معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۰۷- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قرقیزستان در هفته اول تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

راه آهن چین- قرقیزستان- ازبکستان

برای ساخت خط ریلی چین- قرقیزستان- ازبکستان یک شرکت طراحی و ساخت مشترک توسط راه آهن سه کشور مذکور ایجاد می‌شود. پیش نویس قانون مربوط به موافقتنامه بین چین، کابینه وزیران قرقیزستان و دولت ازبکستان در مورد همکاری در ارتقای مشترک پروژه مذکور به پارلمان قرقیزستان ارائه شده است.

قرار است توافقنامه سرمایه گذاری میان شرکت مشترک و هیات وزیران در خصوص تعیین چارچوبهای همکاری و حوزه عمل شرکت مذکور در اجرای طرح در قلمرو قرقیزستان تعیین گردد.

با توجه به پیشنهاد طرف چینی، به منظور افزایش بهره وری اقتصادی پروژه، قرارداد سرمایه گذاری باید حاوی بند مبنی بر ارائه مزایای مالیاتی و ترجیحات برای سرمایه گذاری مشترک باشد.

سهم نهادهای ذیربط یا شرکتهای چینی در شرکت مشترک 51%؛ طرف‌های قرقیزستان و ازبکستان هر کدام 24.5% خواهد بود. بر اساس این توافق، طرف قرقیزستان پاره‌ای تعهدات را بر عهده خواهد گرفت.

لازم به ذکر است، طول خط ریلی مشترک سه کشور چین، قرقیزستان و ازبکستان، 486 کیلومتر، شامل 4 ایستگاه راه آهن؛ 95 پل؛ 20 ایستگاه با حداقل 50 متر ارتفاع، 48 طونل به طول کل 48.8 کیلومتر خواهد بود. بخش اصلی این خط ریلی که از قرقیزستان عبور می‌کند 311 کیلومتر می‌باشد.

https://www.tazabek.kg/news:2118817?from=portal&place=last

 تصویب لایحه لغو تعلیق توسعه اورانیوم و توریم در پارلمان قرقیزستان

پارلمان قرقیزستان در سه شور لایحه لغو تعلیق توسعه و تولید اورانیوم و توریم در قرقیزستان را تصویب کرد. اکنون تنها کاری که باید انجام شود این است که رئیس جمهور سند را جهت اجرایی شدن امضا کند.

به گفته اورموشف، از کارشناسان حوزه امنیت هسته‌ای در مصاحبه با رسانه کاکتوس، نگرش‌های غالب کنونی در خصوص نحوه برخورد با موضوع اورانیوم در کشور، نشانه تنزل، بی ارزش شدن اعتماد به نهادهای دولتی و عدم اعتماد به نظرات مسئولان و متخصصان است. در استخراج اورانیوم و توریم موافقان و مخالفان زیادی وجود دارد، اما باید از موجود بودن فناوریهای لازم جهت بهره وری از این ظرفیت در کشور و امکان جذب متخصصان مجرب در این زمینه مطمئن بود. در این زمینه ترس از اداره شرکت استخراج اورانیوم توسط یک نادان و فاسد است که هر دو به یک میزان خطرناک هستند. ریشه نارضایتی مردم در نداشتن متخصصان قوی، شایسته و صادق است و از آن گذشته کشور متخصصان کافی در اکولوژی پرتوشناسی، رادیوبیولوژی کشاورزی، رادیولوژی ندارد. در سال گذشته روس اتم اعلام کرد که قصد دارد در قرقیزستان اولین بخش پزشکی هسته‌ای را برای درمان مبتلایان به سرطان افتتاح کند.

https://kaktus.media/doc/503305_analitik_rasskazal_chego_stoit_opasatsia_pri_dobyche_yrana._i_eto_ne_radiaciia.html

 

آغاز صادرات طلای قرقیزستان به انگلیس

قرقیزستان صادرات طلا به انگلیس را از آوریل سال جاری با فروش 714 کیلوگرم از این فلز گرانبها آغاز نمود. بر اساس داده‌های کمیته ملی آمار قرقیزستان، در ژانویه تا آوریل 2024 این کشور بیش از 3.1 تن طلا به ارزش تقریباً 212 میلیون دلار صادر کرده است. مقام اول در زمینه خرید طلای قرقیزستان را هنگ کنگ به خود اختصاص داد که 1.4 تن طلا به ارزش 97.3 میلیون دلار از این کشور خریداری کرد. سوئیس با خرید 971 کیلوگرم طلا به ارزش 63.5 میلیون دلار از قرقیزستان در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. همچنین 13.5 کیلوگرم فلز گرانبها به ارزش 881 هزار دلار به امارات متحده عربی فروخته شد.

https://economist.kg/ekonomika/2024/06/13/kyrghyzstan-v-aprielie-nachal-eksportirovat-zoloto-v-vielikobritaniiu-za-miesiats-prodano-714-kgh-draghmietalla/

اختصاص بودجه برای دیجیتالی شدن منبع برق قرقیزستان

بانک توسعه و زیرساخت اروپا 14.2 میلیون یورو به شرکت سهامی عام شبکه ملی برق قرقیزستان اختصاص داده است و پارلمان قرقیزستان در شور دوم موافقتنامه این وام و کمک بلاعوض را تصویب کرد.

لازم به ذکر است که بانک از 14.2 میلیون یورو، حداکثر 5 میلیون یورو را به صورت کمک بلاعوض سرمایه گذاری و مابقی را به صورت وام به مدت 18 سال با سه سال مهلت استراحت در پرداخت ارائه می‌کند. نرخ بهره 1 درصد در سال خواهد بود.

https://kabar.kg/news/novaia-shveinaia-fabrika-v-chatkale-pozvolila-vernut-v-kyrgyzstan-27-semei-trudovykh-migrantov-rkfr/

 افزایش قابل توجه واردات قرقیزستان از ایتالیا

از ماه ژانویه تا آوریل گردش مالی بین قرقیزستان و ایتالیا به ۵۳ میلیون و ۲۷۸.۵ هزار دلار رسیده است.

 قرقیزستان و ایتالیا در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۴ گردش مالی تجاری خود را ۳۰.۱ میلیون دلار افزایش دادند. بیشتر بخش از گردش مالی دو کشور به واردات قرقیزستان از ایتالیا با ۵۳ میلیون ۲۴۶.۱ هزار دلار اختصاص دارد. در این مدت ۳۲ هزار دلار محصولات از جمهوری قرقیزستان به ایتالیا صادر شده است. ایتالیا عمدتاً تجهیزات مکانیکی (۲۰, ۱ میلیون دلار)، تجهیزات صنعت معدن (۱۴, ۶ میلیون دلار)، اتومبیل (۹, ۵ میلیون دلار)، مبلمان و ملافه (۳ میلیون دلار) و همچنین محصولات دارویی (۲, ۱ میلیون دلار) را به قرقیزستان صادر کرده است. در پایان سال ۲۰۲۳ گردش تجاری بین دو کشور بالغ بر ۹۰.۷ میلیون دلار بوده است.

https://kaktus.media/doc/503238_kyrgyzstan_rezko_narastil_import_tovarov_iz_italii._kakih_imenno.html

 

فرمان ایجاد صندوق ملی سرمایه گذاری توسط رئیس جمهور قرقیزستان

صادیر جاپاروف رئیس جمهور قرقیزستان فرمان " ایجاد صندوق سرمایه گذاری ملی جمهوری قرقیزستان" را امضا کرد. بر اساس این مصوبه، به منظور ارتقای کارایی مدیریت شرکت‌های تجاری با مشارکت دولتی، تضمین رشد پایدار در ارزش واحدهای تجاری با مشارکت دولتی و جذب سرمایه گذاری از طریق ورود به بازارهای سرمایه داخلی و بین‌المللی، یک شرکت سهامی عام به نام صندوق سرمایه گذاری ملی جمهوری قرقیزستان ایجاد می‌گردد. اهداف اصلی این صندوق عبارتند از: اطمینان از کارایی و اثربخشی فعالیت‌های مالی و اقتصادی و شرکت‌های صندوق؛ افزایش و تضمین رشد پایدار در ارزش شرکت‌های صندوق و همچنین جذب سرمایه گذاری از طریق ورود صندوق و شرکت‌های صندوق به بازارهای سرمایه بین‌المللی و داخلی. توسعه بخشهای اقتصادی از طریق اجرای برنامه‌های دولتی و پروژه‌های سرمایه گذاری.

https://kabar.kg/news/v-kyrgyzstane-sozdan-natcional-nyi-investitcionnyi-fond-1/

 

آغاز دهمین همایش معدن و زمین شناسی " " MINEX Central Asia در بیشکک

دهمین مجمع معدن و زمین شناسی " " MINEX Central Asia در بیشکک آغاز به کار کرد. موضوع اصلی این همایش "چشم انداز و سناریوهای توسعه پایدار صنعت معدن و متالورژی در آسیای مرکزی" است.

به عنوان بخشی از برنامه همایش، سفرهای آشنایی برای نمایندگان شرکتهای حاضر در همایش برای بازدید از معادن فعال و نمونه و نیز ظرفیتهای معدنی قرقیزستان در چند منطقه سازماندهی شده است.

مجمع آسیای مرکزی MINEX هر ساله در یکی از کشورهای آسیای مرکزی برگزار می‌شود و هدف آن تقویت همکاری‌های بین منطقه‌ای و بین المللی در زمینه توسعه پایدار منابع کمربند معدنی آسیای مرکزی، ترویج گذار به "بی طرفی اقلیمی" و رشد اجتماعی-اقتصادی است. در همایش بیشکک بیش از 100 شرکت و سازمان از 22 کشور آسیای مرکزی، اروپا، چین، آمریکای شمالی و خاورمیانه شرکت نموده‌اند.

https://kabar.kg/news/v-bishkeke-startoval-x-gorno-geologicheskii-forum-minex-tcentral-naia-aziia/

واردات کالا از چین به قرقیزستان در ماه می 6.7 درصد افزایش یافت

بر اساس داده‌های اداره کل گمرک جمهوری خلق چین، واردات کالا از چین به قرقیزستان در ماه مه 2024 نسبت به ماه مه سال قبل 6.7 درصد افزایش داشته است. در مجموع در آخرین ماه بهار، کالاهای چینی به ارزش 1.75 میلیارد دلار وارد قرقیزستان شده است. حجم واردات کالا از چین به قرقیزستان در ژانویه تا می 2024 با 17.1 درصد افزایش به 7.7 میلیارد دلار رسید.

https://www.tazabek.kg/news:2120191?from=portal&place=last

 

بازگشایی یک کارخانه نساجی در قرقیزستان و بازگشت مهاجرین کار

در روستای سومسار منطقه چتکل استان جلال آباد قرقیزستان، یک کارخانه غیر فعال دوخت لباس با سرمایه گذاری صندوق توسعه روسیه و قرقیزستان و پس از گذشتن از مراحل تعمیر و بازسازی تحت عنوان شرکت البسه Selya به چرخه تولید بازگشت. به گزارش صندوق توسعه روسیه و قرقیزستان، 350 هزار دلار برای این پروژه اختصاص یافت. با آغاز فعالیت مجدد این کارخانه، 27 خانواده از کارگران مهاجر بومی منطقه مذکور که قبلاً برای کار به روسیه و سایر مناطق مهاجرت کرده بودند، به روستای خود بازگشته‌اند. این افراد در کارخانه جدید مشغول به کار خواهند شد. در مجموع، 150 نفر در این واحد تولیدی لباس اشتغال خواهند داشت که ظرفیت آن تا 300 نفر قابل افزایش است. ظرفیت تولید این شرکت 25 هزار دست انواع البسه در ماه خواهد بود.

https://kabar.kg/news/novaia-shveinaia-fabrika-v-chatkale-pozvolila-vernut-v-kyrgyzstan-27-semei-trudovykh-migrantov-rkfr/

اعطای بورس کامل تحصیلی ژاپن به 20 کارمند دولتی و شهرداری قرقیزستان

دولت ژاپن به 20 کارمند دولتی و شهرداری تحت پروژه توسعه منابع انسانی برای تحصیل در دانشگاه‌های برجسته ژاپن بورسیه کامل تحصیلی ارائه خواهد کرد. پارلمان قرقیزستان موافقت نامه در این زمینه بین کابینه وزیران و آژانس همکاری بین المللی ژاپن (JICA) را تصویب کرد. از 20 نفری که در سال 2024 برای تحصیل اعزام می‌شوند، 19 نفر فوق لیسانس و 1 نفر مدرک دکترا می‌گیرند. آموزش به زبان انگلیسی برگزار خواهد شد. طرف ژاپنی همه هزینه‌های مربوطه از جمله بلیط هواپیمای آنها را تأمین می‌کند. در مجموع سالانه 342 میلیون ین ژاپن برای آموزش این 20 نفر اختصاص می‌یابد که تقریباً 2 میلیون و 200 هزار دلار است.

متقاضیان برای تحصیل در ژاپن باید یک آزمون را پشت سر بگذارند. در این آزمون یک کمیسیون ویژه مرکب از سفیر ژاپن در قرقیزستان، نماینده وزارت امور خارجه قرقیزستان و نماینده وزارت اقتصاد و دارایی قرقیزستان، از میان کارمندان دولت و شهرداری‌ها افراد ذیصلاح را برای تحصیل در ژاپن انتخاب می‌نمایند.

گفتنی است که ژاپن از سال 2006 کارمندان دولتی و شهرداری قرقیزستان را در قالب توافقنامه فوق آموزش می‌دهد. از آن زمان تا کنون، در مجموع 288 قرقیزستانی در ژاپن تحصیل کرده‌اند که 50 نفر از آنها در پست‌های ارشد در ارگان‌های دولتی قرقیزستان اشغال یافته‌اند، 60 درصد از فارغ التحصیلان این برنامه در حال حاضر در خدمات دولتی مشغول به کار هستند.

https://24.kg/vlast/296895_yaponiya_obuchit_20gosudarstvennyih_imunitsipalnyih_slujaschih_kyirgyizstana/

 اختصاص 15 میلیون دلار از سوی ژاپن برای بهبود عملکرد فرودگاه‌های قرقیزستان

به گفته دانیار بستانوف، رئیس آژانس دولتی هواپیمایی کشوری قرقیزستان در قالب موافقتنامه کمک مالی آژانس همکاری بین المللی ژاپن (JICA) در اجرای پروژه «بهبود ابزار کنترل ترافیک هوایی در فرودگاه‌های بین المللی» قرقیزستان 15 میلیون دلار اعتبار اختصاص خواهد یافت. به موجب این موافقتنامه کمک بلاعوض 15 میلیون دلاری برای ساخت یک برج ناوبری هوایی جدید در فرودگاه اوش و به روز رسانی سیستم کنترل ترافیک هوایی در فرودگاه‌های بین المللی ماناس، اوش و ایسیکول اختصاص خواهد یافت. دانیار بستانوف خاطرنشان کرد که افزایش 400 متری طول باند فرودگاه اوش منجر به کاهش دید فرودگاه از برج موجود شد و این امر مدیریت ایمن ترافیک هوایی را دشوار می‌کند. ارتفاع برج جدید 37 متر خواهد بود. وی افزود: "مزایای این پروژه برای جمهوری قرقیزستان شامل افزایش ایمنی پرواز، به حداقل رساندن خطرات سوانح و حوادث، بهبود کارایی فرودگاه‌ها، کاهش تأخیر در پروازها، افزایش سطح خدمات است."

https://24.kg/vlast/296858_yaponiya_vyidelit_15_millionov_nauluchshenie_rabotyi_aeroportov_kyirgyizstana/

 بانک خلق قرقیزستان به قیمت 38 میلیون دلار به گروه سرمایه گذاری Visor فروخته شد

الماس چوکین، تاجر و بانکدار قزاق در گفت و گو با رسانه‌های قزاقستان گفت: سهام بانک خلق قرقیزستان توسط گروه سرمایه گذاری بین المللی Visor International DMCC به مبلغ 38 میلیون دلار خریدار شد. سهام این بانک در آوریل 2024 از طریق بورس اوراق بهادار قرقیزستان فروخته شد.

وی در مصاحبه با رسانه‌های قزاقستان گفت، Visor نیازی نداشت که فقط به خاطر داشتن بانک در قرقیزستان اقدام به این کار نماید، بلکه ما می‌خواهیم یک سیستم تمام عیار مالی در قرقیزستان ایجاد کنیم که بانک تنها یکی از اجزای آن خواهد بود. ما می‌خواهیم در بازار قرقیزستان بانک کاسپی (منظور Kaspi Bank در قزاقستان است) شویم. من موفقیت بان کاسپی در قزاقستان را به سادگی و در دسترس بودن خدمات آن به مشتری نسبت می‌دهم. این بانکدار قزاق در مورد قیمت معامله گفت: از آنجایی که بانک خلق قرقیزستان یک شرکت سهامی است و شرکت‌های سهامی‌ باید فقط از طریق بورس فروخته شوند، سهام این بانک در آوریل 2024 از طریق بورس اوراق بهادار قرقیزستان فروخته شد. مبلغ معامله تقریباً 38 میلیون دلار است که طبق قوانین قرقیزستان، این معامله با نرخ روز ارز ملی (3.3 میلیارد صوم در تاریخ تغییر فهرست سهامداران که 18 آوریل 2024 باشد) انجام شده است.

https://www.tazabek.kg/news:2119466?from=portal&place=last

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما