معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۱۵- ۰۹:۰۳ - مشاهده: ۸۳

اخبار اقتصادی اتیوپی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور اتیوپی در هفته دوم مهر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

صادرات قهوه اتیوپی به 70 کشور دنیا و در آمد میلیاردی برای آن کشور

محمد شمسو، مدیر ارشد اجرایی (مدیر عامل) سازمان مطبوعاتی اتیوپی (EPA)، اظهار داشت که کشور بر فعالیت‌های تبلیغاتی در کنوانسیون‌های تجارت در عرصه جهانی تأکید دارد.

بر این اساس، مدیر عامل شرکت چای و قهوه اتیوپی گفت ، اتیوپی در تلاش است تا از پلتفرم‌های حیاتی مانند جام برتر، کنوانسیون‌های زنان در قهوه، انجمن قهوه‌های خوب آفریقا برای معرفی محصول قهوه اتیوپی به بازار جهانی استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: محصولات قهوه ما در شرایط تنوع به نزدیک به 70 کشور خریدار بالقوه می رسد.

 در حال حاضر این محصولات با طعم‌های متنوع در حال نفوذ به کشورهای آسیای شرقی و عربی است که چین و کره پیشتاز آن‌ها هستند. به طور مشابه، ما در حال ساده سازی یک پلت فرم بازار آنلاین با برخی از قهوه‌های تخصصی در بازار جهانی هستیم.

وی تصریح کرد: همچنین دانشگاه‌های مستقر در مناطق قهوه‌کاری با هدف حمایت از بخش خصوصی و ایجاد مشاغل مناسب در حال ارائه آموزش‌هایی هستند.

با توجه به اینکه قهوه بیشترین سهم را در بخش کشاورزی دارد، از دولت و سایر ذینفعان خواست تا با مقابله با قاچاق و هرگونه تجارت غیرقانونی رقابت سالم در بازار را تضمین کنند.

این مقام اعلام کرده است که تلاش ها برای تولید بیش از 1.7 میلیارد دلار از 350000 تن صادرات قهوه در سال مالی اتیوپی به خوبی در حال انجام است.

https://press.et/herald/?p=82711

معادن لیتنیوم در اتیوپی

لیتیوم یک عنصر حیاتی است که در تولید باطری برای صنایع مختلف از جمله وسایل نقلیه الکتریکی، سیستم‌های ذخیره انرژی تجدیدپذیر و دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل است . از آنجایی که تقاضای جهانی برای باطری‌های لیتیوم یونی همچنان در حال افزایش است، کشورهای دارای ذخایر قابل توجه لیتیوم این پتانسیل را دارند که از استخراج و تولید لیتیوم بهره‌مند شوند. اگر اتیوپی با موفقیت منابع لیتیوم خود را توسعه دهد، به طور بالقوه می‌تواند از چند نظر برای این کشور سود مند باشد .

-        استخراج لیتیوم می‌تواند از طریق فروش خام لیتیوم یا ترکیبات لیتیوم به شرکت های دیگر، درآمد صادراتی برای یک کشور ایجاد کند. اتیوپی می‌تواند از طریق صادرات لیتیوم ارز خارجی به دست آورد و به رشد کلی اقتصادی آن کمک کند.

-        ایجاد معادن لیتیوم به نیروی کار برای اکتشاف، استخراج، فرآوری و سایر فعالیت های مرتبط نیاز دارد. این می‌تواند فرصت های شغلی را برای جمعیت محلی ایجاد کند که منجر به تولید درآمد و کاهش فقر شود.

-        توسعه عملیات استخراج لیتیوم ممکن است نیاز به ساخت زیرساخت‌هایی مانند جاده‌ها، سیستم‌های تامین برق و امکانات پردازش داشته باشد. این توسعه زیرساختی می‌تواند اثرات مثبتی بر اقتصاد محلی داشته باشد و به توسعه کلی منطقه ای کمک کند.

-        عملیات استخراج و پردازش لیتیوم اغلب شامل استفاده از فناوری‌ها و روش‌های پیشرفته است. این امر می‌تواند منجر به انتقال دانش، توسعه مهارت ها و پذیرش فناوری‌های پیشرفته در کشور میزبان و تقویت پیشرفت فناوری و نوآوری شود.

-        توجه به این نکته مهم است که توسعه موفقیت آمیز استخراج لیتیوم به عوامل مختلفی از جمله امکان سنجی زمین شناسی، توسعه زیرساخت ها، ملاحظات زیست محیطی و چارچوب های نظارتی بستگی دارد. علاوه بر این، منافع بلندمدت برای اقتصاد یک کشور ممکن است بسته به تقاضای جهانی لیتیوم، قیمت‌های بازار و رقابت سایر کشورهای تولیدکننده لیتیوم متفاوت باشد.

https://press.et/herald/?p=82721

اظهارات اورپیلینن کمیسیونر اتحادیه اروپا در مورد کمک به اتیوپی

اورپیلینن کمیسر اتحادیه اروپا برای مشارکت های بین المللی، طی یک کنفرانس مطبوعاتی با وزیر دارایی اتیوپی، احمد سیده در آدیس آبابا، در خصوص کمک های اروپا به این کشور در غالب کمک های توسعه ای بعد از جنگ داخلی اظهار داشت هم اکنون برای این کمک که قرار بود در سال 2021 به تدریج ارائه گردد و بخاطر جنگ داخلی متوقف شد  مبلغ  1.4 میلیارد دلار است 

ابی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی، گفت که این کمک‌ها به بهبود وضعیت پس از جنگ اتیوپی کمک می‌کند و در اصلاحات اقتصادی به شدت مورد نیاز است تا آن را از یک حالت بحرانی خارج کند . وی اضافه کرد ، این مشارکت استراتژیک اکنون به مسیر خود بازگشته است.

اورپیلینن ، وزیر سابق دارائی فنلاند گفت که حمایت مستقیم بودجه از دولت اتیوپی همچنان برقرار است اما تا زمانی که "شرایط سیاسی بسیار روشن" برآورده نشود، بازگردانده نخواهد شد.

وی اضافه کرد که اتحادیه اروپا از اجرای توافق صلح "از طریق گفت و گوی ملی و همچنین مسئولیت پذیری و عدالت انتقالی" حمایت می‌کند.

https://www.africanews.com/2023/10/04/ethiopia-eu-sign-650m-cooperation-agreement

اتیوپی در حال بررسی اجازه واردات کالا به این کشور است

اتیوپی در حال بررسی اجازه دادن به صادرکنندگان خارجی مستقر در این کشور برای استفاده از درآمدهای صادراتی برای واردات است، اقدامی‌که به ویژه توسط صادرکنندگان گوشت برای جبران ضررهای تجارت صادراتی ناشی از تورم بالای داخلی درخواست شده است.

در یک تغییر سیاست بزرگ، دولت در نظر دارد تا ممنوعیت طولانی مدت واردات کالاهای تجاری خارجی به کشور را لغو کند.

یک کارگروه مشترک متشکل از مقامات وزارت تجارت، صنعت و کمیسیون سرمایه گذاری اتیوپی (EIC) به همراه سایر ذینفعان در حال انجام تحقیقاتی هستند که احتمالاً به سرمایه گذاران خارجی در اتیوپی اجازه می دهد تا در عملیات وارداتی غیر از نهاده‌های خود شرکت کنند.

https://allafrica.com/stories/html20231007015

شواری تجاری و فرهنگی هند واتیوپی تشکیل شد

یک شورای تجاری و فرهنگی اتیوپی-هند در آن کشور در خلال همایش تجاری هند و آفریقا که در پونا، ایالت ماهاراشترا، هند برگزار شد.

سفارت اتیوپی در این کشور  در کنفرانس هند و آفریقا که از 6 تا 7 اکتبر 2023 برگزار شد، شرکت کرده است

دمکه آتنافو، سفیر اتیوپی در هند در این مراسم، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشورش را با تمرکز ویژه بر بخش‌های اولویت‌دار مانند کشاورزی و فرآوری محصولات کشاورزی، تولید، فناوری اطلاعات و ارتباطات، معدن و گردشگری به مخاطبان معرفی کرد

وی همچنین عوامل اقتصادی مطلوبی مانند دسترسی به بازار، زمین، نیروی کار ماهر، مناطق تخصصی اقتصادی، زیرساخت های یکپارچه، مشوق های مالی و غیرمالی، اصلاحات اقتصادی از جمله خصوصی سازی و آزادسازی بخش های مالی و مخابراتی را تشریح کرد،در همان زمان، سفیر دمکه از شرکت های هندی دعوت کرد تا از فرصت های سرمایه گذاری گسترده در اتیوپی استفاده کنند

کنکلاو توسط مجمع تجارت جهانی هند (GIBF) برای تقویت همکاری‌های تجاری و سرمایه گذاری دوجانبه بین هند و کشورهای آفریقایی سازماندهی شد. بیش از 750 مدعو در این مراسم شرکت کردند.

در حاشیه این رویداد، بیش از 150 شرکت اتیوپی که حضور داشتند در جلسات B2B شرکت نمودند

https://www.fanabc.com/english/ethiopia-india-business-cultural-council-launched

 

جیبوتی خواستار یک سیستم مالی جهانی عادلانه است

جیبوتی یکی از 22 کشور آفریقایی است که بانک جهانی آن را به عنوان "کشورهای در تنگنای مالی" معرفی کرده است ، در اوایل سال جاری، این کشور مجبور شد پرداخت اقساط بدهی نزدیک به 1.4 میلیارد دلار به چین را متوقف کند.

رهبران آفریقایی با استفاده از مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به تازگی پایان یافته است،  خواستار یک ساختار مالی جهانی منصفانه شدند .

محمود علی یوسف، وزیر امور خارجه این کشور بر نیاز به یک ساختار مالی بین المللی اصلاح شده برای قادر ساختن کشورهای در حال توسعه برای رشد اقتصادشان تاکید کرد.

جیبوتی بعلت مشکلات مالی و حتی رای دادگاه داوری جهت یکی از پروند های ارائه شده این دادگاه برای پرداخت غرامت با مشکلاتی رو برو است

این در حالی است که رئیس جمهور این کشور در لیست ثروتمند ترین افراد دنیا قرار دارد ، اقتصاد اصلی این کشور فعلا در آمد بندری است اما با برخی شرکت های خارجی جهت امکان وجود نفت در این کشور مذاکراتی داشته است

 

https://www.the-star.co.ke/business/kenya/2023-10-02-djibouti-calls-for-a-fair-global-financial-system

اظهارات رئیس جمهور اتیوپی در مورد سد رنسانس

رئیس Sahle-work Zewde  اظهار داشت که ساخت و ساز کار عمرانی سد بزرگ رنسانس اتیوپی (GERD) در سال مالی جاری تکمیل خواهد شد.

وی در نشست مشترک سومین سال و ششمین دوره تصدی مجلس نمایندگان مردم اتیوپی و مجلس فدراسیون که با حضور ابی احمد نخست وزیر و دیپلمات های کشورهای مختلف برگزار شد این مطالب را اظهار داشت .

در این مناسبت، رئیس جمهور Sahle-Work Zewde سخنرانی ای ایراد کرد که بر عملکرد سال قبل و برنامه‌های کلیدی دولت در طول سال مالی 2016 اتیوپی تاکید کرد.

وی گفت این واقعیت که GERD هرگز به کشورهای ساحلی آسیب نمی رساند، عملا ثابت شده است.

او همچنین گفت که این سد پروژه ای است که تقاضای توسعه اتیوپی را برآورده می‌کند و استفاده برابر از منابع طبیعی مشترک را تضمین می نماید.

7343750https://www.ena.et/web/eng/w/eng_

 برگزاری کنفرانس اقتصادی اتیوپی در لندن

 در کنفرانسی که در لندن تحت عنوان ( اتیوپی بازار مرزی جدید _ باز کردن درها و ایجاد فرصت ها ) با حضور وزیر اقتصاد این کشور و تنی چند از مقامات و تجار آن به همراه  مسئولین بریتانیا و تجار آنها برگزار شد وزیر اقتصاد اتیوپی تاکید کرد تا از فرصتهای اقتصادی پیش آمده حداکثر استفاده را باید انجام داد و از سرمایه گذاران انگلیسی نیز دعوت کرد تا در پروژههای این کشور مشارکت نمایند .

در این هئیت نیز اعضای جدید بازار بورس این کشور حضور داشتند

لازم به ذکر است تصمیم به راه اندازی بازار بورس در اتیوپی گرفته شده و اعضای آن انتخاب شدند.

این رویداد با هدف الهام بخشیدن به سرمایه گذاران بریتانیایی برای مشارکت در تحول در چهار موضوع اصلی مرتبط با اتیوپی است: پیشرفت کشاورزی، فناوری و نوآوری، آگاهی از محیط زیست و پایداری  بود

کشورهای آفریقایی از جمله شرکت های خصوصی، سازمان‌های غیردولتی و کارشناسان بین المللی در این رویداد سه روزه شرکت نمودند.

2023https://www.fanabc.com/english/ethiopian-investment-promoted-at-afsic--in-london

اظهارات رئیس جمهور اتیوپی در خصوص رشد اقتصادی

رئیس جمهور اتیوپی در بین نمایندگان مجلس و دیپلماتهای مقیم و مسئولین نهادهای بین المللی که با حضور نخست وزیر بود اعلام کرد  دولت رشد اقتصادی 7.9 درصدی را در سال مالی 2023/24 هدف گذاری کرده است.

رئیس جمهور در این نشست مشترک، برخی از جهت گیری‌ها و برنامه‌های کلیدی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را که دولت در سال مالی جدید اتیوپی که از 12 سپتامبر 2023 آغاز شده است، را مهم و قابل پی گیری خواند و در خواست کرد توجه ویژه ای به آن شود .

وی اضافه نمود برای افزایش بهره وری بخش کشاورزی، 22 میلیون هکتار زمین زیر کشت بذر محصولات مختلف قرار می‌گیرد که پیش بینی می‌شود 81000 میلیون تن محصول در آن برداشت خواهد شد .

برای کاهش تورم که اقشار کم درآمد جامعه را به چالش می‌کشد، سیاست مالی و پولی سختگیرانه ای اعمال خواهد شد.

برای افزایش تولید و بهره وری، فعالیت هایی برای کاهش فشار تورمی ناشی از عرضه محصول انجام خواهد شد. همچنین اقداماتی برای کاهش ریسک از طریق تجارت جایگزین واردات انجام خواهد شد.

همچنین بر اطمینان از سیستم و کیفیت کسب و کار داخلی تاکید می‌شود.

با افزایش وصول درآمدهای دولت، قرار است 441 میلیارد بیر از درآمدهای مالیاتی جمع آوری شود. رئیس‌جمهور گفت: این در حالی است که قرار است در سال مالی جاری 4.3 میلیارد بیر از منابع خارجی تامین شود.

وی با تائید این مطلب افزود: دولت در حال برنامه ریزی برای ایجاد فرصت شغلی برای 3.5 میلیون شهروند تا پایان سال مالی جاری در 3 سال آینده است. به طور مشابه، دولت برای ایجاد فرصت های شغلی در خارج از کشور برای 500000 شهروند آموزش دیده برنامه ریزی کرده است.

https://www.fanabc.com/english/govt-targeting-

ورود خوردی لادا به بازار اتومبیل اتیوپی

خودروساز روسی لادا در حال ورود به بازار خودروی نوپای اتیوپی هستند که یکی از پایین ترین نرخ های مالکیت خودرو در جهان را دارد.

به گفته سفیر اتیوپی در روسیه آقای چام اوگالا اوریات، تحت مشارکت با شریک محلی Bazra Motors، پیش بینی می‌شود که کارخانه جدید سالانه 5000 خودرو از یک کارخانه مونتاژ در شهر Kombolcha واقع در منطقه آمهارا ایجاد کند.

وی گفت کارخانه جدید لادا به کشورهای همسایه از جمله کنیا، سومالی، سودان و سودان جنوبی صادر خواهد شد.در چند سال گذشته، دولت اتیوپی طیفی از مشوق‌های مالیاتی را برای تشویق خودروسازان به باز کردن فعالیت‌های محلی معرفی کرده است. هم اکنون اتومبیل شرکت هایی از جمله کیا، لیفان و چری هم اکنون در حال ساخت خودرو هستند.

در ماه می، شرکای محلی خودروساز ژاپنی نیسان اعلام کردند که به دنبال راه اندازی یک کارخانه مونتاژ در این کشور می‌باشند .

 

https://www.fanabc.com/english/russian-automaker-enters-the-ethiopian-market-injecting-vitality-into-economic-ties

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما