معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۱

ساز و کار حمایت از سرمایه گذاری در قرقیزستان

با هدف بررسی نتایج سیاست های جدید دولت قرقیزستان در خصوص حمایت از سرمایه گذاری در این کشور، اخیرا نشستی تحت عنوان تجربه دو سال بکارگیری ساز و کار حمایت از سرمایه گذاری در قرقیزستان از سوی سازمان سرمایه گذاری قرقیزستان برگزار شد.اهم موارد مطروحه به شرح زیر می‌باشد:
  • سرمایه گذار داخلی و یا خارجی که نسبت به تضییع حقوق خود و یا عدم رعایت قوانین و رویه‌های حقوقی در ارتباط با سرمایه گذاری از سوی مراجع محلی ناراضایتی و یا شکایت دارد، مورد شکایت را در سامانه معینی ثبت می نماید.
  • سازمان سرمایه گذاری قرقیزستان طرح شکایت مذکور را بررسی و اقدام به تحلیل میزان ریسک حقوقی و اقتصادی ناشی از آن می نماید. نتیجه  به طرف ارائه کننده شکایت اعلام می‌گردد.
  • سازمان سرمایه گذاری قرقیزستان با دعوت از نمایندگان حقوقی شاکی و متشاکی و برگزاری نشست خصوصی تلاش می‌کند موضوع را بصورت دوستانه حل و فصل نماید.
  • چنانچه نشست مذکور منتج به راه حل و رفع شکایت نگردد، موضوع از سوی سازمان سرمایه گذاری به دولت قرقیزستان ( نهاد ذیربط معرفی شده از سوی دولت) اطلاع داده می‌شود. دولت قرقیزستان در صورت تائید اهمیت موضوع سرمایه گذاری، از اختیارات ویژه ای برای حل مشکل و استیفاء حقوق شاکی  بهره می‌گیرد. در غیر این صورت مراتب مجددا به سازمان سرمایه گذاری ارجاع می‌گردد.
  • با راهنمایی سازمان سرمایه گذاری قرقیزستان، دادخواست درخصوص شکایت مطروحه از سوی شاکی نزد محاکم قانونی گشوده می‌شود.
  • در طول دو سال از تاریخ اجرای مکانیسم مذکور، بیش از 40 مورد از مجموع 100 پرونده شکایتی که نزد سازمان سرمایه گذاری قرقیزستان گشوده شده با موفقیت حل و فصل شده است. بیش از 90 میلیون دلار در این مدت به طرفهای شاکی مسترد شده است.
  • در حال حاضر 5 منطقه آزاد تجاری در قرقیزستان وجود دارد شامل: منطقه آزاد تجاری بیشکک، منطقه آزاد تجاری نارین، منطقه آزاد تجاری کاراکول، منطقه آزاد تجاری باتکن و مایمک. واردات کالا و مواد اولیه، تولید، فروش و صادرات کالا به خارج در مناطق آزاد یاد شده از پرداخت مالیات و عوارض گمرکی معاف هستند.
  • عمده سرمایه گذاران خارجی در قرقیزستان به ترتیب کشورهای چین، روسیه، قزاقستان، هلند و ترکیه هستند و 75 درصد از کل سرمایه گذاری‌های خارجی انجام شده در قرقیزستان در مناطق بیشکک و جلال آباد صورت گرفته است.
  • مالیات بر درآمد در قرقیزستان 12 درصد است اما سرمایه گذاران خارجی که اقدام به سرمایه گذاری در حوزه توسعه IT در قرقیزستان نمایند، مشمول مالیات ترجیحی 5 درصد خواهند بود.
  • جمهوری قرقیزستان با 31 کشور قرارداد اجتناب از اخذ مالیات مضاعف به امضاء رسانده است. ( توافقنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف میان جمهوری اسلامی ایران و قرقیزستان  از تاریخ 11/10 / 1384 میان دو کشور لاز الاجراء شده است)
  • 10 درصد از کل درآمد ناخالص ملی قرقیزستان از کشاورزی حاصل می‌گردد. ضمن اینکه با توجه به اینکه 90 درصد قرقیزستان کوهستانی است، گردشگری بخش مهم و رو به رشدی در حوزه درآمدهای دولت محسوب شده و مسئولین قرقیزستان نگاه ویژه ای به آن دارند. سالانه 3 میلیون گردشگر به قرقیزستان سفر می‌کنند.

 از پنج منطقه آزاد تجاری در قرقیزستان، عمده فعالیتهای تجاری مربوط به منطقه آزاد اقتصادی بیشکک است که بیشترین حجم سرمایه گذاری ورودی را به خود اختصاص داده است. این امر به علت زیرساختهای مناسب تر حمل و نقلی، برق و آب و نیز قرارگرفتن در نزدیکی بازار عمده عرضه کالا در پایتخت و خطوط ریلی همجوار آن است.

با توجه به اقلیم مناسب، بارندگی‌های خوب در طی سال، خاک حاصلخیز و رودخانه‌های متعدد، ظرفیتهای خوبی در حوزه کشت فراسرزمینی و ایجاد واحدهای پرورش دام و طیور و کشت و صنعت در قرقیزستان وجود دارد که می‌تواند مورد توجه شرکتهای علاقمند جهت سرمایه گذاری در این منطقه قرار گیرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما