معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۴- ۱۴:۴۰

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قرقیزستان در هفته دوم فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

پوشش گاز رسانی در قرقیزستان به ۴۰ درصد رسید

به گزارش شرکت گازپروم قرقیزستان، اکنون ضریب تامین گاز شهری در کل قرقیزستان به 40 درصد رسیده است. این در حالی است که در آغاز کار شرکت گازپروم در قرقیزستان این میزان 22 درصد بود.  در طول مدت ۹ سال فعالیت در قرقیزستان، این شرکت بیش از ۳۲ میلیارد صوم در برنامه گاز رسانی و احیای صنعت گاز جمهوری قرقیزستان سرمایه گذاری کرده است. در همین زمان حجم فروش گاز دو برابر شده و از ۲۱۰ میلیون متر مکعب گاز در سال 2015 به حدود ۴۴۰ میلیون متر مکعب رسیده است. برآورد این است که تا سال ۲۰۳۰ سطح گاز رسانی در کشور به ۶۰ درصد افزایش می یابد.

https://24.kg/ekonomika/288979_uroven_gazifikatsii_kyirgyizstana_dostig_40protsentov/

 امکان خرید اوراق سرمایه گذاری دولتی بصورت آنلاین توسط اپلیکیشن Mega Pay قرقیزستان

به لطف بستر جدید و توسعه زیرساختهای دیجیتالی، سرمایه گذاران در قرقیزستان منبعد می‌توانند بدون مراجعه به دفاتر شرکت های کارگزاری، اوراق بهادار خریداری کنند. آلماز باکتایف، وزیر دارایی جمهوری قرقیزستان در اقدامی نمادین اولین اوراق بهادار دولتی (GS) در تاریخ این کشور را بصورت آنلاین خریداری نمود. وی اسناد  خزانه دولت (GTB) را از طریق برنامه تلفن همراه MegaPay (کیف پول الکترونیکی اپراتور دولتی مخابراتی مگا) خریداری کرد. بستر مذکور امکان دسترسی به پلتفرم دیجیتال بورس اوراق بهادار قرقیزستان (KSE) و سایتهای شرکتهای کارگزاری جهت انجام معاملات بورسی  فراهم می آورد. این پروژه توسط Alfa Telecom CJSC و KSE با حمایت وزارت دارایی در حال توسعه است.

https://ru.sputnik.kg/20240315/kyrgyzstan-gcb-onlajn-servis-1083439358.html

 

میادین گازطبیعی در جنوب قرقیزستان با حجم ذخیره 5 میلیارد مترمکعب شناسایی شده است

آرزیمت آلدایارف ، معاون مدیر کل اقتصادی شرکت گازپروم قرقیزستان اعلام نمود: براساس یافته‌های جدید، میادین گازی با حجم ذخیره گاز طبیعی به میزان 5 میلیارد متر مکعب درجنوب قرقیزستان وجود دارد که می‌تواند نیاز گازی مناطق جنوبی کشور را به مدت 70 تا 80 سال تامین نماید. به گفته وی، حجم کل ذخایر گاز طبیعی در منطقه مذکور حدود 5 میلیارد متر مکعب است. این در حالی است که نیاز  سالانه نواحی یاد شده حدود 50 تا 60 میلیون متر مکعب در سال است، این  ذخیره گازی برای  70 تا 80 سال کافی است و به عنوان بخشی از نقشه راه، قرار است حسابرسی مستقل در این خصوص بعمل آید.  آلدایاروف گفت: ما باید اول بصورت دقیق حجم و کیفیت گاز موجود در لایه‌های زیرین زمین در مناطق مذکور را شناسایی و بعد در مورد اقدامات و نیازهای فنی جهت  استخراج آنها بحث و تصمیم گیری کنیم.

https://ru.sputnik.kg/20240314/kyrgyzstan-zapasy-gaza-1083406528.html

 

تغییر سوخت نیروگاه حرارتی مرکزی شهر بیشکک از ذغال سنگ به گاز طبیعی تا سال 2025

آرزیمت آلدایاروف معاون مدیر کل شرکت گازپروم قرقیزستان LLC  اعلام نمود: سوخت نیروگاه‌های حرارتی بیشکک تا سال 2025 به طور کامل از ذغال سنگ به گاز طبیعی تغییر خواهد یافت. به گفته وی: تغییر زیرساختها و تجهیزات موجود نیاز به سرمایه گذاری خاصی نداشته و بحث اصلی در اینجا همکاری و توافق با کشورهای همسایه و صاحب گاز برای تامین گاز مورد نیاز جهت راه اندازی نیروگاه در شرایط جدید است.  اکنون کار آماده سازی ظرفیت های ترانزیتی و بررسی امکان تامین حجم مورد نیاز گاز در حال انجام است. افزایش ضریب اطمینان خطوط لوله اصلی گاز و تعمیر جایگاه‌های توزیع گاز  برای امکان تغییر سوخت  نیروگاه‌های حرارتی پایتخت  انجام شده است. ما اکنون با کشورهای همسایه در حال گفتگو هستیم.  سال گذشته بصورت آزمایشی تغییراتی را در تعدادی از بویلرهای نیروگاه حرارتی بیشکک انجام دادیم و در تابستان چند دیگ بخار کاملاً با گاز کار کردند. هیچ مشکلی پدید نیامد.

 این یک پروژه بلندپروازانه است که کابینه وزیران دولت قرقیزستان تصمیم به اجرای آن دارد.  نزدیک ترین تاریخ برای تحقق این امر اوایل سال 2025 خواهد بود. ما اکنون کار مقدماتی را آغاز کرده ایم. قرار است  قراردادهای مربوطه در تابستان سال جاری منعقد شود. اما باید درک کنیم که ظرفیت ترانزیتی کشورهای همسایه نامحدود نیست. اگر متعهد شویم نیروگاه حرارتی بیشکک را به گاز تبدیل کنیم، بایست از تامین حجم گاز مصرفی مورد نیاز توسط کشورهای همسایه و خطوط لوله و مسیرهای ترانزیتی مورد نیاز در این ارتباط اطمینان حاصل نماییم. لازم به ذکر است که امروزه حجم مصرف سالانه گاز طبیعی توسط نیروگاه‌های حرارتی بیشکک  حدود 90 میلیون مترمکعب است. پس از تبدیل کامل تاسیسات به این نوع سوخت، قرار است این رقم به 560 میلیون متر مکعب در سال افزایش یابد.

https://24.kg/ekonomika/288964_tets_bishkeka_mogut_polnostyu_perevesti_naprirodnyiy_gaz_uje_v2025_godu/ 

شرکت های خارجی 189 میلیون صوم مالیات پرداخت کردند

به گزارش وزارت دارایی قرقیزستان، شرکت های خارجی در ماه‌های ژآنویه الی فوریه سال 2024 میلادی 189 میلیون صوم "مالیات گوگل" به دولت  قرقیزستان پرداخت کردند.  پرداخت این نوع مالیات در مقایسه با ماه‌های ژانویه الی فوریه سال 2023 میلادی 5،3 برابر افزایش یافت. "مالیات گوگل" (مالیات بر ارزش افزوده خدمات الکترونیکی سازمان‌های خارجی) توسط شرکت های خارجی پرداخت می‌شود که خدمات را به صورت الکترونیکی و بدون استفاده از نام دامنه یا آدرس IP ثبت شده در جمهوری قرقیزستان ارائه می‌کنند که محل عرضه آن به عنوان خاک جمهوری قرقیزستان به رسمیت شناخته شود. نرخ مالیات بر ارزش افزوده 12 درصد است. به گزارش سازمان دولتی مالیات، در ماه آوریل سال 2023 میلادی 42 شرکت خارجی از جمله گوگل، فیسبوک، یاندکس، توسعه دهندگان نرم افزار و سایر سازمان‌ها پرداخت کنندگان چنین مالیاتی بوده اند.  در سال 2023 میلادی 438 میلیون صوم به عنوان "مالیات گوگل"  توسط شرکت های خارجی در قرقیزستان پرداخت شده است.

https://www.tazabek.kg/news:2082967?from=portal&place=last

میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در قرقیزستان در سال 2023

به گزارش کمیته ملی آمار قرقیزستان، حجم کل  سرمایه گذاری مستقیم خارجی در قرقیزستان در سال 2023 حدود  ۷۹۸.۲ میلیون دلار بود.  چین با حدود 221 میلیون دلار بیشترین سرمایه گذاری خارجی در قرقیزستان را در سال مذکور به انجام رسانده است. روسیه و قزاقستان به ترتیب با 146 میلیون و 91 میلیون دلار رده‌های دوم و سوم بیشترین میزان سرمایه گذاری خارجی در قرقیزستان در سال 2023 را به خود اختصاص داده اند.  کشورهای مستقل مشترک المنافع در سال 2023 مجموعا بالغ بر 242.8 میلیون دلار در قرقیزستان سرمایه گذاری کرده اند که 3.2 درصد نسبت به سال ماقبل کاهش داشته است.

https://www.tazabek.kg/news:2083041/?from=portal&place=last

برگزاری نمایشگاه تخصصی MedExpo و KyrgyzBuild

به گزارش شهرداری بیشکک،  قرار است دو نمایشگاه تخصصی در حوزه سلامت و تجهیزات پزشکی و دیگری تجهیزات و دستگاههای صنعت ساخت در این شهر برگزار شود. از 2 تا 4 آوریل سال جاری در آکادمی دولتی تربیت بدنی و ورزش قرقیزستان هجدهمین نمایشگاه تخصصی سلامت به نام MedExpo برگزار می‌شود.

همچنین  از 25-23 آوریل در همین محل بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی ساخت و ساز و طراحی داخلی به نام KyrgyzBuild 2024 برگزار می‌شود.  خاطرنشان می‌شود که بیش از 156 شرکت از 13 کشور بلاروس، ایتالیا، ایران، اسپانیا، لهستان، پاکستان، روسیه، ترکیه، چین، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان، کره جنوبی در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد.

https://kabar.kg/news/v-bishkeke-proidut-spetcializirovannye-vystavki-medexpo-i-kyrgyzbuild/

 

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما