلام داشته است سود پس از کسر مالیات این شرکت در سال 2023 کمترین میزان طی 6 سال گذشته بوده است. بر اساس گزارش این شرکت، در سال گذشته که قیمت فولاد نیز کاهشی بوده است، میزان فروش 16 درصد کاهش داشته و به رقم 120 تریلیون دونگ معادل 4.8 میلیارد دلار رسیده است. همچنین میزان تولید فولاد خام با 10 درصد کاهش نسبت به سال قبل، به رقم 6.7 میلیون تن رسیده است. فروش فولاد نورد گرم، فولاد ساختمانی، فولاد با کیفیت بالا و فولاد بیلت نیز با 7 درصد کاهش به رقم 6.72 میلیون تن رسیده است. این شرکت اعلام نموده است احتمالا در سال جاری در هر دو بازارهای داخلی و خارجی چالش‌های وجود خواهد داشت و از این رو جریان نقدینگی و ذخایر انبار خود را اولویت‌بندی خواهد نمود. فاز دو مجتمع تولید فولاد این شرکت به نام Dung Quant 2 در حال حاضر 45 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. این گروه تولیدی در نظر دارد ظرفیت تولید خود را تا سال 2025 به 14 میلیون تن فولاد در سال افزایش داده و جزء 30 شرکت بزرگ تولیدکننده فولاد جهان قرار گیرد. گروه فولادی گروه فولادی مزبور 30 درصد سهم بازار فولاد ویتنام را در اختیار دارد. این گروه تولیدی برای اولین بار در آگوست سال گذشته، تولید و ساخت کانتنر را در استان مرکزی دونگ نای ویتنام آغاز نموده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/steelmaker-hoa-phat-s-profits-dive-to-6-year-low-4703995.html

  • احتمال تاثیرپذیری بخش نساجی و کفش ویتنام از مناقشات دریای سرخ در سه ماهه دوم سال جاری

اتحادیه پوشاک و نساجی (VITAS) و اتحادیه چرم، کفش و کیف ویتنام اعلام نموده است چنانچه مناقشات دریای سرخ ادامه داشته باشد، احتمالا تاثیر آن بر صادرات بخش نساجی و کفش این کشور کانال افزایش هزینه‌های حمل و نقل در سه ماه دوم سال جاری آشکار خواهد شد. از این رو، اتحادیه‌های مزبور اعلام نموده‌اند به منظور مذاکره و بررسی قراردادهای صادراتی جدید، شرایط مناقشات در دریای سرخ را از نزدیک دنبال خواهند نمود. رئیس آژانس تجارت خارجی زیر نظر وزارت صنعت و تجارت ویتنام اعلام نموده است مناقشه در دریای سرخ می‌تواند هزینه حمل و نقل هر کانتینر به کشورهای اروپایی را از 1000 تا 2000 دلار افزایش دهد. از این جهت، آژانس مزبور به کسب و کارهای مرتبط با این دو بخش مهم اقتصادی ویتنام توصیه کرده است شرایط دریای سرخ را از نزدیک دنبال نمایند. بخش نساجی ویتنام در سالهای 2020 و 2021 و در سالهای شیوع کووید 19، توانست با تمرکز بر تولید ماسک و لباس قرنطینه، به حیاث خود ادامه دهد. اما در سال 2022، افزایش تورم موجب کاهش هزینه‌های مصرف‌کنندگان و مخارج در بسیاری از کشورها از جمله بازارهای اصلی صادراتی این کشور در اروپا و آمریکا گردید. از این رو، صادرات بخش پوشاک و نساجی ویتنام در سال گذشته با نزدیک به 10 درصد کاهش به رقم 40.3 میلیارد دلار رسید. همچنین بنا بر اعلام اداره کل آمارهای عمومی ویتنام، صادرات انواع کفش این کشور در سال 2023 با 14.7 درصد کاهش نسبت به سال 2022 به رقم 20.37 میلیارد دلار رسیده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/red-sea-tension-likely-to-affect-garment-and-footwear-exporters-from-q2-insiders-4703280.html

  • تداوم رشد دو رقمی سودآوری بانکهای دولتی ویتنام در سال گذشته

در حالی که رشد سودآوری بسیاری از بانکهای خصوصی ویتنام در سال 2023 متوقف شده بود، بانکهای دولتی شاهد نرخ‌های رشد دو رقمی سودآوری بوده‌اند. 14 بانک از 27 بانک فهرست شده در اوراق بهادار ویتنام شاهد کاهش سودآوری در 9 ماهه ابتدای سال 2023 بوده‌اند. عدم جذب اعتبارات توسط بخش خصوصی منجر به کاهش رشد اعتباری بانکها از یک سو و از سوی دیگر افزایش وام‌های مشکوک‌الوصول موجب کاهش سودآوری این بانکها و به ویژه بانکهای خصوصی گردیده است. سه بانک دولتی ویتنام شامل Vietcombank، VietinBank و BIDV اعلام نموده‌اند به رشد هدفگذاری شده سالانه خود در سال 2023رسیده و یا از آن عبور کرده‌اند. بانک Vietcombank به عنوان بزرگترین بانک این کشور اعلام نموده است با رشد 10 درصدی سودآوری در سال گذشته، به 40 تریلیون دونگ معادل 1.6 میلیارد دلار سود دست یافته است. بانک VietinBank رقم دقیق سود خود را اعلام ننموده است، لیکن گزارش داده است بانک به رقم هدفگذاری شده 22.5 تریلیون دونگ معادل 900 میلیون دلار دست یافته است که این رقم نسبت به رقم سود بانک در سال گذشته، بیانگر 10.5 درصد افزاش سودآوری می‌باشد. سود قبل از مالیات بانک BIDV نیز با افزایش 19 درصدی به رقم 27.4 تریلیون دونگ برابر با 1.1 میلیارد دلار رسیده ست. رشد تسهیلات اعتباری از عوامل اصلی افزایش سودآوری بانکهای دولتی ذکر شده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/state-owned-banks-maintain-double-digit-growth-4703270.html

  • ثبت رکورد انتقال پول ویتنامی‌های خارج از کشور به شهر هوشی مین

در سال 2023 میزان انتقال پول ویتنامی‌های خارج از ویتنام به شهر هوشی‌مین (remittance) با افزایش 43 درصدی نسبت به سال قبل از آن به رقم 9.46 میلیارد دلار رسیده است. این میزان نصف کل رقم انتقال پول ویتنامی‌های خارج از ویتنام به داخل این کشور در سال 2023 و نزدیک به 2.7 برابر سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده در این شهر در سال گذشته می‌باشد. انتقال پول ویتنامی‌ها از مبدا کشورهای آسیایی 50.5 درصد کل انتقال پول‌ها را تشکیل می‌دهد که نسبت به رقم آن در سال 2022، میزان 144 درصد افزایش نشان می‌دهد. میزان انتقال پول ویتنامی‌های مقیم آمریکا به داخل کشورشان از 29 درصد کل مبالغ ارسالی در سال 2022، به 10 درصد در سال 2023 رسیده است. دفتر هوشی‌مین بانک مرکزی ویتنام دلایل این افزایش را توسعه و گسترش بازار نیروی کار، خدمات و گردشگری در آسیا عنوان داشته است.

ویتنام در فاصله سالهای 1993 الی 2022 نزدیک به 190 میلیارد دلار بصورت انتقال پول ویتنامی‌ها به داخل کشور دریافت کرده است. بر اساس آمار و اطلاعات وزارت امور خارجه ویتنام، نزدیک به 6 میلیون ویتنامی در خارجی از این کشور زندگی می‌کنند و تعداد آنها بصورت سالیانه 5 درصد افزایش می‌یابد. این افراد در 130 کشور و قلمرو جهان ساکن و نزدیک به 80 درصد آنها در کشورهای توسعه یافته زندگی می‌کنند.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/remittances-to-hcmc-surge-to-new-record-4704947.html

  • ثبت رکورد سرمایه‌گذاری در مناطق صنعتی و مناطق فرآوری صادرات محور شهر هوشی‌مین

سرمایه‌گذاری در مناطق صنعتی و مناطق فرآوری صادرات محور شهر هوشی‌مین در سال گذشته به رقم 1.012 میلیارد دلار رسیده است که بالاترین میزان جذب سالیانه طی 30 سال گذشته می‌باشد. از زمان تاسیس مناطق صنعتی این شهر طی 30 سال گذشته، این مناطق شاهد جذب 480 الی 500 میلیون دلار بصورت سالیانه به استثنای سال 2011 که این رقم به 1 میلیارد دلار رسید، بوده‌اند. در سال 2023 ، مبلغ 1.012 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی چه در پروژه‌های جدید و چه در پروژه‌های موجود جذب شده است که نسبت به سال 2022، میزان 84 درصد افزایش نشان می‌دهد. این مبلغ شامل 223 میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی می‌باشد. شهر هوشی‌مین دارای 17 منطقه آزاد صنعتی و منطقه فرآوری صادرات محور بوده که این مناطق میزبان 1700 شرکت با اشتغالزایی 252000 نفر می‌باشند.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/investments-in-hcmc-industrial-export-processing-zones-rise-to-record-high-4704963.html

  • تائیدیه سرمایه‌گذاری 20 میلیون دلاری سازنده قطعات بوئینگ در ویتنام

شرکت کره‌ایی KP Aero Industries به عنوان تامین کننده قطعات هواپیما برای شرکت آمریکایی Boeing تاییدیه سرمایه‌گذاری 20 میلیون دلاری برای ایجاد کارخانه در شهر دانانگ ویتنام برای ساخت قطعات هواپیمای Boeing 787 و  737 Max aircraft را دریافت نمود. محل ایجاد این کارخانه پارک فن‌آوری Da Nang در مرکز ویتنام خواهد بود. در این کارخانه قطعات مربوط به دربها، جعبه بالهای هواپیما ساخته خواهد شد. ساخت کارخانه در فوریه سال جاری شروع و انتظار می‌رود تا پایان سال به اتمام برسد. شرکت صنایع هوایی KP تامین‌کننده بخش مهندسی هوایی کره‌جنوبی بوده که خود مستقیما تامین‌کننده قطعات برای شرکت بوئینگ می‌باشد. این دومین سرمایه‌گذاری در شهر دانانگ ویتنام در زمینه ساخت قطعات صنعت هوایی پس از تاسیس شرکت Universal Alloy Corporation Vietnam در سال 2019 به منظور تولید و صادرات قطعات هواپیما به آمریکای شمالی و اروپا می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/boeing-supplier-greenlighted-to-build-20m-plant-in-vietnam-4705340.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما