معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۷

اخبار اقتصادی غنا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته سوم آذرماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الف) خبرهای اقتصادی جمهوری غنا:

راه اندازی پرواز های شرکت هواپیمایی ملی ایتالیا به غنا در ژوئن 2024(4 دسامبر 2023)

به گزارش تارنمای خبری thebftonline.com، خانم دانیلا داورلاندی، سفیر ایتالیا در غنا و توگو، در دیدار با چارلز ایبو کرایکو، مدیر کل سازمان هواپیمایی کشوری غنا، در دفاتر GCAA واقع در فرودگاه بین المللی کوتوکا، از راه اندازی پرواز های شرکت هواپیمایی ملی ایتالیا (ITA Airways) به این فرودگاه در ژوئن 2024 خبر داد.

قرار است از تاریخ 6 تا 30 ژوئن 2024، این ایر لاین، سه پرواز هفتگی بین رم و اکرا و بلعکس انجام دهد و از 1 ژوئیه تا 25 اکتبر 2024 به چهار پرواز در هفته افزایش یابد.

پس از شروع این پروازها، ITA Airways به عنوان خط هوایی انحصاری ارائه دهنده اتصال مستقیم بین رم و اکرا خواهد بود که به طور قابل توجهی گزینه‌های سفر را برای مسافران افزایش می دهد.

تصویب بودجه سال 2024 غنا در پارلمان این کشور(8 دسامبر 2023)

به گزارش تارنمای خبری graphic.com.gh، پارلمان غنا روز پنجشنبه 7 دسامبر، در حضور کن افوری عطا، وزیر دارایی این کشور، بودجه سال 2024 و سیاست اقتصادی دولت برای سال منتهی به 31 دسامبر 2024 را تصویب کرد.

بر همین اساس، حزب اکثریت توانست با 138 رای موافق، بر مخالفت حزب اقلیت با 136 رای غلبه نموده و بودجه را به تصویب برساند که این اقدام به دولت اجازه می دهد تا در سال مالی آینده، در مجموع 259,052,474,750 سدی از صندوق تلفیقی و سایر درآمدهای عمومی هزینه کند.

اقلیت پارلمان غنا تلاش کرده بود در برابر تصویب بودجه مقاومت کند چرا که این بودجه حاوی مقررات مالیاتی جدیدی است که به نفع مردم غنا و مشاغل عادی نیست. انتظار می رود این مالیات ها در سال آینده به رقمی در حدود 11 میلیارد سدی برای دولت برسد.

 

غنا هفتمین بدهکار بزرگ آفریقایی به صندوق بین المللی پول در سال 2023(7 دسامبر 2023)

به گزارش تارنمای خبری africa.businessinsider.com، غنا با قرار گرفتن در جایگاه هفتم، جزو بزرگترین بدهکاران آفریقایی به صندوق بین المللی پول (IMF) می‌باشد.

رقم بدهی این کشور در سال جاری، به این صندوق 1,644,377,000 دلار ذکر شده است.

ده کشور اول بدهکار به صندوق بین المللی پول عبارت اند از: 1. مصر با 11,968,321,674 دلار، 2، آنگولا با 3،153،816،667 دلار، 3. آفریقای جنوبی با 2،669،800،000 دلار، 4. ساحل عاج با 2،117،559،620 دلار، 5. کنیا با 2,058,982,100 دلار، 6. نیجریه با 1,840,875,000 دلار، 7. غنا با 1,644,377,000 دلار، 8. مراکش با ,499,800,000 دلار، 9. جمهوری دموکراتیک کنگو با 1,294,500,000 دلار، و 10. تونس با 1,259,139,338 دلار.

 

عدم تمایل غنا به خام فروشی لیتیوم(7 دسامبر 2023)

به گزارش تارنمای خبری graphic.com.gh، آقای ساموئل ابوجناپور وزیر اراضی و منابع طبیعی غنا، تاکید کرده است که این کشور اجازه صادرات لیتیوم به صورت خام را در آینده نخواهد داد.

آقای جیناپور گفت، دولت در توافقنامه لیتیوم بین خود و Barari DV Ghana Limited، بندی را اعمال کرده است که حفظ بخش قابل توجهی از زنجیره ارزش معدن را به صورت محلی تضمین می‌کند.

وی  همچنین تاکید کرد که مجوز استفاده از معدن لیتیوم شامل مقرراتی برای ایجاد یک پالایشگاه به منظور تامین لیتیوم مورد نیاز صنایع داخلی بوده و از این رو تصمیم به پردازش لیتیوم به صورت محلی به نفع کشور می‌باشد.

 

عزم غنا برای قرار گرفتن در سه کشور برتر آفریقایی در جذب گردشگر(6 دسامبر 2023)

به گزارش تارنمای خبری graphic.com.gh، آقای کن افوری اتا، وزیر دارایی غنا، اعلام کرده است که دولت این کشور قصد دارد ظرف 5 سال آینده در بین سه مقصد برتر گردشگری آفریقا قرار گرفته و سالانه 5 میلیارد دلار از این بخش درآمد زایی داشته باشد.

 

وی گفت: دولت از الگوی مشارکت عمومی و خصوصی به عنوان یکی از راه‌های بهبود بخش گردشگری کشور استفاده خواهد کرد و به دنبال آن است که دو تا سه شغل از 10 شغلی را که در آینده ایجاد می ‌شود، از این بخش باشد.

آقای افوری اتا همچنین تاکید کرد که صنعت گردشگری، بخش بزرگی از اقتصاد این کشور است و بنابراین، این کشور نمی‌تواند صرفاً به تمرکز خود بر روی کاکائو و طلا به عنوان پایه اصلی درآمد ارزی خود ادامه دهد.

 

راه اندازی سرویس Self-Service Check-In در فرودگاه بین المللی کوتوکا- اکرا(5 دسامبر 2023)

به گزارش تارنمای خبری thebftonline.com، مسافران بین ‌المللی که از طریق فرودگاه بین ‌المللی کوتوکا (KIA) غنا مسافرت می‌کنند، از این پس می ‌توانند به کیوسک ‌های self service دسترسی داشته باشند، تا فرآیند ورود آنها به این کشور تسهیل گردد. این بخشی از تلاش های GACL برای اطمینان از تسهیل یکپارچه از طریق KIA است.

کیوسک ‌های check-in ، به مسافران اجازه می ‌دهد تا فرآیند هایی از قبیل چاپ کارت پرواز و تأیید هویت مسافران که معمولاً در گیشه ورود انجام می ‌شود را انجام دهند.

این سرویس به مشتریان این امکان را خواهد داد که در کوتاه ترین زمان، کارت پرواز خود را دریافت کنند، صندلی ‌های داخل هواپیما را انتخاب و چمدان‌ها را تحویل دهند.

یکی از مزایای کلیدی این کیوسک ها این است که صف‌ های طولانی را از بین برده و در نتیجه فرآیند خروج را سرعت می‌ بخشد.

 

ب) خبرهای اقتصادی جمهوری توگو:

میزبانی لومه در کنگره پان-آفریقایی در اکتبر 2024(6 دسامبر 2023)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، به گفته آقای رابرت دوسه، وزیر امور خارجه توگو، نهمین کنگره پان آفریقایی از تاریخ 22 تا 25 اکتبر 2024 در لومه، پایتخت توگو برگزار خواهد شد.

این کنگره، آفریقایی‌ها را از سراسر جهان، پیرامون موضوع تجدید پان-افریکانیسم و جایگاه آفریقا در حکومت جهانی گرد هم می آورد.

 پیش از این رویداد که مقدمات آن از 22 می 2023 آغاز شده است، چندین نشست تدارکاتی در هر یک از مناطق این قاره برگزار خواهد شد.

افزایش همکاری‌های توگو و قزاقستان در بخش های کلیدی(4 دسامبر 2023)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، در سفر اخیر فور ناسیمبه، رئیس جمهور توگو به آستانه، پایتخت قزاقستان، رئیس جمهور دو کشور با یکدیگر دیدار و در خصوص تقویت همکاری ‌های دو جانبه در زمینه ‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی، فرهنگی و به ‌ویژه بشردوستانه، گفتگو کردند.

به گفته رئیس جمهور قزاقستان، این کشور پتانسیل عظیمی‌برای صادرات غلات به توگو دارد و بر این اساس از توگو دعوت کرد تا به سازمان اسلامی امنیت غذایی که قزاقستان مبتکر ایجاد آن می‌باشد بپیوندد.

وی افزود، قزاقستان و توگو از نظر منابع طبیعی غنی بوده و می‌توانند در اکتشاف، تولید و توسعه ذخایر آهن، فسفات، بوکسیت و سایر مواد معدنی کمیاب خاکی همکاری کنند.

رئیس جمهور توگو نیز اعلام کرد که این کشور مایل است همکاری در بخش های تجارت، اقتصاد، معدن، کشاورزی، حمل و نقل و دیجیتالی سازی را گسترش دهد.

مشارکت رئیس جمهور توگو در اجلاس COP28 در دوبی(4 دسامبر 2023)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، آقای فور ناسیمبه، رئیس جمهور توگو که از 29 نوامبر به همراه بسیاری دیگر از رهبران جهان برای اجلاس COP28 در دبی حضور دارد، در بدو ورود خود به امارات متحده عربی با با همتای اماراتی خود، شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ملاقات و ضمن بررسی روابط دوجانبه دو کشور، در مورد فرصت های همکاری احتمالی در بخش های استراتژیک گفتگو کردند.

توگو در محل برگزاری این رویداد، دارای یک غرفه مجزا بوده و در آنجا به دنبال شرکای جدید است و پروژه‌ ها و ابتکارات مختلفی را در حوزه کشاورزی و مدیریت آب به نمایش می‌ گذارد.

COP28 به کشورهای آفریقایی فرصتی برای دفاع از منافع خود در مورد تغییرات آب و هوا و عدالت آب و هوایی ارائه می دهد. آنها خواستار حمایت بیشتر برای افزایش تولید انرژی پاک، به ویژه خورشیدی و بادی، برای رفع نیازهای خود هستند.

 

ثبت رقم تورم 6 درصدی در پایان اکتبر 2023(4 دسامبر 2023)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، بر اساس داده‌های منتشر شده توسط موسسه آمار، مطالعات اقتصادی و جمعیتی کشور (INSEED) توگو، این کشور در اکتبر 2023، نرخ تورم 6.0 درصدی را در مقابل نرخ 6.2 درصدی سپتامبر ثبت کرد.

سطح عمومی قیمت در سه ماهه منتهی به اکتبر نسبت به جولای 2023، 2.0 درصد کاهش یافت.

با این حال، برخی از گروه‌ ها به ‌خصوص «رستوران ‌ها و هتل ‌ها» (+2.1 درصد)، «آموزش» (+3.8 درصد)، و «پوشاک و کفش» (+0.7 درصد) افزایش قیمت‌ را ثبت کردند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما