معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۴

راه اندازی کارخانجات دارو و واکسن در زیمبابوه با همکاری کوبا

زیمبابوه با همکاری کوبا به زودی کارخانه‌های تولید انواع واکسن و سایر داروها را به منظور بهبود صنعت دارویی این کشور ایجاد خواهد کرد.

دکتر داگلاس مومبشورا، وزیر بهداشت و مراقبت از کودکان زیمبابوه پس از دیدار با خانم یوسی فورد گارسیا، کاردار کوبا در خصوص بهبود بخش بهداشت و درمان اظهار داشت: زیمبابوه با همکاری سفارت کوبا به زودی کارخانه‌های تولید واکسن و سایر داروها را به منظور بهبود صنعت دارویی محلی این کشور ایجاد خواهد کرد. زیمبابوه به دلیل مشکلات اقتصادی با تعطیلی و کاهش تولید بسیاری از شرکت‌های دارویی مواجه شد و تبدیل به واردکننده حداکثری محصولات دارویی گردید. کوبا در حال حاضر دارای یک صنعت زیست فناوری پر جنب و جوش است که دارو و واکسن تولید می‌کند. این کشور به بیش از 40 کشور در سراسر جهان دارو صادر می‌کند و انتقال مهارت های پزشکی دارویی به زیمبابوه به رشد چشم انداز در راستای استراتژی توسعه ملی 2030 کمک خواهد کرد. ما در تلاشیم از کوبا بیاموزیم و ببینیم که آیا می‌توانیم کارخانه‌های تولیدی در زیمبابوه برای واکسن راه‌اندازی کنیم یا خیر، این اتفاق دست یافتنی است و می‌توانیم در آینده نزدیک به جای واردات واکسن‌ها و داروها، آنها را به تولید و قبوض واردات خود را کاهش دهیم.

آقای داگلاس مومبشورا در خصوص طرح جامع واکسیناسیون در جهت درمان بیماری‌ها و همچنین واکسیناسیون کودکان بیان کرد، ما برنامه‌های اطلاع رسانی را انجام داده‌ایم، اما فقط بر واکسیناسیون تمرکز کرده‌ایم، ما برنامه‌های اطلاع رسانی پزشکی را با هدف درمان شهروندان عادی که مسافت طولانی را تا مراکز بهداشتی پیاده‌روی می‌کنند، اجرا خواهیم کرد. همانطور که می‌دانید، برخی از امکانات بهداشتی ما در مراکز هنوز فاصله زیادی با یکدیگر دارند. ما می‌خواهیم این شکاف را با برنامه‌های توسعه‌ای پر کنیم. این برنامه‌ها فقط برای ایمن‌سازی نیستند، بلکه شامل درمان بیماران نیز می‌شوند که در آن ما متخصصانی داریم که از افراد بیمار در مناطق روستایی خود مراقبت می‌کنند. در حال حاضر با تیم پزشکی کوبا که چهاردهمین تیمی است که در چندسال اخیر در کشور ما حضور دارند و متشکل از 11 پزشک متخصص و 5 مهندس الکترو پزشکی هستند همکاری می‌کنیم.

وی افزود نکته مهم این است که ما به همکاری خود با کوبا ادامه خواهیم داد، زیرا می خواهیم حوزه ای را برای آموزش پزشکان خود به عنوان متخصص برقرار نماییم. این هدف مورد علاقه ما است، بدنبال تنظیم آن با دوستان کوبایی خود هستیم، این ارتباط را با فرستادن پزشکان خود برای آموزش های تخصصی بیشتر به کوبا آغاز خواهیم کرد زیرا باید آموزش های بهداشتی درمانی محلی را بهبود بخشیم، حتی ممکن است برای اهداف خود پزشکانی را از کوبا به زیمباوه بیاوریم تا به ما کمک کنند.

خانم یوسی فورد گارسیا، کاردار کوبا اظهار داشت: همکاران بخش بهداشت من در هاوانا آماده حمایت و کمک به بخش درمان زیمبابوه هستند. پزشکان ما از کار با همتایان زیمبابوه خود بسیار خوشحال هستند. ما آماده حمایت و کمک به بخش بهداشت هستیم، همچنین متخصصان ما مشتاق هستند تا در مناطق دورافتاده زیمبابوه کار کنند تا به برنامه توسعه پزشکی کشور کمک کنند. ایشان همچنین تاکید کرد، کوبا و زیمبابوه روابط قوی‌ای دارند که به قبل از استقلال برمی‌گردد، به دوران جنگ های آزادی ‌بخش، جزیره کارائیب در طول مبارزه برای استقلال کشور، زمینه آموزشی را برای جنگجویان جنگ آزادی‌ بخش فراهم کرد و بعدها پیشنهاد آموزش معلمان و متخصصان بهداشت را به زیمبابوه ارائه داد و این ارتباط دو کشور انقلابی گسترده تر گردید.

شایان ذکر است کوبا دارای بالاترین نسبت دکتر به بیمار در سطح جهان و برابر با 7.6 پزشک به ازای ۱۰۰۰ نفر است. در سال ۲۰۱۴، نرخ مرگ و میر نوزادان در کوبا، یکی از کم‌ترین نرخ‌ها در جهان و برابر با 2.4 کودک به ازای ۱۰۰۰ تولد زنده بود. در حدود 3000 از دانشجویان زیمبابوه ای از دانشگاههای کوبا در رشته‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و پزشکی فارغ التحصیل شده اند.چهار مدرس برجسته کوبا در دانشگاه علوم پزشکی Bindura در استان ماشونالاندا مشغول به تدریس هستند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما