معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۶

حجم مبادلات تجاری مقدونیه شمالی

گزیده ای اجمالی از گزارش حجم مبادلات تجاری و بازرگانی مقدونیه شمالی در بازه زمانی ژانویه لغایت اکتبر ۲۰۲۳ میلادی به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

مبادلات تجاری مقدونیه شمالی   (ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۳)

بر اساس داده‌های قبلی مرکز آمار مقدونیه شمالی، ارزش کل صادرات کالا از جمهوری مقدونیه شمالی در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۳، بالغ بر 6 میلیارد و 997 میلیون و 219 هزار و 902 یورو بوده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۰.۱ درصد افزایش نشان می دهد.

ارزش کالاهای وارداتی در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر سال ۲۰۲۳، 9 میلیارد و 270 میلیون و 526  هزار و 916 یورو است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 8.8 درصد کاهش داشته است.

کسری تجاری در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۳ بالغ بر 2 میلیارد و 293 میلیون و 307 هزار و 14 یورو است. پوشش واردات با صادرات، در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۳، 75.3 درصد است.

تبادل تجاری بر اساس محصول نشان می دهد که بیشترین سهم صادرات را کاتالیزورهای با فلزات گرانبها یا ترکیبات آنها، مجموعه سیم های احتراق و غیره برای وسایل نقلیه، هواپیما یا کشتی، قطعات صندلی‌های زیرگروه 821.1 و سایر کاتالیزور ها تشکیل می دهند.

در حالی که بیشترین سهم واردات را روغن‌های نفتی و روغن‌های مشتق شده از مواد معدنی قیر، سایر فلزات گروه پلاتین و آلیاژهای آن‌ها، خام یا پودری، پلاتین و آلیاژهای پلاتین خام یا پودری و فلزات گرانبها در حالت کلوئیدی تشکیل می دهند.

در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۳، با توجه به حجم کل تجارت خارجی، جمهوری مقدونیه شمالی بیشتر با آلمان، بریتانیا، یونان، چین و صربستان مبادلات تجاری داشته است.

تبادل تجاری مقدونیه شمالی با جمهوری اسلامی ایران در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۳

ارزش کل صادرات کالا از جمهوری مقدونیه شمالی به جمهوری اسلامی ایران در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۳، 350 هزار و 640 یورو بوده، در حالیکه ارزش کالاهای وارداتی از جمهوری اسلامی ایران به مقدونیه شمالی در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر سال ۲۰۲۳،  10 میلیون و 628 هزار و 994 یورو بوده است.

تبادل تجاری بر اساس محصول نشان می دهد که بیشترین سهم صادرات را ماشین آلات و وسایل حمل و نقل، مواد خام (غیر از مواد غذایی) غیر از سوخت و محصولات نهایی مختلف تشکیل می دهند.

در حالی که بیشترین سهم واردات را (از ایران به مقدونیه) مواد شیمیایی و محصولات مرتبط، کالاهای تولیدی طبقه بندی شده بر اساس مواد، غذا و حیوانات زنده، ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل، سوخت های معدنی، روان کننده‌ها و محصولات مرتبط، مواد اولیه خام (غیر از مواد غذایی) غیر از سوخت و  نوشیدنی‌ها و تنباکو تشکیل می دهند.

کسری تجاری در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر سال ۲۰۲۳ بالغ بر 10 میلیون و 278 هزار و 454 یورو است. در حالی که پوشش واردات با صادرات 5.4 درصد می‌باشد.

لازم به ذکر است که واردات کالا ها از جمهوری اسلامی ایران به مقدونیه شمالی در سال ۲۰۲۳، بالغ به 20 میلیون 186 هزار و 34 یورو، در حالی که صادرات از مقدونیه به ایران 1 میلیون و 107 هزار و 34 یورو بوده است.

شایان ذکر است که واردات کالا ها از جمهوری اسلامی ایران و مقدونیه شمالی در سال ۲۰۲۱، بالغ به ۲۸ میلیون ۴۳۳هزار و ۸۷۷ یورو بوده است. البته شاید این حجم واقعی از مبادلات تجاری بین مقدونیه و جمهوری اسلامی ایران نباشد زیرا تعداد زیادی از محصولات از طریق واسطه‌ها یا سایر کشورها وارد مقدونیه می‌شوند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما