معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۲۷- ۱۰:۲۰ - مشاهده: ۱۳۰

استراتژی جدید تجارت خارجی سوئد

بر اساس بیانیه مطبوعاتی صادره توسط وزارت خارجه سوئد، دولت این کشور در مورد استراتژی جدید تجارت خارجی سوئد تصمیمی را اتخاذ کرده است. این بیانیه می افزاید دولت می‌خواهد بهترین شرایط ممکن را برای شرکت‌های سوئدی جهت مقابله با چالش‌های نوظهور و استفاده از فرصت‌های تجاری که از طریق گذار سبز و دیجیتال به وجود می‌آید، فراهم کند. این استراتژی دارای سه هدف کلی می‌باشد:رقابت پذیری سوئد باید تقویت شود و شرایط تجارت، سرمایه گذاری و نوآوری بهبود یابد، شرکت های سوئدی باید میزان صادرات و حضور خود را در بازارهای بین المللی افزایش دهند و موقعیت سوئد به عنوان شریک مهم برای تحول سبز و دیجیتال در سطح جهانی باید تقویت شود

دولت در مورد استراتژی جدید تجارت خارجی سوئد تصمیمی را اتخاذ کرده است. بنابراین، دولت می‌خواهد بهترین شرایط ممکن را برای شرکت‌های سوئدی برای مقابله با چالش‌های نوظهور و استفاده از فرصت‌های تجاری که از طریق گذار سبز و دیجیتال به وجود می‌آید، فراهم کند.

یوهان فورسل، وزیر تجارت خارجی در این زمینه می‌گوید: برخلاف دولت قبل، این استراتژی تجاری صرفاً بر صادرات متمرکز نیست. این بسیار بلندپروازانه تر است زیرا رویکردی کل نگر دارد و همچنین شامل تجارت، سرمایه گذاری و تقویت رقابت جهانی می‌شود. این امر با توجه به این واقعیت مهم است که سهم ما از تجارت جهانی در حال کاهش است، که تقاضاهای بیشتری را از ما برای تبدیل شدن به یک بازیگر موفق می‌کند. شرکت های سوئدی پیشرو در جهان ما شایسته یک سیاست تجاری پیشرو در جهان هستند.

استراتژی جدید تجارت خارجی دارای سه هدف کلی است:

1- رقابت پذیری سوئد باید تقویت شود و شرایط تجارت، سرمایه گذاری و نوآوری بهبود یابد.

2- شرکت های سوئدی باید میزان صادرات و حضور خود را در بازارهای بین المللی افزایش دهند.

3- موقعیت سوئد به عنوان شریک اولویت برای تحول سبز و دیجیتال در سطح جهانی باید تقویت شود.

اهداف باید تا سال 2030 و با ارزیابی در سال 2026  صورت می‌گیرند، محقق شوند.

ابا بوش، وزیر انرژی و صنعت در این خصوص می‌گوید ما باید به شرکت های سوئدی بهترین شرایط ممکن را برای رشد، توسعه و گرفتن موقعیت های پیشرفته در بازارهای جهانی فردا بدهیم. اقداماتی هم در سطح ملی و هم در سطح بین المللی برای ادامه کمک به رقابت پذیری شرکت های سوئدی مورد نیاز است. که تحول سبز و دیجیتال فرصت های تجاری را برای شرکت های سوئدی در رقابت بین المللی باز می‌کند.

به گفته ماتس پرسون، وزیر آموزش، تحقیق و نوآوری برای رقابت پذیری سوئد بسیار مهم است. دولت می خواهد در همکاری‌های بین المللی با کشورهای شریک استراتژیک سرمایه گذاری بیشتری کند، اما این امر مستلزم داشتن دانشگاه‌ها و کالج هایی با بالاترین سطح می‌باشد.

استراتژی تجارت خارجی، سرمایه‌گذاری و رقابت جهانی سوئد با مشورت نزدیک با بازرگانان، نمایندگان صنعت، مقامات، مناطق، اتاق‌های بازرگانی و سایر بازیگران در تجارت طراحی شده است. اکنون یک همکاری گسترده و بلندمدت برای تقویت رقابت، افزایش تجارت شرکت‌های سوئدی با جهان خارج و کمک به دستیابی به اهداف در دستور کار 2030 و توافق پاریس آغاز شده است.

نمونه‌هایی از اهداف و اقدامات فرعی

استراتژی تجارت خارجی رویکردی جمعی به عوامل بسیاری دارد که برای تقویت رقابت، سرمایه‌گذاری و صادرات سوئد و شرکت‌های سوئدی مورد نیاز است. این امر شامل موارد زیر است:

  • توسعه بازار داخلی اتحادیه اروپا و اطمینان از عملکرد خوب تجارت جهانی.
  • ایجاد شرایط بهتر برای سرمایه گذاری، تحقیق و نوآوری.
  • جذب نیروی کار واجد شرایط خارجی.
  • ساده سازی حمایت از صادرات و بین المللی سازی شرکت های کوچک و متوسط.
  • حمایت از ایجاد در اوکراین و انجام یک سرمایه گذاری ویژه در آسیا.
  • سوئد را به عنوان شریک اولویت برای انتقال سبز و دیجیتال در سطح جهانی قرار دهید.
  • تقویت هم افزایی بین تجارت، ترویج و همکاری توسعه و توسعه راه حل های تامین مالی جدید.
  • توسعه فرصت های تجاری شرکت های سوئدی در کشورهای با درآمد کم و متوسط و در عین حال کمک به نتایج توسعه خوب. شرکت‌های سوئدی می‌توانند با راه‌حل‌ها و تخصص‌های نوآورانه به مزایای آب و هوای جهانی کمک کنند.
  • به طور فعال تصویری مبتنی بر واقعیت و مثبت از سوئد را در خارج از کشور پخش کنید. در عین حال، مقاومت سوئد در برابر اطلاعات نادرست و نفوذ اطلاعات تقویت می‌شود.

در سایت وزارت خارجه توضیحاتی پیرامون این استراتژی جدید  ارائه شده است. در بخشی از این توضیحات آمده سوئد کشوری وابسته به صادرات است. صادرات تقریباً 50 درصد تولید ناخالص داخلی سوئد است. بنابراین، نه تنها تقویت فرصت‌های شرکت‌هایمان برای تجارت بین‌الملل، بلکه همچنین ارائه فرصت‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری‌ها و مؤسسات بسیار مهم است. این امر نه تنها برای رقابت و ایجاد شغل، بلکه در نهایت برای رفاه سوئد مهم است. سوئد و تجارت سوئدی با چالش‌های بزرگ و تشدید رقابت از سوی دنیای خارج روبرو هستند. چالش‌ها، و همچنین فرصت‌های جدید ارائه شده در بازارهای رشد جدید، به این معنی است که سوئد باید قدرت خود را افزایش دهد. برای پاسخ به این چالش ها و تقویت رقابت پذیری سوئد، شرایط برای کسب و کار و فضای سرمایه گذاری سوئد باید در سطح جهانی باشد. با استراتژی تجارت خارجی، سرمایه گذاری و رقابت جهانی، دولت رویکرد کلی جدید و یکپارچه ای را اتخاذ می‌کند تا بتواند از شرکت های سوئدی حمایت موثرتری برای مدیریت چالش های جدید و استفاده از فرصت های جدیدی که در حال باز شدن است، ارائه دهد.

بنابر گزارش خبرگزاری  SVD، دولت در استراتژی جدید همچنین بدنبال این هدف است که تصویری «مبتنی بر واقعیت و مثبت» از سوئد ایجاد کند و هم برای تقویت رقابت تجاری و هم برای مقابله با اطلاعات نادرست. بنابراین، مؤسسه  Swedish Institute، یک آژانس دولتی که علاقه و اعتماد به سوئد را در سراسر جهان ترویج می‌کند، وظیفه دارد وجهه سوئد را در خارج از کشور تقویت کند. این گزارش می افزاید به عنوان بخش اصلی استراتژی تجاری جدید، این توسعه پس از آن صورت می‌گیرد که رویدادهایی مانند قرآن سوزی و کمپین اطلاعات نادرست در مورد خدمات اجتماعی سوئد به اعتبار بین المللی سوئد لطمه زده است. با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌ها از میراث سوئدی به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از برند خود استفاده می‌کنند، حفظ وجهه مثبت این کشور در خارج از کشور بیش از هر زمان دیگری مهم است.

سوئدیش انیستیتو (SI) یکی از آژانس های دولتی وابسته به وزارت خارجه سوئد می‌باشد. در بیان وظائف این نهاد آمده موسسه سوئدی به این کشور کمک می‌کند تا به اهداف بین المللی مختلف در مورد سیاست خارجی، آموزش، کمک بین المللی و توسعه دست یابد. فعالیت های موسسه در زمینه‌هایی مانند فرهنگ، جامعه، تحقیق، آموزش عالی، تجارت، نوآوری، دموکراسی و توسعه جهانی می‌باشد. SI  اطلاعات مربوط به سوئد را در خارج از کشور به اشتراک می‌گذارد و نحوه نگاه سایر کشورها به سوئد را تجزیه و تحلیل می‌کند. ما همچنین تبادلات و مشارکت های بین المللی را تسهیل می‌کنیم. هدف افزایش آگاهی از سوئد و ایجاد روابط خوب با افراد، سازمان‌ها و کشورهای دیگر است. اگر دنیای اطراف ما اعتماد بالایی به سوئد داشته باشد، شرایط تجارت، سرمایه گذاری، گردشگری و تبادل فرهنگی را بهبود می‌بخشد. همچنین جذب استعدادهای بین المللی و کمک به توسعه پایدار جهانی را آسان تر می‌کند. انستیتوی فوق دارای تقریباً 140 کارمند بوده و دفاتری در استکهلم و پاریس دارد و توسط یک مدیر کل هدایت می‌شود که بر پنج بخش نظارت دارد که هر یک دارای صلاحیت های ویژه برای حوزه‌های مختلف عملیاتی هستند. https://si.se

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما