معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۳۰- ۰۹:۱۵ - مشاهده: ۵۴

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قرقیزستان در هفته چهارم آذر ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 شرکت رئیس جمهور قرقیزستان در نشست اعضای کنوانسیون سازمان ملل در مورد تغییرات آب و هوایی  در دبی

صادیر جاپاروف رییس جمهوری قرقیزستان در  هشتمین کنفرانس تغییرات آب و هوایی که در دبی برگزار شد شرکت کرد. رییس جمهور در سخنان خود در این کنفرانس ابراز امیدواری کرد که مشکلات زیست محیطی شناسایی شده و تصمیمات لازم اتخاذ شود. وی از ابتکار قرقیزستان برای تصویب قطعنامه توسعه پایدار کوهستان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان برنامه اقدام 2027-2023 صحبت کرد و ابراز امیدواری نمود که نه فقط کشورهای کوهستانی  بلکه سایر کشورها از این برنامه اقدام حمایت نمایند. صادیر جاپاروف در ادامه افزود قرقیزستان به اهداف توافقنامه پاریس پایبند است و قصد دارد تا سال 2023 میزان انتشار گازهای گلخانه ای را تا 16%  و در صورت حمایت بین المللی تا 44 درصد کاهش دهد. برای دستیابی به این اهداف قرقیزستان در نظر دارد پروژه‌هایی را در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر از جمله ساخت نیروگاه‌های برق آبی اجرا کند. قرقیزستان در حال حاضر تنها 13% از کل ظرفیت اسمی‌ تولید برق به میزان 142.5 میلیارد کیلووات ساعت برق را عملیاتی و مورد بهره برداری قرار داده است.

جاپاروف از سرمایه گذاران برای اجرای پروژه‌های سبز در کشور دعوت به عمل آورد و اظهار داشت روند بهبود چارچوب های قانونی با هدف بهتر شدن فضای سرمایه گذاری در کشور وجود دارد از جمله تعرفه‌های مناسب، مزایا و معافیت های مالیاتی. رییس جمهور بر اساس روح توافقنامه پاریس از جامعه جهانی به ویژه کشورهای توسعه یافته خواست تا فعالانه تر از کشورهای در حال توسعه با جغرافیای کوهستانی که در معرض آسیب های محیط زیستی هستند حمایت بعمل آورند.

رییس جمهور قرقیزستان همچنین در چارچوب این سفر  با رییس صندوق توسعه ابوظبی در دبی دیدار کرد. در این دیدار، اساسنامه و اسناد هلدینک مشترک قرقیزستان و امارات امضاء شد.

منبع: خبر کی جی – 1 دسامبر 2023

 

دریافت روادید چین برای تاجران قرقیز آسان تر خواهد شد

به گزارش سرویس مطبوعاتی اتاق بازرگانی و صنایع قرقیزستان، تاجران و بازرگانانی که عضو این سازمان هستند، می‌توانند به روشی ساده روادید چین را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت روادید باید از طریق اتاق بازرگانی و صنایع به سفارت چین مراجعه کنند. در صورت وجود دعوتنامه و نامه از سوی اتاق بازرگانی و صنایع، درخواست آنها با اولویت اجرا می‌شود. این موضوع توسط تمیر ساریف، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع قرقیزستان در ملاقات وی با دو دیون سفیر جمهوری خلق چین در قرقیزستان مطرح و بررسی گردید. در جریان مذاکرات، سفیر چین خاطرنشان کرد: از 17 دسامبر سال جاری، طرف چینی شرایط صدور روادید برای تجار قرقیز را با رعایت مقررات جاری تغییر خواهد داد.

منبع: خبرگزاری ، تاریخ: 2 دسامبر 2023

 

ارمنستان، قرقیزستان و بلاروس بیشترین نرخ رشد دستمزد در میان کشورهای اوراسیا را به ثبت رساندند

کمیسیون اقتصادی اوراسیا گزارش می دهد که میانگین دستمزدهای واقعی ماهانه در ژانویه تا سپتامبر 2023 نسبت به دوره مشابه در سال 2022 در همه کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا افزایش یافته است. بالاترین نرخ رشد میانگین دستمزد واقعی ماهانه در ارمنستان (113.4 %)، قرقیزستان (110.7 %) و بلاروس (110.1 %) ثبت شده است. میانگین حقوق ماهانه از 32 هزار صوم (یا معادل 30 هزار روبل روسی) در قرقیزستان تا 70 هزار روبل در روسیه را تشکیل داد

 منبع: خبرگزاری ، تاریخ: 4 دسامبر 2023

 

تشکیل شرکت سرمایه گذاری قرقیزستان- ابوظبی

به گزارش وزارت اقتصاد و بازرگانی قرقیزستان میان این وزارتخانه و صندوق توسعه ابوظبی اساسنامه و اسناد هلدینگ سرمایه گذاری قرقیزستان- امارات میان وزارت مذکور و صندوق توسعه ابوظبی به امضا رسید. این اسناد توسط دانیار آمانگلدیف وزیر اقتصاد و بازرگانی قرقیزستان و مدیر کل صندوق توسعه ابوظبی به امضا رسید. قرار است این هلدینگ، پروژه‌هایی زیرساختی در زمینه انرژی، کشاورزی، توسعه صادرات، استفاده از فنآوری‌های جدید و نیز نوسازی صنعت را تامین مالی می‌کند. سرمایه اولیه شرکت صد میلیون دلار با امکان افزایش بیشتر است. این شرکت توسط هیات مدیره ای مرکب از نمایندگان قرقیزستان و صندوق ابوظبی اداره می‌شود و دفتر مرکزی آن در بیشکک خواهد بود.

منبع: خبر کی جی – دسامبر 2023

 

قرقیزستان از ابتدای سال 2023 تا ماه دسامبر  9.9 تن طلا صادر کرد که 8 تن آن به سوئیس صادر شده است.

در گزارش اخیر بانک ملی قرقیزستان آمده است، تقاضای جهانی طلا در سه ماهه سوم سال 2023 از میانگین پنج سال گذشته فراتر رفته است. طبق این گزارش، قیمت طلا در بازار جهانی در محدوده 1849 تا 1979 دلار آمریکا به ازای هر اونس  متغیر بود. تقاضای طلا (به استثنای بازار فرابورس) در سه ماهه سوم سال جاری 8 درصد بیشتر از میانگین پنج ساله بوده و به 1147 تن رسیده است. در عین حال با احتساب فرابورس، کل تقاضا با رشد 6 درصدی نسبت به سال گذشته به یک هزار و 267 تن رسید. در عین حال، تقاضا از سوی بانک های مرکزی از ابتدای سال 2023 تاکنون 14 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال 2022 بوده و به رکورد 800 تن رسیده است. همزمان، کمیته ملی آمار گزارش داد که قرقیزستان از ابتدای سال 2023 تاکنون 9.9 تن طلا صادر کرده است که 8 تن آن را سوئیس خریداری کرده است. از نظر کمی، تحویل 143 برابر افزایش یافته است. بر حسب دلار، صادرات طلا با 684 برابر افزایش به 619.7 میلیون دلار رسید. کمیته ملی آمار صادرات طلا از قرقیزستان در دوره ژانویه – سپتامبر 2023 به خارج را به شرح ذیل آورده است:

  • کشور سوئیس: 8033.5 کیلوگرم (میانگین قیمت: 1947 دلار در هر اونس تروی)
  • چین (هنگ کنگ) :984.3 کیلوگرم (میانگین قیمت :1900 دلار در هر اونس تروی)
  • امارات متحده عربی: 908.9 کیلوگرم (میانگین قیمت: 1943 دلار در هر اونس تروی)

منبع: خبرگزاری تازابک، تاریخ: 6 دسامبر 2023

 

دیدار رییس کابینه با رییس نمایندگی بانک جهانی در قرقیزستان

عاقیلبک جاپاروف رییس کابینه وزیران قرقیزستان با رییس نمایندگی بانک جهانی در قرقیزستان دیدار و درباره مسائل جاری و همکاری‌های دو جانبه گفتگو کردند. رییس کابینه ضمن اشاره به تغییرات مثبت در اقتصاد کشور به نقش مهم بانک جهانی در اجرای پروژه‌های بزرگ و راه اندازی برنامه‌ها با هدف بهبود کیفیت زندگی مردم و تضمین توسعه پایدار کشور تاکید کرد.

نماینده بانک جهانی نیز به نوبه خود نسبت به مشارکت مالی در اجرای پروژه‌های بزرگ و جذب سرمایه گذاری بالقوه برای توسعه صنعت انرژی قرقیزستان ابراز علاقه کرد. وی همچنین از برنامه‌های بانک جهانی برای اجرای طرح هایی در زمینه آب آشامیدنی و آبیاری در روستاها و همچنین برنامه ریزی‌های انجام شده برای سال 2024 خبر داد.

منبع: خبر کی جی – 5 دسامبر 2023

 

امضای توافق نامه اجتناب از مالیات مضاعف بین قرقیزستان و هلند

قرقیزستان و پادشاهی هلند توافقنامه ای را برای حذف مالیات مضاعف در رابطه با مالیات بر درآمد و جلوگیری از فرار مالیاتی امضا کردند.

شایان ذکر است تا به امروز، جمهوری قرقیزستان با 34 کشور توافقنامه‌هایی را در مورد اجتناب از مالیات مضاعف منعقد کرده که هم اکنون پادشاهی هلند به این تعداد اضافه شد. هدف اصلی این موافقتنامه‌ها حذف مالیات مضاعف بر درآمد واحدهای تجاری با مالیات های یکسان در کشورهای طرفین توافقنامه می‌باشد.  لازم به ذکر است که موافقت نامه‌های مالیات مضاعف همچنین به عنوان ابزاری برای جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اقتصاد کشور محسوب می‌شود. علاوه بر این، اهداف اصلی موافقتنامه‌ها حفاظت از ساکنان یک کشور در برابر مالیات تبعیض آمیز در کشور دیگر متعاهد، جلوگیری از فرار مالیاتی یا سوء استفاده از مفاد موافقتنامه‌ها و تبادل اطلاعات متقابل بین مقامات ذیصلاح کشورهای متعاهد است.

منبع : اسپوتنیک ک جی- 5 دسامبر 2023

 

آمادگی شرکت انگلیسی برای استخراج طلا در یکی از بزرگترین معادن قرقیزستان

امیل عثمونبتوف، معاون وزیر منابع طبیعی، محیط زیست و نظارت فنی جمهوری قرقیزستان با اشاره به حضور هیات قرقیزی در همایش زمین شناسی MINEX  در انگلستان گفت: شرکت انگلیسی چارت گلد هلدینگ لیمیتد (Chaarat Gold Holdings Limited ) قصد دارد تولید خود را در یکی از بزرگترین ذخایر طلا در جنوب قرقیزستان آغاز کند.  به گفته وی، در چارچوب همایش زمین شناسی MINEX، دو تفاهم نامه امضا شد. تفاهم نامه اول با مالک شرکت گلد هلدینگ لیمیتد برای همکاری سرمایه گذاری منعقد شد. او توضیح داد: " طبق توافقات حاصله، این شرکت در جنوب قرقیزستان، در ذخایر طلای "چارات" شروع به فعالیت خواهد کرد."  وی تصریح کرد: معدن طلای "چارات" یکی از بزرگترین ذخایری است که ما در ترازنامه خود (منظور فهرست معادن معرفی شده برای سرمایه گذاری خارجی) قرار داده ایم. به طور کلی، بیش از 80 تن طلا در آنجا وجود دارد. طرف انگلیسی آماده فعالیت و سرمایه گزاری در این معدن است. امیل عثمونبتوف تاکید کرد که این اقدام برای کشور سود به همراه خواهد داشت و به همه سرمایه گذاران بین المللی پیامی از پایداری ثبات در کشورمان می دهد مبنی بر اینکه جمهوری قرقیزستان دارای محیط تجاری مطلوب و فضای سرمایه گذاری مناسب است. معاون وزیر همچنین گفت: دومین تفاهم نامه که به امضا رسید در مورد برگزاری همایش زمین شناسی MINEX در بیشکک در سال 2024 بود.

منبع: خبرگزاری خبر، تاریخ: 7 دسامبر 2023

 

تصویب موافقتنامه تاسیس صندوق سرمایه گذاری ترک

در جلسه پارلمان قرقیزستان، نمایندگان لایحه تصویب موافقتنامه تاسیس صندوق سرمایه گذاری کشورهای ترک را که در مارس سال جاری در آنکارا به امضا رسیده بود بررسی و تصویب کردند.

کشورهای عضو سازمان کشورهای ترک براساس این موافقتنامه صندوق سرمایه گذاری ترک را تاسیس می‌کنند. سرمایه اولیه (مجاز) صندوق 500 میلیون دلار است. سرمایه مجاز به سهام پرداخت شده این سهام قابل بازگرداندن است. 350 میلیون دلار ارزش اسمی سهام است که سهام قابل پرداخت است. سهم قرقیزستان 70 میلیون دلار است و به مدت سه سال از بودجه قرقیزستان پرداخت خواهد شد. طبق برنامه زمان بندی تکمیل سرمایه اولیه صندوق مبلغی به میزان 5 میلیون دلار به عنوان اولین پرداخت موسسان ظرف مدت نود روز پس از مجمع موسسان سهامدار پرداخت می‌شود، بقیه آن به صورت سالانه و در سه بخش پرداخت می‌شود.

منبع: کی نیوز – 6 دسامبر 2023

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما