معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۱- ۱۴:۰۴ - مشاهده: ۶۷

اخبار اقتصادی صربستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفتۀ سوم آبان 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تثبیت نرخ بهره توسط بانک مرکزی صربستان

بانک مرکزی صربستان (NBS) اعلام کرد که تصمیم گرفته است نرخ بهره معیار خود را بدون تغییر در محدوده 6.5 درصد نگه دارد. بانک مرکزی صربستان این تصمیم را به علت تضعیف تدریجی فشارهای هزینه‌ای ناشی از کاهش تورم جهانی گرفته است که می‌تواند به کاهش چشمگیرتر تورم وارداتی به صربستان کمک کند. بانک مرکزی همچنین نرخ تسهیلات سپرده‌گذاری و نرخ تسهیلات وام را به ترتیب 5.25 درصد و 7.75 درصد بدون تغییر اعلام کرد. آخرین داده‌های منتشر شده توسط اداره آمار صربستان نشان می‌دهد که رشد شاخص قیمت مصرف‌کننده (نرخ تورم) صربستان نسبت به ماه مشابه سال قبل، پس از کاهش به 11.5 درصد در آگوست به 10.2 درصد در سپتامبر رسیده است. بانک مرکزی صربستان 7 دسامبر جلسه بعدی تعیین نرخ را برگزار می‌کند.

https://biznis.rs/vesti/srbija/narodna-banka-srbije-zadrzala-referentnu-kamatnu-stopu-na-nivou-od-65-odsto/

خرید سهام ایر صربیا توسط دولت صربستان

سینیسا مالی، وزیر دارایی صربستان با بیان اینکه صربستان در حال تکمیل مدارک مورد نیاز برای خرید سهام هواپیمایی اتحاد در ایر‌صربیا است، تاکید کرد که ایر‌صربیا بزرگترین شرکت هواپیمایی در منطقه است. به گفتۀ وی، با اینکه این شرکت در حال ورشکستگی بود، ولی توانست به یک رهبر در منطقه تبدیل شود که اکنون به چهار قاره و به تعداد زیادی از کشورها پرواز می‌کند. مالی تصریح کرد: ایر‌صربیا به نمونه‌ای موفقیت‌آمیز تبدیل شده است که به توسعه اقتصادی صربستان کمک می‌کند، لذا دولت صربستان توجه کامل خود را به توسعه بیشتر این شرکت معطوف خواهد کرد و خرید هواپیماهای بزرگ و معرفی مقاصد پروازی جدید را در برنامه دارد. لازم به ذکر است هواپیمایی اتحاد از سال 2013 اکثریت سهام ایر صربیا را در اختیار داشت.

https://bif.rs/2023/11/drzava-postala-100-odsto-vlasnik-er-srbije

ثبت الکترونیکی ملک در دفاتر ثبت املاک صربستان

به دنبال تغییراتی که در دفاتر ثبت املاک صربستان ایجاد شده است، شهروندان صرب دیگر نمی‌توانند به تنهایی املاک خود را در این دفاتر ثبت کنند، بلکه باید با یک وکیل برای انجام این کار به صورت الکترونیکی اقدام کنند، زیرا دفاتر املاک صربستان دیگر امکان ثبت‌نام حضوری را نخواهند داشت. البته شهروندان صرب، می‌توانند به 4 هزار پیشخوان در نظر گرفته شده مراجعه کنند، اما این نوع خدمات به طور متوسط 24 هزار دینار (200 یورو) هزینه دارد.

https://www.danas.rs/vesti/ekonomija/za-upis-u-katastar-advokati-traze-24-000-dinara

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما