معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۰۷- ۱۱:۵۴ - مشاهده: ۷۲

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته اول دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

سرمایه‌گذاری 36 میلیارد دلاری مستقیم خارجی در ویتنام با 36 میلیارد دلار

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ویتنام در سال جاری با افزایش 32 درصدی نسبت به سال گذشته به رقم 36.6 میلیارد دلار رسیده است. بر اساس گزارش آژانس سرمایه‌گذاری ویتنام، از مبلغ کل سرمایه‌گذاری مصوب در سال جاری، میزان 20.2 میلیارد دلار در 3188 پروژه جدید سرمایه‌گذاری شده است که به لحاظ مبلغ 62.2 درصد و به لحاظ تعداد پروژه 62.2 درصد رشد داشته و مابقی مبلغ در پروژه‌های موجود سرمایه‌گذاری شده است.  از مبلغ مصوب، رقم 23.2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی تخصیص یافته که رکوردی جدید محسوب می‌گردد. بر اساس اعلام آژانس سرمایه‌گذاری ویتنام، افزایش میزان سرمایه‌ گذاری خارجی تخصیصی نسبت به رقم مصوب بیانگر آن است که موانع و چالش‌های حقوقی جذب سرمایه‌گذاری خارجی به نحو موثری برطرف گردیده و ویتنام مقصدی مطلوب برای جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی می‌باشد. مقاصد سرمایه‌گذاری‌ها نیز در استانها و شهرهای توسعه یافته‌تر ویتنام با نیروی کار و و محیط مطلوب‌تر سرمایه‌گذاری نظیر هانوی، هوشی‌مین، هایفونگ، گوانگ نین، بک زانگ، تای بین و غیره ذکر شده است. 74.4 درصد سرمایه‌گذاری‌ها در 10 استان از 62 استان ویتنام صورت گرفته است. بیشترین میزان سرمایه‌گذاری با 23.5 میلیارد دلار (64 درصد کل سرمایه‌گذاری‌ها) نیز در بخش صنعتی صورت گرفته و بخش‌های املاک، تولید انرژی، توزیع و تامین مالی-بانکی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. سنگاپور با سرمایه‌گذاری 18.6 درصد کل سرمایه‌گذاری‌ها در رتبه نخست بوده و پس از آن، ژاپن، هنگ‌کنگ، چین، تایوان و کره‌جنوبی قرار گرفته‌اند.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/fdi-surges-32-to-36b-4694023.html

 صادرات یک میلیارد دلاری شرکت نرم‌‎افزاری FPT ویتنام در سال 2023

پس دو برابر شدن درآمدهای ارزی شرکت نرم‌افزاری FPT ویتنام، در سال جاری میلادی درآمد خارجی این شرکت به یک میلیارد دلار بالغ گردید. عمده درآمد این شرکت نرم افزاری از ژاپن، آمریکا و آسیا پاسفیک با رشد بیش از 30 درصدی در همه بازار ها مواجه شده است. رشد درآمد این شرکت در سال جاری از بازار ژاپن از بخش انتقال دیجیتال میزان 54 درصد گزارش شده است. خدمات فن‌آوری اطلاعات شرکت FPT منجر به روند تصاعدی زنجیره ارزش تکنولوژی شده که 50 درصد درآمد آن از انتقال تکنولوژی ایجاد شده است. افزایش درآمدهای ارزی این شرکت نرم افزاری در زمینه‌های جدید تکنولوژی نظیر خدمات ابری (40 درصد درآمد خدمات انتقال دیجیتال این شرکت از این بخش بوده) و همچنین هوش مصنوعی – تحلیل‌داده‌ها با سهم 12 درصدی حاصل شده است. همچنین خرید 4 شرکت نرم افزاری در آمریکا و فرانسه به دسترسی این شرکت و کسب درآمد بیشتر کمک کرده است. این خریدها به توانمندی شرکت FPT در زمینه‌های چون SAP، داده‌ها، ابری، IoT، هوش مصنوعی، فن‌آوری‌های جاساز شده و راه‌حل‌های هوشمندانه کمک نموده است. پیش‌بینی می‌شود در سال 2024، میزان هزینه‌ها بر فن‌آوری اطلاعات در سطح جهان به 5.1 تریلیون دلار برسد که نسبت به سال 2023  میزان 8 درصد رشد خواهد داشت.

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/fpt-s-software-exports-climb-to-1b-in-2023-4692610.html

سال 2023؛ سال سخت برای صنعت خودرو ویتنام

سال 2023 سالی نسبتا دشوار برای صنعت خودو ویتنام بود، چرا که علیرغم برنامه‌های تشویقی و تخفیفی نمایندگی‌های فروش خودرو در ویتنام، میزان فروش اندک؛ بسیاری از خودروهای فروخته شده نیاز به بازنگری توسط تولیدکنندگان داشته و سال ورود برندهای چینی به بازار خودرو ویتنام بود. در سال جاری، تقریبا تمامی خودروسازها اعم از خودروهای اقتصادی و لوکس، تولید داخل ویتنام و وارداتی به منظور تشویق و تحریک سمت تقاضا، برنامه‌های تشویقی زیادی اجرا نمودند. میزان برنامه‌های فروش خودروسازان به میزانی زیاد بوده که مدیر فروش یک برند خودرویی آلمانی در ویتنام ابراز داشته است در یافتن نام برای برنامه فروش فوق‌العاده خود با چالش روبرو بوده است. خودروهای نو با ده‌ها و صدها میلیون دونگ تخفیف برای فروش عرضه شده‌اند و از این رو، معامله‌گران خودروهای دست دوم با احتیاط بیشتری معاملات خود را شکل داده‌اند که خود به رکود بیشتر بازار دامن زده است. در 11 ماه نخست سال جاری، 319855 خودرو نو در ویتنام به فروش رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 28 درصد کاهش نشان می‌دهد. تا کنون در بازار خودرو ویتنام، میزان عرضه و یا اعلام آمادگی خودروسازان چینی به برای عرضه در بازار ویتنام به میزان سال جاری میلادی، سابقه نداشته است. خودروهای چینی ارائه شده در طیف قیمتی 12500 دلار تا 91000 دلار عرضه شده‌اند. همچنین در سال جاری، خودروسازانی چون تویوتا، فورد، هیوندای، وین‌فست، آئودی، پورشه، بنتلی، ایسوزو و بنر فراخوان تست خودروهای فروخته را انجام داده‌اند. 

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/bumpy-ride-for-auto-industry-in-2023-4693890.html

 تعطیلی 150 فروشگاه بزرگترین شرکت عرضه‌کننده خرده فروشی محصولات الکترونیکی

گروه موبایل ورلد (Mobile World Group) به عنوان بزرگترین شرکت عرضه‌کننده محصولات الترونیکی ویتنام اعلام نموده است در ماه اکتبر و نوامبر سال جاری میلادی، تعداد 150 فروشگاه خود با نام‌های The Gioi Di Dong، Dien May Xanh  و TopZone را در طرح بازسازی ساختار خود تعطیل نموده است. پس از این تعطیلی‌ها، این گروه کماکان 3310 فروشگاه با سه نام فروشگاهی خود، محصولات الکترونیکی را به بازار ویتنام عرضه می‌نماید. همچنین اعلام شده است در ماه دسامبر نیز برخی از فروشگاه‌های خود را که عملکرد مناسبی در فروش ندارند، تعطیل خواهد نمود. مدیر این گروه در ماه نوامبر اعلام نموده بود در سه ماهه آخر سال جاری، 200 فروشگاه خود را در سراسر ویتنام تعطیل می‌نماید. علاوه بر فروشگاه‌ها، انبارها و عملیات لجستیک این گروه نیز مشمول طرح بازسازی قرار خواهد گرفت. در 11 ماه ابتدای سال جاری، درآمد این گروه از دو برند لوازم الکترونیکی خود به عنوان منابع اصلی درآمد شرکت بصورت سال به سال با 21 درصد کاهش مواجه شده و به رقم 76.7 تریلیون دونگ معادل 3.19 میلیارد دلار رسیده است. فروشگاه‌های برند Bach Hoa Xanh این گروه با عملکرد مثبت و افزایش 16 درصدی در مدت ذکر شده، به درآمد 28.5 تریلیون دونگ معادل 1.13 میلیارد دلار دست یافته است. این برند فروشگاهی متعلق به گروه موبایل ورلد در طرح بازاری خود 400 فروشگاه را به تنهایی تعطلی نموده و در حال حاضر 1697 فروشگاه در سراسر ویتنام دارد. درآمد گروه موبایل ورلد در 11 ماه ابتدای سال جاری با 13 درصد کاهش به رقم 108 تریلیون دونگ معادل 4.5 میلیارد دلار رسیده است. هر چند هدف‌گذاری این گروه برای کسب درآمد در سال جاری 135 تریلیون دونگ بوده است که در 11 ماه سال جاری، 80 درصد رقم هدفگذاری شده تحقق گردیده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/mobile-world-group-restructure-sees-150-stores-closed-4693896.html

 رشد 5 درصدی اقتصاد ویتنام در سال 2023

معاون نخست وزیر ویتنام اعلام نموده است پیش بینی می‌شود رشد تولید ناخالص داخلی ویتنام در سال 2023 میلادی نزدیک به 5 درصد گردد که هر چند از میزان هدفگذاری شده کمتر می‌باشد، لیکن نرخی قابل قبول در سطح منطقه ایی و جهانی می‌باشد. با توجه به چالش های اقتصادی در سال جاری، دولت ویتنام اقداماتی به منظور حمایت از اقتصاد این کشور صورت داد که از آن جمله کاهش 2 درصدی مالیات ارزش افزوده و کاهش 50 درصدی مالیات حمایت از محیط زیست بر بنزین و نفت بوده است. علاوه بر این، دولت ویتنام برای 6 ماهه دوم سال جاری، نرخ 36 نوع تعرفه و عوارض را بین 10 الی 50 درصد کاهش داده است که منجر به کاهش درآمد 700 میلیارد دلاری ( معادل 28.8 میلیون دلاری) دولت گردیده است. در مجموع دولت ویتنامی در نتیجه سیاست کاهش مالیات و عوارض کالاها 193.4 تریلیون به نفع کسب و کارها از دست داده است. درآمد بخش دولتی با افزایش 4.5 درصدی به رقم 1.69 کوادریلیون دونگ رسیده است، هر چند کاهش مالیات های تجاری بصورت سال به سال، منجر به کاهش 4.2 درصدی کل درآمدهای دولت گردیده است. برای سال جاری، کسری بودجه دولتی به عنوان درصدی از GDP به میزان 4 درصد گزارش شده است که کمتر از نرخ 4.42 درصدی پیش بینی وزاتر دارایی انی کشور می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/gdp-expands-5-in-2023-deputy-pm-4694313.html

 ظرفیت برق خورشیدی نصب شده در ویتنام، بیش از میزان برنامه‌ریزی شده دولت

بر اساس اعلام بازرسان، ظرفیت پروژه‌های برق خورشیدی در ویتنام بیش از 10 برابر میزان تصویب شده دولت این کشور می‌باشد. وزارت صنعت و تجارت ویتنام به تنهایی 114 پروژه نیروگاهی برق خورشیدی تصویب نموده است و از دفتر نخست وزیر نیز درخواست افزودن 54 پروژه برق خورشیدی دیگر در برنامه هشتم توسعه نیروگاهی این کشور را داشته است. لیکن بازرسان دولتی در گزارش اخیر از مدیریت نیروگاه‌های برق خورشیدی خود اعلام داشته‌اند مجموع 168 پروژه برق خورشیدی هیچ مبنای قانونی نداشته است. این میزان پروژه نیروگاهی منجر به اتصال 8600 مگاوات برق خورشیدی به شبکه برق سراسری ویتنام تا سال 2020 گردیده است که 10 برابر بیش از میزان برنامه‌ریزی است. تخلفاتی مشابه نیز در تولید برق خورشیدی پشت بام‌ها (rooftop solar power ) صورت گرفته است. تا آخر سال 2020 میزان ظرفیت برق خورشیدی از پشت‌بام ها از 16500 مگاوات بیشتر شده که 19 برابر برنامه مصوب می‌باشد. اگر چه میزان نیروگاه‌های خورشیدی مصوب بر مبنای غیرقانوی اجرا شده است، اما کماکان این پروژه‌ها می‌توانند واجد شرایط برای دریافت مشوق‌های تعرفه برق خورشیدی پروژه‌ها به قیمت 8.38 سنت دلار آمریکا برای هر کیلو وات ساعت برای 20 سال آینده باشند. قیمت خرید برق تضمینی از نیروگاه‌های خورشیدی مصوب دولت ویتنام برای پروژه‌های است که تا پایان 2020 به بهره برداری رسیده وارد مدار شده‌اند. در گزارش بازرسان به تخلف وزارت صنعت و تجارت ویتنام در 14 پروژه دیگر اشاره شده است که منجر به پرداخت قیمت تضمینی خرید برق با نرخ 9.35 دلار آمریکا برای 20 سال آینده گردیده است. این قراردادها در زمانی منعقد گردیده‌‌اند که مکانیسم تشویقی دولت برای برق خورشیدی منقضی گردیده بود.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/installed-solar-power-capacity-exceeds-plan-government-inspectors-4693594.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما