معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۲۱- ۱۰:۰۴ - مشاهده: ۷۲

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قرقیزستان در هفته سوم فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 اختصاص اعتبار 52.4 میلیون دلاری بانک جهانی  برای حفاظت از بسترهای طبیعی قرقیزستان

در چارچوب همایش کشاورزی در بیشکک، توافقنامه اجرای پروژه "احیای چشم انداز توسعه پایدار کشاورزی در جمهوری قرقیزستان" بین کابینه وزیران جمهوری قرقیزستان و بانک جهانی به مبلغ 52.4 میلیون دلار به امضا رسید. آکیلبیک جپاروف، رئیس کابینه وزرای جمهوری قرقیزستان در مورد این سند خاطرنشان کرد که تغییرات اقلیمی سهم قابل توجهی در بلایای طبیعی در قرقیزستان دارد و همه ساله به دلیل وقوع سیل و گل و لای خسارات عظیمی‌ به زمین‌های کشاورزی وارد می آید. با بهره گیری از اعتبار یاد شده سدهایی  بر روی بستر رودخانه‌های کارا دریا، کارا اونکور، ژازی، آراوان سای و سایر رودخانه‌ها احداث خواهد شد و  تجهیزات ویژه مهندسی خریداری خواهد شد. جپاروف گفت: در نتیجه اجرای این پروژه پیش بینی می‌شود از بروز خسارات اقتصادی حدود 83 میلیون دلار به حدود 10 هزار خانوار  جلوگیری شود.

https://kabar.kg/news/vosstanovlenie-landshaftov-vsemirnyi-bank-i-kr-podpisali-soglashenie-na-52-4-mln/

 درآمد وام گیرندگان صندوق توسعه روسیه و قرقیزی  معادل 9.5 درصد از تولید ناخالص داخلی قرقیزستان

باکیت کورمانبکوف، عضو هیئت مدیره صندوق توسعه روسیه و قرقیزستان در همایش اقتصادی بین المللی کشورهای مشترک المنافع در مسکو اعلام نمود: کل درآمد وام گیرندگان صندوق توسعه روسیه و قرقیزستان در پایان سال 2023، حدود 116.7 میلیارد صوم ( 1.3 میلیارد دلار ) یا 9.5 درصد تولید ناخالص داخلی بود و در مجموع طی سال گذشته 7 میلیارد صوم مالیات از این صندوق دریافت شد. به گفته وی، ایجاد صندوق توسعه روسیه و قرقیزستان نمونه بارز همکاری موفق بین روسیه و قرقیزستان است که در چارچوب توافقنامه‌های دوجانبه در مورد توسعه همکاری‌های اقتصادی در اتحادیه اقتصادی اورآسیا ایجاد شد. طی هشت سال گذشته، این صندوق تقریباً 670 میلیون دلار در اقتصاد جمهوری قرقیزستان سرمایه‌گذاری کرده است و تأمین مالی ترجیحی بلندمدت برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری فراهم نموده است.  معاون صندوق توسعه روسیه و قرقیزستان خاطرنشان کرد: این صندوق آماده تبدیل شدن به بستری برای تبادل تجربیات و توسعه پروژه‌های همکاری است. به گفته وی، در قرقیزستان کمبود منابع فنی و فناوری برای تحقق پتانسیل صنعتی وجود دارد. همه کشورهای اتحادیه اقتصادی اورآسیا باید برای تبادل تجربه، یافتن شرکای جدید و توسعه پروژه‌های همکاری مشترک متحد شوند. صندوق آماده است تا به بستری برای اجرای این وظیفه تبدیل شود و پروژه‌های مشترک شامل طرح های تجاری و مدل های مالی را تشکیل دهد. به منظور تقویت یکپارچگی علمی و صنعتی، صندوق توسعه روسیه و قرقیزستان یک پارک فناوری ایجاد خواهد نمود.

https://economist.kg/biznes/2024/04/04/vyruchka-zaiemshchikov-rkfr-za-proshlyi-ghod-sostavila-117-mlrd-somov-chto-ravno-9-5-vvp-kr

وزیران انرژی کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مورد ایجاد بازارهای مشترک انرژی گفتگو کردند

شورای رؤسای نهادهای مسئول کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در زمینه انرژی به ریاست آرزیبک کوژوشف وزیر انرژی و زیرساخت کمیسیون اقتصادی اوراسیا، در مورد مسائل جاری از جمله ایجاد بازارهای مشترک انرژی، تشکیل بازارهای مشترک برای گاز، نفت و فرآورده‌های نفتی و برنامه‌های کشورهای عضو اتحادیه در زمینه تضمین امنیت انرژی اتحادیه اقتصادی اوراسیا  گفتگو نمودند.  وزیر کمیسیون اقتصادی اوراسیا گفت: ما قصد داریم در آینده نزدیک به بحث اساسی درباره موضوعات ناهماهنگ در سطح نهادهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا ادامه دهیم. وزرای انرژی بر تمرکز خود بر دستیابی به راه حل های قابل قبول دوجانبه در مورد مسائل حساس عملکرد بازارهای مشترک انرژی تاکید کردند. آرزیبک کوژوشف گفت: کشورهای اتحادیه اوراسیا در تعدادی از مواضع همبستگی خود را نشان می دهند. ایجاد بازارهای مشترک برای منابع انرژی و تضمین امنیت انرژی، وظیفه مشترک و مهم کشورهای عضو این اتحادیه است.

https://24.kg/ekonomika/290478_sozdanie_obschih_energoryinkov_obsudili_ministryi_energetiki_stran_eaes/

 تولید ناخالص داخلی سرانه قرقیزستان در سال 2023

به گزارش وزارت اقتصاد و بازرگانی قرقیزستان در پایان سال 2023، تولید ناخالص داخلی سرانه در قرقیزستان به 1969.2 دلار رسیده است. در سال 2021، این رقم 1350.7 دلار بود. در سال های اخیر، اقدامات  زیادی در قرقیزستان با هدف تسریع توسعه اقتصادی-اجتماعی انجام شده است. رشد اقتصادی در سه سال گذشته به طور متوسط 6.9٪ (2021 - 5.5٪، 2022 - 9.0٪، 2023 - 6.2٪) بوده است که نشان دهنده ثبات اقتصادی و انطباق تدریجی آن با شرایط پس از کرونا و شرایط ژئوپلیتیک فعلی است. به دلیل اجرای موفق مجموعه ای از اقدامات برای تحرک بخشیدن به  بخش های اقتصادی، مدیریت موثر منابع و اصلاحات مالی است. از سال 2021، سرعت رشد تولید ناخالص داخلی افزایش یافته است که منجر به افزایش قابل توجه تولید سرانه ناخالص داخلی شده است که رشد آن به طور متوسط 17.3٪ (2021 - 9.8٪، 2022 - 28.8٪، 2023 - 13.2٪) بوده است. این دوره با رشد اقتصادی بالا به طور متوسط 7 درصد و رشد تولید ناخالص داخلی اسمی‌ به طور متوسط 10 درصد مشخص می‌شود. تقریباً در همه زمینه ‌ها تغییراتی مشاهده می ‌شود که با گسترش فعالیت ‌های اقتصادی، افزایش درآمد جمعیت، اجرای پروژه‌ های زیربنایی بزرگ، راه ‌اندازی تأسیسات جدید تولید، ورود عناصر دیجیتالی ‌سازی به حیات اجتماعی و اقتصادی کشور آشکار می ‌شود. پیشرفت هایی در حوزه اقتصاد کلان حاصل شده است: نرخ های مثبت رشد اقتصادی، احیای فعالیت سرمایه گذاری، توسعه اقتصادی پایدار شده است. به نوبه خود، افزایش تولید ناخالص داخلی تأثیر قابل توجهی بر استاندارد زندگی جمعیت دارد. بر اساس برآوردهای اولیه، در پایان سال 2023، تولید ناخالص داخلی سرانه به 1969.2 دلار در برابر رقم 1350.7 دلار آمریکا در سال 2021 رسید.

https://kabar.kg/news/po-itogam-2023-goda-vvp-na-dushu-naseleniia-dostig-1-9-tys-minekonomiki-kr/

یادداشت تفاهم ساخت نیروگاه حرارتی

وزیران انرژی قرقیزستان و روسیه یادداشت تفاهمی‌ برای همکاری در زمینه ساخت نیروگاه حرارتی "چالدوار" را امضا کردند. به گفته وزارت انرژی جمهوری قرقیزستان، این سند با هدف همکاری طرفین در اجرای پروژه نیروگاه حراریت "چالدوار" و همچنین سایر پروژه ‌های دارای چشم انداز در زمینه نوسازی و ساخت ظرفیت ‌های تولید در قرقیزستان امضا شده است.

https://kabar.kg/news/ministry-energetiki-kr-i-rf-podpisali-memorandum-po-stroitel-stvu-teplovoi-elektrostantcii/

آغاز ساخت کارخانه مشترک قرقیزی – چینی بازیافت زباله در بیشکک

اخیرا در بیشکک با حضور آیبک ژونوشالیف، شهردار پایتخت، مراسم افتتاحیه آغاز طرح ساخت یک کارخانه مشترک قرقیزی و چینی  بازیافت زباله و تبدیل آن به انرژی برگزار شد. به گفته، آیبک ژونوشالیف، این کارخانه که قرار است در قلمرو یک محل دفن بهداشتی ساخته شود، زباله‌ها را در حجم 850 تا 1 هزار تن بازیافت و انرژی حاصل می نماید. وی گفت: "هدف ما افزایش تدریجی ظرفیت این کارخانه به 3 هزار تن در روز است. بیشکک به یک کارخانه برای پردازش زباله‌های خانگی نیاز داشت و امروز ما به ساخت و ساز کارخانه تولید برق با دفع زباله‌های جامد خانگی شروع می‌کنیم. احداث این کارخانه نه تنها به حل مسائل زیست محیطی کمک می‌کند، بلکه باعث ایجاد اشتغال اضافی نیز می‌شود که بی اهمیت نیست. این طرح با سرمایه گذاری 95 میلیون دلاری شرکت چینی اجرا خواهد شد.

شایان ذکر است، ژیرگالبک شامیرالیف، معاون شهردار بیشکک  نیر در مصاحبه با رادیوی آول در مورد این کارخانه گفت، در این کارخانه جدید همزمان با سوزاندن و بازیافت زباله‌ها، برق و مصالح ساختمانی تولید خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: این شرکت روزانه حدود 1000 تن زباله را بازیافت خواهد کرد. به گفته معاون شهردار، ساخت این کارخانه یک و نیم تا دو سال طول خواهد کشید.

https://24.kg/obschestvo/290407_novyiy_musorosjigatelnyiy_zavod_budet_proizvodit_elektroenergiyu_istroymaterialyi/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما