معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۳۰- ۱۷:۴۱ - مشاهده: ۸۱

اخبار اقتصادی تونس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و تجاری تونس در هفته دوم آذرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

سفر هیئت صندوق بین المللی پول به تونس به تعویق افتاد

طبق اعلام منبعی از صندوق بین‌المللی پول، سفر تیمی از این صندوق به تونس که قرار بود از 5 تا 17 دسامبر 2023 صورت گیرد، به درخواست مقامات تونس به تعویق افتاد.

همین منبع به خبرگزاری تونس آفریقا گفت ساختار تامین مالی بین المللی همچنان آماده برگزاری رایزنی‌های سالانه در چارچوب ماده 4 صندوق مربوط به بررسی عملکرد اقتصادی تونس است.

یک منبع از بانک مرکزی تونس با تایید به تعویق افتادن این سفر توضیح داد مقامات تونس و صندوق بین المللی پول توافق کردند که این سفر را به تاریخ دیگری که با مشورت دو طرف مشخص می‌شود، به تعویق بیاندازند.

این سفر در اجلاس سالانه 2023 بانک و صندوق بین المللی که از 9 تا 15 اکتبر 2023 در شهر مراکش کشور مغرب برگزار شد، اعلام گردیده بود. 

مذاکرات بین تونس و صندوق بین المللی پول در مورد برنامه تامین مالی جدید در چارچوب مکانیسم تسهیلات صندوق بیش از یک سال است که به حالت تعلیق درآمده است.

در اکتبر 2022، صندوق بین المللی پول و مقامات تونس به توافقی در سطح کارشناسی برای حمایت از سیاست های اقتصادی تونس با یک برنامه 48 ماهه تحت عنوان مکانیسم تسهیلات صندوق توسعه یافته با ارزش تقریبی 1.9 میلیارد دلار رسیدند. با این حال، پرونده تونس از آن تاریخ به هیئت مدیره صندوق ارائه نشده است.

خبرگزاری تونس آفریقا

نرخ تورم در تونس به روند کاهشی خود ادامه می دهد

بر اساس بولتن شاخص مصرف خانوارها برای نوامبر 2023 که توسط موسسه ملی آمار منتشر شد. ، نرخ تورم در ماه نوامبر 2023 پس از حدود 8.6 درصد در ماه اکتبر 2023 به سطح 8.3 درصد کاهش یافت.

سایت موسسه ملی آمار تونس

مغرب سهم بزرگی از صادرات خرمای تونس را از آن خود کرد

بر اساس گزارش ملی کشاورزی تونس، کشور مراکش در فصل برداشت 2023-2022 با نرخ 17.7 درصد یعنی معادل 22.9 هزار تن، از کل صادرات خرمای تونس را به خود اختصاص داد.

ایتالیا با 7.8 درصد در جایگاه دوم قرار دارد و پس از آن فرانسه با 7.6 درصد در جایگاه سوم قرار دارد.

بر اساس توزیع قاره ای صادرات خرمای تونس، اروپا با 48.7 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داد و پس از آن آفریقا با 25.2 درصد و سپس آسیا با 14.9 درصد قرار گرفتند.

تونس تنها 5.3 درصد از خرمای خود را به آمریکا ارسال کرده است. با شروع فصل برداشت 2024-2023، ارزش صادرات خرمای تونس در اکتبر 2023 با 6.7 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه در سال 2022 به 46.1 میلیون دینار رسید.

از سوی دیگر، حجم صادرات خرما در اکتبر 2023 نسبت به اکتبر 2022 با کاهش ۲.۳ درصدی به حدود ۷.۳ هزار تن رسید.  

خرما 12.6 درصد صادرات مواد غذایی تونس در سال 2022 را داشته است. تونس 10.7 درصد از ارزش کل صادرات جهانی خرما را به خود اختصاص داده و در رتبه پنجم جهان قرار دارد.

سایت دیدبان ملی کشاورزی تونس

 

در چهارچوب توافقنامه زلیکاف 22عملیات صادراتی از تونس صورت گرفته است.

وزارت تجارت و توسعه صادرات تونس اعلام کرد این کشور از 22 عملیات صادراتی در چهارچوب توافقنامه تجارت آزاد قاره آفریقا (ZLECAF) بهره مند شده است.

یکی از مدیران این وزارت خانه با بیان اینکه بازار آفریقا برای تونس بسیار مهم است زیرا بیش از یک میلیارد نفر در آن ساکن هستند و تعداد آنها تا سال 2050 به دو میلیارد نفر خواهد رسید، افزود: شرکت های تونسی بازاریابی محصولات خود را در 42 کشور آفریقایی آغاز کرده اند و در چهارچوب توافقنامه "زلیکاف"، مبادلات تجاری با آفریقا، هم در سطح صادرات و هم در سطح واردات افزایش خواهد یافت.

توافقنامه «زلیکاف» در حال حاضر در 8 کشور از جمله تونس در حال اجراست و تعداد این کشورها در سال 2024 به 36 کشور می رسد که به تسهیل بیشتر صادرات محصولات تونس منجر خواهد شد.

خبرگزاری موزائیک اف ام

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما