معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۳۰- ۱۵:۳۳ - مشاهده: ۹۷

اخبار اقتصادی مالزی

گزیده اخبار اقتصادی،تجاری و بازرگانی مالزی در نیمه دوم دی‌ماه 1402 مندرج در رونامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد اقتصادی 3.8 درصدی مالزی در سال 2023

بر اساس داده‌های سازمان آمار مالزی میزان تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2023 با 3.8 رشد نسبت به سال پیش از آن به 1.567.8 میلیارد رینگیت (به قیمت ثابت) رسید. این میزان با توجه به نرخ میانگین حدود 4.7 دلار آمریکا نسبت به رینگیت برابر با 333.6 میلیارد دلار میباشد. در مقایسه سالانه با توجه به رشد چشمگیر 8.7 درصدی سال 2022 میزان رشد اقتصادی سالانه این کشور خصوصا با توجه به اختلالات ایجاد شده در زنجیره تجارت بین الملل کاهش یافت. بر خلاف سال 2022 که افزایش قیمت کالاهای اساسی و همچنین افزایش قیمت حامل های انرژی موجب رشد اقتصادی این کشور بود در سال 2023 این نقش توسط بخش خدمات با بیش از 5.4 درصد صورت پذیرفت.

کاهش مراودات تجاری مالزی در ماه دسامبر سال 2023

بر اساس آخرین آمار ماهانه سازمان آمار مالزی، حجم تجارت مالزی در آخرین ماه میلادی سال 2023 با حدود 10 میلیارد رینگیت کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 225.1 میلیارد رینگیت رسید. (حدود 48 میلیارد دلار) میزان صادرات با بیش از 10 درصد کاهش به 118 میلیارد رینگیت (25 میلیارد دلار) با اینحال میزان واردات با 2.9 درصد رشد به 106 میلیارد رینگیت افزایش یافت.(22.5میلیارد دلار)

کاهش 25 درصدی صادرات روغن پالم و محصولات کشاورزی و صنعتی بر پایه روغن پالم و همچنین ادامه کاهش صادرات کائوچو (پلاستیک طبیعی) و از طرفی افزایش 15 درصدی واردات نفت از جمله نکات قابل توجه این گزارش میباشد.

چین، سنگاپور، ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا پنج کشور صادراتی برتر و چین، سنگاپور، ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا، تایوان و ژاپن کشورهای برتر وارد کننده به مالزی میباشند.

صادرات 2.1 میلیارد دلاری دستکش در سال 2023

کنفرانس صنعت کائوچو و شاخص اخلاقی رفتاری ESG در بازه زمانی 16-18 دیماه برگزار گردید. این کنفرانس توسط شورای کائوچو مالزی بعنوان مجری و به جهت تشویق، ترویج و توسعه بکارگیری اصول پایداری و بکارگیری شاخصهای محیط زیستی، اجتماعی و شرکتی توسط تمامی دست اندرکاران و ذی نفعان این صنعت برگزار گردید. به گفته این شورا میزان درامد صنعت کائوچو (پلاستیک طبیعی) در سال 2023 میلادی برابر با 20.08 میلیارد رینگیت (4.27 میلیارد دلار) بوده است که از این میزان، 59.1 درصد و به عبارتی 2.14 میلیارد دلار آن مربوط به کارخانجات تولید دستکش میباشد. توجه روز افزون و افزایش تقاضا جهانی برای استفاده از کالاهای سازگار با محیط زیست و توجه مدیران و دست اندرکاران این صنعت به این مهم، سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه جهت بکارگیری جایگزین‌های سبزتر، اجرای استراتژی‌هایی برای به حداقل رساندن زباله و صرفه جویی در انرژی و در صورت امکان تبدیل انها به سایر محصولات جانبی است از جمله روشهای رسیدن به این اهداف عنوان شده است.

پیش بینی افزایش قیمت روغن پالم در سال 2024

تحقیقات بازارهای جهانی OCBC قیمت روغن پالم را در سال 2024 به میانگین 3650 رینگیت به ازای هر تن افزایش داده است. این شرکت تحقیقاتی اعلام کرد که تجدید نظر قیمت به سمت بالا نشان دهنده خطر فزاینده عرضه است زیرا اختلالات آب و هوایی ال نینو تا سال 2024 با شدت ملایم اما رو به بالا ادامه دارد. سازمان روغن نخل مالزی (MPOB) و هم انجمن روغن نخل اندونزی (GAPKI) انتظار دارند تولید در سال جاری به دلیل اختلال ال نینو تا حد زیادی راکد باشد. علاوه بر این، تلاش‌های اندونزی برای افزایش استفاده از سوخت‌های زیستی می‌تواند به طور بالقوه صادرات روغن پالم این کشور را کاهش دهد

تفاهم نامه همکاری‌های دولتی بین دو کشور مالزی و عربستان جهت مبارزه با فساد

کمیسیون مبارزه با فساد مالزی (MACC) در گامی مهم به سوی تلاش‌های جهانی برای مبارزه با فساد، با همتای عربستان سعودی خود، سازمان نظارت و مبارزه با فساد در عربستان برای تبادل متخصص و تجربه در زمینه مبارزه با فساد در سطح بین المللی همکاری می نماید. یادداشت تفاهم (MoU) این همکاری به طور رسمی‌توسط تان سری اعظم باکی، رئیس کمیسیون مبارزه با فساد مالزی (MACC) و مازین ابراهیم رئیس کمیسیون مبارزه با فساد عربستان در مقر کمیسیون مبارزه با فساد در پوتراجایا امضا شد. کمیسیون مبارزه با فساد مالزی در بیانیه خود در روز چهارشنبه (17 ژانویه) اعلام کرد که هر دو سازمان برای تبادل اطلاعات و مشارکت در برنامه‌های مبارزه با فساد که شامل کمک های فنی تیز می‌شود، با یکدیگر همکاری خواهند کرد. اعظم باکی در این مراسم ابراز امیدواری کرد که این تفاهم نامه بتواند همکاری‌ها و روابط دیپلماتیک دو کشور را تقویت کند. وی افزود: ما در اواخر سال جاری برای گفتگوهای بیشتر و تبادل تجربیات به عربستان سفر رسمی داریم. در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری، سفیر عربستان سعودی در مالزی به همراه معاونان رئیس کمیسیون مبارزه با فساد مالزی، داتو سری احمد خسیری یحیی و داتو سری نورازلان محد رزالی نیز حضور داشتند. مازین ابراهیم رئیس کمیسیون مبارزه با فساد عربستان سخنرانی خود از MCC برای این همکاری ابراز قدردانی کرد و تاکید کرد که دولت عربستان سعودی به طور کامل به مبارزه با فساد از طریق چندین ابتکار عمل کلیدی متعهد است. یکی از این ابتکارات طرح ریاض معروف به شبکه گلوب 1 است که هدف آن ایجاد یک شبکه عملیاتی بین المللی در میان سازمان‌های مبارزه با فساد برای تسهیل تبادل اطلاعات و برنامه‌های توسعه سرمایه انسانی است. تاکنون 191 سازمان مبارزه با فساد از 150 کشور جهان به این شبکه پیوسته اند.

نیاز بیش از 80 هزار کارگر خارجی جهت کار در مزارع کائوچو

داتو سری جوهری عبدالغنی، وزیر صنایع پالم در مصاحبه خبری خود اظهار داشت. بخش کشت کائوچوی کشور به 80,000 کارگر برای رفع نیازهای خرده مالکان مزارع کائوچو نیازمند است. وی افزود: حدود 420000 هکتار زمین کشت کائوچو وجود دارد که به دلیل کمبود کارگر هنوز به بهره برداری نرسیده است و این یک مسئله اساسی برای صنعت کائوچو است. تخمین زده می‌شود که هر یک و نیم هکتار به یک کارگر نیاز دارد. پس ما بین 70 تا 80 هزار کارگر برای رفع نیازمان نیاز داریم.  جوهری گفت: در 10 سال گذشته تولید محصولات کائوچوی به دلیل مشکلات متعددی از جمله کمبود نیروی کار، هزینه‌های بالای تولید.. غیرقابل صرفه شده و تولید کاهش یافته است.

جذب 200 میلیارد رینگیت سرمایه گذاری در نه ماه نخست 2023

ظفرول عبدالعزیز وزیر تجارت و سرمایه گذاری در مراسم افتتاح مرکز تسهیل سرمایه گذاری مالزی (IMFC)، هدف این مرکز را سرعت بخشیدن به پروژه‌های سرمایه گذاری در این کشور است. او گفت: ما به دنبال راه‌هایی برای سرعت بخشیدن به این فرآیند برای سرمایه‌گذاران بوده‌ایم. این در راستای فراخوان نخست وزیر داتو سری انور ابراهیم برای تلاش در جهت افزایش کارایی، کاهش بوروکراسی، اطمینان از سرعت عمل در تصویب و بررسی سهولت انجام تجارت برای جذب بیشتر سرمایه گذاری است...در همین حال، تنکو ظفرول گفت که با وجود چالش‌های اقتصادی کنونی جهانی، مالزی موفق شد سرمایه‌گذاری‌هایی به ارزش بیش از 200 میلیارد رینگیت در 9 ماهه نخست سال گذشته تضمین کند. این نشان می‌دهد که مالزی همچنان برای سرمایه‌گذاران جذاب است، اما اکنون با توجه به میزان سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و پروژه‌هایی که تصویب شده‌اند، باید بر اجرای پروژه‌ها تمرکز کنیم.

پیش گرفتن درآمد مالیاتی دولت از هدف تعیین

انور ابراهیم نخست وزیر و همچنین وزیر دارایی مالزی در حاشیه مصاحبه خود بعد از دیدار با پادشاه اظهار داشت بر اساس سازمان مالیاتی کشور (LHDN) در سال 2023  بیش از 183 میلیارد رینگت مالیات جمع آوری شده است این میزان از هدف 176 میلیارد رینگتی تعیین شده در آغاز این سال پیشی گرفته است. در همین حال، اداره گمرک 55 میلیارد رینگت در سال 2023 مالیات جمع آوری کرده است که در مقایسه با 53.54 میلیارد رینگیت در سال 2022 این رقم افزایش داشته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما