معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۱- ۰۹:۰۱

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قرقیزستان در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ایجاد اولین بانک تلفنی همراه در قرقیزستان برای مسلمانان توسط BAKAI BANK

"باکای بانک" (Bakai Bank) قرقیزستان به عنوان پیشگام تأسیس بانک اسلامی در قرقیزستان، برنامه خدمات مالی اسلامی تحت عنوان Bakai را که بر روی گوشی‌های تلفن همراه قابل نصب است ارائه نمود. این سیستم با استانداردهای اسلامی مطابقت داشته و مشابه آن در قرقیزستان وجود ندارد. سیستم مالی اسلامی مذکور امنیت کامل، محرمانه بودن معاملات و انطباق مستقیم با موازین اسلامی را به مشتریان تضمین می‌کند. پیش از این در سال 2018، بانک باکای اولین پنجره اسلامی در بازار مالی را تحت عنوان "مرکز مالی اسلامی" در قرقیزستان و کشورهای مستقل مشترک المنافع افتتاح کرده بود که توسط آن امکان دسترسی مشتریان به سیستم منحصر به فرد از محصولات و خدمات مالی قابل اعتماد بر اساس اصول شریعت را می‌داد. اکنون مشتریان می‌توانند بلافاصله پس از تکمیل ثبت نام از راه دور در اپلیکیشن BakAi از این ابزارهای مالی استفاده کنند. سیستم مالی اسلامی در بانک همراه امکان صدور وام و گشایش سپرده به صورت آنلاین را فراهم می‌کند. هر یک از ابزارهای مالی بانک از دسته مالی اسلامی، شامل کارت‌های مجازی Visa و Elcard IFC با صدور فوری و تکمیل رایگان، با اصول شرعی منطبق بوده و روابط صادقانه، شفاف و اخلاقی بانک و مشتری را تضمین می‌کند.

https://kaktus.media/doc/498982_pervyy_v_kyrgyzstane_mobilnyy_bank_dlia_mysylman_ot_bakay_bank.html

 بانک توسعه آسیایی ۴۰ میلیون دلار برای توسعه کشاورزی در قرقیزستان اختصاص خواهد داد

 کمیته امور بین‌الملل، دفاع، امنیت و مهاجرت قرقیزستان موافقتنامه دریافت اعتبار از بانک توسعه آسیایی را برای اجرای پروژه «توسعه زنجیره‌های ارزش مقاوم در برابر تغیرات اقلیم در کشاورزی» که در ۱۳ دسامبر ۲۰۲۳ در بیشکک امضا شده بود را تصویب کرد.

باکیت توروبایف معاون رئیس کابینه و وزیر کشاورزی قرقیزستان گفت: مبلغ این اعتبار ۴۰ میلیون دلار است که بصورت وام ترجیحی و کمک بلاعوض - هر کدام ۲۰ میلیون دلار می‌باشد. مدت بازپرداخت وام ۳۲ سال است. دوره ارفاقی هشت سال است. این نرخ در طول دوره مهلت سالانه ۱ درصد و پس از آن ۱.۵ درصد در سال است. تعداد پرداخت‌ها دو بار در سال خواهد بود.

https://24.kg/vlast/291053_abr_vyidelit_40_millionov_narazvitie_selskogo_hozyaystva_kyirgyizstana/.

 درخواست بانک‌های تجاری از بانک ملی قرقیزستان مبنی بر قرار دادن ریال عمان، دلار هنگ کنگ و روپیه اندونزی در فهرست نرخ‌های رسمی ارز خارجی

بانک ملی قرقیزستان پیش نویس مصوبه هیئت مدیره"در مورد تصویب "ضوابط تعیین نرخ رسمی ارزهای خارجی در رابطه با صوم قرقیزستان" را برای بحث عمومی ارائه کرد. همانطور که در گزارش توجیهی این سند ذکر شده است، چندین بانک تجاری در قرقیزستان از بانک ملی این کشور درخواست کرده‌اند تا ریال عمان، دلار هنگ کنگ و روپیه اندونزی را که نرخ رسمی آنها در رابطه با صوم قرقیزستان توسط بانک ملی به صورت هفتگی اعلام گردد در فهرست ارزهای خارجی قابل مبادله در قرقیزستان قرار دهد. لازم به ذکر است که بانک‌های تجاری قرقیزستان با هدف گسترش و تنوع روابط خود با بانک‌های خارجی، اقدام به انتقال/دریافت وجوه و باز کردن حساب در بانک‌های تجاری خارجی مستقر در کشورهایی مانند عمان، هنگ کنگ و اندونزی کرده‌اند.

https://www.tazabek.kg/news:2087466?from=portal&place=last

عاقلبک جاپاروف: بانک‌ها و صندوق‌های دولتی موظف هستند سرمایه گذاری جذب کنند

عاقل بیک جپاروف رئیس کابینه وزیران قرقیزستان گفت: نهادهای بانکی و سازمانهای تجاری دولتی و خصوصی قرقیزستان بایست برای جذب سرمایه گذاری خارجی تلاش کنند. وی همچنین با اشاره به فعالیت صندوق های مشترک توسعه‌ای قرقیزستان با دیگر کشورها گفت: صندوق توسعه ازبکستان و قرقیزستان (UKDF)، در سال‌های 2023-2022 تعداد 17 پروژه بزرگ را اجرا کرد که در نتیجه آنها بیش از 2.5 هزار شغل ایجاد شد و در سال 2024 برنامه ریزی شده است که تعداد پروژه‌ها افزایش یابد.

صندوق توسعه قرقیزستان و روسیه (RKDF) در سال جاری 32 پروژه سرمایه گذاری را اجرا می‌کند و صندوق توسعه مجارستان - قرقیزستان (HKDF) توجه ویژه‌ای به بخش انرژی داشته و فعالیت‌های خود را در این حوزه متمرکز می‌کند.

https://economist.kg/ekonomika/2024/04/06/akylbiek-zhaparov-gosbanki-i-fondy-razvitiia-obiazany-privliekat-novyie-inviestitsii-v-ghosudarstvo/

 بانک جهانی آماده اختصاص پول در بخش کشاورزی

روسلان تاتیکوف، معاون وزیر دارایی در همایش کشاورزی اظهار داشت: بانک جهانی آماده است 200 میلیون دلار اعتبار برای تأمین مالی طرحهای توسعه‌ای و زیرساختی در زمینه بهبود بخش‌های کشاورزی، تأمین آب و مدیریت آبیاری در قرقیزستان اختصاص دهد. به گفته وی، در مجموع بانک جهانی تاکنون حدود 2.7 میلیارد دلار کمک مالی به قرقیزستان اعطا کرده است. از این میزان 581 میلیون دلار برای توسعه کشاورزی، آبیاری و تأمین آب بوده است.

https://www.vb.kg/doc/436212_vsemirnyy_bank_gotov_vydelit_200_mln_na_sektor_selskogo_hoziaystva_kr.html

 یادداشت تفاهم میان وزارت انرژی و شرکت کره‌ای"K-Water" به امضا رسید

در پایان نشست میان نمایندگان شرکت کره‌ای منابع آب "K-Water" با مسئولان وزرات انرژی قرقیزستان اعلام شد، یادداشت تفاهم همکاری درباره کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به امضای بایگازیف تالایبک معاون وزیر انرژی قرقیزستان و یون ساگ دی مدیر کل شرکت کره‌ای رسید. هدف از امضای این سند، همکاری در زمینه اکتشاف و توسعه پروژه‌های بین المللی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای با استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر است.

https://kabar.kg/news/podpisan-memorandum-mezhdu-minenergo-i-koreiskoi-kompaniei-k-water/

شرکت قزاقستانی در منطقه ایسیکول قرقیزستان نیروگاه‌های بادی و خورشیدی می‌سازد

در شهر آستانه قزاقستان، آقای اولانبک دالیف استاندار ایسیکول قرقیزستان با روسای شرکت "تیخناگروپ سرویس" قزاقستان ملاقات نمود. در این نشست مسائل مربوط به احداث تاسیسات انرژی‌های تجدیدپذیر با ظرفیت کل 50 مگاوات در منطقه ایسیکول مطرح شد. بررسی این مسائل مهمترین گام در توسعه حوزه انرژیهای تجدیدپذیر می‌باشد و تعهد به ایمنی زیست محیطی منطقه را نشان می‌دهد. این مشارکت راهبردی چشم اندازهای جدیدی برای توسعه منابع انرژی مدرن و پاک را باز می‌کند که به کاهش ردپای کربن و تضمین پایداری بخش انرژی کمک می‌کند. دو طرف آمادگی خود را برای همکاری در زمینه اجرای پروژه‌های ایجاد و توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر که از اهمیت راهبردی برای تضمین توسعه پایدار منطقه برخوردار است ابراز کردند.

https://kabar.kg/news/kazakhskaia-kompaniia-planiruet-postroit-na-issyk-kule-vetrianye-i-solnechnye-elektrostantcii/

تصویب موافقتنامه تخصیص کمک مالی 1.8 میلیون دلاری برای نصب نیرو گاه‌های خورشیدی

کابینه وزیران قرقیزستان پیش نویس موافقتنامه با بانک توسعه آسیا را در مورد تخصیص کمک مالی فرعی 1.8 میلیون دلاری برای بازسازی چاه‌های حفاری و نصب نیروگاه‌های خورشیدی تصویب کرد. این توافقنامه شامل تأمین مالی طرح‌هایی در زمینه اعمال فناوری‌های کشاورزی و آزمایشهای اولیه نیروگاه‌های خورشیدی در ایستگاه‌های پمپاژ آب است. نام این طرح مورد حمایت اعتباری بانک توسعه آسیا "افزایش انعطاف پذیری منابع آب در برابر تغییرات آب و هوایی و بلایای طبیعی" است. مجری این پروژه سازمان خدمات منابع آب زیرمجموعه وزارت کشاورزی قرقیزستان بوده و مبلغ کمک مالی فرعی 1,884,170 دلار می‌باشد.

https://www.tazabek.kg/news:2094907?from=portal&place=last

 تصمیم آذربایجان، قزاقستان و ازبکستان برای اتصال سیستم‌های انرژی خود

آذربایجان، ازبکستان و قزاقستان یادداشت همکاری برای یکپارچه سازی سیستم‌های انرژی سه کشور را امضا کردند. این سند یک روز پس از نشست وزیران اقتصاد و انرژی کشورها در تاشکند امضا شد.

اجرای این سند به سه طرف امکان تعامل در تولید انرژی سبز و سازماندهی صادرات آن از طریق آذربایجان به اروپا را می‌دهد تا از یکپارچگی سیستم‌های انرژی و استفاده بهینه از منابع انرژی تجدید پذیر اطمینان حاصل کنند. به گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت انرژی قزاقستان، بر اساس این سند، شرکت کنندگان امکانات اتصال سیستم‌های انرژی را با کشیدن یک کابل فشار قوی در کف دریای خزر بررسی خواهند کرد.

https://24.kg/obschestvo/293104_azerbaydjan_kazahstan_iuzbekistan_planiruyut_obyedinit_svoi_energosistemyi/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما