معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۰۷- ۱۲:۲۴ - مشاهده: ۷۱

اخبار اقتصادی بلغارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلغارستان در هفتۀ اول دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

شینگن هوایی و دریایی برای بلغارستان و رومانی

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در تاریخ 30 دسامبر 2023 (9 دی 1402) به اتفاق آرا بر سر حذف کنترل‌های مرزهای داخلی هوایی و دریایی با بلغارستان و رومانی به توافق رسیدند. شورای اتحادیه اروپا که نماینده کشورهای اتحادیه اروپا است، در بیانیه‌ای اعلام کرد که کنترل مرزهای دریایی و هوایی با رومانی و بلغارستان از 31 مارس 2024 لغو خواهد شد. براساس این بیانیه، شورا باید تصمیم دیگری برای تعیین تاریخی برای لغو کنترل‌ها در مرزهای زمینی داخلی اتخاذ کند و مذاکرات در مورد حذف کنترل‌ها در مرزهای زمینی در سال 2024 ادامه خواهد یافت و انتظار می‌رود تصمیم شورا در مورد این موضوع در یک چارچوب زمانی معقول اتخاذ شود.

پیش از این، در بیانیه‌ای که توسط وزارت امور داخلی رومانی در وب‌سایت رسمی آن گزارش شده بود، تصریح شده بود که ورود بلغارستان و رومانی به منطقه شینگن طبق یک فرمول مرحله‌ای انجام می‌شود؛ یعنی ابتدا مرزهای هوایی و دریایی باز خواهد شد و سپس در طول سال مذاکراتی برای ورود به منطقه آزاد حرکت از طریق مرزهای زمینی انجام خواهد شد. روزنامه «آدورول» نیز به نقل از منابع دولتی مدعی شده است چشم‌انداز گشایش مرزهای زمینی، سال 2025 است.

https://www.investor.bg/a/516-politika/386719-balgariya-i-rumaniya-vlizat-v-shengen-po-vazduh-i-voda-prez-mart

پاسپورت بلغارستان؛ یکی از قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان

با توجه به آخرین داده‌های شاخص پاسپورت هنلی، بلغارستان همچنان در میان کشورهای دارای قوی‌ترین پاسپورت‌ها در جهان قرار دارد که با امکان ورود بدون روادید به 177 مقصد از مجموع 227 مقصد، رتبه چهاردهم را به دست آورده است. در صدر این رتبه‌بندی از ماه جولای، سنگاپور قرار دارد که پاسپورت آن امکان سفر رایگان به 193 مقصد را بدون نیاز به ویزا فراهم می‌کند. رتبه دوم متعلق به ژاپن است که دسترسی به 192 مقصد را فراهم می‌کند. رتبه سوم در این رده‌بندی نیز بین هفت کشور فنلاند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کره جنوبی، اسپانیا و سوئد مشترک است. در میان کشورهای بالکان، یونان در رتبه هفتم و صربستان در رتبه 36 جای گرفته است. همچنین مقدونیه شمالی و مونته‌نگرو به طور مشترک در جایگاه 43، آلبانی در رتبه 45، بوسنی و هرزگوین در رتبه 48 و ترکیه در رتبه 49 قرار دارند.

https://news.bg/tourism/balgarskiyat-pasport-e-sred-nay-silnite-v-sveta.html

رشد سرمایه‌گذاری خارجی در شمال بلغارستان

بوگدان بوگدانوف، وزیر اقتصاد بلغارستان در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار داشت که دولت این کشور قصد دارد در سال 2024 سرمایه‌گذاری بالغ بر 600 میلیون یورو را در زمینه تولید قطعات حیاتی برای خودروهای برقی انجام دهد. وی اعلام نمود یک سرمایه‌گذار اروپایی غربی در حال بررسی دو موقعیت برای تولید در شمال بلغارستان (در اطراف شهر Ruse یا در منطقه Stara Zagora) است.

بوگدانوف افزود که شش پروژه اولویت‌دار دیگر در ماه گذشته تصویب شد که چهار مورد از آنها در شمال بلغارستان واقع شده‌اند. این پروژه‌ها در شهرهای پلون، رازگراد، شومن و تارگویشته قرار دارند و سرمایه‌گذارانی هستند که در حال حاضر در بلغارستان حضور دارند و کسب و کار خود را با موفقیت گسترش می‌دهند. به گفته وزیر، بلغارستان قصد دارد در پروژه‌های سرمایه‌گذاری، به میزان حداکثر آستانه مجاز تعیین شده توسط اتحادیه اروپا کمک کند که به صورت درصدی از هزینه‌های سرمایه‌گذاری صورت گرفته، می‌تواند بین 30 تا 60 درصد باشد. وزیر اقتصاد بلغارستان اظهار کرده است که دولت می‌تواند به سرمایه‌گذاران مرتبط در پوشش هزینه‌های سرمایه‌ای کمک کند و این درصد با توجه به منطقه ممکن است متغیر باشد.

وزیر اقتصاد همچنین به کمبود نیروی انسانی رقابتی در بلغارستان اشاره کرده و تلاش‌هایی را برای تسهیل دسترسی شهروندان کشورهای ثالث به بازار کار بلغارستان ذکر کرده است. او بیان کرده است که حدود 100 هزار نفر می‌توانند به طور مستقیم در بلغارستان مشغول به کار شوند. وی تأکید دارد که درازمدت، افزایش درآمد باید امکان بازگشت شهروندان بلغارستان به کشورشان و کار در این کشور را فراهم کند.

https://www.investor.bg/a/515-ikonomika-i-makrodanni/386726-darzhavata-otchete-rekorden-rast-na-chuzhdite-investitsii-do-7-mlrd-lv-za-10-mesetsa

آمادگی جمهوری آذربایجان برای خرید پالایشگاه بورگاس

حسین حسینوف، سفیر جمهوری آذربایجان در بلغارستان در گفتگو با یورونیوز بلغارستان اعلام کرد که این کشور همچنان تمایل به خرید پالایشگاه نفت لوک اویل نفتوهیم در بورگاس بلغارستان دارد. با این حال، تاکنون هیچ پیشنهاد مشخصی برای بررسی ارائه نشده است و علیرغم تأسیس دفتری توسط شرکت نفت دولتی آذربایجان (سوکار) در اوایل سال جاری در صوفیه، حسینوف بر لزوم ارائه پیشنهادی خاص از سوی بلغارستان با جزئیات شرایط و ضوابط برای بررسی جدی سوکار و دولت آذربایجان تأکید کرد. زمینه این خرید احتمالی ناشی از تصمیم بلغارستان برای محدود کردن تدریجی واردات نفت از روسیه است. این اقدام توسط پارلمان بلغارستان با هدف کاهش استفاده از نفت خام روسیه در پالایشگاه لوک اویل تا پایان سال 2023 به 80 درصد و به دنبال آن توقف کامل در اکتبر 2024 صورت گرفته است. همچنین، بلغارستان 60 درصد مالیات بر سود پالایشگاه بورگاس وضع کرده است که پس از فروش آن به مالک جدید، به 15 درصد کاهش خواهد یافت. لازم به ذکر است که این پالایشگاه به سرمایه‌گذاری 500 میلیون یورویی برای نوسازی، به ویژه برای فرآوری انواع نفت‌های سبک‌تر غیرروسی نیاز دارد.

https://www.novinite.com/articles/223206/Azerbaijan+Open+to+Potential+Acquisition+of+Lukoil+Neftohim+Burgas

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما