معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۰

توزیع نابرابر ثروت در اتریش

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی اتریش، 5 درصد جمعیت که ثروتمندترین مردم اتریش هستند، 37 درصد از کل ثروت را در اختیار دارند، اما محاسبات جدید بانک مرکزی اتحادیه اروپا در خصوص تمرکز ثروت نشان می‌دهد پنج درصد از مردم اتریش که ثروتمندترین مردم این کشور هستند، بیش از نیمی از ثروت مردم این کشور را در اختیار دارند.

بر اساس محاسبات جدید بانک مرکزی اتحادیه اروپا، تمرکز ثروت یا همان نابرابری توزیع ثروت در اتریش بیش از دوره‌های گذشته شده است و پنج درصد از مردم اتریش که ثروتمندترین مردم این کشور هستند، بیش از نیمی از ثروت مردم این کشور را در اختیار دارند. در حال حاضر، اتریش از این حیث، بعد از لتونی در بین کشورهای اتحادیه در جایگاه دوم قرار دارد.

چندی پیش اقدام یک زن جوان وینی توجه رسانه‌های اتریشی را به مساله مالیات بر ارث جلب کرد. مارلنه لنگهورن، اعلام کرد که 25 میلیون یورو از ارثی که از مادربزرگ خود به ارث برده که بیش از 90 درصد از کل ارثیه وی را شامل می‌شود، خواهد بخشید. وی استدلال کرد که برای این پول حتی یک روز کار نکرده و حتی یک سنت مالیات پرداخت نکرده است. این مساله باعث بروز بحث‌هایی در مورد نابرابری در اتریش و توزیع ناعادلانه ثروت به خصوص با توجه به مساله ارث شد. داده‌های منتشره بانک مرکزی اتحادیه اروپا نیز گفته‌های وی را تایید می‌کند. بر اساس گزارش موسوم به گزارش توزیع ثروت (DWA) که حاصل همکاری بانک‌های مرکزی اتریش و دیگر بانک‌های مرکزی کشورهای اتحادیه اروپاست، میزان دارایی طبقه ثروتمند و نابرابری ثروت بسیار بیش از آن چیزی است که تصور می‌شد.

پیشتر بانک مرکزی اتریش اطلاعاتی در این خصوص اعلام کرده بود. بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی اتریش، 5 درصد جمعیت که ثروتمندترین مردم اتریش هستند، 37 درصد از کل ثروت را در اختیار دارند. اما با توجه به اینکه افراد ثروتمند عموما به پرسش‌نامه‌های مربوطه پاسخ نمی‌دهند، تصور این است که این ارقام نمی‌تواند تصویر درستی از وضعیت اتریش نشان دهد. اکنون کارشناسان بانک مرکزی اتحادیه اروپا بر اساس تحقیقی آماری به نتایج دیگری رسیده‌اند. بر این اساس در اتریش، 5 درصد ثروتمند جامعه نه 37 درصد بلکه 53.5 درصد از کل ثروت خالص را در اختیار دارند. از این حیث لیتوانی در صدر کشورهای اتحادیه قرار دارد که در آن 5 درصد ثروتمند جامعه 63 درصد کل ثروت را در اختیار گرفته‌اند. در مقابل در اتریش نیمی از جمعیت پایین اقتصادی، تنها 3.5 درصد از کل ثروت را تصاحب کرده‌اند.

بر اساس گزارش توزیع ثروت (DWA) منتشره توسط بانک مرکزی اتحادیه اروپا، می‌توان به جدول زیر در مقایسه میزان ثروت 5 درصد ثروتمند و در مقابل میزان ثروت خالص 50 درصد پایین اقتصادی جامعه رسید. البته باید توجه داشت که این اعداد و ارقام صرفا ارزیابی هستند و ارائه آمار و ارقام قطعی و مشخص در این خصوص امکانپذیر نیست.

همچنین بر اساس این گزارش یعنی گزارش توزیع ثروت (DWA) به تقسیم‌بندی دیگری هم می‌توان رسید. این گزارش طبقات اجتماعی را از حیث اقتصادی به سه گروه 10 درصد غنی (10 درصد ثروتمندترین افراد جمعیت)، نیمه بالایی (از حیث ثروت بعد از ده درصد ثروتمند و بالاتر از 50 درصد پایین) و طبقه پایین اقتصادی (50 درصد پایینی از نظر ثروت) تقسیم می‌کند. بر اساس این تقسیم‌بندی نیز جدول زیر به دست می‌آید:

منبع:

 https://www.derstandard.at/story/3000000202818/die-reichsten-fuenf-prozent-halten-mehr-als-die-haelfte-des-vermoegens

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما