معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۰۷- ۱۲:۱۴ - مشاهده: ۸۴

اخبار اقتصادی تونس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و تجاری تونس در هفته اول دی‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

ارزش مبادلات تجاری تونس در 11 ماه نخست سال 2023 به 128.7 میلیارد دینار رسید

مرکز توسعه صادرات اعلام کرد مبادلات تجاری در 11 ماه سال جاری یعنی تا پایان ماه نوامبر به 128.7 میلیارد دینار رسیده است که از این میزان تنها 65.1 میلیارد دینار مربوط به صادرات است.

رئیس این مرکز در این رابطه توضیح داد  شبکه نمایندگی‌های تجاری خارج از کشور به میزان 31.9 درصد در به دست آمدن این نتایج نقش داشته اند به طوری که با تلاشی این دفاتر در خارج از کشور داشتند صادرات از  7.6 درصد، در مدت مشابه سال 2022به 14.6 درصد افزایش یافت.

وی افزود این مرکز در سال آینده در 25 نمایشگاه بین المللی شرکت خواهد کرد که به اجرای حدود 56 عملیات تبلیغاتی برای تونس و محصولات صادراتی آن در سال 2024 کمک می‌کند. در چهارچوب استراتژی تدوین شده توسط وزارت بازرگانی و توسعه صادرات، با همکاری مرکز تجارت بین‌الملل و فعالان این حوزه، برای توسعه عملکرد ساختارهای پشتیبانی، مرکز توسعه صادرات ضمن بررسی پراکندگی و همچنین تقویت شبکه نمایندگی‌های خود در خارج از کشور، راهنمای رویه‌های ویژه برای ارزیابی عملکرد این نمایندگی‌ها را تدوین نموده است.

سایت وزارت تجارت تونس

 

کسری تراز تجاری تونس به رقم 6700 میلیون دینار کاهش یافت

وزارت تجارت تونس اعلام کرد افزایش پوشش صادرات نسبت به واردات باعث کاهش کسری تجاری به میزان حدود 6700 میلیون دینار شد و درصد پوشش صادرات نسبت به واردات به استثنای بخش انرژی و معدن با 8 واحد بهبود به 77.2 درصد رسید.

درآمدهای صادراتی از حدود 6 درصد برای صنایع تولیدی مختلف تا حدود 17 درصد در بخش صنایع مکانیکی و برقی متغیر بوده است و از نظر جغرافیایی در بیشتر مناطق جنوب و غرب اروپا، آمریکای شمالی و آفریقا افزایش یافته است.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد استراتژی ملی صادرات با همکاری مرکز تجارت بین‌الملل و چندین وزارتخانه و سازمان با هدف تقویت صادرات تدوین شده است تا رقابت پذیری صادرکنندگان تونس با شناسایی نیازمندی‌های بازار خارج از کشور و توجه به زنجیره‌های ارزش جهانی و منطقه ای و پیش بینی بازارها افزایش یافته و اهداف کمی و کیفی صادرات تونس برآورده گردد.

سایت وزارت تجارت تونس

بانک صادرات و واردات عربستان یک میلیارد دلار به بخش خصوصی و سرمایه گذاری در تونس اختصاص داد

وزیر صنعت عربستان در سفر خود به تونس در رأس هیئتی رسمی متشکل از 100 بازرگان و مقام مسئول از جمله مدیرعامل بانک صادرات و واردات عربستان اعلام کرد این بانک که از طریق تامین مالی و اعتبار بخشی، تجارت دو جانبه را حمایت می‌کند، یک اعتبار مالی به ارزش یک میلیارد دلار به تونس برای تامین مالی، بیمه و تشویق سرمایه گذاری بخش خصوصی اختصاص داده است.

همچنین از سرمایه گذاران خصوصی و بازرگانان تونسی دعوت شد تا ضمن بازدید از عربستان با فرصت های سرمایه گذاری مشترک در آن کشور آشنا شوند.

خبرگزاری تونس آفریقا

صادرات تونس به کنیا به 60 میلیون دینار رسید

با گذشت پنج سال از افتتاح دفتر مرکز صادرات تونس در کنیا و علیرغم عدم وجود خط دریایی مستقیم به کنیا، صادرکنندگان تونسی توانستند سالانه 60 میلیون دینار درآمد حاصل از محصولات صادراتی به این کشور ، به دست آورند.

صادرات تونس به بازارهای آفریقا، تنها 3 درصد از کل صادرات این را تشکیل می دهد. حمل و نقل یکی از برجسته‌ترین  مشکلات پیش روی صادرات تونس به آفریقا به ویژه صادرات مواد غذایی است.

از دیگر موانع این امر می‌توان به هزینه بالا، عدم تامین مالی بانکی و نبود خطوط مستقیم دریایی اشاره کرد.

خبرگزاری موزائیک اف ام

1 ژانویه 2024: افزایش نرخ پیش پرداخت واردات کالاهای مصرفی

وزارت دارایی تونس اعلام کرد از اول ژانویه 2024 به موجب فرمان شماره 500 سال 1996 در اجرای فصل 58 بودجه 2022 ، نرخ پیش پرداخت واردات کالاهای مصرفی از 10 به 15 درصد افزایش می یابد.

این وزارت دارایی در اطلاعیه ای از مشمولان رویه مذکور خواسته است تا تکلیف واریز اظهارنامه‌های مالیاتی مورد نیاز را در مهلت های قانونی رعایت کنند.

مشمولان افزایش نرخ پیش پرداخت برای واردات کالاهای مصرفی نمی‌توانند مازاد بر پرداخت ناشی از اعمال پیش پرداخت فوق الذکر را دریافت کنند، اما می‌توانند این پیش پرداخت را از اقساط یا مالیات سالیانه آینده کسر کنند.

سایت وزارت دارایی تونس

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما