معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۱- ۰۹:۱۴ - مشاهده: ۱۲۲

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قرقیزستان در هفته سوم آبان ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

محصولات غلات از 579،5 هزار هکتار زمین برداشت شد

محصولات غلات در سال جاری از 579،5 هزار هکتار زمین برداشت شد که در مقایسه با سال گذشته 1.2 درصد بیشتر می‌باشد. ضمن آن 1،6 میلیون تن دانه خرمنکوب شد که در مقایسه با سال گذشته 15 درصد کاهش یافت. کاهش حجم خرمن کوبی به خاطر کاهش محصولات غلات به سبب خشکسالی می‌باشد.

اشاره می‌شود که به خاطر دمای بالا در تابستان سال جاری برداشت ناخالص گندم 25،8 درصد و جو 29،5 درصد کاهش یافت. همچنین برداشت حبوبات، دانه‌های روغنی و پنبه نیز کاهش یافته است. بنابر اطلاعات، حبوبات از 52،9 هزار هکتار زمین، دانه‌های روغنی از 14،7 هزار هکتار زمین، پنبه از 17،5 هکتار زمین برداشت شد.

علاوه بر آن در مقایسه با سال گذشته رشد برداشت ناخالص چغندر قند 46،5 درصد، تنباکو 18،6 درصد، ذرت 6،7 درصد و سبزیجات 4،6 درصد افزایش یافت.

https://kabar.kg/news/po-kyrgyzstanu-zernovykh-kul-tur-ubrano-s-ploshchadi-579-5-tys-ga/

حجم تولید ناخالص داخلی قرقیزستان

معاون رییس کمیته ملی آمار اظهار داشت در ماه‌های ژانویه تا اکتبر 2023 روند رشد شاخص های اصلی اقتصاد حفظ شده است.

بر اساس این گزارش حجم تولید ناخالص داخلی بر اساس ارزیابی اولیه 919 میلیارد صوم که در مقایسه با مدت مشابه سال 2022 به میزان 4.5% رشد داشته است.

حجم تولیدات صنعتی در ماه‌های ژانویه تا اکتبر 2023 مبلغ  377.5 میلیارد صوم بوده که در مقایسه با ژانویه تا اکتبر 2022 به میزان 1.2% به دلیل افزایش تولید لاستیک، محصولات پلاستیکی و مصالح ساختمانی (1.8 برابر)، محصولات دارویی (1.6 برابر)، در تولید نساجی، تولید لباس و کفش (26.9%)، محصولات چوبی و کاغذی، فعالیت های چاپ (22.3%)، محصولات شیمیایی (17.2%)، فرآورده‌های نفتی تصفیه شده (6.8%)، محصولات غذایی از جمله نوشیدنی و دخانیات (3.8%) و همچنین استخراج مواد معدنی (4.4%) رشد داشته است. رشد مثبت در ساخت و ساز مشاهده شده که افزایش حجم 14.6% تجارت عمده و 18.3% تجارت خرده فروشی بوده است.

https://kabar.kg/news/v919-somov/-mlrd-sostavil-vvp-em-ob-goda-nachala-s-kyrgyzstane

حجم تجارت خارجی قرقیزستان

معاون کمیته ملی آمار قرقیزستان اظهار داشت: حجم تجارت خارجی و متقابل کالا در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر 2023 به میزان 10.8 میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 26.2% افزایش داشته است.

وی افزود بر این اساس 49.6% صادرات و 21.6% واردات افزایش داشته است.

حجم تجارت متقابل قرقیزستان با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا ظرف این مدت به 3 میلیارد دلار رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 9.2% کاهش داشته است. بیشترین سهم از تجارت متقابل با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا متعلق به روسیه با (65.3%) و قزاقستان (32.4%) است.

منبع: خبر کی جی- 11 نوامبر 2023

 -https://kabar.kg/news/vneshnetorgovyi-sostavil8-10mlrd/--goda-nachala-s-kyrgyzstana-oborot

جراحان عربستان سعودی بیش از ۷۰ عمل جراحی قلب برای شهروندان قرقیزستان در طول یک هفته انجام خواهند داد

وزارت بهداشت جمهوری قرقیزستان گزارش داد: ۳۰ جراح از طریق مرکز کمک های بشردوستانه و نجات ملک سلمان وارد بیشکک شدند. از تاریخ ۱۰ تا ۱۷ نوامبر همراه با متخصصان قرقیزستان ۲۰ عمل جراحی باز قلب را در پژوهشکده جراحی قلب و پیوند اعضا و بیش از ۵۰ عمل استنت گذاری در مرکز ملی قلب و درمان به نام میررحیموف انجام خواهند داد. این متخصصان تجهیزات پزشکی و استنت های لازم را با خود خواهند آورد.

در تاریخ ۱۱ نوامبر آلیمکادیر بیشنالیف وزیر بهداشت جمهوری قرقیزستان با آنها دیدار کرد. وی از جراحان برای کمک ارزشمندشان در کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی در قرقیزستان تشکر کرد و گفت که وزارت بهداشت جمهوری قرقیزستان تمام حمایت های لازم را برای اجرای موفق این اقدامات خیریه ارائه خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری خبر تاریخ: ۱۱ نوامبر ۲۰۲۳

-v-aravii-saudovskoi-iz-https://kabar.kg/news/khirurgi-70-bolee-kyrgyzstantcam-provedut-nedeli-techenieserdtce/-na-operatcii

حقوق و دستمزد در قرقیزستان در سال جاری 23،7 درصد افزایش یافت

دفتر وزارت اقتصاد و بازرگانی جمهوری قرقیزستان اعلام کرد که حقوق و دستمزد در قرقیزستان در سال جاری 23،7 درصد افزایش یافت. دستمزد متوسط یک کارمند (بدون در نظر گرفتن کارمندان شرکت ها) در ماه‌های ژانویه الی سپتامبر سال 2023 میلادی 32 هزار 123 صوم را تشکیل داد. در مقایسه با سال گذشته 23،7 درصد افزایش کرد.

https://ru.sputnik.kg/20231113/kyrgyzstan-zarplaty-rost-1080390267.html

نوزدهمین کمیته همکاری قرقیزستان و اتحادیه اروپا

نوزدهمین نشست کمیته همکاری قرقیزستان و اتحادیه اروپا در شهر بروکسل برگزار شد. ریاست هیات قرقیزستان را آسینعیسایف معاون وزیر خارجه و طرف اروپایی را لوک دوین معاون اداره روسیه، مشارکت شرقی، آسیای مرکزی و خدمات اقدامات خارجی سازمان امنیت و همکاری اروپا بر عهده داشت.

معاون وزیر خارجه قرقیزستان به صورت مشروح درباره اصلاحات جاری، دستاوردهای کشور در سال های اخیر و پروژه‌های بزرگ راه اندازی شده، انرژی و حمل و نقلی و زیر ساختی گفتگو کرده و درباره طرح های بخش برق- آبی به تبادل نظر پرداختند.

طرف اروپایی پایبندی خود را برای تقویت تجارت و ارتباطات اقتصادی درون منطقه ای و بین المللی را خاطر نشان ساختند و تبادل نظر درباره وضعیت اجرای سیستم ترجیحی تجارت +GSP  انجام شد. در چارچوب افزایش صادرات کالای قرقیزستان به کشورهای اروپایی همکاری تنگاتنگ بیشتری در زمینه الزامات گیاهی و دامپزشکی پیشنهاد شد.

طرف اروپایی درباره راه اندازی پروژه‌های جدید منطقه ای در زمینه مهاجرت Remit به ارزش 6 میلیون یورو اتحادیه اروپا به طور مشترک با مرکز بین المللی توسعه سیاست های مهاجرت و پروژه UNODC به مبلغ 9 میلیون یورو که با هدف حمایت قانونی است خبر داد.

طرف قرقیز نیز توجه طرف اروپایی را به مبادله بدهی خارجی با پروژه‌های سبز معطوف کرد و خواستار حمایت در این راستا شد.

در زمینه دیجیتالی شدن طرف اروپایی از اختصاص اخیر 7 میلیون یورویی و همچنین برنامه  حمایت های بیشتر در این حوزه به میزان 3 میلیون یورو خبر داد.

https://mfa.gov.kg/ru/osnovnoe-menyu/press-sluzhba/novosti/v-gorode-bryussel-sostoyalsya-19-y-komitet-sotrudnichestva-kyrgyzstan--evropeyskiy-soyuz

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما