معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۱- ۰۹:۰۵

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قرقیزستان در هفته سوم خرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

کمک‌های بانک توسعه اوراسیا به قرقیزستان در ساخت نیروگاه خورشیدی

 شرکت بیشکک سولار موافقتنامه ای همکاری در رابطه با تأمین مالی و اجرای ساخت ایستگاه خورشیدی با ظرفیت 300 مگاوات در روستای تورو- آیگیر استان ایسیک- کول میان شرکت بیشکک سولار و بانک توسعه اوراسیا به امضاء رسید. انتظار می‌رود که بانک شرایط تأمین مالی بلند مدت، از جمله جذب منابع مالی مرتبط به مبلغ 210 میلیون دلار (به یوان چین) را برای یک دوره 15 ساله تعیین کند. لازم به ذکر است طرح ساخت نیروگاه برق- آبی کولاناک به ظرفت 100 مگاوات و خط جدید سوزاندن کلینگر کارخانه سیمان کانت هم اینک با اعتبارات تأمین شده از سوی بانک مذکور در حال اجراء می‌باشد. در سال 2024، بانک توسعه اوراسیا فعالیتهای خود را در حوزه‌های اولویت داری مانند: اجرای پروژه‌های آب و انرژی آسیای مرکزی، حمل و نقل، انرژی‌های سبز و توسعه دیجیتالی متمرکز نموده است.

https://24.kg/obschestvo/294622_solnechnaya_stantsiya_naissyik-kule_evraziyskiy_bank_pomojet_sfinansirovaniem/

 اظهارات رئیس کابینه وزرای قرقیزستان در خصوص نقش دولت در اقتصاد قرقیزستان

عاقیلبک جاپاروف، رییس کابینه وزیران قرقیزستان در همایش مالی بین المللی بیشکک با عنوان "فین تک و توسعه پایدار: آینده مالی" سخنرانی کرد. رئیس کابینه وزیران در سخنانی خاطرنشان کرد: اقتصاد قرقیزستان وارد مسیر رشد پایدار شده است، نه تنها کارآفرینی‌های جدید افتتاح می‌شوند، بلکه گردش مالی تجارت خارجی قرقیزستان در حال رشد است. رییس کابینه همچنین گزارش داد که در مقایسه با سال 2019، حجم تولید ناخالص داخلی 2 برابر افزایش یافته و در سال 2023 به یک تریلیون و 228 میلیارد صوم رسیده است. نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در طول 3 سال به طور متوسط کمتر از 7٪ نبوده است. سرمایه بانک‌ها از 42 میلیارد صوم در سال 2019 به 104 میلیارد صوم تا پایان سال گذشته افزایش یافت و سود خالص از 2.9 میلیارد به 24 میلیارد صوم افزایش یافت. وی اضافه کرد: بر اساس گزارش بانک جهانی، قرقیزستان از گروه کشورهای کم درآمد خارج شده است و سرانه تولید ناخالص داخلی اسمی این کشور امروز بیش از 2 هزار دلار آمریکا و در برابری آن حدود 6.5 هزار دلار است. کشور هم از نظر سرمایه انسانی و هم از نظر منابع طبیعی غنی است. دولت قبلاً نقش یک نیروی پیشرو در اقتصاد را بر عهده گرفته است. نقش یک لوکوموتیو قدرتمند اقتصاد را ایفا خواهد کرد

https://kabar.kg/news/akylbek-zhaparov-gosudarstvo-uzhe-vzialo-na-sebia-rol-vedushchei-sily-v-ekonomike/ 

افزایش صادرات قرقیزستان به کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا

 ایگور شستاکوف دانشمند علوم سیاسی، مدیر مرکز ابتکار عملی "آی آردا" گزارش داد: صادرات محصولات قرقیزستان به کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است. الحاق قرقیزستان به اتحادیه اقتصادی اوراسیا یکی از گام‌های مهم و منطقی بود. در آن زمان شرکای اصلی تجاری و اقتصادی قرقیزستان روسیه و قزاقستان بودند. قرقیزستان با عضویت در اتحادیه عملکرد صادرات خود را به میزان قابل توجهی بهبود بخشیده است. در حال حاضر قرقیزستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا در صادرات کالا پیشرو است. در بین کشورهای عضو اتحادیه تجارت بین قرقیزستان و روسیه افزایش یافته است. ما دیگر تنها به واردات وابسته نیستیم بلکه شروع به صادرات محصولات خود کرده‌ایم. اینک در فروشگاههای روسیه، البسه با برچسب "تولید قرقیزستان" موجود است و تقاضا برای آن در حال افزایش است. در نتیجه چنین روابطی، حجم مبادلات تجاری بین روسیه و قرقیزستان در چند سال اخیر رشد بسیار خوبی داشته است.

در حال حاضر صادرات قرقیزستان به اوراسیا در حال افزایش است و لازم است فروش کالاهای داخلی به بازارهای بین المللی ادامه یابد. امروزه محصولات قرقیزستان در بازارهای مجازی Wildberries و Ozon به فروش می‌رسد و نیاز بازارهای کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا را تأمین می‌کنند بر اساس گزارش کمیته ملی آمار جمهوری قرقیزستان: گردش مالی قرقیزستان با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۴.۴ میلیارد دلار بوده که ۶۷.۳ درصد آن از روسیه و ۳۰.۳ درصد از قزاقستان بوده است.

شایان ذکر است که در تاریخ ۲۹ ماه مه ۲۰۱۴ توافقنامه تأسیس اتحادیه اقتصادی اوراسیا امضا شد. به گفته کارشناسان مختلف بیش از ۱۰ سال است که اتحادیه اقتصادی اوراسیا به یکی از بزرگترین اتحادیه‌ها در منطقه تبدیل شده است.

https://kabar.kg/news/za-poslednie-gody-eksport-kyrgyzstanskoi-produktcii-v-strany-eaes-znachitel-no-vyros-ekspert/َ

 افزایش ارتباطات با ایران هم برای اتحادیه اوراسیا و هم برای قرقیزستان اهمیت دارد

در پایان سال ۲۰۲۳ در حاشیه نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا در سن پترزبورگ توافقنامه تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و جمهوری اسلامی ایران امضا شد. در این راستا اسکندر شارشیف اقتصاددان می‌گوید: افزایش تعامل با ایران نه تنها برای اتحادیه اقتصادی اوراسیا بلکه برای قرقیزستان نیز در تشدید صادرات مفید است.

توافقنامه همکاری امضا شده توسط اوراسیا و ایران به ویژه در مورد تجارت معاف از گمرک موارد مثبت و منفی دارد. با این حال قطعاً موارد مثبت بیشتر دارد. این قرارداد طیف وسیعی کالا را با سطوح مصرف کلی کاملاً متفاوت پوشش می‌دهد. این توافقنامه، تجارت میان کشورهای ما را به سطح جدیدی ارتقاء خواهد داد و برای قرقیزستان فرصت‌های متفاوتی را در افزایش و تشدید صادرات، افتتاح مراکز لجستیک و غیره به وجود می‌آورد.

https://kabar.kg/news/narashchivanie-vzaimodeistviia-s-iranom-vygodno-ne-tol-ko-eaes-no-i-kyrgyzstanu-dlia-intensifikatcii-eksporta/

پیش بینی رئیس کابینه وزرای قرقیزستان از آینده اقتصادی قرقیزستان

آکیلبک جاپاروف رئیس کابینه وزرای قرقیزستان در کنفرانس علمی و بین المللی که به یکصدمین سالگرد تأسیس وزارت دارایی جمهوری قرقیزستان اختصاص داشت گفت: برنامه ریزی شده است که تا سال ۲۰۳۰ تولید ناخالص داخلی سرانه به ۴۴۰۰ دلار برسد و قرقیزستان به عنوان یک کشور با درآمد متوسط بالا طبقه بندی شود. رئیس جمهور هدف گذاشته است که تا سال ۲۰۳۰ تولید ناخالص داخلی باید به ۳۰ میلیارد دلار برسد. پس از رسیدن به این هدف ما به کشوری با درآمد متوسط رو به بالا تبدیل خواهیم شد

https://ru.sputnik.kg/20240528/kyrgyzstan-dokhody-vyshe-srednego-1085542060.html

 

مصوبه کمیته قوانین حقوقی پارلمان قرقیزستان در زمینه استخراج اورانیوم

کمیته قوانین حقوقی، مبارزه با جرم و فساد پارلمان قرقیزستان لایحه " اصلاحات برخی از قوانین قانونی (قانون جرائم در مورد معادن" را بررسی و قانون ممنوعیت فعالیت در زمینه مطالعات زمین شناسی به منظور جستجو اکتشاف و توسعه ذخایر اورانیوم را باطل اعلام کرد. اطلاعات مربوط به این لایحه توسط تورگونبایف وزیر منابع طبیعی، محیط زیست و نظارت فنی ارائه شده است. به گفته تورگونبایف، اورانیوم به عنوان یک منبع طبیعی مرتبط، در 83 ذخایر یافت می‌شود، اما حجم آن در آنها تنها 0.002٪ است. همانطور که وزیر خاطرنشان کرد، سایر مواد معدنی مورد توجه هستند: تیتانومغناطیس، زیرکونیوم و غیره که در کنار اورانیوم قرار دارند.

https://kabar.kg/news/eshche-odin-komitet-zhk-odobril-razreshenie-na-razrabotku-uranovykh-mestorozhdenii/

 

عمل جراحی کودکان توسط پزشکانی از کویت

در مرکز ملی سلامت مادر و کودک در بیشکک، تیمی مرکب از متخصصین و جراحان کویتی، 48 کودک را مورد عمل جراحی قرار دادند. لازم به یادآوری است در تاریخ 10 می سال جاری، تیم تخصصی پزشکی کویت مرکب از 18 پزشک و 10 کادر درمان وارد قرقیزستان شدند. پزشکان همچنین 13 کودک مبتلا به آسیب ناحیه فک و صورت، چشم، اورولوژی را جراحی کردند.

https://vesti.kg/obshchestvo/item/124867-kuvejtskie-vrachi-prooperirovali-48-detej-v-detskoj-bolnitse-bishkeka.html#: %0.

 

اختصاص پول برای آماده سازی نیروگاه برق- آبی کامبر- آتا 1

به گزارش وزارت انرژی قرقیزستان، مذاکراتی بین هیات های جمهوری قرقیزستان و بانک جهانی در مورد پروژه تأمین مالی اضافی پروژه پشتیبانی فنی از نیروگاه برق – آبی کامبر- آتا 1 انجام شد. بر این اساس 11 میلیون دلار به عنوان یک وام 50 ساله بدون بهره با مهلت 10 ساله ارائه می‌شود. به گفته وزارت انرژی اعتبار مذکور برای اجرای مطالعات امکان سنجی پروژه، تنظیم اسناد زیست محیطی و غیره مصرف خواهد شد. همچنین برآورد توزیع سود برای جوامع ساکن در منطقه نیز به‌روزرسانی خواهد شد. همچنین برنامه ریزی شده است که یک طرح اقتصادی کلان و تجاری پایدار برای تأمین مالی ساخت برق- آبی کامبر- آتا 1 ایجاد شود. پیش از این در نوامبر 2023، بانک جهانی 5 میلیون دلار برای به روز رسانی مطالعات امکان سنجی پروژه "ساخت نیروگاه برق آبی کامباراتا" اختصاص داده بود.

https://kloop.kg/blog/2024/05/28/vsemirnyj-bank-vydelit-dopolnitelnye-13-6-mln-na-podgotovku-proekta-stroitelstva-kambaratinskoj-ges-1/

 

مطالعات امکان سنجی ساخت نیروگاه اتمی‌ توسط روس اتم در قرقیزستان

در گزارش سالانه منتشر شده از سوی شرکت روس اتم روسیه آمده است" روس اتم، مطالعات امکان سنجی اولیه را برای پروژه ساخت نیروگاه‌های اتمی‌ کم ظرفیت در میانمار و قرقیزستان آماده کرده است. روس اتم همچنین قصد دارد در سال جاری به اولین توافقات در مورد اجرای پروژه‌های نیروگاهی اتمی‌ کم ظرفیت با کشورهای آفریقا، آمریکای لاتین و جنوب شرقی آسیا دست یابد.

https://24.kg/ekonomika/295165_rosatom_podgotovil_predvaritelnyie_teo_namalyie_aes_dlya_myanmyi_ikyirgyizstana/#:

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما