معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۰۷- ۰۸:۵۷ - مشاهده: ۸۸

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قرقیزستان در هفته اول دی ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

کاهش 30 درصدی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در قرقیزستان نسبت به سال گذشته

بر اساس داده‌های اولیه کمیته ملی آمار قرقیزستان، حجم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در قرقیزستان در 9 ماهه آغازین سال 2023 تقریباً 655 میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه در سال 2022، حدود 31.7 درصد کاهش داشته است. بخش عمده ای از سرمایه گذاری مستقیم خارجی، معادل 202 میلیون دلار  (31 درصد از کل سرمایه گذاری) در بخش تولید و 113 میلیون دلار (17 درصد) در بخش معدن به مصرف رسیده است. همچنین بیش از 100 میلیون دلار از آن در حوزه تجارت عمده و خرده فروشی و واسطه گری مالی و بیمه مورد استفاده قرار گرفت. از ژانویه تا سپتامبر 2023، کشورهای عمده سرمایه‌گذار در قرقیزستان عبارتند از: چین (24 درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های ورودی)، روسیه (20 درصد)، قزاقستان (8.4 درصد)، هلند (8.4 درصد)، ترکیه (6.6 درصد) و انگلستان (6.5 در صد).  میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در قرقیزستان  از مبداء  کشورهای مشترک المنافع در 9 ماهه سال جاری بالغ بر 204 میلیون دلار بوده است.

منبع: خبرگزاری ، تاریخ: 11 دسامبر 2023

 

رشد تولید ناخالص داخلی قرقیزستان از ابتدای سال تاکنون به 4.4 ٪ رسید

بر اساس برآوردهای اولیه کمیته ملی آمار قرقیزستان، حجم تولید ناخالص داخلی این کشور در ژانویه تا نوامبر سال 2023 از مرز یک تریلیون صوم ( معادل یازده میلیارد دلار) گذشت و در مقایسه با دوره مشابه در سال 2022، حدود 4.4 ٪ افزایش یافت. ( هر دلار آمریکا معادل حدود 88 واحد پول قرقیزستان، صوم می‌باشد)

حجم تولیدات صنعتی در ژانویه تا نوامبر 2023 به 428 میلیارد صوم رسید و نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.8 درصد افزایش یافت که دلیل آن افزایش تولید لاستیک، محصولات پلاستیکی و مصالح ساختمانی (1.8 برابر)، محصولات دارویی (1.5 برابر)، در تولید نساجی، تولید پوشاک و کفش، چرم و محصولات چرمی (23.6٪)، محصولات چوبی و کاغذی، فعالیت های چاپ (23٪)، فرآورده‌های نفتی تصفیه شده (8.4٪)، محصولات شیمیایی (با 7.4٪)، محصولات غذایی (از جمله نوشیدنی) و محصولات تنباکو (با 5.3٪)، و همچنین در معدن (با 3.5٪) بوده است.

همچنین در بخش ساخت و ساز افزایش 14.3٪ و در بخش تجارت عمده فروشی و خرده فروشی  میزان افزایش 17.9٪ بود.

همانطور که اشاره شد، در ژانویه تا نوامبر سال جاری (نسبت به دسامبر سال قبل)، افزایش قیمت مصرف کننده و تعرفه‌ها در کل کشور قرقیزستان 6.9 ٪ بوده است. در عین حال، قیمت محصولات غیر خوراکی 11.9 ٪، مشروبات الکلی و محصولات دخانی 10.7 ٪، محصولات غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی 3.1 ٪ و تعرفه خدمات ارائه شده به مردم 8.9 ٪ افزایش یافته است.

منبع: خبرگزاری خبر، تاریخ: 13 دسامبر 2023

 دیدار روسای گمرکی پنج کشور در زمینه تسهیل حمل و نقل و ترانزیت

نهمین نشست روسای گمرک و دوازدهمین نشست کار گروه همکاریهای کشورهای‌های ترک زبان در 13 دسامبر 2023 در تاشکند برگزار شد. در این مراسم دبیر کل کشورهای ترک زبان و روسای گمرکی قرقیزستان، ازبکستان، آذربایجان، قزاقستان، ترکیه و ناظران شرکت داشتند. در این نشست درباره موضوعاتی همچون تسهیل حمل و نقل و ترانزیت از طریق استفاده از ابزارهای دیجیتال مدرن، برگزاری سمینارهای مشترک با همکاری‌های سازمان‌های بین المللی ذیربط، ادامه پروژه ابتکار راه ابریشم و کاروان سرای و گسترش این طرح به کشورهای ازبکستان و ترکمنستان گفتگو و تبادل نظر شد.  همچنین موضوع اجرای موافقتنامه اجرای کریدور گمرکی تسهیل شده میان دولت های کشورهای ترک که در 11 نوامبر 2022 در سمرقند امضا شده بود  مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

منبع: خبر کی جی – 14 دسامبر 2023

 

سرمایه گذاری‌های بانک توسعه اوراسیا در قرقیزستان

مدیر بانک توسعه اوراسیا در کنفرانس خبری اظهار داشت حجم کلی سرمایه گذاریهای انجام شده توسط بانک توسعه اوراسیا در قرقیزستان، 200 میلیون دلار بوده است. به گفته وی این میزان با احتساب تمامی‌ پروژه‌های بانک توسعه اوراسیا است که در قرقیزستان تامین مالی شده اند.

مدیر بانک مذکور افزود در سال آینده تامین مالی پروژه‌هایی به میزان 50 تا 62 میلیون دلار در قرقیزستان به انجام خواهد رسید و لازم است به تدریج سطح سرمایه گذاری را به 100 میلیون دلار در سال برسانیم.

در سال 2023 بانک توسعه اوراسیا 92 میلیون دلار به قرقیزستان اختصاص داد که تا پایان سال جاری این اعتبارات به 95 تا 97 میلیون دلار خواهد رسید. تمامی این هزینه‌ها به دو پروژه ساخت نیروگاه برق- آبی  کولانسکی و به روز رسانی کارخانه سیمان کانت اختصاص داده شد. ساخت نیروگاه برق آبی کولانسکی منجر به کاهش 18 درصدی کمبود برق در مصارف خانگی خواهد شد.

منبع: 24 کی جی – 14 دسامبر 2023

اختصاص 66 میلیارد صوم برای پرداخت بدهی‌های دولتی در سال 2024

آلماز باکتایف، وزیر دارایی قرقیزستان در یک کنفرانس مطبوعاتی در آژانس خبر اعلام کرد که در سال 2024، برنامه ریزی شده است که 66 میلیارد صوم برای پرداخت بدهی عمومی قرقیزستان اختصاص یابد. همچنین، در سال 2023،  معادل 53 میلیارد صوم برای این منظور پیش بینی شده است. باکتایف گفت: "ما در حال حاضر در مرحله اوج پرداخت بدهی‌های کشورمان هستیم و برای عبور از این مرحله با اطمینان، یک سیاست بودجه با تشکیل مازاد پیش بینی کرده ایم که به ما دلیلی می دهد تا بدهی را بدون جذب وجوه استقراضی اضافی ارائه کنیم."

در حال حاضر مجموع بدهی دولت قرقیزستان حدود 6 میلیارد است که این رقم معادل  82 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور  است.

 منبع: خبرگزاری خبر، تاریخ: 20 دسامبر 2023

                                                                            

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما