معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۱۴- ۰۷:۴۶ - مشاهده: ۷۹

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قرقیزستان در هفته دوم آبان ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

وزیر انرژی: گازپروم در قرقیزستان نفت و گاز تولید خواهد کرد

تالایبک ابرایف، وزیر انرژی قرقیزستان در دوازدهمین مجمع بین المللی گاز سن پترزبورگ گفت: پروژه ای تصویب شده است که بر اساس آن شرکت گازپروم در کشورمان نفت و گاز استخراج می‌کند، گاز جمعیت کشورمان را تامین و نفت را در پالایشگاه‌های ما مورد فرآوری قرار می دهد. وی یادآور شد که شرکت گازپروم از سال 2014 در قرقیزستان فعالیت می‌کند. در آن زمان میزان گازرسانی در کشور 22 درصد بوده و هم اکنون در پایان سال گذشته به سطح 38 درصد رسیده است.

به گفته تالایبک ابرایف، گازپروم در حال سرمایه گذاری عظیمی در صنعت گاز قرقیزستان است و به همین دلیل است که در حال حاضر کشور با تامین گاز مشکلی ندارد. وی گفت: "ما قصد داریم سطح تامین گاز قرقیزستان را تا سال 2030 به 60 درصد برسانیم."

لازم به یادآوری است که در سال 2019، در جریان سفر دولتی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به قرقیزستان، الکسی میلر، رئیس هیئت مدیره گازپروم روسیه و کوباتبک بورونوف، معاون اول نخست وزیر قرقیزستان، تفاهم نامه خرید اموال و دارایی‌های شرکت نفت و گاز قرقیزستان توسط آن شرکت روسی را امضا کردند.

گازپروم پیشنهاد حفاری چاه‌های تولیدی جدید در قرقیزستان را داد که حجم تولید گاز طبیعی را به 100 میلیون متر مکعب در سال و حجم پالایش نفت خام را با تولید 300 تا 400 هزار تن فرآورده‌های نفتی در سال افزایش می دهد. با این حال، این توافق هنوز اجرایی نشده است.

https://24.kg/ekonomika/278893_gazprom_budet_dobyivat_neft_igoluboe_toplivo_vkyirgyizstane/

ایجاد شرایط مطلوب سرمایه گذاری در نوسازی نیروگاه‌های برق آبی

نیکلای پودگوزوف، رئیس هیئت مدیره بانک توسعه و نوسازی اوراسیا در کنگره جهانی انرژی آبی گفت که در سال های 2029-2028 آسیای مرکزی با کمبود آب مواجه خواهد شد.

به گفته وی، در عین حال افزایش قابل توجه تقاضا برای برق در این منطقه پیش بینی می‌شود. در این منطقه، نیروگاه آبی نه تنها در تولید برق، بلکه در تنظیم جریان رودخانه‌ها برای اهداف آبیاری نقش کلیدی ایفا می‌کند. در این راستا کشورها علاقمند به استفاده چند منظوره از منابع آبی خود و خواهان جذب سرمایه گذاری برای توسعه پتانسیل آبی هستند.

پودگوزوف ادامه داد: "در آسیای مرکزی تلاش های زیادی برای ایجاد شرایط مطلوب سرمایه گذاری در نوسازی نیروگاه‌های برق آبی موجود و ساخت نیروگاه‌های جدید و همچنین در توسعه سیستم های آبیاری در منطقه وجود دارد."

وی همچنین خاطرنشان کرد: بر اساس برآوردهای ما، آسیای مرکزی یکی از معدود مناطق در جهان است که کمتر از 25 درصد از پتانسیل انرژی آبی در آن مورد استفاده قرار گرفته است. در حال حاضر بیش از 80 نیروگاه برق آبی در این منطقه وجود دارد که مجموع ظرفیت آنها حدود 14 هزار مگاوات است. تا سال 2035، برنامه ریزی شده است که ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی در منطقه از طریق نوسازی نیروگاه‌های برق آبی موجود و ساخت نیروگاه‌های جدید به میزان 8.9 هزار مگاوات افزایش یابد. بزرگترین پروژه‌های جدید در حال اجرا در منطقه شامل ساخت نیروگاه برق آبی قمبر آتا -1 با ظرفیت 1 هزار و 860 مگاوات در قرقیزستان و نیروگاه راغوم با ظرفیت 3.6 هزار مگاوات در تاجیکستان است.

بانک توسعه و نوسازی اورآسیا قصد دارد در سه سال آینده بیش از 400 میلیون دلار در توسعه مجتمع آب و انرژی در آسیای مرکزی سرمایه گذاری کند. این بانک در سال جاری تامین مالی ساخت نیروگاه برق آبی 100 مگاواتی کولاناک در قرقیزستان را آغاز کرد و در حال مذاکره برای تامین مالی پروژه‌های برق آبی دیگر از جمله قمبر آتا-1 و راغون است، که بزرگترین نیروگاه‌های برق آبی در آسیای مرکزی محسوب می‌شوند.

https://24.kg/ekonomika/279004_cherez_pyat_let_tsentralnaya_aziya_stolknetsya_sdefitsitom_vodyi/

منبع: خبرگزاری 24 کی جی، تاریخ: 6 نوامبر 2023

بانک جهانی برای احیای مشخصات فنی و اقتصادی پروژه نیروگاه برق آبی قمبارآتا1،  پول اختصاص می دهد

شورای هیئت مدیره بانک جهانی اختصاص 5 میلیون دلار برای ارائه کمک فنی برای پروژه احداث نیروگاه برق آبی قمبارآتا1 را تایید کرد.

هدف از کمک فنی حمایت از کابینه وزیران در احیای مشخصات فنی و اقتصادی این پروژه، افزایش ثبات زیست محیطی و اجتماعی و همچنین تقویت پایه مالی و تجاری پروژه ساخت و ساز نیروگاه برق آبی قمبارآتا 1 می‌باشد.

خانم تاتیانا پراسکوریاکوا مدیر منطقه ای بانک جهانی در آسیای مرکزی تصریح کرد: نیروگاه برق آبی قمبارآتا1 یک پروژه مهم ‌با پتانسیل ایجاد منافع عظیم برای تولید انرژی پاک، همکاری منطقه ای، امنیت آب و حفاظت از محیط زیست در سراسر آسیای مرکزی می‌باشد. کمک فنی بانک جهانی به کابینه وزیران کمک می‌کند تا از پتانسیل غنی انرژی آبی کشور به نفع مردم و منطقه استفاده کند و همچنین مدیریت و ثبات مالی بخش انرژی را تقویت می نماید.

منابع مالی انجمن توسعه بین المللی وابسته به بانک جهانی برای تامین مالی زمینه‌های ذیل اختصاص داده می‌شود:

  • احیای تحقیقات قبلی برای تایید امکان سنجی فنی و صلاحیت اقتصادی
  • تقویت پایه زیست محیطی و اجتماعی
  • تهیه طرح مالی پایدار و چارچوب تجاری

علاوه بر آن در چارچوب کمک فنی مکانیزم توزیع سود تهیه می‌شود که بخشی از درآمدها را بتوان برای برنامه‌ها و ابتکارات اجتماعی و اقتصادی مختلف برای عموم مردم تخصیص داد.

آقای نوید حسن نقوی مدیر دفتر بانک جهانی در قرقیزستان گفت: نیروگاه برق آبی قمبارآتا یک پروژه منطقه ای تحول آفرین است که آینده انرژی پاک قرقیزستان و آسیای مرکزی را تضمین می نماید.

این پروژه با شرایط تسهیلی از طریق انجمن توسعه بین المللی تامین مالی می‌شود. 3 میلیون دلار به عنوان یک وام بدون نرخ سود برای 50 سال اختصاص می‌شود و 2 میلیون دلار توسط صندوق امانی اهداکننده چندجانبه به صورت کمک مالی ارائه می‌شود.

https://24.kg/ekonomika/278892_vsemirnyiy_bank_dast_kyirgyizstanu_dengi_naobnovlenie_teo_proekta_kambar-ata

قرقیزستان به سنگاپور آسیای مرکزی تبدیل خواهد شد

باکیت تارابایف معاون رئیس کابینه وزیران هیئت سرمایه گذاران از کشور چین را پذیرفت. اعضای هیئت چینی شامل نمایندگان شرکت های مانند China Zheshang Bank و New Energy Sources Co. Ltd بوده اند.

توجه خاص در این ملاقات به مسائل همکاری در زمینه بانکی، تجارت الکترونیکی، برق آبی و توسعه انرژی تجدید پذیر تمرکز شده است.

تارابایف تاکید کرد: ما طرح بزرگی در زمینه‌های معدن و انرژی داریم. ما برای همکاری و اجرای عملی همه پروژه‌های حاصل شده آماده هستیم.

نمایندگان هیئت چینی به نوبه خود علاقه بزرگ شرکت های چینی را برای سرمایه گذاری در پروژه‌های قرقیزستان ابراز کردند و تاکید کردند که آماده هستند فرصت های همکاری در زمینه‌های انرژی، تجارت، اقتصادی و بانکی را پیگیری نمایند.

سرمایه گذاران چینی اعلام کردند: معتقدیم که قرقیزستان در آینده نزدیک به سنگاپور در آسیای مرکزی تبدیل خواهد شد.

https://economist.kg/novosti/2023/11/01/kyrghyzstan-v-budushchiem-staniet-singhapurom-v-tsientralnoi-azii-kitaiskiie-inviestory/

آژانس سرمایه گذاری ملی: عبور حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در قرقیزستان از مرز 400 میلیون دلار

تیلک ژومالیف، رئیس بخش توسعه صادرات آژانس ملی سرمایه گذاری قرقیزستان گفت: "سرمایه‌گذاری یکی از محرک‌های اصلی توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور و ارتقای صادرات محصولات داخلی به بازارهای خارجی است. در پایان سال 2022، حجم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در قرقیزستان به 1 میلیارد و 200 میایون دلار رسید. کشورهای سرمایه گذار اصلی در قرقیزستان ترکیه، چین، روسیه و هلند بودند." به گفت وی، در نیمه اول سال جاری حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی بالغ بر 400 میلیون دلار بوده است. شرکای اصلی سرمایه گذاری در سال 2023 چین، روسیه، هلند، ازبکستان و قزاقستان بودند. رئیس بخش توسعه صادرات تصریح کرد: آژانس ملی سرمایه گذاری قرقیزستان در پروژه‌هایی برای معرفی منابع انرژی تجدید پذیر مانند ساخت نیروگاه‌های خورشیدی، بادی و برق آبی سرمایه گذاری‌هایی را جذب کرد. به این ترتیب، در ژوئن سالجاری، در جریان مجمع اقتصادی ایسیکول، تفاهم نامه‌ها و قراردادهایی به ارزش بیش از 2 میلیارد و 500 میلیوم دلار امضا شد.

این مقام قرقیزی یادآور شد که در پایان ماه سپتامبر یک یادداشت تفاهم همکاری بین آژانس سرمایه گذاری ملی و شرکت بزرگ کناف (Knauf) امضا شد، که یک پیام روشن مثبت برای سایر سرمایه گذاران شد. 

https://www.tazabek.kg/news:1999595?from=portal&place=last

رشد 4.2 درصدی تولید ناخالص داخلی قرقیزستان

به گزارش نظیره کریمعیوا، معاون اول رئیس کمیته ملی آمار قرقیزستان، حجم تولید ناخالص داخلی این کشور در ژانویه تا سپتامبر سال جاری بر اساس برآوردهای اولیه بالغ بر 808 میلیارد صوم بوده است. به گفته وی، در مقایسه با مدت مشابه در سال 2022، تولید ناخالص داخلی 4.2٪ افزایش یافته است.

https://kabar.kg/news/vvp-kyrgyzstana-s-nachala-goda-vyros-na-4-2/

 

وزارت اقتصاد: صنعت داخلی 20 درصد تولید ناخالص داخلی قرقیزستان را تامین می‌کند.

به گفته وزارت اقتصاد و بازرگانی جمهوری قرقیزستان، بخش صنعت یکی از بخش های اصلی اقتصاد این کشور محسوب می‌شود که حدود 20 ٪ از تولید ناخالص داخلی را تامین می‌کند. در حال حاضر، بهبود وضعیت در صنعت داخلی وجود دارد. اقدامات عملیاتی اتخاذ شده در اقتصاد توسط کابینه وزرای قرقیزستان به پویایی رشد مثبت در طول 5 سال گذشته در بخش صنعتی کشور مساعدت کرده است. در سال 2022، در قرقیزستان، تولید صنعتی 11٪ از جمله در محصولات نساجی - 7.2 ٪، فلزات اساسی - 21.5٪ و همچنین سایر کالاها افزایش داشته است. محصولات صنعتی عمدتاً صادرات محور هستند و بیش از 80 ٪ صادرات و نیز حدود 18٪ درآمدهای مالیاتی به بودجه کشور را تأمین می‌کنند. گفتنی است که اقتصاد قرقیزستان بارزترین اقتصاد در منطقه آسیای مرکزی محسوب می‌شود و صنایع سبک متشکل از تولید نساجی، پوشاک و چرم جایگاه ویژه ای را در این زمینه به خود اختصاص داده است. تولید پوشاک 90 ٪ از صنعت را تشکیل می دهد و 90 ٪ از تولیدات پوشاک به کشورهای آسیای مرکزی، روسیه، قزاقستان و سایر کشورها صادر می‌شود. کار برای گسترش بازارهای خارجی ادامه دارد و امسال تولیدکنندگان نساجی قرقیزستان فرصت ورود به بازارهای اروپایی را دارند. 

https://kabar.kg/news/minekonom-kr-otechestvennaia-promyshlennost-obespechivaet-20-vvp/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما