معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۵

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قرقیزستان در هفته چهارم آبان ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افزایش 18.5 میلیون دلاری حواله‌های مهاجران کارگر به قرقیزستان طی یک ماه جاری

بنا به آمار گزارش شده توسط بانک ملی قرقیزستان، در سپتامبر 2023، مهاجران قرقیزی 174.4 میلیون دلار به قرقیزستان منتقل کردند که 18.5 میلیون دلار بیشتر از ماه قبل است.

در مقایسه با سپتامبر 2022، این رقم 1.7 برابر یا 117.5 میلیون دلار کاهش یافته است. اکثر حواله‌ها از روسیه وارد می‌شوند که این رقم در ماه گذشته به 159.8 میلیون دلار رسید. مهاجرین به قرقیزستان از سایر کشورها 8.6 میلیون دلار و 2.9 میلیون دلار از ایالات متحده انتقال دادند. در مجموع یک میلیارد و 437.6 میلیون دلار در دی تا شهریور ماه سال جاری به کشور واریز کردند که 35 درصد یا 774 میلیون دلار کمتر از گذشته است.

در پایان ماه سپتامبر نیز جریان خروجی وجود داشته و 35.2 میلیون دلار بوده و در طول ماه، این رقم 2.9 میلیون دلار کاهش یافته است. این رقم در مقایسه با سپتامبر 2022، 4.8 برابر، یا به میزان 135.2 میلیون دلار کاهش یافته است. بخش عمده ای از پول به روسیه (32.3 میلیون دلار) منتقل شد. تنها در نه ماه سال 2023، 360.1 میلیون دلار از قرقیزستان خارج شد که 419.2 میلیون دلار کمتر از رقم سال 2022 است.

ورودی خالص حواله در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر سال جاری به قرقیزستان بالغ بر 1 میلیارد و 77.5 میلیون دلار بوده است. این رقم 354.7 میلیون دلار یا 24.7 درصد کمتر از 9 ماه سال 2022 است.

در پایان سال گذشته حجم حواله به کشور 2 میلیارد و 928.2 میلیون دلار بوده است. یک میلیارد و 200.7 میلیون دلار از قرقیزستان به کشور های دیگر منتقل شد. ورودی خالص، 1 میلیارد و 727.5 میلیون دلار بوده است.

https://24.kg/ekonomika/279594_zamesyats_pritok_perevodov_otmigrantov_vkyirgyizstan_vyiros_na185_milliona/

منبع: خبرگزاری 24 کی جی

بانک جهانی ۵ میلیون دلار به قرقیزستان برای تکمیل مطالعات امکان سنجی ساخت نیروگاه برق آبی کامباراتا ۱ اختصاص خواهد داد

دفتر مطبوعاتی وزارت دارایی قرقیزستان گزارش داد: وزارت دارای قرقیزستان و بانک جهانی موافقتنامه مالی برای پروژه کمک فنی برای ساخت نیروگاه برق آبی کامباراتا ۱ به مبلغ ۵ میلیون دلار امضا کردند.

 از طرف قرقیزستان موافقت نامه توسط آلماز باکتایف وزیر دارایی و از طرف بانک جهانی توسط رئیس دفتر بانک جهانی در جمهوری قرقیزستان نوید حسن نقوی امضا شد.

هدف این پروژه حمایت از اجرای پروژه ساخت و ساز  نیروگاه برق آبی کامباراتا ۱ و به روز رسانی و نهایی سازی مطالعات امکان سنجی موجود این پروژه است.

همچنین در این دیدار پروژه‌ های در دست برای اجرا در بخش انرژی و گام‌ های بعدی برای اجرای پروژه‌ های سرمایه‌ گذاری جدید مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

منبع: خبرگزاری خبر                              تاریخ: ۱۴ نوامبر ۲۰۲۳

https://kabar.kg/news/vsemirnyi-bank-vydelit-kyrgyzstanu-5-mln-dlia-proekta-stroitel-stva-kambaratinskogo-ges-1/

 

امضای استراتژی همکاری کشوری تا سال 2030 بین وزارت بهداشت جمهوری قرقیزستان و سازمان جهانی بهداشت

به گفته سرویس مطبوعاتی وزارت بهداشت جمهوری قرقیزستان، 15 نوامبر مراسم امضای  اولین استراتژی 7 ساله همکاری بین این کشور و سازمان جهانی بهداشت تا سال 2030 توسط طرفین برگزار شد. به گفته نماینده این وزارت، سند مذکور شامل سه جهت استراتژیک و هفت حوزه دارای اولویت در راستای همکاری‌های فی مابین می‌باشد.

این استراتژی بر تقویت مراقبت های بهداشتی اولیه و بهبود دسترسی به خدمات بهداشتی در زمینه‌هایی مانند ایدز و ویروس نقص ایمنی انسانی/ سندروم نقص ایمنی اکتسابی، سل، ایمن سازی و سلامت مادر، نوزاد و کودک تمرکز دارد.

نماینده وزارت بهداشت توضیح داد: "در این توجه ویژه به بیماری‌های قلبی عروقی، سلامت روان، واکنش اضطراری، مقاومت ضد میکروبی، بهداشت محیط و ایمنی شیمیایی، جذب نیروی انسانی در مناطق روستایی و مسائل دیجیتالی سازی داده‌ها خواهد شد."

این سند راهبردی با برنامه ملی توسعه سلامت تا سال 2030 که تحت عنوان "یک فرد سالم دلیل شکوفایی کشور" در قرقیزستان در حال اجرا ایست، همگام خواهد شد.

https://kabar.kg/news/minzdrav-kr-i-voz-podpisali-strategiiu-stranovogo-sotrudnichestva-do-2030-goda/

کشورهای اروپایی سومین شریک تجاری قرقیزستان در سال جاری شده اند

به گزارش کمیته آمار ملی قرقیزستان، کشورهای اروپایی سومین شرک تجاری قرقیزستان در ماه‌های ژانویه الی سپتامبر سال 2023 میلادی (پس از چین و روسیه) شده اند.

اگر حجم مبادلات کالای قرقیزستان با کشورهای اروپایی را جمع بکنیم،  1،37 میلیارد دلار را تشکیل خواهد داد که 12،7 درصد حجم کل تجارت خارجی قرقیزستان است. کشورهای اروپا 25،7 درصد صادرات قرقیزستان و 9،5 درصد واردات قرقیزستان را تشکیل داده است.

تجارت قرقیزستان با اروپا به خاطر رشد واردات تا 824،3 میلیون دلار و احیای صادرات طلای قرقیزستان به سوئیس در مبلغ 502،8 میلیون دلار 3،5 برابر افزایش یافت. پیش از این سومین بزرگترین شریک تجاری قرقیزستان قزاقستان بوده است.

منبع: اکیپرس، تازابک

https://www.tazabek.kg/news:2019282?from=portal&place=last

دیدار معاون رئیس کابینه وزیران با هیئت بانک جهانی در زمینه انرژی

باکیت تارابایف معاون رئیس کابینه وزیران قرقیزستان با استفانی گیل رئیس هیئت بانک جهانی در زمینه انرژی منطقه اروپا و آسیای مرکزی دیدار کرد.

هیئت بانک جهانی در چارچوب این ملاقات درباره استراتژی جدید مشارکت با قرقیزستان برای سال های 2024 الی 2028، زمینه‌های کلیدی از جمله انرژی، آب آشامیدنی، کشاورزی گفتگو نمودند. همچنین بانک جهانی علاقه و قصد تامین مالی ساخت و ساز نیروگاه برق آبی قمبارآتا 1 را ابراز نمود.

ضمن آن نمایندگان بانک جهانی تایید کردند که نقش خود را با تامین مالی محدود نمی‌کنند بلکه خود را به عنوان سازماندهی مشترک در جذب سایر سرمایه گذاران پتانسیلی می دانند.  ضمن آن بانک جهانی درباره پروژه تامین آب آشامیدنی که مبلغ تقریبی آن حدود 400 میلیون دلار می‌باشد که از آن 100 میلیون دلار توسط بانک جهانی اختصاص داده می‌شود گزارشی ارائه نمود.

معاون رئیس کابینه وزیران به نوبه خود از بانک جهانی برای همکاری تشکر کرد و نقش ویژه آن در اجرای پروژه‌های بزرگ و راه اندازی برنامه‌ها جهت بهبود زندگی مردم کشور و تامین توسعه پایدار کشور را اشاره کرد.

منبع: خبر کی جی

https://kabar.kg/news/bakyt-torobaev-provel-vstrechu-s-glavoi-komandy-vsemirnogo-banka-v-sfere-energetiki-regiona-evropy-i-tca/

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما