معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۱- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قرقیزستان در هفته چهارم خرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

برگزاری همایش بین المللی سرمایه گذاری در بخش انرژی قرقیزستان در وین

همایش بین المللی معرفی فرصتهای سرمایه گذاری در بخش انرژی قرقیزستان با همکاری مشترک قرقیزستان، اتریش و حمایت بانک جهانی در تاریخ 10 – 8 ژوئن 2024 در وین پایتخت اتریش برگزار شد. عاقیلبک جاپاروف رییس کابینه وزیران قرقیزستان ریاست هیات قرقیزی را در این همایش برعهده داشت. در نشست افتتاحیه همایش، رییس کابینه وزیران قرقیزستان ضمن خوشامد گویی به شرکت کنندگان، این رویداد را نه تنها برای قرقیزستان بلکه برای تمامی منطقه آسیای مرکزی حائز اهمیت دانست زیرا به موضوع اجرای پروژه مهم منطقه‌ای نیروگاه برق- آبی کامبر- آتا 1 می‌پرداخت. تم اصلی برگزاری این همایش، تلاش قرقیزستان برای یافتن سرمایه گذاران خارجی جهت طرح ساخت نیروگاه 1860 مگاواتی کامبرآتا – 1 در بالادست رودخانه نارین در قرقیزستان بود.

در این همایش نمایندگان و مدیران بیش از 200 سازمان مالی بین المللی، هیات هایی از آسیای مرکزی، اروپا، خاورمیانه و سرمایه گذاران خصوصی حضور داشتند. در طی این همایش چند موافقنامه همکاری اقتصادی میان قرقیزستان با شرکتهای خارجی به امضاء رسید.

https://kabar.kg/news/akylbek-zhaparov-prinial-uchastie-v-mezhdunarodnom-investitcionnom-energeticheskom-forume/

 

حجم تولید ناخالص داخلی قرقیزستان در 5 ماه اول سال جاری میلادی

معاون کمیته ملی آمار قرقیزستان اظهار داشت: در ژانویه تا می 2024، روند رشد در شاخص‌های کلیدی اقتصادی قرقیزستان ادامه یافت. به گفته وی، حجم تولید ناخالص داخلی در ژانویه تا می سال جاری، بر اساس برآوردهای اولیه، حدود 444 میلیارد صوم بوده و نسبت به مدت مشابه سال 2023، 8.1 درصد افزایش داشته است. وی خاطرنشان کرد که این رشد به دلیل افزایش تولید کالا 27.9 درصد، ارائه خدمات 51.8 درصد و درآمد مالیاتی 20.3 درصد است.

https://kabar.kg/news/ob-em-vvp-v-kyrgyzstane-s-nachala-2024-goda-sostavil-pochti-444-mlrd-somov/

 

امضای توافقنامه ساخت ایستگاه خورشیدی میان قرقیزستان و IFC

در چارچوب همایش بین المللی سرمایه گذاری انرژی در وین وزارت انرژی و وزارت اقتصاد و بازرگانی قرقیزستان توافقنامه‌ای را با شرکت مالی بین المللی IFC برای اجرای دو پروژه نیروگاه خورشیدی امضا کردند. این قرارداد ادامه همکاری بین دولت قرقیزستان و IFC برای توسعه یک پارک خورشیدی با ظرفیت کل تا 500 مگاوات است. هدف این پروژه افزایش استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد برق است.

در مرحله اول همکاری، IFC به انجام تجزیه و تحلیل جامع و ساختار یک پروژه آزمایشی برای ساخت نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 100 تا 150 مگاوات در منطقه کوچکور منطقه نارین کمک کرد. در حال حاضر یک رقابت بین المللی برای جذب سرمایه گذاران خصوصی در حال برگزاری است. علاوه بر این، وزارت نیرو و وزارت اقتصاد و بازرگانی با کمک IFC در حال ساخت پروژه‌ای با استفاده از مدل مشارکت عمومی و خصوصی برای ساخت و بهره برداری از نیروگاه‌های خورشیدی در مناطق باتکن و تالاس هستند.

منبع: 24 کی جی – 10 ژوئن 2024

https://24.kg/obschestvo/296287_kyirgyizstan_iIFC_podpisali_soglashenie_osolnechnyih_elektrostantsiyah/

 تبدیل ناوگان خودروهای دولتی به خودروهای برقی

دانیار آمانگلدیف وزیر اقتصاد و بازرگانی قرقیزستان و رییس آژانس همکاریهای بین المللی کره KOICA توافقنامه‌ای را در مورد اجرای پروژه‌ای برای تبدیل آزمایشی ناوگان خودروهای دولتی به وسایل نقلیه الکتریکی امضا کردند. وزیر اقتصاد و بازرگانی قرقیزستان، برای تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های استراتژیک مانند اقتصاد سبز، تأمین انرژی پایدار، توسعه صادرات و همکاری‌های صنعتی ابراز امیدواری کرد. وی خاطرنشان کرد که قرقیزستان به طور فعال در حال توسعه سیاست‌های اقتصاد سبز، انرژی پایدار و تجارت بین المللی است.

رییس KOICA آمادگی آژانس را برای کمک به طرح‌های سبز، توسعه کشاورزی ارگانیک، دیجیتالی سازی اعلام کرد و همچنین اشاره کرد که فعالیت‌های آژانس کره بر اساس در نظر گرفتن نیازها و جهت گیری‌های استراتژیک برای توسعه کشورهای همکار است.

در پایان این نشست، طرفین پروتکلی را درباره پروژه تبدیل ناوگان خودروهای دولتی به خودروهای برقی امضا کردند که به بهبود شرایط زیست‌محیطی کشور و رواج حمل‌ونقل دوستدار محیط‌زیست در بین مردم کمک می‌کند.

https://kaktus.media/doc/503006_kr_perevodit_gosavtopark_na_elektromobili_v_pilotnom_rejime._podpisano_soglashenie_s_koica.html

 معاون وزیر اقتصاد از افزایش دوبرابر تجارت بین قرقیزستان و ایران خبر داد

نظر بیک مالایف، معاون وزیر اقتصاد و بازرگانی جمهوری قرقیزستان اعلام کرد در طی 4 سال گذشته تجارت بین قرقیزستان و ایران دو برابر شده و به 66 میلیون دلار رسیده است. معان وزیر این مطلب را روز 10 ژوئن در نشست کمیته امور بین الملل پارلمان اعلام کرد. به گفته وی، حجم مبادلات تجاری نسبت به سال 2019 دو برابر شده است. در سال 2019 حجم مبادلات تجاری بین دو کشور بالغ بر 33 میلیون دلار بوده است. در سال 2022، پس از همه‌گیری، گردش مالی تجاری شروع به رشد کرده و به 48 میلیون دلار رسید.

به گفته مالایف، قرقیزستان در سال 2022 به میزان 13 میلیون دلار و در سال 2023 به ارزش 25 میلیون دلار به ایران کالا صادر کرده است. وی گفت: "همانطور که می دانید قرقیزستان امسال به ایران گوشت صادر خواهد کرد. وی افزود: واردات از ایران در سال 2022 بالغ بر 34 میلیون دلار و در سال 2023 به 40 میلیون دلار رسیده است. همچنین به گفته آلماز کایربکوف، مدیر موسسه دولتی "مرکز توسعه صنعت حلال" وابسته به وزارت اقتصاد و بازرگانی قرقیزستان، در حال حاضر هفته‌ای 10 تن فرآورده‌های گوشتی به ایران صادر می‌شود. صادرات به ایران با هواپیما انجام می‌شود.

https://www.tazabek.kg/news:2115294?from=portal&place=last

 

قرقیزستان با کاهش عوارض گمرکی با ایران تا 2 میلیون دلار صرفه جویی خواهد کرد

قرقیزستان به ایران لوبیا، الیاف پنبه، آجیل، پیله کرم ابریشم و کالاهای دیگر را صادر می‌کند. در دسامبر 2023، اوراسیا و ایران توافقنامه تجارت آزاد امضا کردند که به موجب آن سالانه تا 2 میلیون دلار در پرداخت عوارض گمرکی واردات از ایران صرفه جویی می‌گردد. با اجرایی شدن این توافقنامه میانگین نرخ عوارض گمرکی واردات کالا از قرقیزستان از 17 به 3 درصد کاهش می‌یابد. در حال حاضر مراحل داخلی برای اجرایی شدن این توافق در حال انجام است. سند مربوطه فعلاً توسط کمیته امور بین الملل، دفاع، امنیت و مهاجرت پارلمان قرقیزستان به تصویب رسیده است. با توجه به تراز اثرات مثبت برای اتحادیه اقتصادی اورآسیا و ایران، می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • در تجارت با ایران، کشورهای عضو اتحادیه اروپا به 88 درصد از طیف محصولات تجاری دسترسی ترجیحی خواهند داشت.
  • در تجارت با اوراسیا، ایران به 87 درصد از محدوده محصولات تجاری دسترسی ترجیحی خواهد داشت.
  • تأمین کنندگان کشورهای اوراسیا در هنگام عرضه محصولات به بازار ایران می‌توانند سالانه تا 380 میلیون دلار در پرداخت عوارض گمرکی واردات صرفه جویی کنند.
  • تأمین کنندگان ایران در هنگام عرضه محصولات به بازار اوراسیا، می‌توانند سالانه تا 50 میلیون دلار در پرداخت عوارض گمرکی واردات صرفه جویی کنند.

در گواهی توجیهی این لایحه آمده است که امتیازات متقابل اتحادیه اقتصادی اوراسیا به طرف ایرانی در رابطه با اقلام حساس کالایی کشاورزی با امکان اعمال سهمیه تعرفه‌ای و صفرسازی فصلی ارائه می‌شود.

شایان ذکر است، واردات از ایران به قرقیزستان شامل محصولات مختلفی از قبیل: چای، سبزیجات و میوه جات فرآوری شده، خرما، خشکبار، کاشی، محصولات شیشه‌ای، محصولات شیمیایی، پوشاک، مبلمان و غیر می‌باشد.

https://24.kg/ekonomika/296259_kyirgyizstan_sekonomit_do2millionov_zaschet_snijeniya_tamojennyih_poshlin_siranom/

 

حجم تجارت قرقیزستان از ابتدای سال 2024 به حدود 5.2 میلیارد دلار رسید

باکت بیک شوکنوف، معاون کمیته ملی آمار قرقیزستان در یک نشست خبری اعلام کرد که حجم تجارت خارجی و متقابل کالا در این کشور در ژانویه تا آوریل 2024 حدود 5.2 میلیارد دلار آمریکا بوده است. وی خاطرنشان کرد: "این رقم نسبت به ژانویه تا آوریل 2023 به میزان 27.7 درصد افزایش داشته است، در حالی که عرضه صادرات 19.7 درصد و دریافتی واردات 29.2 درصد افزایش یافته است. حجم تجارت متقابل بین قرقیزستان و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا در ژانویه تا آوریل 2024 حدود 1.4 میلیارد دلار بوده و نسبت به ژانویه تا آوریل 2023 حدود 10.5 درصد افزایش یافته است. بیشترین سهم از تجارت متقابل جمهوری قرقیزستان در این دوره به روسیه با شاخص 73.7 درصد و قزاقستان با شاخص 24.3 درصد بوده است.

https://kabar.kg/news/tovarooborot-kyrgyzstana-s-nachala-2024-goda-sostavil-okolo-5-2-mlrd/

 سفر رییس بانک توسعه اسلامی‌ به قرقیزستان

صادیر جاپاروف رییس جمهوری قرقیزستان با رییس بانک توسعه اسلامی‌ که به قرقیزستان سفر نموده است دیدار و گفتگو کرد. جاپاروف تاکید کرد که قرقیزستان برای همکاری با بانک توسعه اسلامی اهمیت بسیاری قائل است. رئیس جمهور تصریح کرد که قرقیزستان علیرغم چالش‌های جهانی در سال‌های اخیر رشد اقتصادی پایداری را نشان داده است. در سال 2023، تولید ناخالص داخلی از یک تریلیون صوم فراتر رفت که به یک رویداد تاریخی برای کشور تبدیل شد و نشان دهنده پیشرفت چشمگیر در توسعه اقتصادی است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: یکی از نتایج مهم همکاری‌های دوجانبه با بانک توسعه اسلامی، اجرای برنامه «خانه من - 2026-2021» است که بر اساس آن بانک توسعه اسلامی 79 میلیون دلار به قرقیزستان برای تأمین مسکن ارزان قیمت مردم اختصاص می‌دهد. این صندوق‌ها برای تأمین مسکن حدود 1800 خانوار برنامه ریزی شده است.

جاپاروف در عین حال توجه ویژه‌ای به اجرای پروژه‌های بزرگ در بخش انرژی داشت. وی در این زمینه از بانک توسعه اسلامی دعوت کرد تا امکان مشارکت یک موسسه مالی در پروژه ساخت نیروگاه برق آبی کامبر-آتا-1 را بررسی کند.

رییس بانک توسعه اسلامی نیز به نوبه خود تاکید کرد قرقیزستان به دلیل ماهیت منحصر به فرد خود دارای پتانسیل بالایی برای توسعه انرژی سبز است، برای تعمیق بیشتر همکاری‌ها در اجرای پروژه‌های بزرگ ابراز آمادگی کرد.

https://kabar.kg/news/sadyr-zhaparov-prinial-prezidenta-islamskogo-banka-razvitiia-mukhammeda-al-dzhassera/

 تبادل خودروهای قدیمی‌ با خودروهای برقی در قرقیزستان

صادیر جاپاروف در گفتگو با رییس بانک توسعه اسلامی اظهار داشت: قرقیزستانی‌ها این فرصت را خواهند داشت تا خودروهای قدیمی خود را با خودروهای برقی جدید مبادله کنند. وی یادآور شد که در منطقه سوکولوک، همراه با یک شرکت چینی، یک کارخانه خودرو سازی در حال ساخت است که در آن سالانه 80 هزار خودروی برقی تولید می‌شود. به گفته رییس جمهور زمانی که این کارخانه شروع به کار کند، تمام خودروهای قدیمی را که هوا را آلوده می‌کنند جمع آوری می‌کنیم و خودروهای برقی را به مدت 10 تا 15 سال به صاحبان آنها به صورت لیزینگ خواهیم داد، اجرای این پروژه در پایان سال جاری یا ابتدای سال آینده آغاز خواهد شد.

https://www.vb.kg/doc/437601_sadyr_japarov:_kyrgyzstancy_smogyt_obmeniat_starye_avto_na_elektromobili.html

کاهش انتقال پول از روسیه به قرقیزستان

بر اساس داده‌های بانک ملی قرقیزستان در آوریل 2024 حجم حواله از روسیه به قرقیزستان نسبت به آوریل سال قبل 9 درصد کاهش داشته است. در ماه آوریل، افراد حقیقی 215.9 میلیون دلار از روسیه به قرقیزستان منتقل کردند. در آوریل سال گذشته حجم نقل و انتقالات بالغ بر 237.1 میلیون دلار بوده است.

حواله‌های ارسالی از روسیه به قرقیزستان در ژانویه تا آوریل 2024 به میزان 7% افزایش داشته است و به رقم 857.2 میلیون دلار رسید.

https://today.kg/news/901840/?utm_source=last&hl=ru

 

مراسم امضای موافقتنامه ساخت راه آهن چین- قرقیزستان- ازبکستان

مراسمی رسمی در پکن برای امضای توافقنامه همکاری در زمینه ارتقای مشترک پروژه راه آهن چین- قرقیزستان- ازبکستان بین دولت‌های سه کشور برگزار شد. این موافقتنامه توسط وزیر حمل و نقل قرقیزستان، رییس کمیته دولتی توسعه و اصلاحات چین و وزیر حمل و نقل ازبکستان امضا شد.

صادیر جاپاروف رییس جمهوری قرقیزستان نیز طی یک پیام ویدئویی به شرکت کنندگان این مراسم این رویداد را تبریک گفت. در پیام رییس جمهور آمده است: این پروژه جزء مهمی از ابتکار معروف "یک کمربند - یک جاده" خواهد بود که راه آهن چین و کشورهای آسیای مرکزی را به هم متصل می‌کند و مسیرهای حمل و نقل جدیدی را به کشورهای اروپایی و خلیج فارس باز می‌کند. اجرایی شدن این طرح بدون شک تأثیر مثبت همه جانبه ای بر همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان کشورهای ما خواهد داشت.

https://kabar.kg/news/sadyr-zhaparov-vystupil-s-videoobrashcheniem-k-uchastnikam-tceremonii-podpisaniia-soglasheniia-mezhdu-prav

 

نقش صندوق توسعه روسیه- قرقیزستان در اقتصاد این کشور

آرتم نوویکوف، رییس صندوق توسعه روسیه و قرقیزستان در گفتگوی تجاری "قرقیزستان - روسیه" در چارچوب همایش بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ شرکت کرد.

نوویکوف خاطرنشان کرد که در طی 9 سال، حدود 15 درصد از گردش تجاری بین قرقیزستان و روسیه به شرکت‌هایی اختصاص دارد که توسط صندوق تأمین مالی می‌شوند. در پایان سال 2023، سهم صندوق از کل سرمایه بخش بانکی قرقیزستان به 43 درصد رسید و درآمد وام گیرندگان آن تقریباً به 10 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور رسید.

وی اظهار داشت: طیف گسترده‌ای از شایستگی‌ها را در تجزیه و تحلیل ارائه داده می‌شود، از جمله تحقیقات صنعتی و منطقه‌ای، ساختار پروژه، ارائه کمک‌های فنی و کمک‌های مالی، مشارکت در سرمایه، تضمین حفاظت از سرمایه گذاری و حمایت GR از پروژه‌ها.

https://ru.sputnik.kg/20240606/kyrgyzstan-novikov-pmef-rkfr-vazhnost-1085840320.html

 

قرقیزستان و مالزی قصد دارند پروازهای مستقیم میان بیشکک و کوالالامپور راه اندازی کنند

به گزارش دفتر مطبوعاتی آژانس دولتی هواپیمایی قرقیزستان، این کشور و مالزی قصد دارند پروازهای مستقیم میان پایتختهای دو کشور را راه اندازی کنند. در حال حاضر هیئت جمهوری قرقیزستان به سرپرستی دانیار بوستونوف رئیس آژانس دولتی هواپیمایی جمهوری قرقیزستان و امان مامایوف رئیس بازرگانی فرودگاه بین المللی ماناس در مالزی هستند. در این سفر مذاکرات در خصوص راه اندازی احتمالی پروازهای مستقیم بین بیشکک و کوالالامپور و همچنین جلساتی با مقامات هواپیمایی مالزی، روسای شرکت‌های هواپیمایی بزرگ و نمایندگان فرودگاه بین المللی کوالالامپور انجام خواهد شد.

طرف مالزی آمادگی خود را برای تشویق خطوط هوایی برای راه اندازی پروازهای مسافری و باری بین پایتخت‌های دو کشور تأیید کرد.

https://kabar.kg/news/kyrgyzstan-i-malaiziia-planiruiut-zapustit-priamoe-aviasoobshchenie/

 

سرمایه گذاری کره برای ساخت کارخانه تولید دانه‌های گیاهی

باکیت توروبایف وزیر منابع، کشاورزی و فرآوری کلنگ ساخت کارخانه گیاهی در منطقه سوکولوک را بر زمین زد. هدف از این پروژه ایجاد زیرساخت لازم برای توسعه بذر مناسب سبزیجات در قرقیزستان برای ایجاد یک سیستم عرضه داخلی است. هزینه کل این طرح 3 میلیون و 485 هزار دلار است و کار ساخت آن در دسامبر 2026 به پایان می‌رسد. مسئول این پروژه دانشگاه ملی کشاورزی قرقیزستان و شرکت با مسئولیت محدود کوانجینگ کره جنوبی می‌باشد. طرف کره‌ای متعهد به تهیه تجهیزات، اعزام کارشناسان و سازماندهی آموزش خواهد بود. شرکت کره‌ای 9 گلخانه و 4 ساختمان خواهد ساخت. مساحت کل 3150 متر مربع است خواهد ساخت. در مرحله اول، کاشت پیاز، خیار و بذر گوجه فرنگی برنامه ریزی شده است.

https://www.vb.kg/doc/437643_koreia_investiryet_3.5_mln_v_stroitelstvo_rastitelnogo_zavoda_v_sokylyke.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما